Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@05:38:08 GMT

دریافت عوارض پارک حاشیه‌ای قانونی است!

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۱۵۱۳

دریافت عوارض پارک حاشیه‌ای قانونی است!

بسیاری از آنهایی که در زمان پارک خودروها با پارکبان‌ها به مجادله می‌پردازند، تصور می‌کنند که موضوع دریافت هزینه برای پارک حاشیه‌ای غیرقانونی است. اما باید توجه داشت که پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها و معابر شهر می‌تواند مشمول دریافت هزینه شود و عدم پرداخت آن در برخی موارد به اعمال جریمه توسط پلیس راهور منتهی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک دامغان؛ در اوج ترافیک، جای پارک کوچکی یافته و خودروی خود را با رخصت گرفتن از خودروهای عبوری، پارک می‌کنم. طبق روال پارک کردن در خیابان‌های اصلی شهر، بلافاصله پس از خاموش کردن خودرو، در حالی که مشغول پیاده شدن هستم؛ مردی جوانی ملبس به پیراهنی سفید نزدیک می‌آید و منتظر می‌ماند تا پیاده شوم و در مورد مدت زمان توقف سوال و سپس با صحبت های او یک عدد کارت پارک دریافت می کنم.

امکان ندارد که در شهر با انبوهی از خودرو، دست‌کم یک بار با افرادی موسوم به پارکبان مواجه نشده باشیم و حتی با آنها بحث نکرده باشیم. اما زمانی که پای صحبت‌های هر دو طرف بنشینیم، از مشکلات خود می‌گویند، خود را محق دانسته و طرف مقابل را عامل این بحث و جدل می‌پندارند.

بسیاری از آنهایی که در زمان پارک خودروها با پارکبان‌ها به مجادله می‌پردازند، تصور می‌کنند که موضوع دریافت هزینه برای پارک حاشیه‌ای غیرقانونی است. اما باید توجه داشت که پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها و معابر شهر می‌تواند مشمول دریافت هزینه شود و عدم پرداخت آن در برخی موارد به اعمال جریمه توسط پلیس راهور منتهی خواهد شد.

مطابق ماده 15 قانون «رسیدگی به تخلفات رانندگی»، «در شبکه معابر شهری پرترافیک که برابر مقررات راهنمایی و راننـدگی ممنوعیـت توقف وجود ندارد با تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شـهرداری‌ها می‌توانند برای مدیریت پارک‌های مجاز حاشیه ای ابزارها و وسایل لازم از قبیل ایست‌سنج یا کارت پارک نصب و برای توقف بیش از نـیم سـاعت در محـدوده زمـانی 7صبح تا 9 شب حق توقف مناسـبی کـه میـزان آن بـه پیـشنهاد شـوراهای اسـلامی شـهرها و تصویب وزیرکشور تعیین می شود بر طبق مقررات مربوط به أخذ عوارض دریافت نماینـد و توقف بدون مجوز به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود. حتی در تبصره ای از این ماده، شهرداری‌ها مختارند از نیروهای انسانی برای انجام این کار بهره بگیرند. ولی متاسفانه گاهی اوقات ناکارآمدی این افراد سبب بروز مشکلات و تخلفاتی می‌شود.

هر جا باشد پارک می‌کنیم!
سوار بر خودرو به خیابان امام می‌آیم. یکی از خیابان‌های این شهر که در اختیار پارکبان‌ها قرار گرفته تا به وضعیت پارک خودروها سامان دهند. خودروها همه جا هستند و پارکبانی دستگاه بدست همراه با برگه اخطار ، با فردی که در حال پیاده شدن از خودرو است، صحبت می‌کند.

پیش می‌روم و صبر می‌کنم تا صحبت‌هایشان پایان یابد از پارکبان می‌پرسم که چرا خودروها را روی خطوط عابر پیاده و یا حتی به صورت دوبله یا مورب پارک می‌کند؟ او که از گرمای بی‌امان عرق می‌ریزد، نگاهی می‌کند و می‌گوید: نه آنجا نمی‌شود پارک کرد. دوبله را هم کاری از دستمان برنمیاد. مردم می گذارند و میرند و هر چه هم بگویم گوش نمیدهند تازه اگر ما روی خط عابر پارک نکنیم مردم خودشان ماشین را پارک می کنند و میروند!

وی ادامه می‌دهد: هر روز از صبح زود تا نزدیک‌ 9 شب اینجام و باید با صد نفر که فکر می‌کنند کارت خوانی که می کشم پولش می‌رود تو جیب من باید بحث کنم!» از وی می‌پرسم اگر کسی کارت پارک تهیه نکند چه کار می‌کنید؟ پاسخ می‌دهد: برگه‌ای برای تهیه کارت می‌زایم، شماره پلاک ثبت می کنیم.

بهبود شرایط به کارگیری نیروی انسانی
گرچه باید در نظر داشت که نیروی انسانی بسیاری منعطف‌تر از وسایل مکانیزه عمل کرده و بهره‌گیری از آن، در ایجاد شغل و رفع بیکاری تاثیر به‌سزایی دارد. در نتیجه اجرایی شدن طرح «عدم پرداخت پول نقد به پارکبان‌ها» تا حدی از مشکلات و تنش‌های میان مردم و پارکبان‌ها کاست. از سوی دیگر نیز، کارآمدتر شدن آموزش‌ها به این افراد امیدها برای بهبود شرایط را زنده خواهد کرد.

استفاده از وسایل نقلیه عمومی
اما نکته ای که در بحث مشکلات ناشی از پارکبان‌ها، کمتر به آن توجه می‌شود، استفاده بیش از حد شهروندان از خودروهای شخصی است؛ که در نتیجه آن کمبود جای پارک در حاشیه‌ خیابان‌ها بروز پیدا کرده و مشکلات ترافیکی عدیده‌ای را موجب می‌شود. بنابراین، استفاده از اتوبوس و تاکسی در کنار کمک به کاهش آلودگی هوا، می‌تواند هدررفت زمان برای یافتن جای پارک را هم به میزان قابل توجهی کم کند.

ارجاع شکایات به سامانه 137
بسیاری از شهروندان نمی‌دانند که برای گزارش تخلفات پارکبان‌ها باید به کدام سازمان یا نهاد مراجعه کنند. یکی از مسئولان اداره حمل و نقل و ترافیک شهر در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر یک مبنی بر راه‌های شکایت از پارکبان‌ها، بیان داشت که «سامانه 137 آماده دریافت گزارش‌های مردمی در مورد مشکلات شهری است و گزارشات پارکبان‌ها نیز در این سامانه قابل ثبت و پیگیری است.» پس از آن، در تماس ما با سامانه 137، مسئولان این سامانه موضوع ثبت گزارش تخلفات پارکبان‌ها توسط 137 را تایید کرده و از ارائه کد پیگیری به شهروندانی که گزارش تخلف ثبت می‌کنند، خبر دادند. در نتیجه، باید توجه داشت که در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی پارکبان‌ها، اعم از دریافت وجه بیشتر از میزان مصوب و یا تخلفات در نحوه پارک خودروها، بهترین مرجع برای ثبت گزارش سامانه 137 است.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث

رئیس کل بیمه مرکزی در بخشنامه ای به صنعت بیمه شرط صدور بیمه نامه شخص ثالث بعد از تسویه بدهی عوارض آزادراهی را لغو و تأکید کرد: شرط اخذ مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان خدمات بیمه شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه گر لغو شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند
  • حذف شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
  • اعتراف «آسترازنکا» برای اولین‌بار درباره عوارض جانبی خطرناک واکسن خود
  • آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد + فیلم
  • آغاز طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای در شهرکرد
  • آغاز طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه ای خودرو در اردبیل
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل