Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-08@16:41:10 GMT

۵ مکان دیدنی که در سفر به سنندج باید ببینید

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۹۸۳۰

۵ مکان دیدنی که در سفر به سنندج باید ببینید

در این شهر بناهای تاریخی زیادی متعلق به دوران صفوی و قاجار وجود دارد. در تابستان آب و هوای این منطقه به علت کوهستانی بودن، معتدل است و می‌توانید با سفر به سنندج در تابستان می‌توانید از طبیعت و هوای مطبوع آن نیز لذت ببرید.

سرویس سبک زندگی: سنندج مرکز استان کردستان، از شهرهای بزرگ کردنشین ایران است. این شهر و مناطق اطراف آن طبیعی بسیار زیبا و دیدنی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در ادامه این مطلب را به نقل از سایت کجارومی‌خوانیم.

سنندج بیست و سومین شهر بزرگ ایران است که در غرب کشورمان قرار دارد. نام سنندج دگرگون‌شده‌ی «سینه دژ» است، چون این شهر در وسط (همان سینه) دژ (کوه‌های) آبیدر و رشته‌کوه زاگرس قرار دارد. در این شهر بناهای تاریخی زیادی متعلق به دوران صفوی و قاجار وجود دارد. در تابستان آب و هوای این منطقه به علت کوهستانی بودن، معتدل است و می‌توانید با سفر به سنندج در تابستان می‌توانید از طبیعت و هوای مطبوع آن نیز لذت ببرید. شاید به اندازه‌ای که باید، به معرفی دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری این شهر پرداخته نشده است. در ادامه‌ی مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با مقصدی زیبا در خطه‌ی کردنشین کشورمان آشنا کنیم.
بازار سنندج

بازار قدیمی سنندج یکی از بازارهای تاریخی این شهر است که در مرکز سنندج قرار دارد. این بازار در سال ۱۰۴۶ شمسی، در دوران صفویه و توسط سلیمان خان اردلان ساخته شده است. شاه صفی دستور ساخت این بازار را صادر کرد و صنعت‌کاران و استادکاران ماهر را به منطقه فرستاد تا بازار، قلعه حکومتی، حمام، مسجد و کاروانسرا بسازند. متاسفانه بر اثر احداث خیابان انقلاب، این بازار به دو قسمت تقسیم شده است و امروزه بخشی از آن را «آصف» و بخش دیگر آن «سنندجی» نامیده می‌شود.
از بازار قدیمی سنندج فقط ۳ دروازه‌ی قدیمی باقی مانده است. این بازار هنوز هم فعال است و داد و ستد در آن جریان دارد. نقشه‌ی این بازار برخلاف اکثر بازارهای قدیمی ایران که به شکل خطی ساخته شده، به شکل مستطیل بزرگ است؛ گفته می‌شود این بازار از پیرامون میدان نقش جهان اصفهان الهام گرفته و به شکل ساخته شده است. بازار قدیمی سنندج در سال ۱۳۷۵، با شماره‌ی ۱۷۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
مسجد جامع سنندج (دارالاحسان)

مسجد جامع سنندج بین مردمان این شهر به دارالاحسان شهرت دارد. مسجد جامع سنندج در بافت قدیمی این شهر، در خیابان امام خمینی قرار دارد. بر اساس کتیبه‌های موجود این مسجد در سال ۱۲۲۷ هجری قمری ساخته شده و بانی آن فردی به نام امان‌الله خان اردلان، والی کردستان بود. مسجد دارالاحسان دارای دو ایوان شرقی و جنوبی، گل دسته‌هایی در بالای ایوان شرقی، صحن مرکزی، ۱۲ حجره در اطراف و شبستان ستون‌دار با ۲۴ ستون سنگی است. بخشی از این مسجد به حجره‌های طلاب علوم دینی اختصاص داده شده است و به همین دلیل می‌توان آن را مسجد-مدرسه خواند.
از ظرافت و زیبایی معماری به کار رفته در این مسجد می‌توان به کاشی‌کاری هفت رنگ مینایی، ازاره‌های مرمرین، آجرکاری لعاب دار و معقلی، حوض سنگی، فواره‌های زیبا و ستون‌هایی با تزئینات طنابی اشاره کرد. دو سوم قرآن کریم، اطراف شبستان و سرستون‌های دارالاحسان را زینت داده است. همچنین کتیبه‌های مسجد نیز روی سنگ مرمر نگاشته شده که خود از زیبایی‌های منحصر به فرد این مکان محسوب می‌شود که اطراف آن را با تصویر گل و گیاه حجاری کرده‌اند. مسجد جامع سنندج به شماره ۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسيده است.
عمارت آصف وزیری (خانه کرد)

عمارت آصف وزیری یا همان خانه‌ی کرد یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج است. امروزه این خانه را به «موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین» یا «خانه کرد» ایران است؛ خانه کرد نمادی از هویت فرهنگی کردها، گنجینه مردم‌شناسی این قوم و از با ارزش‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان به شمار می‌رود.گفته می‌شود بانی ساخت این خانه در دوران صفوی، آصف اعظم (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) بود. این عمارت در سال ۱۳۷۵، با شماره‌ی ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عمارت آصف در چهار دوره‌ی مختلف شکل گرفته است؛ در دوره‌ی اول بخش شمالی از جمله تالار تشریفات، اتاق‌ها و راهروهای طرفین و قسمتی از فضاهای بخش شرقی ساخته شده است و قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد؛ در دوره‌ی دوم، در اوایل سلطنت قاجار ضلع‌های شرقی و غربی حیاط بیرونی و حمام عمارت ساخته شد؛ در دوره‌ی سوم یعنی بین سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۶ هجری شمسی، فضاهای اندرونی و سردر ورودی نیم هشتی احداث شد و بخش غربی تالار تشریفات مورد بازسازی قرار گرفت؛ دوره‌ی چهارم نیز مربوط به سال‌هالی ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ است که در آن کلیه قسمت‌های عمارت، تعویض سنگفرش‌ها مرمت شده کف حیاط و حیاط مستخدمان به شکل امروزی دوباره ساخته شده است.
عمارت وکیل الملک

بنای اولیه عمارت وکیل در دوران زندیه ساخته شده است. عمارت وکیل یکی از بناهای قدیمی و دیدنی شهر سنندج است که در خیابان کشاورز این شهر قرار دارد. مجموعه‌ی عمارت وکیل شامل ۳ حیاط با عمارت‌های مربوطه، یک حمام خصوصی در داخل مجموعه و یک حمام عمومی در خارج از آن می‌شود. بنای این عمارت ابتدا در دوران زندیه، توسط حاج محمد رشید بیگ وکیل، از امرای مفرخان زند ساخته و در ادوار بعدی به تدریج تکمیل شده است. با توجه به معماری و فضاهای موجود حمام خصوصی بزرگ داخل مجموعه‌ که در گذشته خانواده‌ی وکیل از آن استفاده می‌کردند، احتمال می‌رود این بنا نیز به همراه عمارت، در دوره‌ی زندیه ساخته شده باشد.
پس از آن در سال ۱۳۱۰ هجری قمری، جناب امان الله خان وکیل الملک تعمیر کلی روی این بنا انجام داد بعدها آن را به مجموعه‌ای تبدیل کرد که شامل چندین ساختمان، حیاط و باغ کنونی می‌شود. این خانواده در تاریخ کردستان از بزرگان و قدرتمندان منطقه به حساب می‌آمدند. متاسفانه قبل از انقلاب ساختمان تخریب شد اما مالک آن، دوباره آن را به سبک قدیمی مرمت کرد. از ویژگی‌های خاص و زیبایی معماری این عمارت می‌توان به اروسی‌های پرکار و آجرکاری‌های زیبای آن اشاره کرد.
مجموعه تفریحی و کوهستانی پارک آبیدر

بزرگترین سینمای روباز (تابستانی) کشور در پارک آبیدر قرار دارد. جموعه تفریحی و کوهستانی پارک آبیدر را با عنوان پارک کوهستانی آبیدر می‌نامند و یکی از مشهورترین تفرجگاه‌های سنندج محسوب می‌شود. این مجموعه در غرب سنندج و انتهای خیابان آبیدر، میان کوه‌های آبیدر قرار دارد و در این پارک می‌توانید چشم‌اندازی بسیار زیبا بر شهر سنندج داشته باشید. در این پارک چندین باغ و چشمه‌ی طبیعی وجود دارد که از بزرگترین باغ‌های آن می‌توان به باغ امیریه اشاره کرد. همچنین بزرگترین سینمای روباز (تابستانی) کشور در این باغ قرار دارد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۹۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه که باید درباره نمایشگاه کتاب بدانیم + مکان‌های دسترسی، ساعت و نحوه خرید آنلاین

کمتر از ۲۴ ساعت تا آغاز سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باقی مانده است؛ این دوره از نمایشگاه نوزدهم تا بیست‌ونهم اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۲۰ فعالیت خود را پیش می‌برد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شمارش معکوس و ساعت‌شماری برای آغاز سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شده است؛ این دوره از نمایشگاه با شعار «بخوانیم و بسازیم» برپا می‌شود و ثبت‌نام از ناشران متقاضی حضور در این دوره، از بیست‌ونهم فروردین آغاز شد و پنجم اردیبهشت به پایان رسید.

ناشران مجازند کتاب‌های منتشر شده از سال ۱۳۹۹ به بعد را در نمایشگاه کتاب تهران عرضه کنند.

زمان و ساعت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۳

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ نوزدهم اردیبهشت کار خود را آغاز خواهد کرد و تا بیست‌ونهم اردیبهشت به فعالیت خود ادامه خواهد داد. هم‌زمان با برگزاری بخش حضوری، بخش مجازی نمایشگاه کتاب نیز در سامانه book.icfi.ir از روز گذشته امکان خرید برای علاقه‌مندان کتاب را در ۲۴ ساعت شبانه‌روز مهیا کرده است.

ساعت کاری نمایشگاه نیز طبق اعلام قبلی از ساعت ۱۰ تا ۲۰ است.

نحوه استفاده از بن تخفیف در نمایشگاه کتاب

برای خرید کتاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۳ تهران می‌توان به دو شیوه حضوری و غیرحضوری (مجازی) اقدام کرد، اما نکته قابل توجه آن است که امکان استفاده از بن کارت تخفیف در خرید حضوری وجود ندارد.

همه ناشران شرکت‌کننده می‌توانند با ثبت‌نام در وبگاه نمایشگاه مجازی به نشانی book.icfi.ir و در قسمت پنل ناشران و کتاب فروشی‌ها برای هر اثر خود که مطابق با شرایط نمایشگاه است، یک صفحه اختصاصی ایجاد کنند.

در این صفحه اطلاعاتی از جمله مشخصات مربوط به کتاب، تصویر جلد کتاب، نام نویسنده، مؤلف، مترجم و ناشر درج شده است. هر صفحه به درگاه بانکی متصل است، بنابراین خریدار نمایشگاه مجازی، می‌تواند از این درگاه هزینه کتاب خریداری شده را پرداخت کند.‌

نحوه خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۱۴۰۳

افرادی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند، می‌توانند طبق مراحل زیر اقدام به تهیه کتاب‌های مورد علاقه خود کنند:

۱- از طریق وبگاه book.icfi.ir وارد پنل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شوید.

۲- در صورتی‌که قبلاً در این وبگاه ثبت‌نام کرده باشید باید روی گزینه ورود به حساب کاربری (در کادر بالا) کلیک کنید در غیر این صورت باید روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید و مراحل ثبت‌نام را طی کنید و سپس وارد شوید.

مرحله سوم: در قسمت نام کاربری، شماره همراه و برای رمز یک رمز دلخواه را انتخاب کنید. بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز باید منتظر یک پیامک تأیید بمانید.

مرحله چهارم: کدی که به شماره همراه شما پیامک شده است را در کادر تأیید وارد کنید.

مرحله پنجم: بعد از طی این مراحل شما می‌توانید مشخصات کتاب دلخواهتان را جست‌وجو کنید.

مرحله ششم: بعد از اینکه کتابتان را انتخاب کردید مشخصات و نشانی خود را در قسمت مربوطه وارد کنید؛ در نهایت هم وارد صفحه پرداخت شوید تا با پرداخت عملیات خود را تکمیل کنید.

بن دانشجویان، طلاب و اعضای هیئت علمی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران

یارانه اعتباری خرید کتاب از سه روز قبل از آغاز نمایشگاه به اعضای هیئت علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور تخصیص داده می‌شود.

سقف یارانه اعتباری خرید کتاب دانشجویان و طلاب، ۷۰۰ هزار تومان است که ۴۲۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب و ۲۸۰ هزار تومان سهم معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیئت علمی نیز ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ از این مقدار معادل ۴۰۰ هزار تومان سهم عضو هیئت علمی و ۴۰۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

سالن‌های نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب تهران از بخش کودک و نوجوان، بخش ناشران عمومی، بخش ناشران آموزشی، بخش ناشران دانشگاهی، بخش ناشران خارجی، بخش ناشران دیجیتال، بخش بین‌الملل تشکیل شده است.

دسترسی‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۳

نحوه رفتن به نمایشگاه کتاب با مترو

نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران ایستگاه‌های شهید بهشتی و مصلی امام هستند که ایستگاه مصلی در خط یک واقع شده که جنوب تهران را به شمال آن وصل می‌کند. ایستگاه شهید بهشتی نیز در نقطه تلاقی دو خط «یک و سه» واقع شده و می‌توان از هر دو خط به آن رسید.

فاصله ایستگاه مترو مصلی از نمایشگاه کتاب تهران: حدود ۱۶ دقیقه فاصله ایستگاه مترو شهید بهشتی از نمایشگاه کتاب تهران: ۱۷ دقیقه ورودی و پارکینگ‌های نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳

در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ نزدیک به ۱۷ هزار پارکینگ برای بازدیدکنندگان و دست‌اندرکاران نمایشگاه، پیش‌بینی شده است؛ بر اساس اعلام علی رمضانی، قائم‌مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محیط‌های مسقف جدید و امکانات رفاهی و بهداشتی، باز شدن درهای ورودی جدید، اختصاص پارکینگ‌های بیشتر به مردم و بازدیدکنندگان از جمله ظرفیت‌های جدید این دوره از نمایشگاه کتاب محسوب می‌شود. افزایش ظرفیت پارکینگ نمایشگاه کتاب، مربوط به بخش‌های مرکزی و جنوبی مصلای امام خمینی (ره) است. بنا به اظهارات مسئولان مصلی، شرایط شبستان اصلی، از نظر تهویه، نسبت به نمایشگاه سی‌وچهارم وضعیت بهتری دارد.

پارکینگ‌های نمایشگاه کتاب

سه در جدید به مصلی اضافه شده که دو در برای ورود مردم و یک در برای ماشین پیش‌بینی شده است که شامل درهای ۲۱، ۱۱ و ۴ است‌، بنابراین از همه جهت‌های نمایشگاه ورود نفری و خودرویی وجود دارد.

کد خبر 751322

دیگر خبرها

  • (تصاویر) باغ و عمارت زیبای فتح آباد
  • باند اشاعه فحشا‌‌ در شیراز دستگیر شدند
  • مشخصات و مکان زلزله امروز بعدازظهر در تهران +تصویر
  • آنچه که باید درباره نمایشگاه کتاب بدانیم + مکان‌های دسترسی، ساعت و نحوه خرید آنلاین
  • اقامتگاه‌های ارزان و اقتصادی در آبادان
  • جانمایی محل جدید آراد کوه در جاده تهران-قم در دست مطالعه است
  • عمارت نوفل لوشاتو میزبان چه نمایش‌هایی است؟/ تاریخ فرهنگ و هنر ایران، مدیون کیمیایی است
  • آغاز «مرگ با طعم نسکافه» در عمارت نوفل‌شاتو
  • مکان و زمان قرعه کشی جام جهانی 2024 مشخص شد
  • امباپه عمارت مجلل راموس را در مادرید خرید