Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -


مصرف بيش از شش ماه داروي ضدافسردگي در زنان سلامتي استخوانها را به خطر مي اندازد

با وجود اينکه خانم ها بايد هميشه مراقب استخوان هاشان باشند ولي اگر شما يک زن ميانسال هستيد، تقويت روحيه شما مي‌تواند استخوان‌هاي شما را تهديد کند.

در مطالعه مشاهده‌اي اخير، محققان دريافتند که زنان با سن 40 تا 64 سال که داروي ضد افسردگي مصرف مي‌کردند، به‌طور خاص، بازدارنده‌هاي انتخابي بازجذب سروتونين (SSRIs)، براي خنک کردن گرگرفتگي و تعريق شبانه ناشي از يائسگي تا 76٪ بيشتر احتمال شکستگي استخوان دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محقق و سرپرست پروژه دکتر يي‌هان شو، در بخش اپيدميولوژي در دانشگاه هاروارد، دانشکده‌ي چان بهداشت عمومي مي‌گويد: خطر شکستگي پس از 6 ماه مصرف داروهاي ضدافسردگي مي‌تواند مشاهده شود و در طي 5 سال بعد اين خطر به‌شکل ثابتي بالا باقي بماند. خطر بعد از دو سال 73% و بعد از پنج سال 67% مي‌شود.

براي اين مطالعه که در مجله پيشگيري از آسيب ديدگي منتشر شده است، شو و تيمش به اطلاعات سلامتي پايگاه Phar Metrics Claims با تمرکز روي 137000 زن بدون مشکلات بهداشت رواني که بين سال‌هاي 1998 تا 2010 مصرف SSRIs را شروع کرده بودند نگاه کردند. SSRI شامل سيتالوپرام، اي‌سيتالوپرام، فلوکستين، پاروکستين فلووکسامين و سرترالين که تحت عنوان سلکسا، پاکسيل، پروزاک و سرترالين شناخته شده‌ترند، مي‌شود. آنها پس از آن استحکام استخوان اين گروه را در طول يک دوره 5 ساله با يک گروه کنترل شده 236000 زن هم سن و سال که داروي سوء هاضمه مصرف مي‌کردند، مقايسه کردند. شو مي‌گويد، خطر شکستگي ميان آن‌هايي که SSRI ها را مصرف کردند حدود 7/1 بار بيشتر از کساني بود که با داروهاي سوهاضمه درمان شدند.

به‌خوبي نشان داده شده است که خطر شکستگي ميان مصرف‌کنندگان SSRI با ناهنجاري‌هاي رواني مانند، افسردگي بيشتر است، به‌همين دليل است که شو و تيمش از روي قصد زناني که SSRI ها را به دلايل غير روانپزشکي مصرف کردند، بررسي نمودند، در اين مورد، براي کنترل علائم وازومتر يائسگي. هدف اين بود که آيا مصرف SSRI ها در موارد غير روانپزشکي استخوان‌ها را ضعيف مي‌کند يا خير؟

شو توضيح داد که، در حالي که ما زنان ميانسال درمعرض علائم يائسگي را به عنوان جامعه انتخاب کرديم، اما اين تاثير تنها به افراد با علائم يائسگي محدود نمي‌شود. او اضافه کرد که، بايد خطر مشابه‌اي براي زنان در اين محدوده‌ي سني که به هر دليلي SSRI مصرف مي‌کنند اعمال کرد. مطالعه ما اولين مطالعه براي آشکار ساختن خطر بالاي مشابه در جامعه‌ي غير روانپزشکانه است.

به‌طور کامل مشخص نيست چرا SSRI به استخوان‌ها آسيب مي‌رساند، اما براساس تحقيقات پيشين، شو باور دارد که آن‌ها فرآيند استخوان سازي را منقطع مي‌کنند. او توضيح مي‌‌دهد که: استخوان‌ها به طور ثابت و دائم تحليل رفته [شکستن] و بازسازي مي‌شوند و تغيير در رفتار سروتونين به نظر مي‌رسد که منجر به شکستن بيشتر و بازسازي کمتر ‌شود، آنچه که استخوان‌ها را ضعيف‌تر و بيشتر در معرض شکستگي قرار مي‌دهد.

اکنون که سازمان غذا و داروي امريکا اين دارو را تائيد کرده، انتظار مي‌رود زنان بيشتري شروع به مصرف SSRI ها براي علائم يائسگي کنند. داروهاي ضد افسردگي در حال حاضر سومين نوع رايج داروهاي تجويز شده در ايالات متحده، به لطف رشد استفاده براي شرايط غير رواني مانند علائم يائسگي، سندرم روده تحريک پذير، و انزال زودرس هستند.

شو و تيمش مطمئن نيستند که اين ايده‌ عالي باشد. در مطالعه خودشان، آن‌ها اقدامات پيشگيرانه مانند کاهش دوز SSRI ها (تا سطوحي کمتر از ميزاني که به زنان با ناهنجاري‌هاي رواني تجويز مي‌شود)، و مصرف دارو براي زمان کمتر، تنها 6 ماه يا هرگز را توصيه مي‌کنند.

شو مي‌گويد: از ديدگاه خطر شکستگي، ممکن است احساس شود که دارو به هيچ وجه نبايد مصرف شود. با اين وجود، در تمام درمان‌ها بايد معايب در برابر منافع سنجيده شوند. او اضافه کرد، علائم وازومتور در طول يائسگي، گرگرفتگي و عرق شبانه که به زنان با کاهش هورمون‌هاي توليد مثلي آنها سرايت مي‌کند، مي‌تواند واقعا آزاردهنده باشد و به‌طور قابل توجهي کيفيت زندگي را کاهش دهد. هر فردي گزينه‌ي خوبي براي هورمون درماني نيست، چيزي‌که درمان موثرتر يائسگي است. شو مي‌گويد: براساس دانش ما، دو نوع درمان وجود دارد که موثرترين درمان در علائم وازومتور است. در کوتاه‌مدت، ما هنوز بايد در اين زمينه جايگزين ديگري براي SSRI ها پيدا کنيم.

خوشبختانه، نرخ شکستگي کلي در اين گروه سني متمايل به کاهش است. اما اگر درمورد ازدست دادن استخوان نگرانيد، به‌ويژه اگر سابقه خانوادگي پوکي استخوان داريد، مطمئن شويد که به هر پزشکي که مصرف داروهاي ضدافسردگي، به ويژه SSRI ها را به شما پيشنهاد مي‌کند اين موارد را تذکر مي‌دهيد. ضمنا، از استخوان‌هايتان با ورزش‌ تحمل‌کننده‌ي وزن و مقادير کافي از ويتامين D و کلسيم محافظت کنيد.
منبع :prevention




منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۵۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند ادامه دار است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سود سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آن‌ها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

دیگر خبرها

  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • نکات مهم در خرید و استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند