Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@23:13:12 GMT

افزایش 2 برابری قیمت سیگار و نوشابه در عربستان

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۲۸۸۸

افزایش 2 برابری قیمت سیگار و نوشابه در عربستان

با هدف جبران بخشی از کسری بودجه خود دوباره به سمت افزایش مالیات روی آورد و عملا قیمت برخی از کالاها در این کشور دوبرابر شده است.

طی سال‌های اخیر و با پایین آمدن قیمت نفت در بازار جهانی، عربستان با کسری بودجه شدیدی مواجه شده است چرا که در کنار هزینه‌های بالای اجرایی دولت این کشور هزینه‌های حمله به یمن هم در حال تحمیل فشار به مردم این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین عربستان تقریبا هر بار که با مشکل تامین بودجه مواجه می‌شود دست به افزایش مالیات کالا می‌زند. در حال حاضر قیمت کالاهایی نظیر سیگار و نوشابه در عربستان دوبرابر شده است.

بنا به اعلام سازمان زکات و مالیات عربستان این اقدام که با عنوان مالیات بر گناه صورت می‌گیرد با بهانه اجبار مردم این کشور به کاهش مصرف آنها صورت گرفته است. در حال حاضر هر پاکت سیگار در عربستان 4 تا 6 دلار معادل 16 تا 24 هزار تومان است. روز قبل از اعمالی این مالیات مصرف‌کنندگان سیگار در این کشور سعی کردند تا می‌توانند سیگار تهیه کنند و از سوی دیگر فروشندگان سیگار دست به احتکار آن زده تا بتوانند پس از افزایش قیمت اجناس خود را به دو برابر قبل بفروشند.

قرار است کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی را در برخی کالاهای اساسی از سال 2018 اعمال کنند.

با توجه به کسری بودجه 100 میلیارد دلاری عربستان در سال 2015 ناشی از سقوط شدید قیمت نفت در بازار جهانی عربستان در حال حاضر به شدت با مشکل تامین بودجه مواجه است و عملا به سختی در تلاش است تا مشکلات مالی خود را حل کند.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۲۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود

به گزارش تابناک اقتصادی؛ باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

دیگر خبرها

  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران
  • فروش نخی سیگار، ممنوع
  • دخانیات در سال چند ایرانی را به کشتن می‌دهد؟
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل مصرف دخانیات
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات
  • مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل دخانیات/ فروش سیگار به صورت نخی غیرقانونی است