Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@10:08:58 GMT

احکام غسل که روزه‌داران بايد بدانند

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۷۹۳۱

خبرگزاري آريا -


احکام غسل

باقي ماندن بر جنب و حيض و نفاس تا اذان صبح يکي از مبطلات روزه است و باعث مي‌شود فرد مؤمن نتواند به فرائض ديني خود در ماه مبارک رمضان به طور کامل عمل کند. بنابراين روزه داران از احکام غسل آگاهي کامل داشته باشند و آن را جدي بگيرند.

* اگر جنب عمداً، تا اذان صبح غسل نکند يا اگر وظيفه او تيمم است عمدا تيمم ننمايد، روزه‌‏اش باطل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



* اگر کسى در غير از روزه‌هاي ماه رمضان و قضاى آن (از اقسام روزه هاى واجب و مستحب) عمداً تا اذان صبح غسل نکند و تيمم هم ننمايد، روزه‌اش صحيح است.

* کسى که جنب است و مي‌خواهد روزه واجبى بگيرد که مثل روزه‌ي رمضان وقت آن معين است، چنانچه عمدا غسل نکند تا وقت تنگ شود، مي‌تواند با تيمم روزه بگيرد و صحيح است.

* اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش کند و بعد از يک روز يادش بيايد، بايد روزه آن روز را قضا نمايد و اگر بعد از چند روز يادش بيايد، بايد روزه هر چند روزى را که يقين دارد جنب بوده قضا نمايد. مثلا اگر نمي‌داند سه روز جنب بوده يا چهار روز، بايد روزه سه روز را قضا کند.

* کسى که در شب ماه رمضان جنب است و مي‌داند که اگر بخوابد تا صبح بيدار نمي‌شود، نبايد بخوابد و چنانچه بخوابد و تا صبح بيدار نشود روزه‌‏اش باطل است و قضا و کفاره بر او واجب مي‌شود.

* هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، اگر احتمال بدهد که اگر دوباره بخوابد براى غسل بيدار مي‌شود، مي‌تواند بخوابد.

* کسى که در شب ماه رمضان جنب است و مي‌داند يا احتمال مي‌دهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي‌شود، چنانچه تصميم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند و با اين تصميم بخوابد و تا اذان خواب بماند، روزه‌‏اش صحيح است.

* کسى که در شب ماه رمضان جنب است و مي‌داند يا احتمال مي‌دهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي‌شود، چنانچه غفلت داشته باشد که بعد از بيدار شدن بايد غسل کند، در صورتى که بخوابد و تا اذان صبح خواب بماند، روزه‌‏اش صحيح است.

* کسى که در شب ماه رمضان جنب است و مي‌داند يا احتمال مي‌دهد که اگر بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي‌شود، چنانچه نخواهد بعد از بيدار شدن غسل کند، يا ترديد داشته باشد که غسل کند يا نه، در صورتى که بخوابد و بيدار نشود، روزه‌‏اش باطل است.

* اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود و بداند يا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي‌شود و تصميم هم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان صبح بيدار نشود بايد روزه‌ي آن روز را قضا کند و همچنين است اگر از خواب دوم بيدار شود و براى مرتبه سوم بخوابد، کفاره بر او واجب نمي‌شود.

* خوابى را که در آن محتلم شده نبايد خواب اول حساب کرد، بلکه اگراز آن خواب بيدار شود و دوباره بخوابد، خواب اول حساب مي‌شود.

* اگر روزه ‏دار در روز محتلم شود، واجب نيست فورا غسل کند.

* هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده، اگرچه بداند پيش از اذان محتلم شده، روزه او صحيح است.

* کسى که مي‌خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روى عمد نباشد، روزه او باطل است.

* کسى که مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد اگر بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده و بداند پيش از اذان محتلم شده است، چنانچه وقت قضاى روزه تنگ است ـ مثلا پنج روز روزه قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است ـ بايد بنا بر احتياط واجب، هم آن روز را روزه بگيرد و هم بعد از رمضان آن را قضا کند و اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست، بايد روز ديگر روزه بگيرد و روزه آن روز صحيح نيست.

* اگر در روزه واجبى غير روزه رمضان و قضاى آن، تا اذان صبح جنب بماند، روزه‌اش صحيح است، چه وقت آن معين باشد و چه نباشد.

* اگر زن پيش از اذان صبح از حيض پاک شود و عمدا غسل نکند يا اگر وظيفه او تيمم است تيمم نکند، روزه اش باطل است.

* اگر زن پيش از اذان صبح از حيض پاک شود و براى غسل وقت نداشته باشد، چنانچه بخواهد روزه ماه رمضان يا قضاى آن را بگيرد، بايد تيمم نمايد و روزه‏اش صحيح است، و اگر بخواهد روزه مستحب يا روزه واجب مثل روزه کفاره و روزه نذرى بگيرد، اگرچه بدون تيمم هم روزه‏اش صحيح است، ولى احتياط مستحب آن است که تيمم کند.

* اگر زن نزديک اذان صبح از حيض پاک شود و براى هيچ کدام از غسل و تيمم وقت نداشته باشد، يا بعد از اذان بفهمد که پيش از اذان پاک شده، روزه او صحيح است.

* اگر زن بعد از اذان صبح از خون حيض پاک شود يا در بين روز خون حيض ببيند، اگر چه نزديک مغرب باشد، روزه او باطل است.

* اگر زن غسل حيض را فراموش کند و بعد از يک روز يا چند روز يادش بيايد، روزه‏‌هايى که گرفته صحيح است.

* اگر زن پيش از اذان صبح در ماه رمضان از حيض پاک شود ودر غسل کردن کوتاهى کند و تا اذان غسل نکند و در تنگى وقت تيمم هم نکند، روزه‏‌اش باطل است. ولى چنانچه کوتاهى نکند، مثلا منتظر باشد که حمام زنانه شود، اگرچه سه مرتبه بخوابد و تا اذان غسل نکند، در صورتى که تيمم کند روزه او صحيح است.

* اگر زنى که در حال استحاضه است، غسلهاى خود را به تفصيلى که در احکام استحاضه گفته شده به جا آورد، روزه او صحيح است.

* کسى که مس ميت کرده، يعنى جايى از بدن خود را به بدن ميت رسانده مي‌تواند بدون غسل مس ميت روزه بگيرد و اگر در حال روزه هم ميت را مس نمايد، روزه او باطل نمي‌شود.

منبع: yjc.ir



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۷۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت نخیلات در ۴۷ هکتار از باغات کارون

به گزارش خبرنگار مهر، جبار حمادی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای از کشت ۴۷ هکتار باغ نخل رقم برحی در روستای عرب عباس شهرستان کارون خبر داد و بیان کرد: این نخیلات به روش جویچه‌ای آبیاری می‌شوند و با هزینه شخصی کشاورز احداث و نیاز به حمایت‌های مالی دارند.

وی افزود: خرما یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی کشور است و اقتصادی بودن فعالیت در حوزه نخیلات نیازمند هموار کردن راه خرما برای حضور در بازارهای جهانی و توسعه صادرات این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی کارون ادامه داد: ایجاد زنجیره پیوسته تولید تا صادرات یکی از نکات مهمی است که می‌تواند بیشترین تأثیرگذاری را در بهبود وضعیت اقتصاد نخیلات داشته باشد.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهایی که باید در این راستا انجام شود، تقویت نهادها و انجمن‌های محلی نخل و خرما است که با ایجاد همبستگی بین نخل‌داران، بازار از دست دلالان خارج شده و نخل‌داران بر بازار خرما حاکم می‌شوند.

کد خبر 6079728

دیگر خبرها

  • نحوه بیدار کردن بچه ها از خواب، دو سبک زندگی متفاوت می سازد - سهیل رضایی (فیلم)
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه
  • رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد
  • کمالوند: مقابل پرسپولیس محکوم به برد هستیم
  • فراز کمالوند: پرسپولیس آماده‌ترین تیم لیگ است؛ قول ماندن نمی‌دهم
  • بزرگ‌ترین نیروگاه برق اتمی جهان بیدار می‌شود
  • قانون جدیدی که دانش‌آموزان باید ان را بدانند
  • رژیم صهیونیستی و همپیمانانش بدانند دیگر نمی‌توانند از عواقب جنایات خود فرار کنند
  • چرا برخی افراد نیمه‌شب از خواب می‌پرند؟
  • کشت نخیلات در ۴۷ هکتار از باغات کارون