Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-03-19@10:52:12 GMT

احیاء شب قدر به عبادت/ آنچه مهم است «سهر» است

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۷۱۸۳

احیاء شب قدر به عبادت/ آنچه مهم است «سهر» است

گروه دین و اندیشه: حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی در یادداشت پیش رو درباره شبهای قدر می نویسد: احیا شب قدر می تواند به علم و معرفت و مطالعه قرآن یا اعتقادات یا مباحث دینی باشد. و می تواند به اقامه نماز باشد یا به قرائت قرآن کریم و یا به ذکر و وِرد و تسبیح و استغفار باشد و یا به تضرّع و ابتهال و یا به زیارت و توسل و یا به روضه و ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام و یا به مناجات و راز و نیاز به خداوند و یا به همه اینها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
شب های قدر را قدر بدانیم
همه عمر باید خداوند را عبادت کرد اما ماه رمضان ویژگی خاص دارد. و در کل ماه رمضان نیز شبهای قدر خصوصیت بیشتر دارد. البته شب بودن نیز عنایت دارد. توضیح حقیقت شب قدر و رابطه آن با شب و ... جای خود را می طلبد. آنچه مهم است عبادت کردن در این شبها است. احیاء شب قدر به عبادت.
این احیا می تواند به علم و معرفت و مطالعه قرآن یا اعتقادات یا مباحث دینی باشد. و می تواند به اقامه نماز باشد یا به قرائت قرآن کریم و یا به ذکر و وِرد و تسبیح و استغفار باشد و یا به تضرّع و ابتهال و یا به زیارت و توسل و یا به روضه و ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام و یا به مناجات و راز و نیاز به خداوند و یا به همه اینها.
به هرحال آنچه مهم است «سهر» است، گرچه «سَحر» نیز مهم است اما "سهر" مهمتر است و این سهر بیداری است نه بیداری چشمِ سر بلکه بیداری دل از غفلت. و بیداری از ظاهر دنیا و توجه به باطن آن. بر روی سنگ قبری نوشته بود: «دنبال عزتی باشید که از بین نرود، عزتی که ما داشتیم اینگونه به ذلت تبدیل شد که اکنون زیر پای شما هستیم».
ضمنا در اعمال شب های قدر خواندن سوره روم و عنکبوت آمده است. در کتاب "الفیوض الإلهیه بشرح الألفیة الوردیه" صفحه 156 می گوید: هرکس سوره عنکبوت را بخواند در پناه و حفظ الهی خواهد بود. و هرکس سوره روم را بخواند علم و مال او زیاد می شود و خداوند به دست او عده ای را هدایت می کند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۷۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاداش های عظیم الهی برای چشم انسان

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: نگاه به قرآن، کعبه، صورت امیرمومنان امام علی و والدین پاداش های عظیم برای چشم دارد.

به گزارش خبرنگارخبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان کارشناس دینی و استاد اخلاق به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: چشم، گوش و نیروی فهم که خداوند از آن تعبیر به قلب کرده است آثار و برکات مهم و ماندنی برای انسان دارد، البته اگر درون و برون انسان با ترک گناهان ظاهر و باطن قدرتمند شود در حد قدرت تقوایی به دیدن و شنیدن و درک بخشی از امور و حقایق پشت پرده در عالم ملکوت نایل می شود.


وی افزود: یکی از برکات برای چشم خواندن قرآن کریم از روی قرآن و نه از حفظ است، وقتی نگاه انسان به صفحات وصل می شود این نگاه در پرونده حسنات نوشته شود، در روایات اصیل آمده قاری قرآن و‌ تدبر کننده در ماه رمضان هر آیه ای را که می‌خواند به تعداد حروف آن در پرونده او ثواب یک ختم قرآن نوشته می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه قرآن به هر حرفی که در ماه رمضان قرائت شود پاداش یک ختم قرآن دارد، عنوان کرد: هنگام قرائت کسی‌که با او ارتباط می گیریم بسیار مهم است، این نگاه کردن و خواندن ثواب عظیمی دارد.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: شخصی زمان رسول خدا(ص) بسیار به امیر مومنان امام علی(ع) نگاه می کرد، کسی علت را جویا شد او گفت از رسول خدا(ص) شنیدم که نگاه به صورت امیرمومنان امام علی(ع) عبادت است، نگاه او به حقایق و ارزش های امیرمومنان امام علی(ع) بود.

این استاد اخلاق ادامه داد: ثواب دیگر برای چشم نگاه کردن به صورت پدر و مادر همراه با محبت است، پروردگار عالم با اینکه رفتار و اخلاق بسیاری از والدین را قبول ندارد اما فرزندان را توصیه به احترام بر آنها می کند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه نگاه کردن به کعبه عبادت است، ابراز کرد: در دنیا کاخ های زیادی وجود دارند که ارزش آنها از نظر مادی بیشتر از کعبه است؛ اما چون کعبه به خداوند منتسب شده باارزش شده است. خداوند فرموده کعبه خانه من است بر همین اساس به آن شرافت داده است. هر نگاهی به کعبه صدهزار حسنه در نامه عمل نوشته می‌شود و صدهزار سیئه از نامه عمل پاک می‌شود، صدهزار درجه به درجات آخرتی انسان افزوده می‌شود.


وی گفت: رسول خدا (ص) می‌فرمایند وقتی یک‌ جلسه دینی مفید برگزار می شود ۵ مسئولیت شرکت، گوش دادن، یاد گرفتن، عمل کردن و ابلاغ کردن آن به دیگران، بر عهده شما است.


حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه کار دیگر چشم عبرت گرفتن از پیشامدها، حوادث، زیبایی‌های عالم است،  که بداند کسی اینها را ساخته که رحمن و رحیم، علیم و ودود است. اظهار کرد: ما باید برای این همه نعمت الهی شکر باشیم، شکر نعمت به این است که در کنار هر نعمتی خدا را ببینی و نه خود نعمت را، از خداوند بخواهیم که حال شکر را به همه ما عنایت کند‌. امیر مومنان امام علی (ع)‌می‌فرمایند هیچ‌ چیز را در این عالم با چشم‌های خود نگاه نکردم مگر اینکه پیش از آن نعمت، همراه آن نعمت و پس از آن نعمت خداوند را می بینم.


این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری در دنیا اسیر شکم، زن، مرد، مقام و ثروت هستند تنها نیروی آنها را آزاد می کند ملک‌الموت است. مومن اسیر خدا و پایبند به خدا است. زمانی که عصای موسی(ع) تبدیل به موجود زنده شد، جنبه بشری موسی(ع) او را وادار کرد که فرار کند، خطاب رسید ای موسی نترس انبیاء در کنار من نمی ترسند. جادوگران به فرعون یقین دادند که موسی(ع) را شکست می دهند، حضرت موسی(ع) چون نگاه خدا بین داشت نمی ترسید. پس از اینکه عصای موسی(ع) تبدیل به اژدها شده و مارهای جادوگران را بلعید، آنان به خدا ایمان آوردند. چشم آن ساحران درس خدابینی گرفت تا جایی که جان خود را هم در این مسیر از دست دادند.

دیگر خبرها

  • وجود پیامبر و رهبر، نقش بسزایی در جلب امدادهای غیبی خداوند دارد
  • این حکم قرآن است که درباره هیچکس گمان بد نبرید
  • تفسیر| بهای رسیدن به بهشت برین
  • پاداش های عظیم الهی برای چشم انسان
  • طرح «زندگی با آیه ها» یک طرح واقع گرایانه است
  • ماه رمضان سبب تبلور صفات الهی در امت اسلامی خواهد شد
  • شرط بهره‌مندی انسان از شفاعت قرآن، انس با آن است
  • متن و ترجمه جزء چهارم قرآن کریم + دانلود صوت
  • متن و ترجمه جز سوم قرآن کریم + دانلود صوت
  • دانلود صوت جز دوم قرآن کریم + متن و ترجمه