Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@14:24:38 GMT

کاهش 67 درصدی آتش‎سوزی‌هایی منابع طبیعی در لرستان

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۴۹۹۳۲

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: همه ساله حریق بخش‌های وسیعی از عرصه‌های منابع طبیعی را تحت تاثیر قرار داده و خسارت سنگینی را به این منابع تحمیل می کند.

به گزارش ایسنا، شیرزاد نجفی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان الیگودرز با محوریت پیشگیری از وقوع و اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع با بیان اینکه ایران، در یکی از مناطق حادثه خیز کره زمین قرار گرفته، بطوریکه از 40 نوع بلایای طبیعی در جهان مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی، خشکسالی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بیش از 30 نوع آن در ایران رخ می‌دهد، اظهار کرد: از میان عوامل مختلف مخرب جنگل و مرتع، آتش‌سوزی به لحاظ سرعت گسترش و امکانات وقوع تغییرات آنی در مسیر پیشروی و بروز خسارات غیر منتظره یکی از خطرناک‌ و مخرب‌ترین عوامل تخریب محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همه ساله حریق بخش‌های وسیعی از عرصه‌های منابع طبیعی را تحت تاثیر قرار داده و خسارات سنگینی را به این منابع تحمیل می‌کند.

نجفی با بیان اینکه مجموع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان در سال 95، 884 هکتار بوده که نسبت به سال گذشته 67 درصد کاهش حریق را نشان می‌دهد، گفت: سرانه جنگل در استان را به ازای هر نفر 6914 متر مربع و در شهرستان الیگودرز 20 هزار و 373 متر مربع است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان هدف از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمین‌های زراعی، اختلاف قومی و قبیله‌ای، آتش‌زدن پس چر مزارع و سرایت به اراضی ملی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده در لرستان در 10 سال گذشته 90 درصد از آتش سوزی‌ها عمدی و 10 درصد غیر عمدی بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته 844 هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان دچار 48 حریق شدند که از این میان 15 هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهرستان الیگودرز طعمه یک فقره حریق شده است.

این مسئول با بیان اینکه 150 نقطه بحرانی حریق در جنگل‌ها و مراتع استان شناسایی شده است، گفت: از این تعداد، 33 نقطه بحرانی حریق مربوط به جنگل‌ها و مراتع شهرستان الیگودرز بوده که مجموع مساحت نقاط بحرانی در این شهرستان 60 هزار و 997 هکتار اعلام شده است.

نجفی با بیان اینکه استاندارد جهانی حفاظت از جنگل به ازاء هر 1000 هکتار یک نفر است که در ایران به ازاء هر 13 هزار هکتار و در لرستان به ازای هر 27 هزار هکتار یک نفر است، افزود: در شهرستان الیگودرز با توجه به تعداد افراد مسئول اطفاء حریق که6 نفر هستند به ازای هر 70 هزار و 955 هکتار یک نفر نقش حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی را بر عهده دارد.

وی مهمترین اقدامات انجام گرفته اداره کل منابع طبیعی لرستان در راستای مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق از جنگل‌ها و مراتع را شامل تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده ، آموزش افراد، احداث جاده‌های نفوذی، ساماندهی نیروها، تهیه وسایل و ادوات و تجهیزات اطفاء حریق، برقراری گشت‌های حفاظتی (گشت‌های موتوری و خودرویی)، ایجاد پایگاه‌های شناسایی و کشف حریق در فصول بحرانی و ایجاد کشیک اطفاء حریق و... برشمرد.

در ادامه این جلسه مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: در بحث مدیریت بحران، لرستان یکی از حادثه‌خیزترین استان‌های کشور است.

مهندس رضا آریایی اضافه کرد: همه ساله شاهد حوادث مختلفی از جمله آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در لرستان هستیم که از مهمترین مشکلات استان در فصل تابستان به شمار می‌رود که نیازمند تدابیر لازم و اجرای برنامه‌های مدیریتی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۴۹۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت:در برخی نقاط به صورت نقطه‌ای، ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک وجود دارد.

حسین میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لرستان استانی است که عمده کاربری اراضی آن در چهارچوب جنگل و مرتع تعریف شده و ۷۵ درصد سطح آن را جنگل و مرتع تشکیل داده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه نتوانسته‌ایم این منابع را در سطح استان و کشور مدیریت کنیم علیرغم اینکه تلاش‌های زیادی شده اما باید یک راهبرد منسجم و اجماع شده را اتخاذ کنیم.

میرزایی بیان کرد: لرستان استانی آبخیز بوده و برای مهار سیلاب نیاز است عملیات‌های آبخیزداری و آبخوانداری انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: لرستان دارای شیب بالایی است و میزان فرسایش در آن نسبت به میانگین کشوری زیاد است به گونه‌ای که در برخی نقاط به صورت نقطه‌ای، ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک وجود دارد.

وی افزود: فرسایش خاک در هر هکتار در کشور ۱۶ تن بوده اما در لرستان این رقم ۲۵ تن در هکتار گزارش شده است.

میرزایی بر ایجاد اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در استان نظیر لرستان تاکید داشت و گفت: مدیریت بحران اعتبارات استانی خوبی را به این مسئله اختصاص داده است اما باید اعتبارات ملی بیشتری برای انجام آن در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟