Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، سینما یا همان هنر هفتم یکی از مهم ترین عرصه های فرهنگی است که همواره می تواند نقشی تاثیر گذار در جامعه ایفا کند. سینما در کنار جنبه های سرگرم کننده خود، رسالت های مهم تری را به دوش می کشد که مهترین آن آگاه سازی جامعه و هدایت آن به سمت و سوی خیر عمومی است. بازنمایی معضلات آشکار و پنهان در سطوح خرد و کلان جامعه و ارایه راه حل های منطقی برای این معضلات، یکی از رسالت هایی است که سینمای متعهد باید همواره به آن پایبند باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فارغ از توجه به گیشه و جنبه های تجاری در فیلمسازی، به تصویر کشیدن آنچه جامعه نیازمند دانستن آن است، به منظور آگاهی رسانی و اصلاح، دغدغه اصلی برخی فیلمسازان است.
درخشنده از جمله فیلمسازان دغدغه مند است که در آثارش از دغدغه های انسانی خود می گوید و معضلات و نیازهای جامعه را در روایت های گوناگون به تصویر می کشد.
این فیلمساز، تهیه کننده، محقق و نویسنده برجسته به بهانه تازه ترین اثرش «زیر سقف دودی» در گفت وگوی اختصاصی با گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به بیان دغدغه ها و دیدگاه های فیلمسازی خود و توصیف فضای سینمای ایران پرداخت.
به گفته درخشنده، این روزها بخش قابل توجهی از سینمای ایران به جای مباحث فرهنگی به طرف کمدی، خنده و پول در آوردن حرکت می کند.
در ادامه متن کامل گفت وگو با درخشنده آمده است:

*** ایرنا: شرایط امروز سینمای ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما سینما در چند دهه گذشته چه روندی را طی کرده است؟
**درخشنده: در سال های که من به طور جدی وارد سینما شدم احساس می کردم سینما در تلاش است تا جایگاهی ویژه برای خودش کسب کند. من اولین زن سینماگر بودم که بعد از انقلاب پا به عرصه فیلمسازی گذاشتم و فکر می کردم سینما با وجهه ای که دارد می تواند فضای خوبی برای طرح چالش های جامعه باشد. از آنجا که من همواره در مورد مسایل اجتماعی و معضلات خانواده دغدغه هایی دارم و خانواده در ذهنم از محوریت خاصی برخوردار است، فکر می کردم سینما جایی است که می توانم در این زمینه ها خیلی خوب کار کنم. حالا بعد از تقریبا 30 سال که از فعالیت من در سینمای پس از انقلاب می گذرد، احساس می کنم سینما با آن آرمان هایی که من داشتم خیلی فرق دارد. سینما در طول این سال ها به جای اینکه به طرف فرهنگ سازی و بحث های فرهنگی کشیده شود، به سمت و سوی کمدی و تولیدات سطحی برای خنده و پول در آوردن رفته است. فضای سینما هم با آن فضایی که من در ذهنم داشتم و با آرمان ها و معیارهای فکری من فاصله زیادی گرفته است.

*** ایرنا: یعنی از نگاه شما سینما جای تولید فیلم های کمدی و سرگرم کننده که در ساخت آنها بیشتر جنبه گیشه در نظر گرفته می شود، نیست؟
** درخشنده: چرا اما نه به شکلی که اکنون در سینمای ایران شاهد هستیم. سینما در همه جای دنیا نوعی سرگرمی محسوب می شود اما من فکر می کنم که سینما در کنار داشتن جنبه های سرگرم کننده، حتما باید حرفی هم برای گفتن داشته باشد. سینما نمی تواند هدفی را دنبال نکند و فقط مردم را سرگرم کند. سینما باید آگاهی بخش و انسان ساز باشد. اگر قرار است چالش های موجود در جامعه برطرف شود و معضلات دامنگیر جامعه و خانواده ها حل شود، سینما به عنوان یک عنصر تاثیرگذار فرهنگی باید وظیفه خود در این زمینه را به نحو احسن انجام دهد.
این روزها سینما مخاطبان زیادی دارد اما فیلم هایی که در آنها بحث های جدی مطرح شود؛ خیلی کم و انگشت شمار هستند. متاسفانه فیلم هایی که ریشه های غلط در جامعه و معضلات و زشتی های روابط انسانی را به چالش بکشند، این روزها کمتر ساخته می شوند.

*** ایرنا: به عنوان یک فیلمساز زن آیا تاکنون احساس نابرابری، محدودیت و وجود شرایط مردسالارانه را در فضای حاکم بر سینمای ایران داشته اید؟
** درخشنده: چالش های موجود در فضای سینما نه فقط برای زن های فعال در این حوزه، بلکه برای مردها هم وجود دارد. مشکلات این فضا هم ریشه در مسایل فرهنگی دارد. به عنوان مثال مشکلات زنان این عرصه ریشه در برخی تفکرات غلط و باورهای اشتباهی دارد که در طول سالیان متمادی وجود داشته و با کمال تاسف حتی پوشش منطقی به خود گرفته است. این فرهنگ های غلط جزو همان مسایلی است که می توان در سینما به آنها پرداخت و آنها را بازخوانی و بازنگری کرد. سینما ابزار قدرتمندی برای بازگو کردن اینگونه معضلات است.
من فکر می کنم فارغ از تمامی این بحث ها و با وجود همه مشکلات در مسیر فعالیت های سینمایی، زن و مرد باید خوب کار کنیم زیرا هنوز حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد.

*** ایرنا: به باور برخی منتقدان، فیلم جدید شما با عنوان زیر سقف دودی فیلمی کاملا زنانه است. برخی آثار پیشین شما مانند «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» هم نشان از دغدغه های فکری زنانه شما دارند. نگاه شما در این زمینه چیست؟ آیا از نظر خودتان، شما در فیلمسازی بیشتر از هر مساله ای تمایل به طرح مسایل زنان را دارید؟
** درخشنده: من یک فیلمساز زن هستم و به طور طبیعی همواره موضوعات مربوط به زنان یکی از مهمترین دغدغه های ذهنی من برای فیلمسازی است. زنان جامعه ما مشکلات زیادی دارند که سال ها این مشکلات را به دلایلی از جمله ترس از آبرو در پستو خانه خود پنهان کرده اند. به نظرم باید به مسایل دامنگیر زنان توجه نشان داد و آنها را حل کرد. من در فیلم اخیر خود به سوژه طلاق عاطفی پرداختم. به نظرم این موضوع یکی از مهمترین معضلات خانواده های امروزی است. نبود عشق ورزی و مهرورزی در خانواده می تواند آسیب جدی به زن و مرد البته بیشتر به زن -از آنجا که زنان مخلوقات عاطفی تر و حساس تری هستند- وارد کند و فرزندان را نیز دچار آسیب سازد. من به این موضوع پرداختم زیرا بسیار مهم است و ما فراموش کرده ایم که چیزی به نام عشق و مهرورزی باید بین زن و مرد در خانواده وجود داشته باشد تا زندگی قوام بهتری پیدا کند و فرزندان بتوانند با الگوبرداری از پدر و مادر خود در آینده زندگی خوبی را تجربه کنند.

*** ایرنا: آیا فیلم های بعدی شما هم در فضایی زنانه شکل خواهند گرفت؟
** درخشنده: خیر. اتفاقا فیلم بعدی من درباره پسرها است. من فکر می کنم حوادثی که بر سر راه پسرها قرار می گیرد هم بسیار جدی و بعضا غم انگیزتر است. ما در خانواده و جامعه همواره به پسرها می گوییم مرد گریه نمی کند و همین یک جمله بار سنگینی را به روی دوش پسرها می گذارد تا جایی که یک پسر نمی تواند گریه کنند یا راجع به دردی که دارد صحبت کند. فیلم بعدی من «هیس پسرها گریه نمی کنند» است که به مسایل درونی، روانی، اجتماعی و خانوادگی پسرها می پردازد.

*** ایرنا: نحوه پرداختن به مسایل اجتماعی و خانوادگی در فیلم هایتان چگونه است؟ آیا در مراحل پیش تولید فیلم هایتان از نظرات کارشناسی استفاده می کنید؟
** درخشنده: بله همیشه و در همه مراحل ساخت فیلم هایم روانشناس و جامعه شناس حضور دارند و از مشاوره و نظرات کارشناسی آنان استفاده می کنم. امکان ندارد که بخواهم در آثارم یک آسیب اجتماعی را مطرح کنم اما از نظرات روانشناس و جامعه شناس استفاده نکنم زیرا باید بسترها و دلایل شکل گیری یک آسیب اجتماعی را بدانم و نتیجه گیری درست داشته باشم. فیلمسازی که در حوزه اجتماعی فیلم می سازد باید ریشه ها و عوامل شکل گیری آسیب های اجتماعی را پیدا کند. من در فیلم هایم هرگز به دنبال معلول راه نمی افتم و به بسترهای آسیبی که قرار است در فیلم مطرح کنم توجه می کنم تا بتوانم مخاطب را به آگاهی برسانم و اطلاعات درستی را به او انتقال دهم.

*** ایرنا: آیا خودتان فکر می کنید در این زمینه موفق بوده اید؟
** درخشنده: با توجه به استقبال مخاطبان از آثارم فکر می کنم تاکنون در این امر توانسته ام موفق عمل کنم. به عنوان مثل نخستین روز اکران زیر سقف دودی که آسیب طلاق عاطفی در آن مطرح است، سکوت سالن سینما و اینکه هیچکس از سالن خارج نشد برای من نشانه خوبی بود و حاکی از آن بود که توانسته ام مخاطب را به اندیشه وادارم. سکوت سالن سینما نشان می داد که ذهن تماشاگران مشغول شده است و این اتفاق نشانه خوبی برای یک فیلمساز است.

*** ایرنا: شما در تازه ترین اثرتان از دو چهره جدید استفاده کرده اید. معیار شما برای انتخاب بازیگرانتان چیست؟
** درخشنده: معیارهای اصلی من در انتخاب بازیگران، مناسب بودن نقش با فیزیک و سن و سال بازیگر و دوم توانمندی و خلاقیت بازیگر است.

*** ایرنا: وضعیت سینما در چهار سال گذشته را چطور ارزیابی می کنید؟ به نظر شما سینما در دولت یازدهم نسبت به قبل شرایط بهتری را تجربه کرد؟
** درخشنده: در چند سال گذشته فضا برای کار در سینما کمی بازتر شد. فرصت ایجاد شد تا بتوانیم به مضامین مختلف و جدیدتری بپردازیم. ولی ادامه توقیف برخی آثار سینمایی برای من ناراحت کننده است. من امیدوارم در چهار سال آتی شاهد اتفاق های بهتری در حوزه سینما و افزایش حمایت ها از تولید و اکران فیلم ها باشیم.

*** ایرنا: همواره برخی حرف و حدیث ها در خصوص وجود فضای گزینشی و رابطه ای در سینما وجود دارد. به عنوان مثال، گاهی برخی فیلمسازان در خصوص زمان اکران آثارشان و سالن هایی که به اکران فیلم آنان اختصاص داده می شود، انتقادهایی را مطرح می کنند. نظر شما در این زمینه چیست؟
** درخشنده: من فکر می کنم چنین روندی کم و بیش وجود دارد. به همین علت است که بعضی فیلم ها از یک کارگردان مشخص همواره در یک زمان به خصوص که می تواند فروش بیشتری داشته باشد اکران می شود. این اتفاق این ذهنیت را برای انسان ایجاد می کند که شاید عده ای اهدافی را دنبال می کنند. به شخصه تاکنون در این مورد اعتراض هایی را مطرح کرده ام. این را بی عدالتی می دانم که فیلمسازی مثل من که کارگرانی و تهیه کنندگی بیشتر آثارش را خودش انجام می دهد، از جایی پول نمی گیرد و برای ساخت یک اثر هزار دردسر می کشد، در زمان اکران مورد بی توجهی قرار گیرد و اکران فیلم او در زمانی باشد که فیلم با ضرر و زیان رو به رو شود.

*** ایرنا: پیش بینی شما در خصوص آینده چه به لحاظ فعالیت حرفه ای خودتان و چه به لحاظ فضای کلی سینما چیست؟
** درخشنده: راستش در مورد آینده نمی توان پیش بینی کرد اما امیدوارم که سینما با توجه به ظرفیت هایی که در این عرصه وجود دارد، روز به روز بهتر از این چیزی که هست شود.
اکنون در سینما ظرفیت های خوبی وجود دارد که می توان روی آن خوب کار کرد. با توجه به این ظرفیت ها، امیدوارم سینما در سال های آتی پیشرفت های زیادی را تجربه کند.

پژوهشم**9282**9279**خبرنگار: مهتاب افشین نسب**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۶۷۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد


به گزارش خبرگزاری صد و سیما، فیلم سینمایی «فسیل» که به‌عنوان پدیده اکران سال گذشته سینماها توانست بخشی از رکوردهای تاریخ سینمای ایران را جابه‌جا کند، حالا در اکران آنلاین (برخط) هم رکورد تازه‌ای را به نام خود ثبت کرد و وارد بخش اشتراک نمایش خانگی شد.

«فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان از روزهای پایانی اسفند سال گذشته اکران آنلاین خود را آغاز کرد و تا به امروز با بیش از ۴۰ میلیون دقیقه بازدید، تبدیل به پربازدیدترین فیلم‌ عرضه شده در فرآیند اکران آنلاین در سال‌های اخیر شده است.

تعداد بلیت‌های فروخته شده برای تماشای آنلاین این فیلم، به عدد ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ قطعه و فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

فیلم «فسیل» با بازی بهرام افشاری، الهه حصاری، هادی کاظمی، ایمان صفا و الناز حبیبی یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای ایران است.

داستان این فیلم از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و سرگذشت خواننده‌ای به نام اسماعیل و دوستانش را روایت می‌کند که در طول زمان برای هر کدام اتفاقاتی رخ می‌دهد.

این فیلم در گیشه سینماها نیز فروشی افزون بر ۳۲۴ میلیارد تومان را تجربه کرد و عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داد و هم اکنون نیز در «فیلیمو» قابل تماشاست.

دیگر خبرها

  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • ابتذال در سینما برآیند تقاضا است/ از کیهان بچه‌ها شروع کردم
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
  • ناگفته های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق (فیلم)
  • رضا شیخی درگذشت