Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@23:14:06 GMT

زلزله نمی‎لرزاند لغزش از ماست

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۶۵۰۲۶

درست همین‌جاست؛ زیر پای من و تو... در یک آن می‎لرزد و با لرزش خود گاهی باعث ریزش کوه می‎شود و گاه فوران آتشفشان. نامش زلزله یا زمین‎لرزه است و نتیجه رهایی ناگهانی انرژی از داخل پوسته‎های زمین. مفید است اما امان از روزی که در شهرها و روستاها اتفاق بیفتد آن وقت است که نعمت به نقبت تبدیل شده و باعث تخریب‎های گسترده می‎شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سالانههزارها زلزله رخ می‎دهد و شمار زیادی از آنها قابل احساس است و تقریبا در هر نقطه‎ای از جهان این پدیده رخ می‎دهد. این پدیده طبیعی ممکن است باعث مشکلاتی از جمله از دست دادن زندگی و یا فروپاشی ساختمان‎ها شود و این را چشم بادامی‎ها خوب دریافته‎اند؛ با وجود اینکه ناف کشورشان را با زلزله بریده شده اما توانسته‎اند این گاو خشمگین را رام خود کنند و اما در کشور عزیزم ایران...!

هنوز که هنوز است با یک خرده زلزله چه خانه‎ها که خراب نمی‎شود و چه آبادانی‎ها که ویران نمی‎شود! منجیل، رودبار، سیلاخور، بم... چه عزیزانی را که نگرفتند و اما ما هنوز اندر خم یک کوچه‎ایم و برای یکی دو هزار کم یا بیشتر، یک خالجوش کم و زیاد، خود را در دام بلا می‎اندازیم... اصلا سرمان درد می‎کند برای حادثه!؟ و در آخر...

پیمانکار، ارزان ساز است و شاید تخصص لازم را نداشته باشد

علیرضا مقسمی، مشاور و عضو کمیته فنی موسسه بین‎المللی ترمیم بتن ICRI در رابطه با مقاومت ساختمان‎های بتنی در مقابله با زلزله اظهار کرد: در استانداری کمیته‎ای تحت عنوان بتن تشکیل شده بود که به صورت مستمر روی تولید آن پایش منظمی داشت.

وی ادامه داد: این کمیته بررسی می‎کرد که کدام کارخانه تولید بتن، استانداردهای لازم را رعایت می‎کنند و اگر مجوز تولید نداشتند برای استاندارد شدن تولید مورد حمایت قرار می‎گرفتند و یا در صورت رعایت نکردن استانداردها، واحد آنان پلمب می‎شد.

مقسمی با بیان اینکه تولید بتن باید سازوکار مناسب‎تری داشته باشد، افزود: در بحث بتن چهار مرحله حساس وجود دارد که در هر کدام تعللی ایجاد شود مراحل قبل و بعد را نیز مختل می‎کند؛ این مراحل شامل تولید، انتقال، استقرار و عمل‎آوری است.

مشاور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: متاسفانه در بحث نظارت بر بتن مشکل داریم و این مربوط به لرستان نیست و در تمام استان‎هایی که گرفتن شناسنامه ساختمان اجباری نیست این مسئله وجود دارد چراکه مجریان ذی‎صلاح اجباری نشده‎اند و بتن خود را از کارخانه‎هایی که مجوز ندارند تهیه می‎کنند.

وی با بیان اینکه بر نظارت سازمان نظام مهندسی و ساختمان‎سازی انتقادهایی وجود دارد، گفت: مهندسین ناظر مرحله‎ای بوده و مقیم نیستند و ممکن است در مراحل حساس بتن‎ریزی حضور نداشته و طی آن زمان در محل مستقر نباشند.

مقسمی خاطرنشان کرد: پیمانکار، ارزان ساز است و شاید تخصص لازم را نداشته و به صورت تجربی کار کند، وظیفه سازمان نظام مهندسی است که بر بتن‎ریزی نظارت داشته باشد و دوره‎های تخصصی تکنولوژی بتن را برگزار کند. در چند سال اخیر اجرای این دوره‎ها دیده نشده است و علی رغم تمام تذکرات و نامه‎نگاری‎هایی که داشتیم، دوره‎های تخصصی پودمانی جهت ارتقای سطح فنی کنترل، نظارت و تایید ساختمان نداریم.

مشاور و عضو کمیته فنی موسسه بین‎المللی ترمیم بتن ICRI گفت: 90 درصد ساختمان‎‎سازی‎ها با استفاده از بتن است چراکه از اسکلت‎سازی ارزان‎تر تمام می‎شود برای همین باید کنترل بیشتری روی آن انجام گیرد.

وی با بیان اینکه سطح نظارت را باید بالا برد، افزود: این موضوع به سازمان نظام مهندسی برمی‎گردد و این سازمان مابین شهرداری و سرمایه‎گذار یا پیمانکار قرار دارد که تایید کیفیت ساخت را با تعیین مهندس ناظر برای شهرداری برعهده دارد و قدرت اجرایی ندارد.

مقسمی با بیان اینکه معاونت عمرانی استانداری لرستان تنها روی پروژه‎های دولتی می‎تواند نقش تحکمی داشته باشد، اضافه کرد: از کوچکترین سازه تا بلندترین ساختمان‎ها با بتن ساخته می‎شوند چراکه ارزان‎تر بوده و مراحل کنترل کیفی آن نیز راحت‎تر است و معاونت عمرانی تنها می‎تواند در رابطه با بخش خصوصی تذکر بدهد.

مشاور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان یادآور شد: در رابطه با بحث جوش نیز موضوع نظارت مانند بتن‎ریزی است و باید مورد کنترل قرار گیرد.

تهیه نقشه ‎های سایزموتکتونیک در لرستان

احدالله فاضلی مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان نیز در این رابطه اظهار کرد: در حال حاضر تحلیل فعالیت لرزه‌ای گسل دورود با استفاده از مطالعات زمین ریخت‌شناسی و پارینه لرزه‌شناسی یکی از برنامه‎ای ما در اداره کل زمین‎شناسی استان است.این کار با اعتبارات استانی در حال انجام است و برای پیگیری آن استاندار، رئیس برنامه و بودجه و فرمانداری دورود حمایت و همکاری خوبی با ما داشته‌اند که جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازدید میدانی از این گسل انجام شده است، افزود: هم اکنون محل‌های احداث ترانشه را مشخص کرده‌ایم و قرار است در اسرع وقت اجرایی شوند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان هدف از این کار را مطالعه و بررسی زلزله‌های تاریخی عنوان کرد و گفت: با تعیین سن مطلق لایه‌های سنگی می‌توان دوره برگشت زلزله و بزرگی آن را برآورد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این کار بسیار ارزشمند بوده و برای اولین بار در زاگرس انجام می‌شود. در انجام پروژه‌های عمرانی این بررسی‌ها ضروری است کما اینکه دانشگاه علوم پزشکی مکانی را برای ساخت بیمارستان درنظر گرفته بود که روی پله گسلی بود و ما اعلام کردیم که این مکان مناسب نیست.

فاضلی با بیان اینکه این کار ابتدا در شمال تهران انجام شده و در منطقه زاگرس برای اولین بار است که عملیاتی می‌شود، افزود: مقدمات اولیه فراهم شده و نقشه‌هایی تهیه کرده‌ایم و نیز گردآوری مطالعات انجام شده است؛ بعد از این کارها ترانشه‌ها زده می‌شوند.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی لرستان تصریح کرد: با احداث ترانشه تفکیک سنی منطقه و نقشه‌های کواترنری تهیه می‌شود و لیتولوژی و مورفوتکتونیک آن بررسی می‌شود.این طرح با همکاری پژوهشکده علوم زمین و دانشگاه بیرجند انجام می‌شود.همچنین برای شهرستان ‎ های سلسله، دلفان، الیگودرز و خرم‎آباد نقشه سایزموتکتونیک تهیه شده که آماده چاپ است.

159 مورد زمین‌لرزه تا مقیاس 4.3 ریشتر در لرستان

رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیز با بیان اینکه نمی‌توان به صراحت اعلام کرد کدام نقطه در چه مقیاسی از زلزله در لرستان مقاوم است، اظهار کرد: سال 85، با وقوع زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر در دشت سیلاخور تخریب 30 هزار واحد خشتی گلی و 16 هزار واحد شهری در بافت‌های قدیمی بروجرد را شاهد بودیم.این زلزله به ما نشان داد که ده‌ها ساختمان دیگر که حداقل اصول ایمنی و علمی در آنها دیده شده در مقابل این زلزله مقاومت خوبی داشته‌اند.

آریایی تصریح کرد: با وقوع زلزله بالای 5 ریشتر در لرستان خانه‌های خشتی و گلی هیچ مقاومتی ندارند و هر چقدر شدت زلزله بالاتر رود قطعاً سازه‌ای که استحکام لازم را ندارد و یا براساس اصول فنی و مهندسی ساخته نشده باشد، مقاومتی در مقابل زلزله نخواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه سال گذشته در مجموع شاهد 159 مورد زمین‌لرزه تا مقیاس 4.3 ریشتر در لرستان بودیم، افزود: یکی از این زلزله‌ها در روزهای اول سال در الشتر با بزرگی 4.1 ریشتر و دیگری در اوایل تیرماه در چغابل با بزرگی 4.3 ریشتر به ثبت رسیده است.اکثر زلزله‌های زیر سه ریشتر فقط ثبت دستگاهی می‌شوند و به ندرت افراد متوجه وقوع آنان خواهند شد.

مقاوم سازی ساختمان‎ها اولین اقدامی است که باید برای مقابله با زلزله انجام داد که متاسفانه به آن دقت زیادی نمی‎شود. شاید هنوز باورمان نشده حادثه هیچ زمان خبری نمی‎کند و عادت کرده‎ایم به غبطه و افسوس خوردن بعد از حادثه. خدا کند که دیگر این گونه نباشد.

گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۶۵۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن غفیر: حماس در حال بازی دادن ماست

به گزارش خبرگزاری مهر، در شرایطی که همزمان با لفاظی صهیونیست‌ها از آغاز رسمی عملیات محدود نظامی به رفح حکایت دارد، گزارش‌های خبری حاکی از پذیرش توافق آتش موقت از سوی مقامات حماس است.

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابعی در جنبش حماس اعلام کرد که حماس به توافق آتش‌بس به طور یک‌جانبه موافقت کرده است و مقامات این رژیم در حال بررسی پاسخ به این توافقنامه هستند.

همزمان با انتشار پذیرش آتش بس یک‌جانبه از سوی حماس، این رسانه رسمی رژیم صهیونیستی ادعا کرد که پیشنهاد آتش بس اصلاح شده مصر با آنچه که اسرائیل بر آن تاکید دارد متفاوت از دیدگاه حماس و بر اساس تفاسیر ادعایی حماس و به دور از پیشنهادات اسرائیل است.

در همین ارتباط، همزمان با اعلام آتش بس یک طرفه از سوی حماس، بار دیگر وزرای تندرو رژیم صهیونیستی درباره احتمال پذیرش توافق آتش بس واکنش نشان دادند.

پایگاه خبری الجزیره روز دوشنبه گزارش داد که ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بار دیگر خواستار عملیات زمینی در رفح شد.

وی در این باره مدعی شد که حماس با پذیرش توافق صلح به دنبال بازی دادن ماست. این اقدام حماس تنها یک پاسخ دارد: دستور فوری برای اشغال رفح!

بن گویر مدعی شد: افزایش فشار نظامی و ادامه عملیات برای شکست حماس تا زمان نابودی این جنبش باید انجام شود.

گرچه مقامات صهیونیست تاکنون به طور رسمی درباره شرایط موجود سخن نگفته‌اند، اما یک مقام صهیونیست که نخواست نامش فاش شود تاکید دارد حماس با پیشنهاد صلح تعدیل شده مصر موافقت کرده است که این موضوع به هیچ عنوان مورد پذیرش اسرائیل نیست.

اکنون تیم مذاکره کننده تل آویو در حال مطالعه پیشنهاد صلح مورد پذیرش حماس هستند و قرار است پاسخ رسمی به این مسئله داده شود.

همزمان با پذیرش یک جانبه حماس به آتش بس پیشنهادی مصر، وزارت خارجه آمریکا از هر گونه توافق صلحی میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس استقبال کرد.

در همین ارتباط، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره اعلام کرد که استقرار صلح اکنون اولویت نخست آمریکاست. با این حال، من نمی‌توانم چارچوب زمانی برای بررسی پیشنهاد حماس از سوی واشنگتن مطرح کنم. درحال حاضر ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا در حال کار بر روی این مسئله است.

کد خبر 6098796

دیگر خبرها

  • بن غفیر: حماس در حال بازی دادن ماست
  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • آرسنال ۳-۰ بورنموث: در انتظار لغزش تیم پپ
  • آرسنال 3-0 بورنموث: در انتظار لغزش تیم پپ
  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است
  • رجب‌زاده: ۳ امتیاز بازی با استقلال ملاثانی حق ماست
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ