Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مهم ترين هدف عربستان از اين تنش آن است که با تنبيه قطر به ساير کشورهاي عربي اين پيام را برساند که هرگونه مخالفت با تصميم هاي رياض در منطقه با واکنش سختي از سوي آل‌سعود مواجه خواهد شد.

سرويس جهان مشرق - اختلاف شيوخ عرب حاشيه خليج فارس و به طور مشخص عربستان سعودي و قطر نه تنها همچنان ادامه دارد، بلکه هر روز بُعد تازه اي به خود گرفته و ابعاد تازه اي از پشت پرده اين تنش برملا مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه اين اولين باري نيست که شيوخ عرب با يکديگر اختلاف پيدا مي کنند، اما ادامه بحران کنوني و گسترش دامنه و تعدد ابعاد آن، نشان از آن دارد که بايد دلايل محکم و عميقي پشت آن نهفته باشد.
صرف نظر از ريشه دار بودن اختلافات قطر و عربستان سعودي که پيشينه آن به اواسط قرن نوزدهم باز مي گردد، اما در پس اختلاف اخير شيوخ عرب که به ظاهر اظهارات شيخ «تميم بن حمد بن خليفه آل ثاني»، امير قطر درباره عدم دامن زدن به تنش با ايران به عنوان يک قدرت اسلامي و غير عقلاني بودن ادامه خصومت ورزي با تهران بيان شده، يک عامل بيش از عوامل ديگر قابل ملاحظه است و آن سفر اخير «دونالد ترامپ»، رئيس جمهوري آمريکا به عربستان سعودي و سپس سرزمين هاي اشغالي است تا پرده از رويکرد دولت جديد آمريکا در خاورميانه و پرونده هاي منطقه اي بردارد که «جمهوري اسلامي ايران»، «بحران سوريه»، «عراق پسا داعش» و «قضيه فلسطيني و امنيت رژيم صهيونيستي» مهم ترين آن شمرده مي شدند، به ويژه «ايران» که خطري بزرگ براي امنيت قومي رژيم صهيونيستي، اهداف آمريکاي امپرياليستي و آل سعود وهابي در خاورميانه محسوب مي شود، هدف مشترک مثلث ترامپ، آل سعود و تل آويو بود.

نشست هاي رياض و رونمايي از طرح منطقه اي جديد ترامپ
تحولات و رخ دادهايي که به فاصله چند روز پس از بازگشت ترامپ به آمريکا منطقه شاهد آن است، از طرح جديد ترامپ براي منطقه منطقه حکايت دارد، طرحي که نشست هاي رياض از يک بُعد آن در قالب تشکيل «ناتو عربي» رونمايي کرد.
بُعد ديگر، اين طرح تنش قطر و عربستان سعودي است که اگرچه اولين مورد در تاريخ شيوخ عرب حاشيه خليج فارس شمرده نمي شود، اما از حيث تداوم و گستره و جديت در تاريخ شوراي همکاري خليج فارس بي سابقه است.
اما خطرناک ترين و مهم ترين بُعد طرح جديد ترامپ، حملات تروريستي چهارشنبه گذشته رخ داده در تهران است که به ‌طور هم زمان دو مکان، حرم مطهر «امام خميني» (ره) و مجلس شوراي اسلامي را هدف گرفت و در همان ابتداي انتشار اخبار وقوع حادثه گروه تروريستي تکفيري «داعش» مسئوليت انجام اين حملات را بر عهده گرفت.
صرف نظر از وقوع اين دو حادثه و اينکه چه تعداد از هم وطنان ايراني در اين حملات جان باختند، هم زمان شدن اين دو حادثه تروريستي با برخي تحولات منطقه بسيار قابل توجه است که به مهم ترين آن، يعني سفر ترامپ به منطقه اشاره کرديم، نکته اي که بسياري از مطبوعات جهان در تحليل هاي خود صراحتا از آن سخن گفتند.
به عنوان مثال روزنامه «کونفدنسيال» چاپ مادريد در تحليلي ضمن اشاره به اين موضوع که نزاع عربستان و قطر موضوع جديدي نيست و اقدام رياض به متهم کردن دوحه به حمايت از تروريسم، مضحک و تمسخر آميز است، دليل واقعي اين اتهامات را نزديکي قطر به ايران در اين اواخر عنوان مي کند که با سفر ترامپ به منطقه تشديد شده و بُعد جديدي به خود گرفته است.
همچنين «اسپانول»، ديگر روزنامه اسپانيايي در گزارشي تاکيد مي کند، ارتباطي مستحکم و نزديک بين سفر ترامپ به رياض و حمله سعودي ها به قطر مشاهده مي شود، به گونه اي که با اين سفر اين احساس به سعودي ها دست داده که مي توانند، قدرت خود را بر منطقه و همچنين قطر تحميل کنند. به ويژه آن که ترامپ در اين سفر حمايت خود از رياض در اقدامي که به ظاهر هدف قطر است، اما در واقع ايران مورد نظر مي باشد، را اعلام کرد.
روزنامه انگليسي «گاردين» نيز در تحليلي ريشه تنش بين عربستان و قطر را عامل «اخوان المسلمين» و «ايران»، به عنوان تهديداتي ويرانگر که تاج و تخت آل سعود را به خطر مي اندازند، ارزيابي مي کند.
اگر تحولات فوق را در کنار حملات ائتلاف بين المللي موسوم به «ضد داعش» به رهبري آمريکا در حمله چندين باره به ارتش سوريه و نيروهاي متحدين در منطقه «التنف»، در شرق سوريه و بيانيه اخير وزارت دفاع آمريکا، «پنتاگون» پس از حمله پنج شنبه گذشته به کاروان ارتش سوريه و تاکيد بر تکرار اين حملات در صورت ادامه پيشروي نيروهاي سوري و متحدين به منطقه التنف يا «خط قرمز» آمريکا در شرق سوريه کنار هم قرار دهيم، «پازل» سياست خارجي آمريکا در «خاورميانه پسا داعش» کامل مي شود، سياستي که پايه و اساس آن را «هدف گيري محور مقاومت و کشورهاي عضو آن» با کمک عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي تشکيل مي دهد؛ نکته اي که در تحليل هاي مطبوعات اروپايي پس از حملات تروريستي تهران آشکارا به آن اشاره شده است.
در اين خصوص نشريه فرانسوي «لو ژورنال دو ديمانچ» طي گزارشي درباره تحولات اخير منطقه از حمله تنش بين قطر و عربستان سعودي، ابتدا اين سوال را مطرح مي کند که آيا عربستان سعودي در هدف گرفتن قطر و خصومت ورزي با دوحه مرتکب اشتباه نشده است؟ و در ادامه مي افزايد: سعودي ها با قرار دادن داعش و ايران در يک رده و متهم کردن آنها به تروريسم نشان دادند، همان رويکرد ترامپ را دنبال مي کنند.
اين نشريه فرانسوي تاکيد مي کند: ترامپ وقتي تصور کرد، عربستان تنها طرف قابل اعتماد آمريکا در منطقه است و به دشمني با ايران برخاست، نشان داد که مرتکب اشتباه بزرگي شده است، برخلاف سلفش، «باراک اوباما» که طي 8 سال دوران رياست جمهوري اش نشان داد، همواره از گرفتار آمدن در دام ضعيف شمردن و ناتوان قلمداد کردن ايران اجتناب مي کند و خواهان بهبود روابط با تهران و در عين حال حفظ مناسبات تاريخي واشنگتن با رياض است.

دست هاي پشت پرده حملات تروريستي تهران
تا پيش از حملات تروريستي داعش در تهران، آمريکا و متحدان منطقه ايش بارها در ادعاهايي مشابه و مضحک و با ناديده گرفتن تمام اسناد و مدارک ارائه شده در زمينه دست داشتن اين دو کشور در شکل گيري داعش و ديگر گروه هاي تروريستي تکفيري و حمايت همه جانبه از آنها، جمهوري اسلامي ايران را به حمايت از داعش و تروريسم منطقه اي متهم مي کردند، در حالي که حملات تروريستي تهران، نه تنها بي پايه و اساس بودن چنين اتهاماتي را ثابت کرد، بلکه نشان داد، همان کشورهايي که آن اتهامات را به تهران وارد مي کردند، اکنون در حملات تروريستي که اين کشور را نشانه گرفت، دست دارند.
دلايل و مستندات بسياري وجود دارد که آنچه موجب مي شود، جمهوري اسلامي ايران، کشوري چون عربستان سعودي را در اين حملات دخيل بداند، از جمله:
- حملات تروريستي تهران در حالي اتفاق افتاد که درست به فاصله چند ساعت قبل از آن «عادل الجبير»، وزير امور خارجه آمريکا در صفحه شخصي خود در پايگاه اينترنتي توئيتر نوشته بود: «ايران به خاطر مداخله در منطقه بايد تنبيه شود»، به عبارت ديگر، وزير خارجه عربستان سعودي، ايران را حامي نخست تروريسم در جهان معرفي کرده و خواستار مجازات تهران به اتهام دخالت در مسائل کشورهاي منطقه و نيز حمايت از گروه هاي افراطي و تروريستي شده بود.
نکته قابل تأمل اينکه الجبير همان روز و ساعاتي پس از حملات تروريستي به مجلس شوراي اسلامي و حرم مطهر حضرت امام خميني (ره) در نشست خبري خود در واکنش به سؤال خبرنگاري که در مورد عمليات تروريستي تهران سوال کرده بود، پاسخي نداده و تنها به عبارت «سؤال بعدي!» بسنده کرده بود.
- اينکه حملات تروريستي تهران به فاصله چند روز از پايان سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودي اتفاق مي افتد، نشان مي دهد که اين حملات کاملاً برنامه ريزي شده بوده و بي ارتباط با سفر ترامپ به عربستان نمي تواند باشد که در سطور بالا به آن اشاره شد.
- حملات تروريستي تهران را بايد يکي از آثار نشست هاي آمريکايي – عربي در رياض شمرد، اين در حالي است که بايد توجه داشت مقابله با ايران يکي از دستور کارهاي مهمي بود که در نشست هاي رياض مورد بحث و بررسي قرار گرفت و اساسا هدف از تشکيل «ناتو عربي» مقابله با ايران به اتهام حمايت از تروريسم منطقه اي بود. در اين راستا، برخي از رسانه هاي در تحليل حملات تروريستي تهران اين سوال را مطرح کرده اند که آيا اين حملات را بايد آغاز فعاليت ناتو عربي شمرد؟ اين سوال نشان مي دهد، تشکيل دهندگان اين به اصطلاح نيرو که هنوز شکل نگرفته و بنا به دلايل قابل استناد هيچ گاه شکل نخواهد گرفت، چه اهدافي را با چه ابزارهايي عليه جمهوري اسلامي ايران دنبال مي کنند.
- پيش از اين و در اوايل ارديبهشت ماه سال جاري «محمد بن سلمان»، وزير دفاع و جانشين ولي عهد عربستان يا همان «مرد همه کاره سعودي ها» در اظهاراتي معنادار مدعي شده بود: «ما منتظر نمي مانيم تا عربستان به ميدان جنگ تبديل شود، بلکه نبرد را به داخل مرزهاي ايران خواهيم کشاند!» آيا اين حملات را نبايد بي ارتباط با آن اظهارات دانست؟
- يکي از نکات قابل توجه حملات تروريستي تهران آن بود که شبکه خبري «العربيه» عربستان سعودي، اولين منبع خبري بود که اعلام کرد، داعش مسئوليت حملات تهران را بر عهده گرفته است، اين خبر در زماني منتشر شد که هنوز قائله تهران خاتمه نيفتاده بود و حتي شبکه «اعماق»، رسانه منتسب به داعش بيانيه اي در زمينه بر عهده گرفتن مسئوليت اين حملات را منتشر نکرده بود، سوال اين است که «العربيه» از کجا مي دانست، عامل اين حملات داعش است. اين گاف العربيه چنان حتي تعجب و شک و ترديد کارشناسان سعودي را نيز بر انگيخته بود.
در اين راستا «محمد السلمي»، رئيس مرکز مطالعات ايراني خليج فارس روز چهارشنبه در توئيتي از اينکه داعش مسئوليت حمله امروز به تهران را بر عهده گرفت، ابراز تعجب کرده و مي نويسد: «اينکه داعش با اين سرعت مسئوليت عمليات در ايران را برعهده مي گيرد، نکته قابل توجهي است، اين گروه معمولاً پس از پايان عمليات و نه در جريان آن مسئوليت را برعهده مي گيرد !» .
- داعش مسئوليت اين عمليات را بر عهده گرفته است، اما کدام داعش، داعش سعودي، داعش صهيونيستي، داعش امريکايي، بنابراين بايد دقت کرد که مدت هاست داعش پوشش مناسبي براي سرويس هاي امنيتي قدرت هاي بين المللي و رژيم مرتجع منطقه اي شده تا با استفاده از آن، مانع قرار گرفتن عاملان چنين حملات و عمليات هايي در مظان اتهام شوند.

آيا حملات تروريستي تهران يک هشدار بود
صرف نظر از مقابله با «جمهوري اسلامي ايران» که هدف اصلي سفر ترامپ به عربستان سعودي را تشکيل مي داد، يکي ديگر از مهم ترين رهاوردهاي اين سفر همان گونه که در ابتداي مطلب نيز به آن اشاره شد، دامن زدن به اختلافات شيوخ عرب حوزه خليج فارس بود که در تنش شديد ايجاد شده بين عربستان و قطر نمود پيدا کرد.
به بيان ديگر يکي ديگر از نتايج نشست ترامپ و متحدان عربي وي در عربستان «بايکوت کشور ثرتمند قطر» بود که جرقه آن با دستاويز قرار دادن اظهارات شيخ تميم، امير قطر از سوي سعودي ها و پيوستن سريع اماراتي ها به جبهه سعودي زده شد تا در ادامه يارگيري سعودي ها و قطع تمام روابط فيمابين و بستن مرزهاي عربستان به روي قطر را به دنبال داشته باشد.
در واقع تنش بين عربستان و قطر موجب شکل گيري دو جبهه منطقه اي شد، يک جبهه به رهبري عربستان سعودي و جبهه ديگر به رهبري ترکيه که حمايت همه جانبه خود از قطر را اعلام کرده است. در اين بين جمهوري اسلامي ايران نيز با اعلام حمايت از دوحه، آمادگي خود را براي تامين نيازهاي قطر به مواد غذايي و شکستن محاصره سعودي ها اعلام کرده است، بسياري از تحليل هاي غربي يکي ازدلايل اين تنش و همچنين حملات تروريستي تهران را نزديکي دوحه و تهران مي دانند، به ويژه آنکه شيخ تميم در سخنان جنجالي خود نسبت به قدرت ايران و عدم خصومت ورزي با تهران به شيوخ عرب هشدار داده بود.
به همين دليل يکي از تحليل هاي ارائه شده درباره حملات تروريستي تهران قرار گرفتن ايران در کنار قطر طي تنش ايجاد شده بين رياض و دوحه است. بر اساس اين تحليل ها، عربستان سعودي با حمايت آمريکا و رژيم صهيونيستي و ابزار داعش تلاش دارد، به تهران درباره اين حمايت و نزديکي هشدار دهد.

پيامدهاي جبران ناپذير حماقت هاي ترامپ و جنون آل سعود
صرف نظر از دست ها و هدف هاي پشت پرده تنش عربستان سعودي و قطر و حملات تروريستي تهران، آنچه نگراني جامعه بين المللي را به دنبال داشته، پيامدهاي جبران ناپذير حماقت هاي ترامپ و جنون آل سعود در منطقه ملتهب و بحران خيز خاورميانه است.
به اعتقاد کارشناسان منطقه خاورميانه فراتر از حد و توان خود درگير بحران هاي بزرگ و پيچيده است. در اين شرايط وارد آوردن کم ترين فشار و افزودن کوچک ترين بحران بر بحران هاي منطقه آن را تا آستانه انفجار سوق خواهد داد، انفجاري که بازتاب و پيامدهاي آن اجتناب ناپذير بوده و تمام کشورهاي جهان را درگير خواهد کرد. در حالي که شواهد امر متاسفانه نشان مي دهد، همراه شدن حماقت هاي ترامپ با جنون آل سعود و چشم داشت هاي منطقه اي صهيونيست ها مي رود تا منطقه را درگير بحراني بزرگ و پيچيده کند.
يارگيري سعودي ها در جريان تنش ايجاد شده با قطر که قرار گرفتن تعدادي از کشورهاي جهان عرب و جهان اسلام در کنار عربستان و قطع روابط ديپلماتيک يا تنزل آن پايين ترين حد با دوحه را به دنبال داشته، موجب شده تا طرف مقابل نيز به يارگيري براي مقابله با سعودي ها اقدام کند.
در اين راستا، طي روزهاي گذشته اگرچه آنکارا حمايت خود از قطر در قبال عربستان را اعلام کرد، اما اوج حمايت هاي ترکيه از قطر تصويب اعزام نظاميان بيشتر ترک به قطر توسط پارلمان اين کشور بود. بر اين اساس، دولت ترکيه قرار است پهپادهاي کنترل مرز و نزديک به 300 نيرو به قطر اعزام کند. در حالي که پيش از اين ترکيه از سال 2016 يک پايگاه نظامي در قطر ايجاد و 600 نيروي ترک نيز در اين پايگاه مستقر هستند.
مهم ترين اهداف ترکيه از گسترش حضور نظامي در قطر را مي توان در موارد زير ملاحظه کرد:
- چنين اقدامي از سوي آنکارا واکنشي در مقابل پشت کردن آمريکا به قطر شمرده مي شود. در واقع از آنجايي که قطر شريک نزديک ترکيه است و هر دو نيز از روايت اخواني اسلام در منطقه حمايت مي کنند و از آنجايي که نوک پيکان حملات اخير ترامپ و آل سعود در تحولات اخير متوجه گروه هاي اخواني است، به همين جهت ترکيه تلاش دارد به آمريکايي ها بگويد که به شدت با سياست هاي آن ها در قبال قطر مخالف است.
- اين اقدامات ترکيه مي تواند، در راستاي ايجاد بازدارندگي و جلوگيري از اقدام نظامي عليه قطر ارزيابي شود. در واقع با توجه به اينکه احتمال اقدام نظامي عربستان و حاميانش عليه قطر وجود دارد، به همين جهت ترکيه قصد دارد با اعزام نيرو به اين کشور احتمال وقوع حمله نظامي به اين هم پيمانش را پايين بياورد.
پيش از اين رجب طيب اردوغان توافق گسترش همکاري نظامي با قطر را امضا کرده بود. بر اساس اين توافق، ترکيه نيروهاي نظامي خود را در پايگاه نظامي «الريان» مستقر مي کند و همچنين حق تاسيس پايگاه هاي نظامي ديگري در قطر را نيز خواهد داشت. به موجب اين توافقنامه، ترکيه 130 مستشار نظامي به قطر اعزام کرده که اين تعداد در آينده به 5 هزار نفر خواهد رسيد.

در ادامه پاکستان نيز اعلام کرد که هم چون ترکيه، نيروي نظامي گسترده به قطر اعزام مي کند. بنا بر اعلام رسانه هاي خارجي، مقامات پاکستان قصد دارند، 20 هزار نظامي به قطر اعزام کنند.
به اين ترتيب، آنچه شاهد آن هستيم، جناح بندي جديد و صف آرايي تازه اي از کشورهاي و قدرت هاي منطقه اي و فرا منطقه اي در برابر يک ديگر است که به نوشته نشريه آمريکايي «فايننشال تايمز» در صورت عدم اقدام جدي براي پايان تنش، اين بحران عواقب وخيمي براي منطقه خواهد داشت و به شدت به ثبات و استقرار متزلزل آن لطمه وارد خواهد کرد.
همچنين روزنامه «نيويورک تايمز» طي تحليلي با تاکيد بر اينکه ترامپ دليل و عامل اصلي تنش بين قطر و عربستان سعودي است، اعلام قطع روابط ديپلماتيک از سوي عربستان و شماري از کشورهاي عربي با قطر را موجب پيچيده تر شدن اوضاع منطقه ارزيابي کرد.
پايگاه اينترنتي «فاکس نيوز» آمريکا نيز بر اين باور است، گسترش دامنه تنش بين قطر و عربستان سعودي و کشيده شدن آن به ديگر کشورهاي منطقه، موجي جديد از بي ثباتي در منطقه را به دنبال داشته و تاکيد مي کند: پيامدهاي اين تنش تنها کشورهاي منطقه را دربر نخواهد گرفت، بلکه بر عمليات نظامي آمريکا در آن از جمله در کشور افغانستان و همچنين مبارزه با داعش و تروريسم در چارچوب ائتلاف بين المللي به رهبري آمريکا تاثير منفي مي گذارد، به ويژه آن که برآورد مي شود، قطر ميزبان حدود 11 هزار نظامي آمريکايي در پايگاه نظامي العيديد باشد.
اما روزنامه اسپانيايي «اسپانول» در گزارشي تاکيد مي کند، ارتباطي مستحکم و نزديک بين سفر ترامپ به رياض و حمله سعودي ها به قطر مشاهده مي شود، به گونه اي که به نظر مي رسد، با اين سفر اين احساس به سعودي ها دست داده که مي توانند، قدرت خود را بر منطقه و همچنين قطر تحميل کنند. به ويژه آن که ترامپ حمايت خود از رياض در اين اقدام که به ظاهر هدف قطر است، اما هدف واقعي ايران مي باشد، را هم اعلام کرد.
به نوشته اسپانول کارشناسان منطقه بر اين باورند، عربستان به سفر ترامپ به عنوان نشانه اي دال بر تمايل بازگشت کاخ سفيد به سياست هاي سابق اش در منطقه نگاه مي کند و تاکيد مي کنند، به اين ترتيب ترامپ به صورت غير مستقيم در اختلافات ايجاد شده بين دوحه و رياض و که بر ثبات و استقرار منطقه تاثير منفي مي گذارد، دخيل است.
به اين ترتيب محافل رسانه اي و سياستي جهان و منطقه ضمن تاکيد بر ضرورت پايان دادن هرچه سريع تر به اين تنش، درباره پيامدهاي جبران ناپذير حماقت هاي ترامپ و جنون آل سعود در منطقه به شدت هشدار داده و ابراز نگراني مي کنند.

سناريوهاي پيش روي قطر
کارشناسان مسائل سياسي سه سناريو براي تعامل دوحه با تنش ايجاد شده، در نظر مي گيرند:
يک : تسليم شدن
سناريو اول از پذيرفتن همه شروط عربستان توسط قطر سخن مي گويد، بر اساس اين سناريو قطر اعضاي وابسته به جماعت اخوان المسلمين را از کشور خود اخراج کرده و به حمايت از جنبش حماس پايان مي دهد. به مثابه امري که ترکيه با فشار رژيم صهيونيستي در جهت عادي سازي روابط با اين رژيم مسئولان حماس را اخراج کرد.
دو : پيوستن به محور ايران، عراق، سوريه
سناريو دوم از پيوستن قطر به محور ايران، عراق، سوريه و به طور کلي جبهه مقاومت حکايت دارد که تا حدودي بعيد به نظر مي رسد.
سه : جلب رضايت آمريکا
امير قطر همچون عربستان به ترامپ و آمريکا باج دهد. بدين صورت که وي نيز با سفري به آمريکا هم چون محمد بن سلمان قراردادي نظامي و به سود آمريکا با ترامپ امضا کند.
خلاصه سخن
آنچه مسلم است، اين است که اختلاف در ائتلاف ضد ايراني کشورهاي عربي منطقه با محوريت آمريکا به نفع جمهوري اسلامي ايران است و موجب مي شود، موضوع ناتو عربي را با چالشي لاينحل مواجه شود که تشکيل آن را به يک رويايي دست نيافتني مبدل خواهد کرد. اما نکته مهم اينجاست که کشورهاي عربي به مثابه بازيگران و مهره هايي هستند که توسط بازيگران اصلي يعني آمريکا جهت و حرکت آنها مشخص خواهد شد. بنابراين سناريو سوم محتمل تر است و آمريکا نهايت بهره و سود اقتصادي را از اين تنش و رقابت عربستان و قطر در جهت فروش تسليحات نظامي خواهد برد.
اما مهم ترين هدف عربستان از اين تنش آن است که با تنبيه قطر به ساير کشورهاي عربي اين پيام را برساند که هرگونه مخالفت با تصميم هاي رياض در منطقه با واکنش سختي از سوي عربستان مواجه خواهد شد. همچنين رسانه هاي عربي به دنبال القاي اين امر هستند که ائتلاف غربي - عبري را موجه جلوه داده و ايران هراسي را القا کنند.
«موشه يلعون»، وزير جنگ سابق رژيم صهيونيستي در واکنش به تنش قطر و عربستان گفت که با کشورهاي عربي جز قطر در يک صف قرار داريم … دشمن شماره يک ما ايران است. آنچه مسلم است، ترامپ براي تحقق اهداف صهيونيست ها در منطقه فاز جديدي از ايجاد تنش و بحران سازي در منطقه را بدون تامل در عواقب آن آغاز کرده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۶۶۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کاربران فضای مجازی از سیل گسترده در استان القصیم عربستان به دلیل باران‌های شدید خبر می‌دهند.

منبع: عصر ایران

tags # سیل سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • انریکه بود که جلوی آشوب امباپه را گرفت
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • جست‎جو برای یافتن دختر ۴ ساله در کلاله
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت