جان‌فدا معتقد است؛ شاعران دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی عدالت و حق طلبی و ساده زیستی حضرت علی (ع) را در شعر به تصویر کشیده‌اند؛ اما جنبه‌های دیگری از شخصیت ایشان هم وجود دارد که در شعر هیئتی و آئینی کشورمان وارد نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، هادی جان‌فدا، شاعر آئینی کشور، با بیان این که سرودن شعر مرثیه برای ائمه و معصومین(ع) از قدیم در ادبیات کشورمان مرسوم بوده است، گفت: متأسفانه برخی از شعرا و اهالی ادبیات امروز، تصور می‌کنند مرثیه سرایی برای ائمه کاری سخیف است، در حالی که در مرثیه، شاعر ضمن یادآوری بزرگی‌ها و کرامات شخصیت، یادآوری می‌کند که چنین شخصیتی و در چنین مرتبه‌ای را از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: شعر مرثیه ارزشمند است، اما باید ببینیم که تا چه اندازه توانسته‌ایم به زوایای مختلف زندگی ائمه(ع) به ویژه حضرت علی(ع) بپردازیم. شاعران دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی عدالت و حق طلبی حضرت علی(ع) را در شعر به تصویر کشیده‌ و ساده زیستی ایشان را به خوبی در اشعارشان آورده‌اند. در این بین جنبه‌های دیگری از شعر ایشان هم وجود دارد که در شعر هیئتی و آئینی کشورمان وارد نشده است.

جان‌فدا خاطرنشان کرد: یکی از جنبه‌های وجودی حضرت امیر(ع)، علم، عرفان و توحید ایشان است. متاسفانه جنبه‌های معنوی زندگی حضرت علی(ع) کمتر توسط شاعران پرداخته شده و به شعر در آمده است. هرگاه حضرت علی (ع) را معرفی کرده‌ایم با دو دیدگاه رایج شجاعت و همچنین عدالت‌خواهی ایشان بوده است؛ در حالی که امام سجاد (ع) می‌فرمایند یکی از جنبه‌های مهم زندگی امیرالمومنین (ع) عبادت ایشان است.

این شاعر آئینی همچنین گفت: این که مرد شجاع و جنگ‌آوری همچون حضرت علی (ع) با خانواده خود چگونه رفتار می‌کردند. رفتار ایشان با فرزندانشان، با حضرت فاطمه(س) و حضرت محمد(ص) می‌تواند الگوی مناسبی برای نسل‌های امروز باشد و البته ویژگی‌ها ی آن حضرت بی‌نهایت است و هر چه که از ایشان بگوییم و شعر بسراییم، باز هم کم است.

هادی جان‌فدا در پایان ترانه‌ای که برای حضرت علی (ع) سروده بود ؛ در اختیار پایگاه خبری حوزه هنری قرار داد که به شرح زیر است:

این دل ما تنگه اگه براتون
می‌دونیه واسه برو بیاتون

دستای مهربون کی شبارو
گره زده به زلف ماجراتون

شبا که خورشیدم دلش می‌گیره
می‌خزه آهسته زیر عباتون

ما که از اول نبودیم غریبه
با غم و غصه‌های آشناتون

به چاه سینه‌های ما میریزه
هق‌هق گریه‌های بی صداتون

دستای خالیمونو هی گرفتیم
مثل پیاله زیر هل اتاتون

سر میره از ظرفای کوچیک ما
محبت شما و بچه‌هاتون

امام پیشونی سفیدا شدن
چقد میاد به چشمای سیاتون

تخت خلافت شما رو عرشه
کی می‌تونه بیاد بشینه جاتون

حکومت آخرتو گرفتید
دنیا بمونه واسه دشمناتون

هر چی دویدیم نرسیدیم آقا
به انتها که نه به ابتداتون

چشم ما چپ نیس که دو تا ببینیم
خدا شمایی و شما خداتون

انگاری باید که پریشون بشه
هرکی نفس میکشه تو هواتون

کعبه رو دیدم که یقه دریده
هو می‌کشید تو ایون طلاتون

هاجرا سبقت میگیرن بیارن
اسماعیلارو به صف مناتون

هرچی دویدیم نرسیدیم آقا
...به انتها که نه به ابتداتون

انتهای پیام/

R1013197/P1013197/S4,35/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۱۳۶۶۸۱۹۳ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

محسن رضایی: فساد کنونی بخاطر دست‌پخت رضاخان و پسرش است/ کنایه به دولت روحانی درخصوص برجام

پدر ناامید از پسردار شدن، شکم همسر باردارش را پاره کرد!

اظهارات جنجالی نماینده مجلس: ماشین شاسی بلند می‌خواهم /این درست است که نماینده مردم پیاده باشد؟

تصاویر| استایل تازه ایوانکا ترامپ سوژه رسانه‌ها شد

چرا«دیده‌بان» بهتر از «۱۹۱۷» است؟/«پیروزی» گمشده سینمای دفاع مقدس

خبر بعدی:

آخر الزمان و حضرت مهدی (عج) در کلام نهج البلاغه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سایت قم نیوز، عربیت را بها افزاید و دین و دنیا را به کار آید. نهج البلاغه دائره المعارفی از فرهنگ اسلامی است که خواست امام (ع) در آن تدریس علوم طبیعی و یا فهماندن نکته های فلسفی و یا تاریخی نیست.

سخنان مولا علی (ع) در طرح این مباحث همچون قرآن کریم است که به زبان موعظت از هر پدیده محسوس یا معقولی نمونه ای روشن و قابل درک در پیش چشم بیننده و شنونده قرار می دهد. 

نهج البلاغه راهنمای گمراهان و چاره ی بیچارگان است. کسی که خواهان سعادت همیشگی است لازم باشد که این کتاب را سرمشق خود قرار دهد و از سخنان آن پند گرفته و به فرامینش عمل کند.

دیدگاه نهج البلاغه از لحاظ حدیث، ادب و تاریخ از عالی ترین درجه اعتبار و سندیت برخوردار می باشد و سخنان برگزیده باب مدینه العلم رسول الله (ص) ، امام علی بن ابیطالب (ع) به عنوان متقن و محکم ترین سخن بعد از کلام وحی و سخنان پیامبر(ص) می باشد.

در این میان به موضوع مهدویت در اسلام از دیدگاه نهج البلاغه و کلام امیرالمومنین(ع) درباره وصف آن حضرت پرداخته ایم.

حضرت مهدی(عج)؛ باقیمانده حجت الهی و آخرین جانشین از جانشینان پیامبران است

بخش عمده ای از خطبه های نهج البلاغه که در آن ها اشاره به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد، مربوط می شود به علائم و نشانه های آخر الزمان، از جمله حضرت در خطبه ۱۸۷ می فرمایند: «هان ای مردم در آینده پشت کردن روزگار خوش، و قطع شدن پیوندها و روی کار آمدن خردسالان را انتظار کشید، این روزگاری است که ضربات شمشیر بر مؤمن آسان تر از یافتن مال حلال است، روزگاری که پاداش گیرنده از دهنده بیشتر است و آن روزگاری که بی نوشیدن شراب مست می شوید، با فراوانی نعمت ها بدون اجبار سوگند می خورید و نه از روی ناچاری دروغ می گویید و آن روزگاری است که بلاها شما را می گزد چونان گزیدن و زخم کردن دوش شتران از پالان! آه! آن رنج و اندوه چقدر طولانی و امید گشایش چقدر دور است!»
خطبه۱۸۲،از خطبه هایی است که امام علی(ع)، در آن به بحث پیرامون حضرت مهدی(عج) و موضوعاتی از جمله امام زمان(عج)و زنده کردن اسلام، سیمای ایشان و شناخت آخرالزمان و غیبت،پرداخته است.

این خطبه در سال۴۰ ه.ق و در اواخر زندگی آن حضرت، در شهر کوفه بیان شده است، آن حضرت بر روی تخته سنگی که "جعدة بن هبیره مخزونی" آماده کرده بود، ایستاد و در حالی که پیراهن خشنی برتن و شمشیری با لیف خرما بر گردن و کفشی از لیف خرما در پا، برپیشانی او پینه از کثرت سجود آشکار بود، پس از بیان مطالبی پیرامون خدای تعالی و تقوا،به بیان مطالبی پیرامون امام مهدی(ع) پرداخته و فرمودند:
«زره دانش برتن دارد، وبا تمامی آداب، وبا توجه و معرفت کامل آن را فرا گرفته است، حکمت، گمشده اوست که همواره در جستجوی آن می باشد، نیاز اوست که در به دست آوردنش می پرسد؛ در آن هنگام که اسلام غروب می کند و چونان شتری در راه مانده، دُم خود را به حرکت در آورده، گردن به زمین می چسباند؛ او پنهان خواهد شد(دوران غیبت کبری وصغری) او باقیمانده حجت الهی و آخرین جانشین از جانشینان پیامبران است.»

علائم آخر الزمان در نهج البلاغه

بخش عمده ای از خطبه های نهج البلاغه که در آن ها اشاره به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد، مربوط می شود به علائم و نشانه های آخر الزمان، از جمله حضرت در خطبه ۱۸۷ می فرمایند: «هان ای مردم در آینده پشت کردن روزگار خوش، و قطع شدن پیوندها و روی کار آمدن خردسالان را انتظار کشید، این روزگاری است که ضربات شمشیر بر مؤمن آسان تر از یافتن مال حلال است، روزگاری که پاداش گیرنده از دهنده بیشتر است و آن روزگاری که بی نوشیدن شراب مست می شوید، با فراوانی نعمت ها بدون اجبار سوگند می خورید و نه از روی ناچاری دروغ می گویید و آن روزگاری است که بلاها شما را می گزد چونان گزیدن و زخم کردن دوش شتران از پالان! آه! آن رنج و اندوه چقدر طولانی و امید گشایش چقدر دور است!»

یا در خطبه ۱۵۶ آن حضرت از قول پیامبر خدا (ص) چنین می فرمایند: پیامبر خدا (ص) فرمود: « ای علی! همانا این مردم به زودی با اموالشان دچار فتنه و آزمایش می شوند و در دینداری بر خدا منت می گذارند، با این حال انتظار رحمت او را دارند، و از قدرت و خشم خدا خود را ایمن می پندارند. حرام خدا را با شبهات دروغین و هوسهای غفلت زا، حلال می کنند «شراب» را به بهانه اینکه «آب انگور» است و رشوه را که «هدیه» است و ربا را که «نوعی معامله» است حلال می شمارند!»

همچنین در حکمت ۱۰۲ از مسخ ارزش ها در آن زمان چنین می فرمایند:« روزگاری بر مردم خواهد آمد که محترم نشمارند جز سخن چین را، و خوششان نیاید جز از بدکار هرزه و ناتوان نگردد جز عادل، در آن روزگار کمک به نیازمندان خسارت و پیوند با خویشاوندان منت گذاری و عبادت نوعی برتری طلبی بر مردم است در آن زمان حکومت با مشورت زنان، فرماندهی خردسالان و تدبیر خواجگان اداره می گردد.»

حضرت علی (ع) در حکمت ۳۶۹ نهج البلاغه آینده اسلام و قرآن را تأسف بار می دانند و می فرمایند: « روزگاری بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی باقی نخواهد ماند. مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدایت ویران است. مسجد نشینان و سازندگان بناهای شکوهمند مساجد، بدترین مردم زمین می باشند که کانون هر فتنه و جایگاه هر گونه خطاکاری اند، هر کس از فتنه بر کنار است او را به فتنه باز گردانند، و هر کس که از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها کشاندند، که خدای بزرگ فرماید: «به خودم سوگند، بر آنان فتنه ای بگمارم که انسان شکیبا در آن سرگردان ماند» و چنین کرده است و ما از خدا می خواهیم که از لغزش غفلت ها درگذرد.»

از دیگر آن علائم عبارتند از این که:"پرده های عفت و شرم پاره می گردد، زناکاری و تجاوزهای ناموسی علنی می شود، مالهای یتیمان را حلال می شمارند و می خورند، در کیلو کم و کاست می کنند.

به نام امانت داری خیانت می کنند مردها خود را به شکل زنان و زنان خویش را به صورت مردها در می آورند به احکام و دستورات نماز بی اعتنایی می کنندقنوات خشک می شود و قبایل و عشایر از فرمان امام عادل بیرون می روند، عبور از بیابان های میان مکه و بصره ممنوع می شود، مرگ در فقها شایع می شود، دشنام دادن به پدر و مادر شعارشان می گردد، برکت از سال و ماه و روز و هفته برداشته می شود به طوری که هر سالی به مقدار یک روز و هر روزی به مقدار یک ساعت گردد، برای اهل آن دوران، چهره های پاکیزه و باطن های بدسگالی می باشد. مردم به سه گونه حج بجا می آورند، ثروتمندان برای گردش و استراحت، میانه حالان برای تجارت و فقرا برای گدایی، زنان از راه شرمگاه خود امرار معاش می کنند." اینها همگی بیان حضرت علی(ع) می باشد.

سرنوشت اسلام و قرآن در آخر الزمان

حضرت علی (ع) در حکمت ۳۶۹ نهج البلاغه آینده اسلام و قرآن را تأسف بار می دانند و می فرمایند: « روزگاری بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی باقی نخواهد ماند. مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان، اما از هدایت ویران است.
مسجد نشینان و سازندگان بناهای شکوهمند مساجد، بدترین مردم زمین می باشند که کانون هر فتنه و جایگاه هر گونه خطاکاری اند، هر کس از فتنه بر کنار است او را به فتنه باز گردانند، و هر کس که از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها کشاندند، که خدای بزرگ فرماید: «به خودم سوگند، بر آنان فتنه ای بگمارم که انسان شکیبا در آن سرگردان ماند» و چنین کرده است و ما از خدا می خواهیم که از لغزش غفلت ها درگذرد.»

در جایی دیگر از سخنان آن حضرت است که می فرمایند: "قرآن زیور داده می شود. به سبب کینه و دشمنی با یکدیگر نمازی در مساجد به پا داشته نشود و از آن به مجلس خورد و خوراک استفاده شود."

نهج البلاغه هم سرگردانی این مردم را چنین بازگو می فرمایند:« به راههای چپ و راست رفتند و راه ضلالت و گمراهی پیمودند و راه روشن هدایت را گذاشتند، پس درباره آنچه که باید باشد شتاب نکنید و آنچه را که در آینده باید بیاید دیر مشمارید، چه بسا کسی برای رسیدن به چیزی شتاب می کند اما وقتی به آن رسید دوست دارد که کاش آن را نمی دید و چه نزدیک است امروز ما به فردایی که سپیده آن آشکار شد.»

تلفات پیش از ظهور

حضرت علی (ع) فرمودند چهار فتنه در پیش از ظهور پدید خواهد آمد:« در اولی خونریزی مباح می شود، در دومی خونریزی و سرقت اموال است، در سومی خونریزی و سرقت و هتک نوامیس است، چهارمی اگر پدیدار شود حتی اگر در لانه روباه هم باشی باز دچار فتنه خواهی شد.»

دیگر خبرها

  • نمایش آئینی «گوشه خاموش فراموش شده» به صحنه رفت
  • «نگاه آفتاب» دعوت دوباره سروش مولانا به زیستی اخلاقی و معنوی است
  • پس از جنگ در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس غفلت کردیم/دنیازدگی گریبان‌گیر بعضی از مدیران شده است
  • واقفان سرمایه معنوی جامعه هستند
  • وزیر دفاع: ارتش و سپاه بازوی امنیت ساز ایران هستند/ نفوذ معنوی نظام اسلامی امیدبخش آزادیخواهان جهان
  • شمخانی: حصر اقتصادی امروز با مقاومت فعال راه به جایی نخواهد برد
  • عاشورا خودش یک پرفورمنس است / روایت نادر مشایخی از موسیقی نمایش علمدار
  • هیئت داوران سوگواره «بر آستان اشک» معرفی شدند
  • عاشقانه‌های مجید ابوفاضلی در «دل» به بار نشست
  • دست پرتوان و نفوذ معنوی ایران به امید همه آزادی‌خواهان جهان بدل شده است
  • اعضای کانون فرهنگی هنری پيامبر اعظم (ص) گلزار شهدای روستای حور را غبارروبی کردند
  • وزیر دفاع: نفوذ معنوی جمهوری اسلامی امید همه آزادیخواهان جهان شده است
  • یادداشت| غفلت از بسیج و نقش سرنوشت ساز آن در دفاع مقدس
  • شعر آئینی در استان توسط مادحین اهل بیت احیاء می شود
  • امام جمعه گناوه: ابعاد معنوی دفاع مقدس در گام دوم انقلاب برجسته بازگو شود
  • نقش مداحان اهل بیت در دوران انقلاب بسیار موثر بود
  • از نگاه مردم
  • اولین نشست «مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی در ایران، قفقاز و آناطولی» برگزار می‌شود
  • خانواده شهدا و ایثارگران ذخیره معنوی نظام اسلامی هستند