Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@13:09:05 GMT

سرد مزاجي، يکي از آفت هاي روابط زناشويي

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۹۵۳۷

خبرگزاري آريا -


افسردگي و استفاده از داروهاي روان گردان از عوامل مؤثر در سرد مزاجي باشد

اختلال کاهش ميل جنسي
روابط زناشويي، مقدس‌ترين و مهم‌ترين بخش زندگي هر زوج را تشکيل مي‌دهد و اين تقدس از زماني آغاز مي‌شود که دختر و پسر با يکديگر پيمان زناشويي مي‌بندند. ولي درياي متلاطم زندگي گاه اين آرامش را طوفاني کرده و تفاهم لازم بين زن و شوهر را از بين مي‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهي اوقات يکي از زوجين يا هر دو تمايل خود را به جنس مخالف از دست داده يا اين حس در آنها کم رنگ مي‌شود که در واقع نوعي اختلال به شمار مي‌رود.

«اختلال کاهش تمايل جنسي» يا «سرد مزاجي» به جنس مخالف احساس مخربي نسبت به شريک زندگي است که گاه مي‌تواند روابط زناشويي را به مسيرهاي باريک و سختي سوق دهد. اين اختلال در ميان زوجين رواج بسياري داشته و در هر دو جنس مشاهده مي‌شود ولي در زنان شيوع بيشتري دارد.

به طور کلي، سرد مزاجي حالتي است که طي آن فرد مبتلا تمايل بسيار کمي به برقراري ارتباط جنسي و تماس بدني با همسر خود نشان داده و در شروع رابطه نسبت به بروز واکنش مناسبي به فعاليت‌هاي جنسي همسرش بي‎تفاوت است. اين اختلال زماني به وضوح خود را نشان مي‌دهد که فرد مبتلا دچار پريشاني و نگراني يا بي‌ثباتي شخصيتي مي‌شود. افراد سرد مزاج اغلب در مواجهه با چنين موقعيت‌هايي، واکنش‌هاي استرسي و بيمارگونه از خود نشان داده و به عبارتي، سرد مزاجي نتيجه عوامل فيزيکي يا عاطفي است که در فرد بروز مي‌کند.

علل سرد مزاجي و عدم تمايل به رابطه جنسي
سرد مزاجي در مراحل ابتدايي به گونه‌اي ظاهر مي‌شود که فرد تنها دچار کاهش ميل جنسي به همسرش شده و به مرور اين تمايل در وي کم رنگتر و گاهي حتي جاي خود را به تنفر مي‌دهد. محققان بر اين باورند که بسياري از سرد مزاجي ها ريشه در آسيب‌هاي جنسي از قبيل سوء استفاده‌هاي جنسي يا تجاوز در سال‌هاي قبل دارد. يکي از دلايلي که مي‌تواند در اين حالت مؤثر باشد، تجربه رابطه دردناک يا شکست در داشتن رابطه جنسي قبلي است که با تداعي شدنش فرد را از برقراري ارتباط جديد باز مي‌دارد.

در برخي موارد نادر، مشکل سرد مزاجي در زنان و مردان از ميزان ناکافي هورمون جنسي تستوسترون ايجاد مي‌شود که بايد به دنبال درمان بود. بخشي از سرد مزاجي و عدم تمايل به برقراري رابطه جنسي با همسر به دنبال خستگي مفرط ناشي از کار روزانه بروز مي‌کند.
علاوه بر اين، افسردگي و استفاده از داروهاي روان گردان يا داروهاي پايين آورنده فشار خون و نيز کمبود هورمون‌هاي جنسي مي‌تواند از عوامل مؤثر در سرد مزاجي باشد.

اين حالت گاه تا جايي پيش مي‌رود که در عملکرد طبيعي اندام‌هاي بدن تاثير مي‌گذارد. به عنوان مثال، سرد مزاجي در مردان يا زنان ممکن است باعث اختلال در فعاليت اندام‌هاي تناسلي و عدم برقراري رابطه مناسب شده و در نتيجه انقباض و انبساط لازم در زمان برقراري رابطه جنسي به درستي صورت نگرفته و به مرور باعث کناره‌گيري طرف مقابل شده و رفته رفته مشکل پيچيده‌تر مي‌گردد. عدم احساس خوب و راحت در زمان برقراري رابطه، يکي ديگر از عللي است که باعث غير فعال شدن يکي از زوجين در طول ارتباط و سپس عدم تمايل به ادامه مي‌شود.

تاخير در بلوغ جنسي از ديگر عواملي است که منجر به کاهش تمايل جنسي مردان و زنان مي‌شود. اين حالت به گونه‌اي است که با وجود رسيدن به بلوغ جنسي اما اندام تناسلي پسران و دختران از نظر ظاهري به بلوغ نرسيده و آماده برقراري ارتباط نيست. اين امر مي‌تواند باعث تجربه ناموفق در برقراري رابطه جنسي شده و هر يک از زوجين را سرد مزاج نمايد.


گاهي مشکل سرد مزاجي به علت ناکافي بودن هورمون جنسي تستوسترون ايجاد مي‌شود

اين حالت معمولا به دلايلي چون اختلالات ژنتيکي خانوادگي مانند ابتلا به («سندروم ترنر» در زنان (به طور طبيعي، زنان داراي دو عدد کروموزوم جنسي X هستند، اما در اين سندرم، زنان داراي يک عدد کروموزوم X هستند، يا يکي از کروموزوم‌هاي X ناقص است) و «سندروم کلاين فلتر» در مردان (بيماري ژنتيکي است که فرد مبتلا به آن داراي ناهنجاري‌هاي کروموزومي است. در اين بيماري فرزندان پسر به دنيا آمده داراي يک کروموزوم x اضافي هستند) و نيز اختلالات سيستم عصبي مرکزي مرتبط با ترشح هورمون‌هاي جنسي ايجاد مي‌شود.

افراد سرد مزاج غالبا به رغم عملکرد طبيعي دستگاه تناسلي، تمايلي به برقراري ارتباط نداشته و در طول زندگي مشترک رابطه زناشويي خاصي نيز بين زن و مرد برقرار نمي‌شود. همين امر به مرور زمان باعث دور افتادگي آنها از هم و در مراحل بعدي جدايي و طلاق مي‌شود.

از آن جايي که علل نهفته بسياري از جدايي‌ها در جامعه جهاني امروز ناشي از عدم تمايل به همسر يا همان سرد مزاجي يکي از زوجين يا هر دوي آنهاست، بايد با مشاوره صحيح و به موقع مانع از اتفاقات ناگواري شد که ممکن است در ادامه اين مسير براي زوجين رخ دهد. شناخت و آگاهي از سطح توقعات جنسي مي‌تواند يکي از مؤثرترين راه کارهايي باشد که بايد در نظر گرفت.

مشاوره‌هاي پزشکي سعي در بهبود روابط زن و مرد دارد تا تمايلات جنسي آنها را نسبت به يکديگر افزايش دهد. طبيعتا داشتن روابط زناشويي صحيح به شاد بودن و داشتن خانواده‌اي سالم و به دور از تنش کمک شاياني مي‌کند و همين امر به طور ناخودآگاه بر آرامش جامعه نيز تاثيرگذار خواهد بود. بنابراين درمان سرد مزاجي را هرگز پشت گوش نيانداخته و با مشاهده نخستين علائم و کاهش تمايلات به پزشک مراجعه کنيد.

زنان و عدم تمايل به برقراري رابطه جنسي
بررسي‌هاي اخير نشان مي‌دهد، زنان بيش از مردان گرفتار سرد مزاجي و عدم تمايل به برقراري روابط جنسي با همسرانشان هستند. کاهش سطح ترشح هورمون‌هاي جنسي و استرس‌هاي شغلي عواملي هستند که اين حالت را ايجاد يا حتي تشديد مي‌کنند. به طور تقريبي، حدود يک سوم از زنان 18 تا 59 سال از سرد مزاجي رنج مي‌برند که بخشي از آن تنها به موضوعات روحي و فکري باز نمي‌گردد بلکه گاهي باعث بروز مشکلات جسمي نيز مي‌شود. برقراري ارتباط زناشويي در زنان عموما فرآيند پيچيده‌اي داشته و کوچک‌ترين نقصي در اين سيستم، آن را مختل مي‌کند.

در واقع، تمايل به برقراري روابط جنسي با همسران داراي فرآيند بيولوژيکي است که خود انگيخته بوده و به نوعي تفکر آدمي نقش مؤثري در اين امر ايفا مي‌کند و به عبارتي بدن براي شروع رابطه بايد اعلام آمادگي کند. طبيعتا با افزايش سن و پاره‌اي از عواملي که بيان شد، سيگنال‌هاي لازم به مغز نرسيده و فرد تمايلي به برقراري ارتباط جنسي با همسر خود را ندارد.
منبع : niniban.com



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۹۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب دوربین‌های هوشمند پلیس در ورزشگاه‌ها برای تامین امنیت

فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ با تاکید بر اینکه به‌روزرسانی سیستم‌های نظارتی و زیرساخت‌های موجود در استادیوم‌های ورزشی یک امر مهم و حیاتی در برقراری و تامین امنیت در ورزشگاه های کشور است، گفت: نصب دوربین‌های هوشمند توسط پلیس در ورزشگاه‌ها کمک شایانی در رسیدن به این هدف مهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، سردار احمد نورعلی در دیدار با محسن مزجی، رئیس حراست کل وزارت ورزش و جوانان با تقدیر از همکاری نزدیک کارکنان این وزارت با کارکنان تیپ ویژه تهران در برقراری نظم و امنیت مسابقات ورزشی در استان تهران اظهارکرد: همکاری و همیاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در طول برگزاری مسابقات ورزشی در طول سال باعث ایجاد محیطی امن و عاری از هرگونه تنش بر روی سکوها برای شهروندان عزیز تهرانی شده و پلیس نیز تمام توان و همکاری خود را برای دستیابی به این امر مهم انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه برقرای امنیت و آرامش بر روی سکوهای ورزشگاه‌ها یک کار بسیار تخصصی است افزود: امروزه با پیشرفت علم و فناوری، پلیس نیز در مسیر هوشمندسازی قرار گرفته و در اکثر نقاط نظارت‌های خود را هوشمندانه و سیستمی کرده است که این خود باعث سهولت در رفت و آمد و رضایت کامل شهروندان شده است و از طرفی نیز کیفیت کار پلیس را نیز ارتقاء بخشیده است.

فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ ادامه داد: به روزرسانی سیستم‌های نظارتی و زیرساخت‌های موجود در استادیوم‌های ورزشی یک امر مهم و حیاتی در برقراری و تامین امنیت در ورزشگاه‌های کشور بوده و نصب دوربین‌های هوشمند توسط پلیس در ورزشگاه‌ها  کمک شایانی در رسیدن به این هدف مهم می‌کند.

نورعلی صبر و بردباری نیروهای پلیس و دستگاه های اجرایی و نظارتی را در برقراری امنیت در ورزشگاه ها بسیار مهم دانست و تصریح کرد: ورزشگاه بزرگ آزادی با شرایط خاص خود و مسابقات پر تماشاگر خود در طول سال نیازمند حضور پررنگ کارکنان تیپ ویژه تهران بزرگ بوده و در همین راستا کارکنان این فرماندهی از ساعات اولیه قبل از شروع مسابقات در ورزشگاه آزادی حضور یافته و برقراری امنیت را به دست می‌گیرند.

مزجی، مدیرکل وزارت ورزش و جوانان استان تهران ضمن تقدیر از حضور فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ در این وزارتخانه؛ گفت: امنیت، الفبای برگزاری مسابقات ورزشی در جهان است و امروز شاهد برگزاری مسابقات مختلف در استادیوم های ورزشی سراسر کشور هستیم و امنیت این ورزشگاه ها را مدیون حضور پررنگ و همیشگی کارکنان فرماندهی یگان های ویژه انتظامی کشور هستیم.

وی در ادامه این دیدار از حضور همیشگی و به موقع کلیه کارکنان فرماندهی یگان های ویژه انتظامی کشور در برقراری امنیت ورزشگاه های کشور تشکر کرده و گفت: تعاملات خوبی بین فرماندهی تیپ ویژه تهران بزرگ و وزارت ورزش وجود دارد که نتیجه این قبیل ارتباطات نزدیک، منجر به برگزاری هرچه بهتر مسابقات و برقرای امنیت و در نهایت رضایت تماشاگران شده است.

فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ در پایان خاطرنشان کرد: قهرمانان واقعی در همه عرصه ها شهدای عزیزمان هستند و امروز هر چه داریم از برکت خون پاک این عزیزان بوده و باید نام و یاد شهدا را به عنوان یک فعالیت فرهنگی به جوانان بیاموزیم زیرا این جوانان، اگر در مسیر درست و فرهنگ سازی دینی قرار بگیرند رهروان حقیقی همان شهدا هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • نصب دوربین‌های هوشمند پلیس در ورزشگاه‌ها برای تامین امنیت
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید