Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تصویب قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در خردادماه سال 1375 و پس از آن، برگزاری اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی در هفتم اسفندماه سال 1377 که با استقبال پررنگ مردم همراه شد؛ منتخبان شهروندان، به کرسی های پارلمان شهری تکیه زدند که یکی از وظایف آنها ، انتخاب شهردار برای اداره امور شهرها و روستاهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران، اهمیت زیادی دارد و در قانون اساسی از جمله فصل هفتم و اصول 100 تا 106 به این نهاد مرتبط است.
در پهنه شمال کشور و در رشت نیز ، شکل گیری بلدیه سابقه ای دیرینه دارد و این شهر، یکی از شهرهای پیشگام در تشکیل انجمن شهری و شهرداری در ایران پس از پیروزی جنبش مشروطه خواهی محسوب می شود؛ حاجی میرزا خلیل که از مشروطه خواهان گیلان بود، مأمور تأسیس بلدیه (شهرداری) شد و انجمنی به ریاست حاجی میرزا یوسف خان و عضویت سید مهدی رییس الواعظین، ناصر التجار، میر احمد امام، حاجی میرزا ابوطالب و میر منصور هدی به نام انجمن بلدیه به او کمک فکری می کردند. حاجی میرزا خلیل آقا روحانی آزادی خواه اولین رئیس انجمن بلدیه رشت بود، او کار سازندگی در سطح شهر را با جدیت تمام آغاز کرد.
نخستین اداره بلدیه رشت پس از انتخاباتی که در روز دهم بهمن ماه سال 1286 برای تشکیل انجمن بلدیه برگزار شد، تاسیس گردید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون چهار دوره شورای اسلامی در رشت، تنها کلانشهر شمال کشور، تشکیل شده و روز گذشته (سه شنبه) در آخرین روزهای عمر شورای چهارم، شهردار رشت استیضاح و برکنار شد؛ موضوعی که بازتاب های بسیاری نزد کارشناسان، رسانه ها و افکار عمومی در مورد ضرورت آن، چرایی آن در روزهای پایانی عمر شورا و در عین حال چالش هایی که برای شهروندان در دوران سرپرستی شهرداری رشت ایجاد می شود، داشته است.
واقعیت آن است تغییر زودهنگام شهرداران رشت که زمینه ساز بی ثباتی مدیریتی شده، برای شهروندان چالش آفرین شده و در عین حال ، درحالیکه شهروندان برای رفع مشکلات استان بویژه مشکلات شهری چشم به شوراها به عنوان پارلمان های محلی دوخته اند و انتظار دارند که این شوراها مدیریت های با ثبات و درآمدهای پایدار ایجاد کنند، تغییر پیاپی شهرداران دشواری هایی را ایجاد کرده و مردم انتظار دارند که در مدیریت شهری، ثبات و پایداری باشد تا عقب ماندگی های گسترده گذشته، جبران شده و توسعه شهری رفاه بیشتری را برای شهروندان فراهم آورد.
حضور مردم در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در 29 اردیبهشت ماه و انتخاب منتخبان خویش برای ورود به پارلمان شهری، بار دیگر، بارقه های این امید را ایجاد کرده که شورا به عنوان نهادی تخصصی، در اندیشه عمران و آبادانی شهر و رفاه شهروندان باشد و این مهم، جز با تدوین برنامه ریزی اصولی، کارشناسی و منسجم و پایبندی اعضای شورا به این نقشه راه، میسر نخواهد بود.
کلانشهر رشت حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت ساکن و یک میلیون جمعیت غیرساکن دارد. شورای اسلامی رشت نیز که پیشتر 15 عضو داشت، از دوره پنجم به بعد، با 11 عضو، عهده دار ساماندهی امور شهری خواهد بود.

** خارج از شعار، وارد میدان کار شویم
منتخب اول مردم رشت در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی کلانشهر رشت گفت: برای ورود به شورای با برنامه آمده ام و در این راستا سندی را به عنوان روش کار تنظیم کرده ام.
احمد رمضانپور نرگسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورت موافقت دیگر اعضای شورای شهر با این سند، می توانیم در چارچوب این برنامه و خارج از شعار، وارد میدان کار شویم.
وی بیان داشت: همه منتخبان شورای اسلامی در کلانشهر رشت افرادی با تجربه هستند و یقینا آنها نیز با برنامه ورود کرده اند.

** ضرورت تعامل سازنده بین اعضای شورا
دیگر منتخب مردم رشت در پنجمین دوره شورای اسلامی رشت نیز گفت: ایجاد تعامل سازنده بین اعضای شورا به دور از مسائل سیاسی، ضروری و مهم است.
محمدحسن عاقل منش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعضای منتخب دوره پنجم، بایستی با شناخت هم و ایجاد تعامل سازنده ، خود را با نیازسنجی های شهر هماهنگ کرده و در مسیر مناسبی برای فعالیت چهار ساله شورا آماده شوند.
وی اظهار داشت: پس از تدوین برنامه بر اساس نیازها در همه حوزه ها، بر اساس اولویت نسبت به اجرای برنامه ها اقدام می کنیم.
عاقل منش گفت: به عنوان منتخب مردم در شورا ، بایستی منشور کاری برای چهار سال را به خوبی به آگاهی مردم برسانیم زیرا عملکردها سبب اعتماد یا عدم اعتماد جامعه به یک نامزد انتخاباتی می شود.

** لزوم توجه به عدالت محوری در خدمات رسانی به مردم
عضو شورای اسلامی چهارم و منتخب مردم رشت در پنجمین دوره شورای اسلامی رشت نیز گفت: در خدمات رسانی به مردم ، عدالت محوری بایستی مورد توجه قرار گیرد.
فاطمه شیرزاد افزود: قطعا در این دوره از فعالیت شورا ، برنامه های ما بایستی در راستای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان در کلانشهر رشت باشد زیرا در زمان حاضر برخی محلات در کلانشهر رشت، فاقد آب آشامیدنی سالم و بهداشتی هستند.
وی همچنین گردشگری مذهبی و گردشگری سلامت را از جمله مواردی ذکر کرد که بایستی به عنوان منابع پایدار توسعه شهری مورد توجه باشد.

** پرهیز از سیاست زدگی شورای پنجم
دیگر عضو شورای چهارم و منتخب مردم رشت در پنجمین دوره شورای اسلامی رشت با بیان اینکه شورای پنجم را نباید سیاست زده کنیم، گفت: باید فکر سیاسی داشته باشیم، اما نباید شورا را سیاست زده کنیم زیار این مسئله، یک آفت است.
اسماعیل حاجی پور که از منتخبان مردم بر اساس لیست امید است، خاطرنشان کرد: لیست امید برنامه چهارساله دارد بنابراین ما نیز بر اساس این برنامه ، وارد شورا شده ایم.
وی اضافه کرد: با اقدامات موثر در شورا ، برنامه هایی در بخش های مختلف مدیریت شهری از جمله سرمایه گذاری، گردشگری و عمرانی داریم و برای بهبود وضعیت در رشت، از هیچ کوششی دریغ نمی کنیم.
گزارش از: شادی خورشیدی سدهی - امیرحسین کبیری ** انتشاردهنده: کبیری
7286/2007

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۶۶۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: زنجیره افتتاح پروژه‌های شهرداری آغاز می‌شود و جز این اگر باشد، حق مطلب و حق مردم ادا نمی‌شود، زیرا فصل پاسخگویی و عمل به وعده‌ها و تعهداتی است که شهردار به شورا و شورا به مردم داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در نطق خود در صدوسی‌امین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان به زبان انگلیسی آغاز و اظهار کرد:

"In the name of the only merciful Lord and preserver of the persecuted people. This is a short but heartfelt message from a former student activist and current member of the city parliament of Isfahan metropolis in Iran to freedom-loving students, defenders of humanity and exhausted of long and hard crimes against the oppressed children and women of Gaza.

We respect your right to protest and freedom of speech as the basic right for academic assemblies and we expect international associations to handle this intense suppression of your basic rights, as , silence in the face of the tragedy in the US universities means a great shame for any international assemblies.

We honor your humanity and nobleness and we are proud of your heroic and tall spirit. Know that we are attentively following your great effort and achievement and we will be aside you with all our strength until the goals is achieved.

Hoping for great days without war and contravention of the rights of nations, blessing humanity and the emergence of a worldwide revisionist and rescuer of the humanity next to Jesus Christ. "

«به نام یگانه پروردگار مهربان و حامی مظلومان

این پیامی است کوتاه اما از صمیم قلب از یک فعال دانشجویی سابق و عضو کنونی پارلمان شهری کلان‌شهر اصفهان در کشور ایران به دانشجویان آزادی‌خواه، مدافع انسانیت و خسته از جنایت‌های سخت و طولانی علیه کودکان و زنان مظلوم غزه…

ما حق اعتراض و آزادی بیان شما را حداقلی‌ترین حق برای محافل آکادمیک می‌دانیم و از مجامع بین‌المللی در برابر این سرکوب شدید شما در برابر حقوق اولیه انتظار رسیدگی داریم چون سکوت در برابر فاجعه در دانشگاه‌های ایالات متحده به معنای ننگ بزرگ برای همه نهادهای بین‌المللی است.

انسانیت و شرافت شما را می‌ستاییم و به روح قهرمان و بلند شما افتخار می‌کنیم. بدانید که با دقت پیگیر تلاش و دستاورد بزرگ شما هستیم و با همه وجود و توان تا حصول نتیجه در کنارتان خواهیم بود.

به امید روزهایی خوب بدون جنگ و تجاوز به حقوق ملت‌ها، تکریم انسانیت و ظهور مصلح جهانی و منجی بشریت در کنار حضرت عیسی بن مریم.»

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه نطق خود گفت: ۹۹۷ روز از دوره خدمت شورای ششم گذشته و نصف همین میزان تا پایان دوره فرصت باقی است، بر خلاف برخی که عجولانه به استقبال پایان می‌روند، معتقدم در مهم‌ترین دوره از فعالیت شورای ششم هستیم که برای تصمیم‌ها و اقدامات مهم، فرصت، کافی به‌نظر می‌رسد.

صالحی افزود: اشراف بر مسائل، عبور از دوره لازم برای هماهنگی میان اعضا و شهرداری، فراهم‌شدن مسیرهای اجرایی بر اساس برنامه‌های راهبردی طراحی شده و تطبیق یافتن نیازها و اولویت‌ها جز ویژگی‌های این زمان است که باید آن را غنیمت شمرد و کمر همت را بیش از پیش بست.

وی یادآور شد: ۱۴۰۳، سال سرعت و سال طلایی به ثمر نشستن و چیدن میوه‌هایی است که در این سه سال چیده نشده است؛ سال جاری باید موعد رسیدن باشد و زنجیره افتتاح پروژه‌های شهرداری آغاز می‌شود و جز این اگر باشد، حق مطلب و حق مردم ادا نمی‌شود، زیرا فصل پاسخگویی و عمل به وعده‌ها و تعهداتی است که شهردار به شورا و شورا به مردم داده است.

صالحی یادآور شد: انتظار داریم با نصب روزشمار بر تعهدات به صورت علنی، برقراری منظم و جدی جلسات هفتگی کنترل پروژه، بتوانیم سال طلایی را با خدمت همکاران شهرداری با بهترین و والاترین دستاوردها که رضایت اللهی و مردم است به‌دست آوریم و شرمنده آن‌ها نباشیم.

کد خبر 748715

دیگر خبرها

  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • استاندار : مردم سالاری جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • استاندار آذربایجان‌شرقی: مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی