Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@09:21:24 GMT

گفت‌وگویی با «سلطان غزل» که ناتمام ماند

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۶۷۱۱۶

گفت‌وگویی با «سلطان غزل» که ناتمام ماند

کتاب «از عشق تا عشق» تاریخ شفاهی حسین منزوی است که روی جلد آن عبارت یک گفت‌وگوی بلند ناتمام درج شده و همین می‌تواند عاملی باشد که کتاب را باز کنید.

به گزارش مشرق، «سلطان غزل» این لفظی بود که وقتی صحبت از او شد همکارم با این تعبیر از وی یاد کرد. گفت در دهه 50 او سرآمد غزل‌سرایان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صحبت‌ها به بهانه کتاب «از عشق تا عشق» صورت گرفت.

کتابی که به نوعی تاریخ شفاهی حسین منزوی است که روی جلد آن عبارت یک گفت‌وگوی بلند ناتمام درج شده و همین می‌تواند عاملی باشد که کتاب را باز کنید.

این کتاب که حاصل گفت‌وگوی ابراهیم اسماعیلی اراضی با حسین منزوی است از دوران کودکی و خاطرات این شاعر برجسته در سال‌های خردسالی آغاز می‌شود و به روزگار دانشجویی این شاعر کشیده می‌شود.

این کتاب هرچند ناتمام است و گفت‌وگو در یک جایی با درخواست مرحوم حسین منزوی متوقف می‌شود اما دارای نکات قابل توجهی است. «از عشق تا عشق» بیشتر حول سال‌های پیش از انقلاب و دوران دانشجویی حسین منزوی می‌گردد ولی به سال‌های پس از انقلاب نمی‌رسد و اجل به حسین منزوی امان نمی‌دهد که پازل سال‌های فعالیت شاعری‌ش را تکمیل کند تا خواننده و مخاطب اشعارش با او بیشتر آشنا شود.

حسین منزوی شاعری است که اشعارش در جریان شعر روزگار خود بسیار اثرگذار بوده است و بسیاری در استقبال از اشعار او دست به سرودن زده‌اند در این کتاب به بیان اولین تجربه‌های شاعری و سرایش اشعار خود پرداخته است. معروف‌ترین غزل او که مطلع آن بیت «لبت صریح‌ترین آیه‌ی شکوفایی است/ و چشم‌هایت، شعر سیاه گویایی است» بارها توسط شاعران مختلف مورد استقبال قرار گرفته است.

روزهای حضور منزوی در دانشکده ادبیات و حال و هوای دهه 40 این محفل علمی ادبیات ایران یکی از تصاویری است که در این کتاب به چشم می‌آید. او در این کتاب به اساتیدش اشاره می‌کند و خاطراتی را پیرامون آنها بازگو می‌کند.

بهترین تصویری که در «از عشق تا عشق» خواننده با آن روبرو می‌شود وضعیت انجمن‌های ادبی آن روزگار است و قله‌های انجمن‌های ادبی در آن به نمایش در می‌آید. خواننده اگر بخواهد حول این مسئله مطالعه داشته باشد خواندن خاطرات حسین منزوی بی‌شک به او کمک خواهد کرد تا جو برخی انجمن‌ها را بدست بیاورد.

علاوه بر این تصویری از فضای مطبوعات ادبی سال‌های دهه 40 به خصوص نیز در خاطرات منزوی برجسته است. منزوی در این کتاب به ماجرای انتشار اشعارش در مجله «فردوسی» اشاره می‌کند. مجله فردوسی که یکی از روشنفکری‌ترین مجلات روزگار پیش از انقلاب بود توسط جمعی از اهالی ادبیات آن روزگار اداره می‌شده در این کتاب بخشی از خاطرات منزوی را به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه در خاطرات این بخش اعمال تبعیض‌هایی از سوی گردانندگان آن مجله در قبال سروده‌های شاعران است. منزوی از رفتارهای غیر انسانی برخی اعضای تحریریه این مجله در قبال اشعارش گلایه می‌کند و مسائلی را بیان می‌کند که به نوعی رسوا کردن افرادی مانند علیرضا نوری‌زاده می‌شود.

ابراهیم اسماعیلی اراضی خود در مقدمه این کتاب عنوان می‌کند که اگر می‌دانستم آنجا که حسین منزوی از من خواست مصاحبه را قطع کنم قرار نیست دوباره ادامه دهیم هیچ وقت اجازه نمی‌دادم این مصاحبه تمام شود.

با وجود اینکه این مصاحبه ناتمام است ولی نکات خوبی را در طول یک سالی که این مصاحبه صورت گرفته در خود دارد. این کتاب که بیش از 300 صفحه است شامل عکس‌هایی دیده نشده از حسین منزوی است که در انتهای کتاب منتشر شده است.

کتاب «از عشق تا عشق» یک گفت‌وگوی بلند ناتمام با حسین منزوی اثر ابراهیم اسماعیلی اراضی از سوی نشر فصل پنجم روانه بازار کتاب شده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۶۷۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

دریافت 21 MB

به گزارش خبرنگار مهر، علی شاهی با اشاره به مشکلات ساخته نشدن بیمارستان در سلطان‌آباد اظهار کرد: کم کاری از طرف مسؤولان شبکه بهداشت و بقیه افراد مرتبط در شهرستان وجود ندارد و در حال حاضر منتظر دریافت مجوز از مسؤولان کشوری هستیم.

تصویربردار: علی اکبر ملکی

کد خبر 6089219

دیگر خبرها

  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشاندهنده شکست طرح‌های شیطانی برای منزوی کردن ایران بود
  • رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است / طرح‌ شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد
  • فروش میلیون دلاری شاهکار ناتمام
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • از درشکه تا اتومبیل؛ یک قرن فرهنگسازیِ ناتمام
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی شده اند
  • علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب