Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:23:30 GMT

خرده مالکی اراضی کشاورزی، مانع صادرات گیلاس

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۶۹۸۳۰

خرده مالکی اراضی کشاورزی، مانع صادرات گیلاس

کشاورزی یکی از قطب‌های تولیدی و اقتصادی خراسان‌شمالی است که در آن تعداد زیادی از مردم به تولید محصولات دامی، زارعی و باغی می‌پردازند.

به گزارش ایسنا، این استان به لحاظ شرایط آب و هوایی و اقلیمی که در آن وجود دارد محصولات پاک و ارگانیک تولید می‌کند و قابلیت صادرات دارند.

طی چند سال گذشته حجم زیادی از محصولات کشاورزی همچون پیاز به کشورهای همسایه از قبیل عراق صادر می‌شود این درحالی است که برخی از صادرکنندگان استان برای صادرات برخی از محصولات کشاورزی با مشکل مواجه هستند که در این خصوص یکی از صادرکنندگان توضیحاتی را ارائه داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آزاد فتحی یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی و خشکبار خراسان‌شمالی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر سه مشتری روسی برای صادرات محصول گیلاس پای کار دارد، گفت: این افراد خواهان 500 تن گیلاس از این استان هستند.

وی با بیان اینکه در ابتدای امر یک نمونه از گیلاس‌های تولید شده در این استان به این افراد نشان داده شده است، افزود: هم اکنون مشتری پای کار برای گیلاس خراسان‌شمالی وجود دارد اما محصول یک دست از نمونه ای که این مشتری‌ها خواهان هستند، وجود ندارد.

فتحی با اشاره به اینکه خرده مالک بودن باغ‌ها در این استان سبب شده تا این مشکل به وجود آید، ادامه داد: متاسفانه سطح بیشتر باغات گیلاس در این استان با مساحت دو سه هکتار هستند که در هر باغ یک نمونه از درختان گیلاس غرس شده است و محصولات تولید شده یک محصول یک دست نیست.

وی اظهار کرد: صادرکننده گیلاس باید از باغات مختلف در مناطق متفاوت بازدید کند تا بتواند محصولات یک دست را جمع آوری کند.

این صادرکننده با اشاره به اینکه عمر گیلاس در سردخانه حدود 15 روز است، بیان کرد: از سوی دیگر صادرکننده زمان دارد تا محموله را طی 12 روز به دست خریدار برساند در نتیجه این فاصله زمانی کوتاه نیز مشکلاتی را برای صادرکننده ایجاد می‍‌کند.

وی تاکید کرد: مشکل موجود سبب می‌شود تا 500 تن بار گیلاسی که به دست مشتری برسد به 50 تن تقلیل یابد.

محمد علی شریکیان در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه مشکل خرده مالکی مشکلی است که در تمام کشور وجود دارد، گفت: در این استان گیلاس با ارقام متفاوت زود رس، میان رس و دیر رس تولید می‌شود.

وی افزود: تولید محصولات ارگانیک یکی از پتانسیل‌های این استان بوده که تولید گیلاس یکی از این محصولات ارگانیک است و صادرکنندگان استان موفق شدند طی سال گذشته مقداری از این محصول را به سایر کشورها صادر کنند.

شریکیان ادامه داد: صادرکنندگان برای اینکه بتوانند محصول یک دست را از سطح باغات این استان جمع آوری کنند باید موضوع را به بخش تنظیم بازار اعلام کنند تا باغ‌های مد نظر به آن‌ها معرفی شود.

حیدری مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه با بیان اینکه این استان در حوزه محصولات باغی و زارعی دارای 16 محصول اساسی است که قابلیت صادرات دارد، گفت: این محصولات جزء محصولات ارگانیک به شمار می روند که برخی از آن ها شامل سیب، گیلاس، بادام است.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت باغات گیلاس در استان یک هزار و 169 هکتار است، افزود: میزان تولید این محصول پنج هزار و 252 تن است که از این مقدار دو هزار و 500 تن قابلیت صادرات دارد.

حیدری با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات موجود در زمینه صادرات گیلاس از این استان موضوع خرد بودن باغ های گیلاس است، ادامه داد: این امر سبب شده تا صادرکنندگان نتوانند یک رقم گیلاس یک دست را از باغات گیلاس این استان تهیه کنند.

وی بابیان اینکه دره بازخانه در شهرستان بجنورد یکی از مکان هایی است که بهترین گیلاس از آن جمع آوری می شود، اظهار کرد: اما به لحاظ یک دست بودن گیلاس های موجود در این باغات فقط می توان به اندازره یک و نیم تن گیلاس جمع آوری کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون کشورهایی همچون روسیه و حاشیه خلیج فارس خواهان گیلاس خراسان شمالی هستند، تصریح کرد: نبود گیلاس های یک دست مهمترین مشکل موجود در این عرصه است.

به گفته وی از زمانیکه گیلاس ها جمع آوری می شود نمی توان بیبشتر از 10 روز آن را در سردخانه ها نگهداری کرد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۶۹۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، فواد غزیعلی اظهار کرد: با هماهنگی‌های درون استانی با محوریت استانداری از ابتدای اردیبهشت امسال، حمل گندم ۱۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی ادامه داد: روزانه ۶۱ هزار تن گندم از خوزستان به سیلو‌های سراسر کشور حمل می‌شود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان افزود: با توجه به حساسیت موضوع با فراخوان مالکان خودرو‌های سنگین حمل بار به ویژه در استان خوزستان شاهد رشد خوبی در حمل و نقل بودیم.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی، باغی، دامی، شیلات و عسل معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در جایگاه نخست قرار دارد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد که درصورت ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تامین پایدار آب، امکان توسعه اراضی زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، دام، آبزی‌پروری، عسل و فرآورده‌های لبنی معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور را تولید می‌کند که از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • کارهای زیربنایی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی در مازندران اجرا شود
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان