Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از پیش‌بینی تولید ۱۸۰ هزار تنی هلو و شلیل در استان خبر داد.

محمدتقی شکوهی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مازندران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، خاک حاصلخیز، منابع غنی آب و ظرفیت بالای تولید که دارد یکی از مراکز مهم و پرورش تولید میوه‌های هسته‌دار به‌ویژه هلو و شلیل در ایران به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی سطح زیرکشت باغ‌های میوه‌های هسته‌دار در استان را ۱۵ هزار و ۲۴۸ هکتار با میزان تولید ۲۳۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت باغ‌های میوه هسته‌دار مربوط به هلو و شلیل با ۱۰ هزار هکتار است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به خسارت‌ سرمای بهاره که در سال‌های اخیر در کشور شاهد بودیم، مازندران در تولید و تأمین میوه‌های هسته‌دار به‌ویژه هلو و شلیل نسبت به سایر استان‌ها دارای مزیت ویژه‌ای است.

این مسؤول ادامه داد: با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی برای درختان میوه و مدیریت به‌باغی که انجام شد میوه‌های هلو و شلیل از کیفیت مناسبی برخوردار است.

شکوهی ارقام هلو را اسپرینگ تایم، اسپرینگ کرست، آلبرتا، زعفرانی و ردتاب و ارقام شلیل را سان کینگ، کیوتای درشت و سیبی عنوان و ارزش اقتصادی هلو را ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و ارزش اقتصادی شلیل را ۴ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: برای توسعه دامنه تولید میوه‌های هلو و شلیل در مازندران و عرضه آن به صورت تدریجی به بازار هدف با هدف افزایش تولید و بالا رفتن درآمد بهره‌بردار، توسعه باغ‌های هسته‌دار با ارقام زودرس در دستور کار قرار گرفت و امسال محصولات زودرس هلو و شلیل در بازار از فروش و قیمت بالایی برخوردار است.

شکوهی خاطرنشان کرد: مازندران به دلیل شرایط اقلیمی مناسب دارای مزیت بالای تولید میوه‌های هسته‌دار پیش‌رس است و بر این اساس تولید و توسعه ارقام زودرس شلیل و هلو در چند سال اخیر در استان باعث شده که تولید گلخانه‌ای این محصولات مورد توجه بخش باغبانی استان قرار دارد.

شکوهی ادامه داد: اطلاعات بدست آمده از کشورهای پیشرو و استفاده از علم و دانش و فنی آوری موجب تولید میوه خارج از فصل شده و به دلیل پر کردن خلاء تولید و جلوگیری از واردات میوه، طرح تولید میوه‌های هسته‌دار گلخانه‌ای در حال پیگیری و اجرا است.

وی نبود تحقیقات در بخش میوه‌های هسته‌دار از جمله معرفی ارقام مناسب و سازگار با اقلیم‌های مختلف استان، تعیین پایه و پیوندک مناسب و بررسی علل کوتاهی عمر درختان هلو و شلیل، عدم وجود صنایع تبدیلی برای محصولات میوه‌های هسته‌دار بویژه هلو و شلیل، عدم وجود سردخانه‌های مجهز و مدرن برای ذخیره‌سازی و نگهداری میوه‌های هسته‌دار، کمبود نهال با پایه‌های رویشی سازگار و مناسب و نبود باغ مادری در استان برای تأمین پیوندک مورد نیاز از مسائل و مشکلات میوه‌های هسته‌دار در مازندران است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سطح زیرکشت هلو در استان ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار و شلیل ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۸۰ هزار تن هلو و ۱۰۰ هزار تن شلیل از باغ‌های استان برداشت شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۴۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده دیروز (یازدهم اردیبهشت ماه)، در جشنواره اختراعات دانشجویان دانشگاه پیام نور استان هرمزگان که در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان را باید به صورت هدفمند و متناسب با نیاز و ظرفیت‌های منطقه توسعه داد و دولت باید در این مسیر حمایت ویژه را در دستور کار قرار دهد.
 
وی ضمن طرح ایده راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در دل شهرک‌های صنعتی هرمزگان، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم باید به صورت جدی برای رشد و توسعه شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان اهتمام داشته باشد.
 
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با اشاره به لزوم برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های موضوعی اختراعات در سال‌های آینده، تصریح کرد: جشنواره‌های تجاری‌سازی پژوهش و فناوری به صورت سالیانه و مستمر در استان هرمزگان برگزار شود تا صاحبان ثروت و ایده در کنار یکدیگر اتفاقات بزرگی را رقم بزنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با اشاره به پایین بودن قدرت رقابت محصولات صادراتی استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: نخبگان جوان برای افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی استان هرمزگان وارد میدان شوند و سعی کنند چالش‌های موجود در بخش‌های بسته‌بندی، ارائه، بازاریابی و ... در حوزه صادرات برطرف کنند تا محصولات استان هرمزگان رقیب جدی محصولات کشورهای خارجی باشد.
 
وی، نخبگان و سرمایه‌گذاران را ۲ بال پیشرفت کشور دانست و عنوان کرد: اگر دولت سیزدهم به واسطه اهمیت علم و دانش در کنار مجوزهای که برای سرمایه‌گذاران صادر می‌شود، حضور نخبگان و پژوهشگران را به عنوان شرط تحقق مجوزها قرار دهند؛ تا صاحبان صنایع و معادن از حضور نخگبان در مجموعه خودشان به صورت جدی و نه به صورت نمادین استفاده کنند.
 
وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری که فردی علم دوست هستند بارها بیان کرده اند که: «تا نفش دارم از جامعه نخبگانی حمایت خواهم کرد.» امروز هم اگر می‌بینید کشور ما در عرصه‌های علمی دارای جایگاه خوبی است به خاطر حمایت‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف خطاب به مسئولین مختلف کشور است.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • چهار هزار و ۷۰۰ پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • بازگشت کریم بنزما به رئال مادری برای درمان
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • توزیع 180 بسته لبخند مادری در خراسان جنوبی