Web Analytics Made Easy - Statcounter

قم - رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اهیمت روزه داری در سلامت بدن این ماه را فرصتی برای خانه تکانی بدن دانست.

علی اکبر حق ویسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بر اهمیت پذیرفته شده روزه‌داری بر سلامت اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات علمی روزه‌داری و امساک در طب جدید و قدیم اثر اثبات شده‌ای بر سلامت انسان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: بر اساس مطالعات علمی تغذیه صورت گرفته در دنیا عامل بسیاری از بیماری‌ها، زیاده روی در خوردن غذاهای مختلف است.

وی ادامه داد: مواد اضافی جذب نشده غذا به صورت چربی‌های مزاحم در نقاط مختلف بدن، یا چربی و قند اضافی در خون باقی مانده و عامل انواع بیماری‌ها در انسان می‌شوند.

حق ویسی روزه را راهکاری برای سوزاندن همین مواد اضافی برشمرد و تأکید کرد: روزه داری حکم خانه تکانی بدن را دارد و فرصتی است برای پاکسازی بدن از امراضی که از طول سال ذخیره شده است.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ماه رمضان را فرصتی برای استراحت دستگاه گوارشی بدن برشمرد و افزود: با توجه به اینکه این دستگاه از حساس‌ترین دستگاه‌های بدن است و در تمام سال به طور دائم مشغول کار است این ماه فرصتی برای استراحت سیستم گوارشی است.

پرهیز از زیاده‌روی در افطار و سحر

وی با اشاره به توصیه‌های لازم برای روزه دارای سالم، اظهار کرد: زیاده روی در افطار و سحر سبب می‌شود تا این فرصت سلامت بدن اثر عکس داشته باشد و افراط و زیاده روی در این دو وعده اصلاً توصیه نمی‌شود.

حق ویسی به شیوه سوخت و ساز بدن در روزه‌داری اشاره کرد و گفت: بارها در آیات و روایات نیز بر اهمیت تغذیه انسان تأکید شده است و هیچ عملی که موجب آزار و ضرر به خود یا دیگران شود نیز در اسلام پذیرفته نیست.

روزه‌ فرصتی را فراهم می‌سازد که چربی‌های قدیمی سوزانده شده و فرصت برای ذخیره چربی‌های مناسب فراهم شود

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم روزه‌داری را برای همه افراد با جثه‌های مختلف مناسب دانست و افزود: این فرصت سلامت سازی بدن در مورد افرادی با اندام لاغر و دارای وزن طبیعی هم صدق می‌کند به این طریق که روزه‌داری فرصتی را فراهم می‌سازد که چربی‌های قدیمی سوزانده شده و پس از دوران روزه‌داری فرصت برای ذخیره چربی‌های مناسب و تازه تر فراهم شود.

وی ادامه داد: در مورد افرادی هم که اضافه وزن دارند این ایام فرصتی است که می‌توانند مقداری از چربی اضافه بدن خود را برای تولید انرژی صرف کنند.

فرصتی برای به دست آوردن تناسب اندام

حق ویسی این ماه را فرصت مناسبی برای به دست آوردن تناسب اندام برشمرد و در این رابطه بیان کرد: کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن انرژی مورد نیاز سلول‌های بدن را تأمین می‌کنند، اما تولید انرژی مورد نیاز بدن وظیفه اصلی کربوهیدرات‌ها و یکی از وظایف چربی‌هاست.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: پروتئین‌ها منابع گران انرژی هستند که نباید به راحتی مورد مصرف قرار گیرند، اما در صورت تخلیه منابع کربوهیدرات و چربی در گرسنگی‌های طولانی برای تأمین گلوکز به خصوص پروتئین‌های ذخیره شده در ماهیچه‌ها تجزیه می‌شوند که باعث تحلیل رفتن ماهیچه‌ها می‌شود.

وی با توصیه‌هایی بهداشتی در حین وعده‌های غذایی نیز تأکید کرد: نوشیدن مایعات فراوان در طول غذا خوردن موجب کاهش دسترسی آنزیم‌های گوارشی به غذاها شده و سبب می‌شود که بدن به برخی بیماری‌ها و نارسایی‌های گوارشی مبتلا شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۶۶۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چربی شکم با چه نوشیدنی آب می‌شود؟

 به گزارش تابناک، عصر ایران نوشت: می‌توانید چند تغییر در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا در نهایت شکم‌ صاف داشته باشید. کنترل وعده غذایی سالم و ورزش منظم همگی بنای کار برای داشتن اندامی متناسب و خوش فرم هستند.

لیمو و زنجبیل

شگفت انگیز است که چگونه چند ماده ساده می تواند شما را خوش هیکل و سالم نگه دارد. چرا آب گرم؟ زیرا آب گرم به هضم غذا کمک می کند. اول صبح آن را بنوشید و سیستم گوارش خود را به خوبی شروع کنید. لیمو نه تنها سرشار از ویتامین است، بلکه در پاکسازی دستگاه گوارش و کبد نیز نقش دارد که به کاهش وزن کمک می کند. زنجبیل یک سم زدایی طبیعی است و به شروع متابولیسم کمک می کند.

 
 
گریپ فروت و رزماری

این نوشیدنی گریپ فروت و رزماری ترکیبی از مواد مغذی است که برای سلامتی شما مفید است. آب گریپ فروت تازه یک نیروگاه حاوی ویتامین C است که به سم زدایی بدن و کاهش کلسترول کمک می کند. رزماری به سم زدایی کبد کمک می کند که باعث بهبود هضم و افزایش جریان خون می شود.

دیگر خبرها

  • خانه تکانی اینتر در تابستان: 5 بازیکن می‌روند
  • ترکیب احتمالی اینتر برای دیدار با ساسولو؛ احتمال استراحت فرانسوی‌ها مقابل گربه سیاه
  • با یک روز استراحت بیشتر فینال را به اسپانیا نمی‌باختیم
  • چربی شکم با چه نوشیدنی آب می‌شود؟
  • بررسی یک خواب پرطرفدار؛ در طول روز چرت بزنیم یا نه و چقدر؟
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • در طول روز چرت بزنیم یا نه؟
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • گروگانگیری ۳۰ روزه برای اخاذی ۱۰ میلیاردی | راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد
  • ببینید | فرصت چهار روزه پشت کنکوری‌ها برای مشاهده و چک سوابق تحصیلی