Web Analytics Made Easy - Statcounter

دستاوردهای استفاده گسترده از تکنولوژی‌های نوین منابع انرژی توزیع شده در صنعت برق کشور را می توان در کاهش تلفات شبکه توزیع برق و عملی شدن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، مولدهای مقیاس کوچک و سیستم‌های دخیره سازی انرژی مشاهده کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منابع انرژی توزیع شده (DER) شامل منابع تولید پراکنده (DG) و سیستم‌های ذخیره انرژی پراکنده (DS) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که این سیستم‌های تأمین کننده انرژی در نزدیکی محل مصرف قراردارند مزایای بسیار زیادی را برای بهره بردار شبکه برق و مشترکان برق فراهم می‌کنند. منابع انرژی توزیع شده قابلیت اطمینان شبکه برق را افزایش می‌دهند و از خاموشی‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند. تکنولوژی‌های تولید پراکنده معمولاً شامل، سیستم‌های فتوولتاییک، بادی، میکروتوربین ها و مولدهای حرارتی کوچک می‌شود.

سیستم‌های ذخیره انرژی پراکنده نیز در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تولید و مصرف شبکه نیز دقیقاً با هم تطابق ندارد. سیستم‌های DS عملکرد شبکه برق را بهبود می‌بخشند. این سیستم‌ها باعث می‌شوند که خروجی ژنراتورها حتی در زمان افزایش و کاهش مصرف برق در شبکه ثابت بمانند. همچنین با وجود نوسان در منابع انرژی اولیه همچون باد و خورشید باعث پایداری شبکه می‌شوند. علاوه بر آن با سیستم‌های ذخیره سازی در زمان کمبود تولید، می‌توان برق مورد نیاز شبکه را تأمین کرد.

در سالهای اخیر توجه ویژه ای نسبت به همگام سازی صنعت برق با تکنولوژی‌های روز جهانی صورت پذیرفت به طوری که استفاده گسترده از منابع انرژی توزیع شده در دستور کار مدیران ارشد صنعت برق قرار گرفت.

افزایش نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و همچنین افزایش مدت زمان خرید تضمینی از 5 سال به 20 سال تعداد زیادی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به سمت سرمایه گذاری در این بخش سرازیر کرد به طوری که بدون در نظر گرفتن مجوزهای صادر شده و نیروگاه‌های درحال ساخت، طی دو سال اخیر بیش از 62 مگاوات نیروگاه بادی و حدود 25 مگاوات نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است. بنابراین با تلاش‌های صورت گرفته در دولت یازدهم، ایران نیز به جمع کشورهای دارای نیروگاه خورشیدی بزرگ در مقیاس مگاواتی پیوست. علاوه بر آن نیز با حمایت‌های صورت گرفته تاکنون بیش از 260 نیروگاه خورشیدی به ظرفیتی بالغ بر 2341 کیلووات برای مشترکان برق به بهره برداری رسیده است.

همچنین سهم نیروگاه‌های CHP و حرارتی مقیاس کوچک در انتهای سال 1392 حدود 539 مگاوات بود که این رقم در انتهای سال 1395 به بیش از 916 مگاوات رسید.
از اینرو انرژی‌های تجدیدپذیر، مولدهای مقیاس کوچک و سیستم‌های دخیره سازی انرژی که پیش از این صرفاً به عنوان پروژه‌های تحقیقاتی مطرح بودند، با روی کار آمدن دولت یازدهم به اولویت‌های مهم صنعت برق تبدیل شدند.

نیروگاه‌های حرارتی در خارج از شهرها و به دور از محل مصرف احداث می‌شوند که همین موضوع علاوه بر تحمیل هزینه برای احداث خطوط انتقال و توزیع، باعث هدر رفت بخشی از برق تولیدی در شبکه می‌شود که با توسعه منابع انرژی توزیع شده، تلفات شبکه برق کاهش و امنیت و قابلیت اطمینان شبکه افزایش می‌یابد.

کاهش تلفات شبکه برق به ویژه در بخش توزیع از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت برق در طول چهار سال گذشته بوده است. به طوریکه در طول این مدت تلفات برق از 15.6 درصد ابتدای اجرای این طرح به حدود 10.7 درصد در انتهای سال 1395 برسد که بخشی از این کاهش تلفات از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و مولدهای مقیاس کوچک صورت گرفته است.
احداث شبکه انتقال و توزیع برای انتقال انرژی تولیدی خواه یا ناخواه بسته به نوع طراحی شبکه ٬ پراکندگی جمعیت و موقعیت جغرافیایی مقداری تلفات به وجود می‌آورد.

تلفات شبکه طی 4 سال گذشته علی رغم افزایش سالانه یک میلیون و 500 هزار مشترک جدید و توسعه شبکه 5 درصد کاهش یافته است. سالانه حدود 280 میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید می‌شود که با در نظر گرفتن قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در حدود 1000 ریال و جلوگیری از تلفات 5 درصدی برق در شبکه توزیع، از هدر رفتن میلیاردها تومان جلوگیری شده است. نا گفته نماند که احداث شبکه انتقال و توزیع برای انتقال انرژی تولیدی خواه یا ناخواه بسته به نوع طراحی شبکه ، پراکندگی جمعیت و موقعیت جغرافیایی مقداری تلفات به وجود ایجاد می‌کند که با اقدامات صورت گرفته تلفات شبکه برق ایران به رقم قابل قبول و استاندارد جهانی آن نزدیک شده است.

بنابراین، وزارت نیرو در طول چهار سال گذشته همگام با تکنولوژی روز دنیا سیاست‌های خود را در جهت بهبود بهره وری، افزایش قابلیت اطمینان و امنیت شبکه منطبق کرده است تا هرچه زودتر به اهداف تعیین شده در برنامه چشم انداز 1404 دست یابد.

انتهای پیام/

R32317/P1012122/S7,80/CT47

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۴۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع

مدیرعامل شرکت توانیر از پرداخت ١٥ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکتهای توزیع نیروی برق کشور از ابتدای اردیبهشت ماه امسال خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در گردهمایی سراسری نیروگاههای کشور هدف اصلی از اصلاح روابط مالی صنعت برق را توقف تولید بدهی نیروگاهها اعلام کرد و گفت: شرکت توانیر تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار خواهد بست.

وی افزود: بر همین اساس طی دو سال اخیر طی دو نوبت یکبار 20 هزار میلیارد تومان و یک نوبت هم 30 هزار میلیارد تومان از مطالبات بخش تولید از طریق اسناد خزانه تسویه شده و از ابتدای اردیبهشت نیز جریان پرداخت نقدی به شرکت های تولید کننده برق از طریق بورس دنبال می شود.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر محترم نیرو که باید سهم معاملات برق به صورت رقابتی در بورس انجام شود، یادآور شد: تا پیش از این مدیریت منابع وابسته به حساب متمرکزی در توانیر بود که با توجه به اولویتها به تولیدکنندگان برق و بخشهای انتقال و توزیع تخصیص می یافت که با اصلاح روابط مالی صنعت برق در صدد کوچکتر کردن حساب مدیریت منابع و در ادامه آن استقرار نظام حکمرانی شرکتهای توزیع و تولید برق هستیم تا خود شرکتها در قبال درآمد و هزینه های خود مسوولیت داشته و متناسب با آن هزینه کنند که تحقق این امر، موجب بهبود کارایی شرکتها، رونق گرفتن بورس و افزایش رقابت و شفافیت میان بازیگران بورس انرژی می شود.

رجبی مشهدی به صفر رساندن مطالبات نیروگاهها طی یک بازه زمانی ٣ ساله را که در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق هم تصریح شده را هدف گذاری وزارت نیرو دانست که شرکت توانیر با تمام قوا آن را دنبال می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع
  • خسارت ۳ میلیارد دلاری محدودیت انرژی به صنعت فولاد کشور (اینفوگرافی)
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی
  • اشتغال اهمیت دارد
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • سرعت پیشرفت صنعت با حوزه سرمایه‌گذاری متناسب نیست
  • افتتاح کنفرانس بین‌المللی توزیع نیروی برق در زنجان