Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@09:24:46 GMT

خشکسالی در سرزمین رودخانه های خروشان

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۶۳۵۲۹

خشکسالی در سرزمین رودخانه های خروشان

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارهای موجود کهگیلویه و بویراحمد 10 درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما با این وجود پدیده خشکسالی در این استان در سال‌های اخیر کم‌کم خود را نشان داده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 16 هزار کیلومتر مربع، یک درصد از مساحت ایران را در اختیار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: برداشت‌های بی‌رویه آب از سفره‌های زیر زمینی در سالیان اخیر خطر بروز خشکسالی و بحران‌های زیست محیطی را در استان تشدید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی داوودی مهر افزود که افت سطح آب در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
وی، استفاده صحیح و حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌های آبی کهگیلویه و بویر احمد را یادآور شد و گفت که بر اساس مطالعات انجام شده میزان ظرفیت آبی چهار تالاب موجود در استان شامل کوه گل در شهرستان دنا، برم الوان بهمئی، مور زرد زیلایی و شرنگ درنگ در شهرستان بویراحمد افزون بر 800 هزار مترمکعب است.
بررسی‌ها و مطالعات شرکت آب منطقه‌ای حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در هشت سال گذشته در این استان دارد به‌طوری که میانگین بارش‌ها در این مدت نسبت به بلند مدت و از سال زراعی 1351 تا 1395 حدود 50 درصد کاهش یافته است.
میانگین بلند مدت بارندگی در استان از 43 سال قبل تاکنون افزون بر 675میلی متر معادل حدود 10 هزار و 474 میلیون مترمکعب اعلام شده است.
بر اساس اطلاعات کارشناسان آب منطقه‌ای حدود 44 درصد از این میزان تبخیر می‌شود و جزء بارندگی‌های مفید محسوب نمی‌شود و از مجموع 57.3 درصد بارش‌های مفید نیز حدود 55 درصد از این میزان نیز تبدیل به روان آب و تشکیل سیلاب می‌شود.
همچنین 44 درصد بارش‌های مفید معادل 2 هزار و 613 میلیون متر مکعب سهم حوزه‌های آبریز و سفره‌های زیرزمینی در کهگیلویه و بویر احمد می‌شود.
افزون بر 300 میلیون متر مکعب از این میزان از طریق چشمه‌ها برداشت می‌شود و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و مابقی آن یعنی حدود 2 هزار و 313 میلیون مترمکعب دیگر از طریق چشمه‌ها و قنات‌ها تخلیه می‌شود.
آمار مرکز پایش هواشناسی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هم پرده از مشکلاتی بر می‌دارد که حوزه آب این استان را با مشکل رو به رو کرده است.
آمارها نشان می‌دهد که مقدار بارش در سال زراعی جاری نسبت به پارسال کاهش یافته و نسبت به بارندگی بلندمدت نیز فاصله زیادی وجود دارد.
سال زراعی از اول مهر آغاز می‌شود و تا آخر شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.
بارندگی در مناطق مختلف استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت و این کاهش از 51 میلی‌متر در منطقه سردسیری یاسوج تا 151 میلی متر در منطقه گرمسیری امام زاده جعفر گچساران بوده است.
به گفته ولی بهره‌مند رئیس مرکز پایش اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد میانگین بلندمدت بارش سالانه در دهدشت 493 میلی متر، یاسوج 812، سی سخت 690، لیکک 379 و گچساران 483 میلی متر است.
بر این اساس، امسال در همه شهرهای استان بارش‌ها نسبت به بلندمدت کاهش یافته اما در شهرهای سردسیری یاسوج و سی سخت تفاوت چشمگیر است.
کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفتند که برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی استان به‌ویژه در شهرستان‌های گرمسیری نگران کننده است.
به گفته آنان برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی سبب شده سطح منابع زیرزمینی آب استان در برخی مناطق افت داشته باشد.
دشت 6 هزار هکتاری امامزاده جعفر گچساران و دشت پنج هزار هکتاری کلاچو دهدشت از مناطق مهم کشاورزی مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌روند.
از 15 دشت کهگیلویه و بویراحمد 14 دشت دارای آبخوان است.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد هم می‌گوید: به دلیل خشکسالی و افزایش بهره برداری در این تعداد دشت استان، 60 میلیون متر مکعب کسری آب وجود دارد.
روح الله اسدپور افزود: این میزان کسری آب به دلیل نبود ابزار کنترل مناسب به‌صورت غیرقانونی برداشت می‌شود.
15 دشت در این استان وجود دارد که سطح آب در بیشتر آنها افت کرده است.
به گفته وی سطح آب در دشت کلاچو در کهگیلویه 12 متر، دشت باشت هشت متر، بردیان در شهرستان چرام 6 متر، در دشت ممبی در شهرستان بهمئی پنج متر و در دشت امام زاده جعفر در گچساران 18 متر افت کرده است.
به دلیل انتقال آب از سد کوثر به زمین‌های کشاورزی لیشتر سطح آب در این دشت چهار متر بالاتر آمده است.
اسدپور یکی از مهمترین راه حل‌های جلوگیری از این روند منفی را تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی و ساخت سد در حوزه‌های آبریز استان دانست.
حوزه‌های آبریز مهم استان کارون، بشار، مارون و زهره است.
در حوزه آبریز زهره سد چم شیر به ظرفیت بیش از یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب در شهرستان گچساران در دست ساخت است.
کهگیلویه و بویراحمد هم اینک دارای 2 سد شاه قاسم به ظرفیت 9 میلیون متر مکعب در حومه یاسوج و سد کوثر به ظرفیت کمتر از 500 میلیون متر مکعب در غرب گچساران است.
افت سطح آب در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال 1387 آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
اسدپور گفت که برای استفاده بهینه از منابع آبی استان باید مصرف آب در بخش‌های مختلف مدیریت شود.
اطلاعات شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در 9 سال گذشته در این استان دارد.
میانگین بلند مدت بارندگی در استان از 43 سال قبل تاکنون افزون بر 675 میلی متر معادل حدود 10 هزار و 474 میلیون مترمکعب اعلام شده است.
بر اساس این اطلاعات 44.3 درصد این میزان تبخیر می‌شود و جزء بارندگی‌های مفید محسوب نمی‌شود و از مجموع 57.3 درصد بارش‌های مفید نیز حدود 55.2 درصد از این میزان نیز تبدیل به روان آب و تشکیل سیلاب می‌شود.
44.8 درصد بارش‌های مفید معادل 2 هزار و 613 میلیون متر مکعب نیز سهم حوزه‌های آبریز و سفره‌های زیرزمینی در این استان می‌شود.
بیش از 300 میلیون مترمکعب از این میزان از طریق چشمه‌ها برداشت می‌شود و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و مابقی آن یعنی حدود 2 هزار و 313 میلیون مترمکعب دیگر از طریق چشمه‌ها و قنات‌ها تخلیه می‌شود.
مجموع آب تجدید شونده در این استان افزون بر هشت هزار و 186 میلیون مترمکعب است و بر اساس آمار سال‌های 1386 تا 1388 از منابع هفت‌گانه و بررسی‌های انجام شده تنها حدود 770 میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی این استان بهره برداری می‌شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم از خطر تنش و چالش آبی در شهرهای مختلف استان به دلیل کاهش میانگین بارندگی بلند مدت خبر داد.
پژمان نیک اقبالی گفت که این استان با دارا بودن بیش از 10 درصد یا 11 میلیارد مترمکعب آب‌های سطحی کشور هم اکنون با تنش و چالش آبی مواجه است.
به گفته وی بخش عمده‌ای از این میزان آب‌های سطحی یعنی حدود 10 میلیارد مترمکعب آن بدون استفاده از استان خارج می‌شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 200 کیلومتر مربع در جنوب غرب ایران واقع شده که بر اساس آمارهای ارائه شده، سالانه به‌طور میانگین بیش از 600 میلی متر بارش باران دارد.
پژمان نیک اقبالی مشارکت جوامع محلی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای کاشت نهال و احیای جنگل، اجرای طرح‌های آبخیزداری و برنامه‌های حفاظتی در حوزه‌های آبریز استان را از جمله‌های طرح‌ها و راهکارهای مناسب از بروز خطر بیابان شدن عرصه‌های طبیعی دانست.
وی گفت که این استان با دارا بودن بیش از 10 درصد (11 میلیارد مترمکعب) آب‌های سطحی کشور هم اینک با تنش و چالش آبی مواجه است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 200 کیلومتر مربع در جنوب غرب ایران واقع شده که بر اساس آمارهای ارائه شده، سالانه به‌طور میانگین بیش از 600 میلی متر بارش باران دارد.
گزارشگر: مسعود علیزاده ** انتشار دهنده:سید ولی موسوی
1662/6110

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۶۳۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان گفت: این دانشجویان در جشنواره تدریس برتر و جشنواره اقوام افتخارآفریدند.

سلیمان حسینی نیک افزود: وی ادامه داد: هم اکنون ۷۰۰ دانشجو معلم در دو دانشگاه پردیس کوثر و شهید ایزدپناه در شش رشته تحصیلی و دو مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول به تحصیل هستند که در سال تحصیلی پیش رو ۴۰۰ دانشجوی دیگر به آنها افزوده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • اعلام میزان بارش های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد
  • اعزام نخستین گروه از عمره‌ گزاران کهگیلویه‌ و بویراحمد به سرزمین وحی
  • انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد
  • مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرد
  • اولین گروه از عمره‌گزاران کهگیلویه‌وبویراحمد به سرزمین وحی
  • هشدار مدیریت بحران استان به کوهنوردان، گردشگران و عشایر
  • جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • جسد کودک غرق شده در رودخانه خرسان هنوز پیدا نشده است