Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان - جای‌جای استان سمنان در نوزدهمین شب ماه مبارک رمضان و در شبی که چشمان دوعالم در رثای فرق بریده غرق در ماتم است، سیاه‌پوش شد و میزبان آئین ویژه نخستین شب احیاء بود.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: آئین نوزدهمین شب ماه رمضان شامگاه سه‌شنبه در حالی به میزبانی مساجد، تکایا، بقاع متبرکه، بیمارستان‌ها، پادگان‌ها، پارک‌ها و دیگر اماکن تجمع عمومی استان سمنان برگزار شد که دل‌های ساده مردمان دیار قومس همه تن یک‌صدا «ای آن‌که زیبایی را پدیدار کردی، ای آن‌که زشتی را پوشاندی، ای آن‌که بر گناه سرزنش نکرد، ای آن‌که پرده‌دری نکردی، ای که گذشتت بزرگ، ای که نیکو درگذری، ای‌ آمرزگاری‌ات فراگیر، ای دستت به مهر گشوده، ای شنوای هر نجوا و ای سرانجام هر گلایه» جوشن کبیر شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شامگاه سه‌شنبه‌جای‌جای دیار قومس بر فرق شکافته امیری گریست که در رثایش باران انا انزالناه ... باریدن گرفت و مردم استان سمنان آئین ویژه شب قدر را با چشمانی گریان و دستانی ملتمس به‌سوی پروردگار گذراندند.

سمنان غرق در ماتم امام علی(ع)

آئین ویژه شب قدر در سمنان اما با حضور مسئولان ارشد استانی و مردم در امامزاده علی‌اشرف(ع) برگزار شد این مراسم که پخش تلویزیونی نیز داشت به دلیل حضور مداحان برجسته استانی حال و هوایی ویژه را به خود می‌دید اینجا دل‌ها همه آماده صیقل خوردن بودند.

کارشناس مسائل مذهبی در حاشیه این مراسم به خبرنگار مهرگفت: جمعیت عاشقان به امامت و ولایت در این مکان مقدس از شمار خارج هستند اینجا همه‌ساله میزبان دو هزار عاشقی است که برخی‌شان از راه‌های دور و نزدیک می‌آیند تا در کنار گلزار شهدای سمنان امن یجیب بخوانند و به این دلیل است که می‌توان این مراسم محوری را در شهر سمنان، متفاوت دید.

حجت‌الاسلام محمدعلی عربی بیان کرد: شب قدر برای مردم تفاوت‌های اساسی با دیگر شب‌ها دارد شب نزول قرآن، شب نزول برکات و شبی که در آن فرقامیرمومنان ضربت می‌خورد و چه زیبا است که انسان آداب این شب گرامی را در حالی به‌جای آورد که در مکانی مقدس مانند گلزار شهدا یا ابنیه متبرکه باشد تا احساس نزدیکی خاصی به خدای متعال داشته باشد.

تدین نخستین ویژگی امیر المومنین علی(ع)

این کارشناس مذهبی در پاسخ به این سؤال که یکی از بارزترین ویژگی‌های امیرالمومنان علی (ع) چه بود، گفت: تدین به نظر بنده بارزترین شخصیت ایشان است چراکه میراث دار پیامبر مهربانی‌ها است و فاتح خیبر، پس مگر می‌شود که بعد از نبی مکرم اسلام (ص) اسوه عبادت، دین‌داری، دین‌مداری و اخلاق نباشد؟

عربی بیان کرد: دیگر ویژگی حضرت علی (ع) درراه دین بودن است، در جنگ‌های فراوانی و در رکاب پیامبر(ص) حضور داشتن و برخی اوقات سپاهی را رهبری کردن از عهده هر شخصی برنمی‌آید لذا علی(ع) درراه دین بود و هرگاه نیاز بود ضربتی نشان دهد آن را بدون ترس نشان می‌داد.

وی افزود: علی(ع) برای اعتلای دین خدا از هیچ کوششی دریغ نورزید تا جایی که به‌جای حضرت محمد(ص) به رختخواب رفت تا سپر بلای ایشان باشد آن‌هم در برابر جوشن‌های آب‌دیده عرب آن زمان، خیبر را فتح کرد، حیدر کرار لقب گرفت و یک ضربت شمشیر تا فتح صفین فاصله داشت لذا این یعنی همه‌چیز زندگی را در اختیار دین قرار دادن که ویژگی بارز علی(ع) بود.

دامغان سیاه‌پوش مولا است

در دامغان نیز مراسم شب احیاء در بوستان‌ها، مساجد، بقاع متبرکه، حسینیه‌ها و حتی پایگاه‌های امداد، اورژانس و مراکز درمانی باشکوه خاصی برگزار شد آئین محوری این شب اما به میزبانی مسجد امیرالمومنان(ع) در حالی برگزار شد که معاون امور بین‌الملل اتحادیه جهانی اساتید مسلمان میهمان این مراسم بود.

حجت‌الاسلام عباسعلی نصیری فرد در این مراسمگفت: یکی از راه‌های استجابت دعا در لیالی قدر این است اولاً دعا مستجاب نشود گناه انسان بخشیده می‌شود، ثانیاً بلا و مصیبت از انسان دور می‌شود و سوم اینکه و در شب قدر کسی دست‌خالی از درگاه خداوند خارج نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در شب‌های قدر از آغاز شب تا نماز صبح رحمت و مغفرت الهی از آسمان شروع به باریدن خواهد کرد،اظهار داشت: شب قدر شب تحول و تغییر در انسان‌ها است و قدر و منزلت همه انسان‌ها در شب قدر رقم می‌خورد.

مردم میامی در عزای امام علی(ع) سیاه پوشیدند

آئین شب‌های احیاء همچنین در شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان نیز باشکوه خاصی برگزار شد، آئین محوری این شب اما با حضور فرماندار و مسئولان شهرستانی در مسجد جامع، شکوه خاصی پیدا کرد در شب قدر، میامی نیز حال و هوای خاصی پیداکرده بود.

رئیس تبلیغات اسلامی میامی درباره این شب گرامیبه خبرنگار مهر، گفت: قدر شب خوبی‌ها و لطافت‌های الهی است که در آن شب‌زنده‌داری برابر با اطاعت، بندگی و خشوع است لذا یکی از راه‌های استغفار در طول سال، حضور در شب قدر و طلب آن از خدای متعال محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام مجید بخشی بیان کرد: استجابت دعا، کلیدواژه شب قدر است که آن را با بقیه شب‌های سال متفاوت می‌کند لیکن باید از تک‌تک فرصت‌های به‌دست‌آمده در این شب استفاده کرد.

تعیین تقدیرها در شب‌ قدر

آئین عزاداری شب ضربت خوردن علی(ع) و همچنین شب قدر در شاهرود نیز برگزار شد این مراسم در مکان‌های مختلف با حضور ده‌ها هزار از عاشقان ولایت و امامت در حالی رنگ و بوی نور به خود گرفت که بسیاری آئین شب‌زنده‌داری و عبادتشان را در مکان‌هایی مانند بیمارستان، پادگان، اورژانس، آتش‌نشانی و ... برگزار کردند.

آئین محوری شب‌های قدر در شاهرود اما به میزبانی گلزار شهدای گمنام، حسینیه مدرسه قلعه، امامزاده محمد(ع) بسطام و امامزاده محمد(ع) دیزج برگزار شد تا مردم متدین این دیار قرآن بر سر بگذارند و در شب قدر از خدای متعال طلب مغفرت کنند امام‌جمعه شاهرود دریکی از این مراسم، گفت: قدر شب طاعت و بندگی است که خدای متعال تأکید فراوانی بر آن دارد.

حجت‌الاسلام عباس امینی بیان کرد: لیالیقدر شب نزول آیات الهی است که در رحمت خدای متعال در آن گشایش می‌یابد لذا باید از این فرصت بی‌نظیر بهره برد تا از بارش باران رحمت الهی بی‌نصیب نماند امشب همچنین شب ضربت خوردن یار پیامبر(ص) است که در هیچ کجا ایشان را تنها نگذاشت، مولود کعبه‌ای که وقتی در غدیر خم دستش در دست پیامبر(ص) قرار گرفت تا زمان ضربت خوردن، هیچ‌گاه عهدش، نا عهد نشد.

قومس با آسمانی پر از ستاره‌های بندگی

آئین ویژه شب قدر اما در گرمسار نیز به میزبانی مسجد جامع و با حضور ده‌ها عاشق ولایت و امامت برگزار شد، همچنین مراسم مشابهی در مهدی‌شهر، درجزین، سرخه، دیباج، بیارجمند، ایوان کی، مهدی‌شهر و دیگر شهرهای دیار قومس با حضور امت مسلمان مهد دین و اخلاق برگزار شد که همگی آن‌ها نور خاصی را به آسمان پرستاره و کویری استان سمنان بخشیدند.

از سوی دیگر اما بسیاری از هم استانی‌ها آئین شب قدر را در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی بر بالین عزیزانشان گذراندند، بیمارستان کوثر سمنان، امام حسین(ع) شاهرود و ولایت دامغان شامگاه گذشته پر بود از لحظات بندگی و دلدادگی عاشق به معشوق و همچنین طلب سلامت و مغفرت برای همه دردمندانی که حاجتی دارند.

دیگ‌های نذری و حلیم محلی نیز از شامگاه گذشته در بسیاری نقاط استان سمنان برپاست تا به این وسیله مردم دیار قومس ارادت خود را به امیرالمومنان(ع) نشان دهند اینجا دیار کویری قومس با آسمانی پر از ستاره‌های بندگی است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۶۴۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) حضور عادل فردوسی پور در مراسم ختم همسر زنوزی

مراسم یادبود و گرامیداشت مرحومه مغفوره حاجیه خانم «طاهره نورمحمدی خطیب» همسر  محمدرضا زنوزی‌مطلق با حضور چهره‌های سرشناسی همچون علی پروین، عادل فردوسی پور، علی خطیر، رضا درویش، مهدی تاج و ... برگزار شد.

این مراسم ختم امروز در تهران، مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد.

دیگر خبرها

  • «مجلس ایرانشهر» در تنگستان برگزار می‌شود
  • مسی، هالند و جوکوویچ منتظر گرفتن جایزه از بولت!‏
  • پنج کانون بسیج هنرمندان در کهگیلویه و بویراحمد فعال است
  • مراسم یادبود ۱۱۶ شهید امدادگر استان سمنان برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران
  • نماز مسیر عبودیت خداوند است
  • آئین نکوداشت مصطفی قلیزاده علیار در آذربایجان‌غربی برگزار شد
  • (عکس) حضور عادل فردوسی پور در مراسم ختم همسر زنوزی
  • آئین تجلیل از همسران شهدای دشتی و تنگستان برگزار می شود
  • ستاره‌های پرسپولیس و همدردی با زنوزی (عکس)