Web Analytics Made Easy - Statcounter

موج گرمای شدید بار دیگر در شهرهای سیستان و بلوچستان حاکم شده و روند افزایش دما تا پایان هفته در استان ادامه دارد؛ مسئولان هم در پی این شرایط از مردم درخواست کرده‌اند تا از مصرف بی‌رویه آب و برق خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، موج گرمای بی‌سابقه‌ای که در هفته‌های اخیر در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان حاکم شد خسارات فراوانی به محصولات کشاورزی مردم به ویژه در جنوب استان وارد کرد و در پی این افزایش دما و افت ولتاژ برق، بسیاری از لوازم برقی مردم به ویژه در شهرهای جنوب استان سوخت و مردم روزه‌دار با گرمازدگی و مشکلات فراوان مواجه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش دمای هوا تا جایی پیش رفت که پس از چند بار تغییر رکورد بالاترین دمای ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی سطح استان سیستان و بلوچستان، با توجه به بالا رفتن تعرفه‌های برق مردم در نقاط بسیار گرم استان، سبب اعتراضات مردم و نمایندگان آنها در رابطه با ضرورت اقدام دولت در زمینه کاهش تعرفه‌ها آغاز شد که در پی آن وزیر نیرو به دستور رئیس جمهور به استان سفر کرد و در نهایت با ارائه گزارش وزیر و دفاع مسئولان استان، هیئت وزیران با کاهش تعرفه برق شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان موافقت کردند‌.

گرما به بخش کشاورزی استان بیش از 137 میلیارد خسارت وارد کرده

رضا نجفی، رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیمبا اشاره به اینکه موج گرما در سال زراعی جاری بیش از 137 میلیارد و 200 میلیون تومان به نخلستان‌ها و اراضی کشاورزی سطح استان خسارت وارد کرده، گفت: تاکنون نزدیک به 14 هزار هکتار از نخلستان‌های سطح استان بیمه شده‌اند که تلاش داریم این عدد را به 25 هزار هکتار برسانیم.

در پی این شرایط آب و هوایی دستگاه‌های اجرایی در اکثر شهرهای سیستان و بلوچستان به حالت آماده‌باش درآمدند و در موج اول گرمای بی‌سابقه خدمت‌رسانی خوبی به مردم انجام شد و حالا موج گرمای جدید از امروز در سطح استان حاکم و روند افزایش دما آغاز شده است.

افزایش تدریجی دما تا پایان هفته در سطح استان تداوم دارد

علی ملاشاهی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیماظهار داشت: پیش‌بینی کلی وضع هوای سیستان و بلوچستان بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری نشان می‌دهد افزایش تدریجی دما تا پایان هفته در سطح استان تداوم دارد.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در پی این شرایط جوی در نواحی شمالی و مرکزی استان افزایش دما و شدت گرمای هوا کاملاً محسوس بوده و در این نواحی دمای هوا حدود 3 تا 5 درجه نسبت به امروز افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: امروز تا اوایل هفته آینده گرمای هوا در نواحی شمالی و مرکزی استان از شهرستان‌های ایرانشهر و دلگان تا شمال استان تقویت می‌شود. ساعت 9:30 صبح امروز ایرانشهر و دلگان نسبت به روز گذشته 1 درجه و زاهدان، میرجاوه و نصرت آباد 3 درجه گرم‌تر شده‌اند.

مردم از ترددهای غیرضروری بیرون منزل خودداری کنند

ملاشاهی تاکید کرد: در این شرایط مدیریت تامین آب و برق، صرفه‌جویی شهروندان و به حداقل رساندن ترددهای غیرضروری در ساعات میانی روز در بیرون از منزل توصیه هواشناسی به مردم شریف استان است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در ساعات آینده دریای عمان به ویژه نواحی شرقی مواج خواهد بود، گفت: برای ارتفاعات جنوب و جنوب شرق استان در ساعات بعد از ظهر رشد ابر، احتمال رگبار پراکنده، رعد و برق و باد شدید و برای جنوب و سواحل استان غبار محلی و مه رقیق لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در 24 ساعت گذشته زاهدان با حداقل دمای 20 درجه سانتی‌گراد بالای صفر سردترین و دلگان با حداقل دمای 48 درجه سانتی‌گراد بالای صفر گرمترین شهرهای استان بوده‌اند.

امکان ثبت رکودهای جدید افزایش دما در شهرهای مرکزی و شمالی

ملاشاهی گفت: از ابتدای تاسیس ایستگاه‌های هواشناسی استان تا پایان سال 95 بیشترین دمای ثبت شده در نواحی شمالی و مرکزی استان به صورت زاهدان با 43 درجه، نصرت آباد با 45.2 درجه، زابل با 51 درجه،زهک با 49 درجه، خاش با 43.4 درجه، سراوان با 45.3 درجه، ایرانشهر با 50 درجه و دلگان با 51.2 درجه ثبت شده و با توجه به تقویت الگوی تابستانی دمای هوا در این مناطق در 3 روز آینده به مقادیر بالا و حتی ممکن است در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری به بیش از این مقدار نیز برسد.

شرکت توزیع نیروی برق استان هم در پی این شرایط با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به افزایش محسوس دما در سراسر استان و به منظور ارائه برق پایدار و مطمئن به تمام شهروندان، مشترکین از مصرف بی‌رویه برق به ویژه در ساعات بعد از ظهر و ساعات اولیه شب خودداری کنند.

دشواری تحمل گرما برای مردم سیستان در پی قطعی آب

تحمل گرمای بی‌سابقه برای مردم روزه‌دار منطقه سیستان در روز گذشته اما دشوارتر از همیشه بود چرا در اکثر مناطق شهری و روستایی با قطعی طولانی مدت آب مواجه شدند. در واقع از سحرگاه روز دوشنبه آب شرب شهر زابل و روستاهای حوزه شهرستان‌های نیمروز، هیرمند، هامون و همچنین حوزه روستایی شهرستان زابل قطع شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری زابل روز گذشته در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیمگفته بود: نقص فنی در ایستگاه پمپاژ چاه نیمه، انتقال آب از مخازن چاه نیمه به شبکه آب شهری و بخش روستایی را دچار اختلال کرده؛ البته بلافاصله پس از این حادثه چند تیم جهت تعمیرات از شهرستان زابل و همچنین اکیپ‌های امدادی از مرکز استان به محل اعزام شدند تا هرچه سریع تر این مشکل رفع شود.

اعلایی در ادامه تاکید داشت: این نقص فنی 2 تا 3 نقطه از شبکه شهری که برداشت آب شرب به شبکه روستایی از طریق آن تزریق می شود را هم دچار اختلال کرده است و در برخی مناطق موجب افت شدید فشار آب شده به همین دلیل در انتهای شبکه آبرسانی مردم برخی مناطق روستایی با کمبود آب مواجه هستند.

مشکل شبکه آبرسانی زابل با تلاش بی‌وقفه اکیپ امداد آب برطرف شد

محسن میرادی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان امادر تشریح حادثه منجر به قطع آب شهر زابل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: روز دوشنبه گرمای هوا و نوسانات در خطوط انتقال برق اختصاصی، منجر به خاموشی مکرر ایستگاه پمپاژ تصفیه خانه آب سیستان شد.

وی ادامه داد: ساعت 21 شب به دلیل استارت‌های پی در پی، خط رانش و کلکتور ایستگاه مزبور دچار حادثه شد که بلافاصله اکیپ تعمیرات به محل اعزام شده و مشکل بوجود آمده را در ساعت 4 بامداد مرتفع کردند که در پی آن سامانه آبرسانی وارد مدار شد.

میرادی گفت: متأسفانه در روز سه‌شنبه به دلیل رطوبت موجود در ایستگاه و پایین آمده مقاومت عایقی الکتروموتورها حدود ساعت 7 بامداد ایستگاه پمپاژ از مدار بهره‌برداری خارج شد که در پی آن فوراً 3 اکیپ فنی امدادی با 30 نفر نیرو به محل اعزام شدند که در 3 جبهه کاری به صورت موازی جهت ایجاد مسیر جایگزین آبرسانی و راه‌اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ مشغول بکار شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به شرایط و اوضاع و احوال یک تیم کارشناسی از مرکز استان جهت پشتیبانی فنی در محل حضور یافتند و با تلاش بی‌وفقه همکاران انتقال آب به میزان 250 لیتر بر ثانیه از خط پدافندی از ساعات اولیه حادثه، ایجاد مسیر جایگزین و امکان انتقال آب به میزان 400 لیتر بر ثانیه از ساعت 14 روز سه‌شنبه و راه‌اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ و امکان انتقال آب به میزان 400 لیتر بر ثانیه در ساعت 16 میسر شد.

وی تصریح کرد: نیاز آبی شهر زابل 600 لیتر بر ثانیه در زمان اوج مصرف بوده که به دلیل قطع آب و خالی شدن شبکه توزیع جمعاً 1050 لیتر آب به سمت شهر زابل پمپاژ کردیم تا زمان رسیدن به شرایط پایدار را در شبکه توزیع به حداقل برسانیم و به لطف خدا حدود ساعت 1 بامداد شبکه توزیع شرایط نسبتاً پایداری پیدا کرد.

میرادی تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت شبکه آبرسانی عادی است، همه عزیزان در حوزه سیستان از نعمت آب بهره‌مند شده‌اند و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

انتهای پیام/

R7843/P41362/S6,65/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۶۸۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستان و بلوچستانی ها در رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت مشارکت کنند

زهرا ابراهیمی   با بیان اینکه این رویداد جایزه جوانی جمعیت یک رویداد فرهنگی اجتماعی شناخته می‌شود، تصریح کرد: دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت در هفت بخش خانواده، رسانه، سازمان های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان با هدف فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت، همزمان با روز جوانی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت ماه امسال در سطح ملی و استانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به نحوه شرکت در این رویداد افزود: امکان شرکت همزمان متقاضیان در هر ۲ سطح استانی و ملی فراهم شده که مهلت ارسال آثار تا ۱۵ اردیبهشت تمدید شد و علاقه مندان می توانند از طریق وبگاه رویداد به نشانی www.jameyat.ir در این رویداد شرکت کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان کاهش مستمر نرخ باروری و خطر سالخوردگی جمعیت و تاثیر این مساله بر روی اقتصاد کشور را علت اصلی تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست و گفت: با توجه به نقش سرمایه انسانی در توسعه و پیشرفت ضرورت دارد تمامی ارکان جامعه اعم از گروه‌های مردمی و دولتی با تعامل و هم‌افزایی در مسیر جوانی جمعیت گام بردارند.

وی تاکید کرد: موضوع جمعیت جوان به عنوان مولفه اصلی تمامی جوامع در سال‌های متمادی در کشور مغفول واقع شده و سیاست‌های اشتباه فرزند کمتر، زندگی بهتر شرایط کنونی را رقم زده است.

ابراهیمی ادامه داد: افزایش جمعیت متاثر از عوامل مختلفی است اما عامل فرهنگی و توجه نکردن توجه به سالمندی جمعیت و آگاهی نسبت به مخاطرات جامعه بویژه سالمند از مهمترین عوامل به شمار می رود.

وی گفت: با توجه به پیامدهای منفی کاهش جمعیت در زندگی خانواده‌ها و اثرات منفی سالمندی و پیری جمعیت طی سال‌های آینده باید اقدامات لازم برای فرهنگ‌سازی و اصلاح نگرش مردم نسبت کاهش تجرد زیستی، رشد ازدواج و فرزندآوری صورت گیرد و این مهم با آگاهی بخشی به آحاد جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی قابل حصول است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان افزود: در شرایط کنونی نرخ باروری کلی استان به نسبت کشور در شرایط نسبتا مطلوبی قرار دارد اما نکته حائز اهمیت سیر نزولی نرخ باروری در یک دهه اخیر در استان است که چنانچه تدبیر نشود احتمال آن می رود که در سال‌های آینده این منطقه نیز در شرایط بحرانی سایر استان‌ها قرار گیرد.

وی تقویت هویت مادری، تحکیم خانواده و تقویت نشاط درونی خانواده و تعریف خانواده اصیل، آسیب تک فرزندی و ترویج ازدواج را از جمله اهداف مهم در زمینه جوانی جمعیت عنوان کرد و گفت: موضوع جمعیت باید به یک اولویت در تمام بخش‌ها تبدیل شود.

ابراهیمی تاکید کرد: همچنین در کنار جمعیت جوان اقداماتی همچون ترویج شیوه‌های فرزند پروری، گفتمان بین نسلی و تحکیم خانواده از جمله سرفصل‌های آموزشی است که در دستورکار قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خوزستانی‌ها از تردد غیرضروری در محور‌های استان خودداری کنند
  • خوزستانی‌ها از تردد غیرضروری در محورهای استان خودداری کنند
  • لزوم خودداری شهروندان خوزستانی از تردد غیرضروری در هنگام بارندگی
  • خودداری شهروندان خوزستانی از تردد غیرضروری در هنگام بارندگی
  • آزمون حفظ قرآن در سیستان و بلوچستان برگزار شد
  • گرمای بی‌سابقه و خونخواری حیوانات یک باغ‌وحش! + فیلم
  • بیش از ۴ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان هزینه شد
  • تشدید و تداوم سامانه بارشی در هرمزگان
  • سیستان و بلوچستانی ها در رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت مشارکت کنند
  • (ویدئو) گرمای بی‌سابقه و خونخواری حیوانات یک باغ وحش!