Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-06@19:10:22 GMT

اشتیاق روزافزون سرمایه‌گذاران به انرژی خورشیدی

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۱۲۶۸

اشتیاق روزافزون سرمایه‌گذاران به انرژی خورشیدی

پول‌نیوز - سرمایه‌گذاران به شکل روزافزونی در مورد رشد سریع‌تر صنعت انرژی خورشیدی در آسیای جنوب شرقی هیجان‌زده هستند این در حالی است که این صنعت تا به حال در این منطقه در رکود به سر می‌برده است.
ش
آنها می‌گویند این منطقه در موقعیتی مناسب قرار گرفته تا بتواند از قیمهای رو به سقوط پنل‌های خورشیدی بیشترین بهره را ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منطقه دارای رشد اقتصادی قوی، قیمت نسبتا بالای الکتریسیته، کمبودهای منابع سنتی، زیرساخت‌های توسعه نیافته در بسیاری از مناطق دوردست، نور خورشید زیاد و کافی و پشتیبانی از انرژی تجدید شونده بیشتر از سوی بسیاری از دولت‌های آسیای جنوب شرقی می‌باشد.

روبرتو دویدو، سخنگوی شرکت اکویس از سنگاپور که که با ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه در اجرا، بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری انرژی سبز در آسیا است، می‌گوید: کاهش شدید قیمت‌ها در تکنولوژی های انرژی خورشیدی به این معنی است که دولت‌ها نه برای دلایل زیست محیطی بلکه به دلایل اقتصادی به دنبال انتخاب انرژی‌های تجدید پذیر هستند. این از نظر تجاری بسیار مقرون به صرفه است و به همین صورت هم خواهد ماند.

تا پایان سال گذشته آسیای جنوب شرقی تنها کمی بیشتر از ۳ گیگاوات ظرفیت انرژی خورشیدی نصب شده داشت که بر طبق داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر این تنها یک درصد از ظرفیت جهانی را تشکیل می‌داد.

استیو او نیل، مدیر اجرایی ارشد شرکت سازنده پنل‌های خورشیدی سنگاپوری REC می‌گوید انتظار دارد در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ سالانه ۵ گیگاوات به ظرفیت نصب شده این منطقه اضافه شود. این معادل ساخت سالانه ۵ نیروگاه استاندارد سوخت‌های فسیلی است.

او نیل از REC می‌گوید: مردم هنوز درک نکرده اند که چه چیزی دارد اتفاق می‌افتد؛ وقتی شما در بین یک رشد انفجاری قرار گرفته اید همه چیز در حال تغییر است.

برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بین کسانی هستند که وقایع این منطقه را نظاره می‌کنند.

سند هوول، افسر سرمایه‌گذاری ارشد در سرمایه‌گذاری بخش زیرساخت آلیانز گلوبال اینوستورز که تیمش ۱.۶ میلیارد یورو ( ۱.۷۶ میلیارد دلار) سرمایه های بخش انرژی‌های تجدید پذیر را مدیریت می‌کنند، می‌گوید که در اروپا بازارهایی که برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد می‌شوند راکد و ثابت‌اند، بنابراین سرمایه‌گذاران اروپایی با علاقه بسیاری به این سمت می‌نگرند.

او می‌گوید: در آسیا شما انتظار سود دورقمی دارید. دست‌یابی به چنین چیزی در اروپا بسیار مشکل است.

آسیای جنوب شرقی جمعیتی بیش از ۶۰۰ میلیون نفر دارد و تقاضای انرژی برق سالانه ۶ درصد رشد دارد این درحالی است که بسیاری از کشورهای این منطقه در برآوردن این تقاضا با مشکل مواجه‌ هستند.

این منطقه آماده یک شکوفایی است چرا که قیمت پنل‌های خورشیدی از ۷۰ سنت به ازای هر وات الکتریسیته در ۱۹۸۰، امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بهینه‌سازی تولید به زیر ۵۰ سنت برای هر وات الکتریسیته رسیده است.

در همین زمان کشورهای آسیای جنوب شرقی همگی اهداف جاه‌طلبانه ای را در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر برای خود تنظیم کرده‌اند. در تایلند و مالزی ۱۸ درصد از کل ترکیب تولید انرژی باید از انرژی خورشیدی تولید شود و

در فیلیپین این مقدار ۳۵ درصد است. این در حالی است که در حال حاضر سهم انرژی خورشیدی از ترکیب انرژی تولید شده در این منطقه هنوز ناچیز است.






منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۱۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا

جهان تا پایان مارس ۲۰۲۴ شاهد رشد چشمگیر ظرفیت خورشیدی بود. در این میان بریتانیا با ظرفیت کل ۱۵.۸ گیگاوات در تمام تأسیسات خورشیدی خود سرآمد بود که این امر نشان‌دهنده افزایش ۵.۶ درصدی (۸۳۷ مگاوات) نسبت به مارس ۲۰۲۳ در این کشور است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ظرفیت کل خورشیدی جهان در سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه بریتانیا است که تنها در مارس سال جاری میزبان ۱۴ هزار و ۷۳۴ تأسیسات خورشیدی بود که ۶۳ مگاوات به ظرفیت کل خورشیدی آن افزود. این میزان بالاترین رقم برای سال جاری، اما کمتر از سطوح اولیه سال ۲۰۲۳ بود، با این وجود هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از میانگین‌های موجود بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ است.

در این سال‌ها میانگین تعداد نصب‌های ماهانه حدود سه‌هزار مورد بود، اما پس از کاهش شدید در آوریل ۲۰۲۰ به دلیل اقدامات قرنطینه کووید -۱۹، تأسیسات خورشیدی بریتانیا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ دوباره به فاز عملیاتی بازگشت و از سطوح قبل از همه‌گیری فراتر رفت، بنابراین تعداد این تأسیسات در آن طی ۱۲ ماه گذشته به بیش از ۱۵ هزار مورد افزایش داشته است. ۴۹ درصد معادل هفت هزار و ۷۰۸ مگاوات از ظرفیت این تأسیسات خورشیدی از دسامبر ۲۰۲۳ توسط دو مزرعه خورشیدی عملیاتی تأمین می‌شود.

افزایش ظرفیت خورشیدی در بریتانیا

تأسیسات فتوولتائیک خورشیدی داخلی بریتانیا در حال حاضر ۳۰ درصد از کل ظرفیت خورشیدی کشور را تشکیل می‌دهد، اما این سهم در فاصله ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ در سطحی کمتر از ۲۵ درصد قرار داشت و به‌تازگی به دلیل افزایش تعداد این تأسیسات شاهد افزایش بوده است، به‌طوری‌که ۸۳ درصد از طرح‌های جدید در مارس ۲۰۲۴ برای نصب روی ساختمان‌های مسکونی از این نوع بود که بالغ بر ۴۷ مگاوات معادل ۷۵ درصد از ظرفیت جدید را تشکیل می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۱۹۱ هزار و ۵۲۴ تأسیسات جدید به این کشور اضافه شد. بریتانیا وجود ظرفیت جدید، در میان کشورهایی با بیشترین استفاده از انرژی خورشیدی در رتبه پنجم بالاترین رکوردها قرار دارد که دلیل آن اندازه کوچک اکثر تأسیسات جدید است.

کد خبر 750756

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور
  • فرآیند تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان با الگوگیری از بندرشانگهای چین اصلاح خواهد شد