Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خلاصه ای از برنامه های ایران برای ارائه در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی را به عنوان بزرگترین گردهمایی جهانی برای توسعه فناوری اطلاعات، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اجلاس جهانی انجمن جامعه اطلاعاتی(WSIS ۲۰۱۷) با شعار «جوامع اطلاعاتی و دانش بنیان در جهت اهداف توسعه پایدار» بزرگترین گردهمایی جهانی سالانه در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت توسعه جوامع محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این اجلاس فرصتی برای تبادل اطلاعات، خلق دانش و به اشتراک گذاری روش ها و همچنین شناسایی روندهای در حال ظهور و بهبود مشارکت، با توجه به تکامل جوامع اطلاعاتی و دانش بنیان فراهم می شود.

برنامه های اجلاس ۲۰۱۷ از یکشنبه ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد ماه ۹۶) با برگزاری رویداد هکتون سلامتی (رویداد برنامه نویسی )با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) آغاز شده و تا جمعه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد ماه) ادامه دارد.

یکی از برنامه های مهم این اجلاس جهانی مربوط به رویداد جایزه جامعه اطلاعاتی با عنوان «WSIS PRIZES» است که –در پاسخ به تقاضاهای ذینفعان WSIS به منظور ایجاد مکانیسمی موثر برای ارزیابی و شناسایی افراد، دولتها، جامعه مدنی، آژانسهای بومی، منطقه ای و بین المللی، موسسات پژوهشی و شرکتهای بخش خصوصی و در راستای تجلیل از موفقیتهای چشمگیر آنها در پیاده سازی راهبردهای توسعه گرایی که قدرت نفوذ فاوا را بهبود می بخشد، طراحی شده است.

–این جایزه بخشی از فرایند گرفتن سهام WSIS است که اولین بار در سال ۲۰۱۲ برگزار شد و به سرعت مورد توجه قرار گرفت و به محبوبیت فراوانی در جامعه فاوا برای توسعه، دست یافت.–از آن سال تاکنون این جایزه به عنوان بخشی از برنامه اجلاس به طور مستمر اجرا شده است.

تاکنون ۶ بار جایزه جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS PRIZE ) برگزار شده که طی آن ۱۲۰۰ پروژه از سوی کشورهای عضو به ثبت رسیده و یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر در داوری و رای گیری به این پروژه ها مشارکت داشته اند که نتیجه آن ۷۰ منتخب و ۸۹ برنده جایزه بوده است.

اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار چیست؟

اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی با تعریف ۱۷ هدف، فناوری اطلاعات را عامل توسعه پایدار می داند. این اهداف شامل پایان دادن به فقر در تمامی اشکال آن در همه جا، پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و بهبود تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار، اطمینان از تبلیغ زندگی سالم و رفاه برای همه، اطمینان از کیفیت آموزش و پرورش فراگیر ، عادلانه و ایجاد فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه، دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران، حصول اطمینان از دسترسی به آب و بهداشت برای همه و حصول اطمینان از دسترسی به انرژی ارزان قیمت، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه می شود.

از سوی دیگر بهبود رشد فراگیر و پایدار اقتصادی، اشتغال و کار مناسب برای همه، ساخت زیرساخت های انعطاف پذیر، ترویج صنعتی پایدار و تقویت نوآوری، کاهش نابرابری در داخل و بین کشورها، ایجاد شهرستان های امن، انعطاف پذیر و پایدار، اطمینان از نحوه مصرف و تولید الگوهای پایدار، مرور بر اقدامات فوری برای مبارزه با تغییرات آب و هوا و اثرات آن، حفظ و بکارگیری پایدار اقیانوس ها، دریاها و منابع آبی در جهت توسعه پایدار، حمایت، بازیابی و ارتقاء به کارگیری پایدار اکوسیستم زمین، مدیریت پایدار جنگلها، مقابله با فرسایش خاک و توقف از انقراض تنوع زیست – محیطی و ارتقای جوامع صلح آمیز و فراگیر و مشارکت جهانی برای توسعه پایدار از دیگر اهداف مدنظر توسعه پایدار با بهره گیری از ابزار جامعه اطلاعاتی است.

خط مشی های توسعه پایدار با بهره گیری از ابزار جامعه اطلاعاتی

در این راستا کشورها می توانند برنامه ها و پروژه هایی را که در جهت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور خود یا در سطح بین الملل مطابق با اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار تعریف و به اجرا گذاشته اند را در ۱۱ خط مشی (Actin –Line) مشتمل بر ۱۸ دسته (Category) معرفی و ارائه کنند.

این دسته ها و خط مشی ها شامل نقش دولت ها و کلیه ذینفعان در ترویج فاوا برای توسعه، زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطاتی، دسترسی به اطلاعات و دانش، ظرفیت سازی، ایجاد اعتماد و امنیت در استفاده فاوا، توانمندسازی محیط، دولت الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی، یادگیری الکترونیکی، سلامت الکترونیکی، اشتغال الکترونیکی، محیط الکترونیکی، کشاورزی الکترونیکی، علم الکترونیکی، تنوع فرهنگی و هویتی، تنوع زبانی، رسانه، ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی و همکاری بین المللی و منطقه ای می شود.

کشورهایی که بیشترین طرح ها را ارائه دادند

آمارهای قابل توجه حضور کشورهای جهان در رویدادWSIS PRIZE ۲۰۱۷ از انتخاب ۳۴۵ پروژه توسط ۷۰ کشور عضو این اجلاس جهانی حکایت دارد. در این میان به ترتیب کشورهای عربستان سعودی(۲۸ مورد)، چین(۲۳)، مکزیک (۱۹)، اندونزی(۱۸)، پاکستان(۱۷)، روسیه(۱۵مورد) بیشترین تعداد طرح های توسعه فاوا در این ۱۸ دسته را به خود اختصاص داده اند. ۵ پروژه نیز به صورت بین المللی انجام گرفته است.

بیشترین تنوع پیشنهادها از منظر ۱۸ دسته شامل موارد زیر است:

دسته ۷: دولت الکترونیکی (۵۲ مورد، معادل ۱۵ درصد)

دسته ۱: نقش دولت ها و کلیه ذینفعان در ترویج فاوا برای توسعه( ۳۲ مورد، معادل ۱۰ درصد)

دسته ۱۰: سلامت الکترونیکی (۳۱ مورد، معادل ۹ درصد)

دسته ۴: ظرفیت سازی(۳۰ مورد، معادل ۹ درصد)

بیشترین تنوع پیشنهادها از منظر ۱۱ خط مشی نیز شامل موارد زیر است:

خط مشی ۷- کاربردهای فاوا (۱۷۲ مورد، معادل ۵۰ درصد)

خط مشی۱- نقش دولت ها و کلیه ذینفعان در ترویج فاوا برای توسعه(۳۲ مورد، معادل ۹ درصد)

خط مشی ۴- ظرفیت سازی(۳۰ مورد، معادل ۹ درصد)

خط مشی ۲- زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطاتی (۲۷ مورد، معادل ۸ درصد)

در این دوره اندونزی با ارائه ۱۸ پروژه در ۱۳ دسته و سپس مکزیک با ۱۹ پروژه در ۱۲ دسته بیشترین تعدد موضوعی و تنوع در ارائه پروژه ها را از آن خود کرده اند. درهمین حال ۱۳ مورد از مجموع ۵۲ پروژه ارائه ها در دسته دولت الکترونیک، توسط کشور عربستان مطرح شده و بعد از آن روسیه، کویت و آذربایجان بیشترین تعداد پروژه ها را در این دسته داشته اند. ایران در این دسته پروژه ای ارائه نکرده است.

بیشترین تمرکز پروژه های منتخب کشور چین نیز به دسته دوم خط مشی زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطاتی اختصاص یافته است. پاکستان نیز در دسته ۱۰ سلامت الکترونیکی ،۴ پروژه ارائه داده و بعد از آن کشورهای چین (۳) و هند(۳)بیشترین تعداد پروژه منتخب در این دسته را داشته اند.

دسته ۱۴ علم الکترونیکی کمترین میزان پروژه ها( ۶) را به خود اختصاص داده است که در این میان کشور مالزی با ارائه ۲ پروژه از سایرین پیشتاز است. در این دوره رکورد شرکت در رای گیری آنلاین جهت انتخاب پروژه ها با حضور بیش از ۱.۱ میلیون نفر طی یک ماه (از ۳۰ مارس تا ۳۰ اوریل ۲۰۱۷ ) به ثبت رسید. همچنین در این دوره بیشترین پروژه ها در میان کشورهای مختلف، توسط بخش دولتی ارائه شده است.

در رتبه بندی بعدی بخش خصوصی ( کسب و کارها) با ارائه ۷۸ طرح فعال تر عمل کرده است. در این دوره ۹۰ خبره در ارزیابی طرح های اولیه مشارکت داشته اند که از میان ۴۶۷ پروژه ثبت نام شده، ۳۴۵ طرح موفق توسط خبرگان انتخاب شد؛ بیش از ۶۰ هزار عضو جدید در انتخابات این دوره ثبت نام کردند.

ارائه ۴ پروژه از ایران برای جایزه WSIS سال ۲۰۱۷

تاکنون پروژه های مختلفی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از کشورمان در این جایزه شرکت کرده و موفق به اخذ جایزه نیز شده اند. در رقابت جایزه ۲۰۱۷ نیز چهار پروژه از ایران در این رویداد جهانی شرکت کرده اند. این پروژه ها با توجه به دسته و خط مشی مدنظر، شامل موارد زیر است:

دسته ۱،‌ خط مشی نقش دولت ها وکلیه ذینفعان در ترویج فاوا برای توسعه با پروژه (Measuring the Information Society of Islamic Republic of Iran) که توسط سازمان فناوری اطلاعات ارائه شده است.

دسته ۲ خط مشی زیرساخت اطلاعات و ارتباطاتی با پروژه (Houshyar OSS: A solution for optimizing and improving quality and resiliency of information and communication infrastructure که توسط شرکت پرورش داده ها ارائه شده است.

دسته ۳ خط مشی دسترسی به اطلاعات و دانش با پروژه (Thematic Knowledge Generation and sharing within Academic Environment که توسط کنسرسیوم محتوای ایران، شاخه دانشگاه تهران ارائه شده است.

دسته ۸ از خط مشی کاربردهای فاوا، کسب و کار الکترونیکی با پروژه ( Hubco: An online innovative procurement system) که توسط شرکت پرورش داده ها ارائه شده است.

به طور کل، برآوردها نشان می دهد که دسته های ثبت نام شده توسط طرح های ایرانی اشاره به این دارد که هنوز در لایه های توسعه زیرساخت، تمرکز بیشتری وجود دارد.

در مجموع بررسی ها حاکی از آن است که نیمی از طرح های ارائه شده کشورها، به حوزه کاربردهای فناوری اطلاعات اختصاص داشت و در این میان بیشترین تمرکز بر پروژه های دولت الکترونیکی بود. کشورهای آسیایی استقبال بیشتر جهت شرکت در این دوره داشته اند که نشان دهنده فعالیتهای بیشتر این کشورها در جهت توسعه فاوا است و حضور کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی با متوسط ارائه ۳ طرح در این دوره زیاد چشم گیر نبوده است.

درهمین حال فعالیت و حضور کشورهای عربی در این دوره با ارائه ۷۸ پروژه قابل توجه است.

در میان کشورهای منطقه مشخص شده در سند چشم انداز ۱۴۰۴ ، مجموعا ۱۰۵ پروژه ثبت شده است که از این میان عربستان، پاکستان و امارات متحده عربی با مجموع ۵۵ پروژه بیشترین طرح ها را ارائه داده اند. تمرکز این طرح ها بیشتر بر خط مشی‌های دولت الکرونیکی، زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی، سلامت الکترونیکی، کشاورزی الکترونیکی، کسب و کارهای الکترونیکی و یادگیری الکترونیکی بوده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۶۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • دریافت سهمیه جام جهانی بانوی ووشو کار کیش
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است