Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، استخدام حدود پنج هزار نفر در شهرداری آن هم در آخر دوره فعالیت محمدباقر قالیباف که در رسانه ها منتشر شد، به زعم کارشناسان و برخی اعضای شورای شهر یک اقدام بدون مطالعه، احساسی، گاه سیاسی و حتی با هدف ایجاد مشکلاتی برای شهردار بعدی تهران قلمداد می شد.
تنور مباحث استخدامی در شهرداری اینقدر داغ شده که امروز شهردار تهران، معاون توسعه منابع انسانی خود را با مستنداتی روانه نشست سیصد و پنجاه و دوم شورای شهر کرد تا در این خصوص روشنگری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گرچه استنباط غایی و نهایی برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران از جمله مهدی چمران رئیس شورا یا امثال پیرهادی(نائب رییس شورا)این بود که استخدام جدیدی صورت نگرفته و هرچه بوده یک تبدیل وضعیت کارکنان از قبل استخدام شده در این نهاد بوده که یک اقدام عرفی و متعارف در سایر سازمان های دولتی و بخش های عمومی هم محسوب می شود اما این گزارش از سوی برخی اعضای شورا مانند محمد سالاری و رحمت الله حافظی بطور جدی به چالش کشیده شد.
سید جعفر هاشمی تشکری معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در ابتدای گزارش خود در صحن علنی شورای شهر، اظهار کرد که استخدام جدیدی در کار نبوده و فقط تبدیل وضعیت کارکنان قرارداری به ثابت و رسمی مطابق با آئین نامه استخدامی شهرداری(سال 1358)انجام شده است.
وی با یادآوری حیات 3.5 ساله این معاونت در شهردار تهران افزود: هدف اصلی شهرداری از تبدیل وضعیت این کارکنان، ساماندهی و ارتقای امنیت شغلی آنها بوده است.
هاشمی تشکری این را هم گفت که در سال 1384 ، شمار کل نیروهای مستخدم در شهرداری تهران 54 هزار و 430 نفر بود که تا سال 1396 تنها با افزایشی 2 درصدی در جذب نیروهای قراردادی همراه بوده و شمار کل نیروهای در استخدام شهرداری تهران نیز به 55 هزار و 594 نفر رسیده است.
وی این را هم گفت که در دوره مدیریت قالیباف سهم بانوان در بدنه نیروهای استخدامی شهرداری تهران از 11 درصد به 17 درصد افزایش یافت.
هاشمی تشکری گفت: در سال 1394 از سوی سازمان امور استخدامی و اداری کشور با تعیین شروطی از قبیل برگزاری آزمون رقابتی، تامین اعتبار، گزینش، وجود پست های بلاتصدی و تایید شورای اداری شهرداری مجوز استخدام پنج هزار نفر به شهرداری داده شد.
به گفته او در آن مقطع کل پست های شهرداری تهران 15 هزار و 500 مورد بود که یک هزار و 500 پست بلاتصدی در میان آنها وجود داشت.
وی گفت: 14 هزار و 707 نفر از پرسنل قراردادی شهرداری تهران مشمول شرایط شرکت در آزمون بودند اما بخاطر شرط سامان امور استخدامی و اداری که داشتن مدرک فوق دیپلم را اعلام کرده بود، با ریزش فراوانی در این نیروها روبرو شدیم و از میان افراد شرکت کننده در آزمون هم کسانی می توانستند پذیرش شوند که معادل 50 درصد از نمره قبولی نفر اول آزمون و نیز 60 درصد کل امتیازات را کسب کنند.
به گفته معاون شهردار تهران، در سال 95 و با اعتراض وزارت کشور نسبت به این استخدام ها، سازمان امور استخدامی و اداری کشور این مجوز را ابطال کرد اما مدیریت شهرداری با برگزاری جلسات مختلف با سازمان امور استخدامی و ارائه دلایل و مستندات موجه دوباره مجوز تبدیل وضعیت این پنج هزار نفر را اخذ کرد و قرار شد که در مرحله نخست سه هزار و در مرحله دوم نیز 2 هزار نفر از این افراد تبدیل وضعیت شوند و در نخستین اقدام موفق شدیم که 2 هزار و 700 تن از افراد واجد شرایط را تبدیل وضعیت کنیم و برای مرحله بعدی نیز پیرو برگزاری آزمون استخدامی در تاریخ 16 اسفند 95 اقدامات لازم آغاز شد و تاکنون احکام 50 درصد از این افراد صادر و تا پیش از پایان ماه رمضان نیز احکام سایر نیروهای تبدیل وضعیت شده نیز صادر خواهد شد.

** ادعای استخدام نیروهای بیسواد در مترو اهانت به کارکنان این مجموعه خدمت رسان است
معاون شهردای تهران در ادامه به از کسانی که استخدام های شرکت بهره برداری مترو را به بهانه بیسوادی مستخدمین زیر سئوال می برند، انتقاد کرد و گفت: برخی با بی انصافی در این خصوص اظهار نظرهای غیرمنصفانه و غیرمنطقی می کنند در حالی که سطح سواد مستخدمین خیلی هم خوب و در حد کارشناسی است.
وی افزود: مگر می شود که ما خط مترو را توسعه دهیم و تجهیزات و امکانات را مستقر کنیم اما به فکر تامین نیروی انسانی آن نباشیم؟ به نظر من این ادعا که 50 درصد از افراد استخدام شده بیسواد هستند اهانت به هشت هزار و 900 پرسنل شرکت بهره برداری مترو است.

*عضو شورای شهر تهران: لطفا آدرس غلط ندهید!
رحمت الله حافظی نخستین عضو شورای اسلامی شهر تهران بود که به این گزارش واکنش نشان داد و خطاب به معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران گفت که «لطفا آدرس غلط ندهید».
وی در این رابطه به گزارش سازمان بازرسی کل کشور در مورد استخدام های شهرداری استناد کرد و گفت: در این گزارش که خرداد سال 93 منتشر شد، به استخدام 4200 نفر در شرکت بهره برداری مترو، تبدیل وضعیت سه هزار نفر و استخدام جدید یک هزار و 200 نفر در شهرداری تهران اشاره شده و من این آمارهایی که امروز در گزارش معاون شهردار تهران اعلام شد را قبول ندارم و بر این باورم که نیاز به راستی آزمایی دارد.
وی گفت: بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور حدود 9 هزار نفر میان استخدام های انجام شده با آنچه در گزارش امروز(گزارش هاشمی تشکری به شورا) اعلام شد اختلاف وجود دارد ضمن اینکه افزون بر 400 نفر از استخدام شدگان بین سال های 90 تا 92 دارای 40 سال سن به بالا هستند و این یعنی اینکه افراد استخدام شده برای بازنشسته شدن دست کم باید تا 79 سالگی در شهرداری کار کنند!
حافظی گفت: نمی خواهم اصل موضوع استخدام ها را زیر سئوال ببرم اما سئوال اینجاست که استخدام ها بدون آزمون یا مصاحبه انجام شده و باید کمیته ای در این خصوص برای انجام راستی آزمایی تشکیل شود.

** 2 درصد نه؛ حدود 30 هزار نفر در دوره قالیباف استخدام شدند!
گزارش معاون منابع انسانی شهرداری را محمد سالاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز به چالش کشید و گفت که نمی توان آمارهای ارائه شده در این گزارش را پذیرفت.
وی خواستار انتشار اسامی 5 هزار نیروی جذب شده در شهرداری تهران و ارائه اطلاعات آنها از قبیل مدرک و رشته تحصیلی شان به اعضای شورای اسلامی شهر شد.
سالاری گفت: به باور من استخدام های انجام شده در شهرداری تهران برخلاف گزارش معاون منابع انسانی شهرداری نه تنها 2 درصد (معادل یک هزار و 150 نفر) نبوده بلکه رقمی بین 20 تا 30 هزار نفر بوده است.

* استخدام های فله ای در مترو تهران
محسن سرخو یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه جلسه امروز اعلام کرد که در سال 92 و در یک مقطع شمار زیادی از افراد به صورت فله ای در شرکت بهره برداری مترو تهران استخدام شدند.
به گفته وی، نتیجه چنین استخدام های بی ضابطه ای منجر به حوادثی چون برخورد اخیر 2 قطار در ایستگاه طرشت می شود در حالی که اگر این سانحه در درون تونل ها انجام می شد خسارت بسیار زیادی به بار می آورد.
غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز بر لزوم چابک و کوچک سازی سیستم های اداری و عمومی مطابق با سیاست های اصل 44 قانون اساسی که شهرداری هم در زمره این نهادهاست، تاکید کرد.
در میان همه مخالفت ها با گزارش شهرداری در صحن شورای شهر، برخی اعضا مانند مهدی چمران، محسن پیرهادی و علیرضا دبیر مواضعی در حمایت از شهرداری تهران در زمینه استخدام نیروها داشتند.
علیرضا دبیر گفت که استخدام این 5 هزار نفر طبق روال قانونی انجام شده و بودجه آن هم در قانون دیده شده است.
مهدی چمران رئیس و محسن پیرهادی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفتند که استخدام جدیدی در شهرداری انجام نشده و فقط تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی شهرداری به ثابت و رسمی انجام شده است.
درهمین حال به گفته اعضای شورای اسلامی شهر تهران، عملکرد مدیریت فعلی شهرداری در جذب و استخدام نیرو به گونه ای بوده که شهردار بعدی تهران در بدو به ساختمان بهشت با چالشی جدی در خصوص نیروهای استخدام شده و تامین اعتبار برای پرداخت حقوق و دستمزد آنها مواجه خواهد شد.
گزارش از یحیی معماری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام 6539**1625

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۵۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین از کمک سه میلیارد تومانی این نهاد برای بازسازی و تجهیز مهد قرآن کریم در این شهر خبر داد.

علی فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین اظهار کرد: در راستای تحقق سیاست‌های شورای ششم در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اعضای شورا با مساعدت سه میلیارد تومانی برای تجهیز و بهسازی ساختمان مهد قرآن کریم موافقت کردند.

وی افزود: حمایت از فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی یکی از سیاست‌های مهم شورای ششم است که در مسیر تحقق آن تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است و نباید از توسعه همه‌جانبه شهر قزوین از جمله ترویج فرهنگ قرآنی و توسعه آن در جامعه غافل بمانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به مساعدت سه میلیارد تومانی شورای شهر قزوین پیرامون تکمیل و تجهیز ساختمان مهد قرآن کریم خاطرنشان کرد: سال گذشته اعضای شورا با لایحه شهرداری قزوین پیرامون خرید ساختمان دانشگاه آزاد واقع در خیابان دارایی و واگذاری آن به صورت اذن در انتفاع به مهد قرآن کریم استان موافقت کردند و در حال حاضر نیز برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه قرآنی، مساعدت سه میلیارد تومانی برای تجهیز و مرمت این ساختمان را مصوب کردند.

فرمانی با اشاره به حذف کارت رفاهی ورزشی کارمندان شهرداری، تصریح کرد: به منظور ارتقای سلامت کارکنان شهرداری، کارت‌های رفاهی ورزشی از جمله استخر ارائه و پرداخت مبالغ نقدی در این ردیف حذف شود.

وی گفت: سال گذشته سرانه ورزشی که در قالب کارت‌های استفاده از استخر برای کارکنان شهرداری تعریف شده بود، حذف و در ازای این کارت‌ها مبالغ نقدی به حساب کارکنان واریز شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین افزود: این اقدام سبب شد تا سرانه ورزشی خانوار شهرداری حذف شود و پول‌های دریافتی در مسیر ورزش هزینه نشود. ضرورت دارد تا شهرداری قزوین مجدد کارت‌های استخر را برای استفاده کارکنان شهرداری در نظر بگیرد.

کد خبر 747781

دیگر خبرها

  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • ارتباط نامعقول طرح سوال از شهردار کرج با جابجایی برخی مدیران
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • جزئیات تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • مونوریل قم پس از ۱۰ سال وقفه از سر گرفته می‌شود
  • جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!
  • برگزاری بیست و دومین اجلاس رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی
  • تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳