Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دندان هاي عصب کشي شده فاقد هرگونه قابليت دفاعي هستند و در برابر عوامل آسيب زننده هيچ واکنشي نشان نمي دهند. همين امر موجب از بين رفتن آن ها در مدت زمان کوتاهي مي شود؛ اما محققان اميدوارند با استفاده از رگ هاي خوني مصنوعي بتوانند اين مشکل را برطرف کنند.
به گزارش خبرگزاري آريا، عصب کشي يکي از روش هاي درماني در دندانپزشکي است که مي تواند امکان استفاده مجدد از دنداني را که بر اثر عفونت آسيب ديده است، فراهم مي کند؛ اما در اين روش درماني، شريان هاي خوني دندان قطع مي شوند و دندان برخي از قابليت هاي طبيعي دفاعي خود را از دست مي دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان به تازگي موفق به ايجاد رگ هاي خوني مصنوعي جديدي شده اند که با استفاده از آن ها مي توانند برخي از قابليت هاي دندان هاي عصب کشي را به آن ها باز گردانند.
دندانپزشکان هنگام عصب کشي يک دندان، بخشي از بافت دندان به نام مغز دندان را که متورم يا عفوني شده است و باعث ايجاد مشکلاتي همچون پوسيدگي، ترک برداشتن يا ايجاد شکستگي در دندان شده است، جدا مي کنند و  يک ماده مصنوعي را جايگزين آن مي کنند و سپس آن ماده را با روکشي به نام تاج دندان مي پوشانند.
آقاي بِرتوسوني، سرپرست تيم تحقيقاتي اذعان کرد عصب کشي موجب حذف شريان خوني و اعصاب دندان مي شود و باعث مي شود دندان هيچ گونه واکنش زيستي از خود نشان ندهد و فاقد مکانيسم دفاعي شود. اين موضوع باعث مي شود دندان افراد بزرگسال زودتر از بين بروند و افراد مجبور به استفاده از دندان مصنوعي يا کاشت دندان که هزينه بسيار زيادي دارد، شوند.
آقاي برتوسوني و اعضاي تيم تحقيقاتي او به راه حل جديدي براي حل اين مشکل دست يافته اند. آن ها موفق شده اند با استفاده از يک چاپگر سه بعدي، يک شبکه مصنوعي از عروق را ايجاد کنند که در آن ها از سيستم گردش خون بدن انسان تقليد شده است. در فرايند ساخت عروق مصنوعي، يک سري رشته کوچک که به عنوان قالب از آن ها استفاده مي شود، با استفاده از مولکول هاي شکر و توسط چاپگرهاي سه بعدي ساخته شده اند.
محققان پس از ايجاد قالب، آن را در کانال ريشه دندان کشيده شده انسان قرار مي دهند، سپس آن را با تزريق ماده ژل مانندي که از سلول هاي مغز دندان انسان تهيه شده است، پر مي کنند. پس از انجام اين کار، محققان رشته هاي کوچک را از مکان خوئ برمي دارند تا کانال هاي کوچکتري در کانال ريشه دندان ايجاد شود. سپس سلول هاي لايه درون رگي (لايه هايي که درون رگ هاي خوني و لنفاوي را مي پوشاند و خون يا ماده لنفاوي را از سطح زيرين خود و مجراي درون رگ ها جدا مي سازند) را که از قسمت هاي داخلي از رگ هاي خوني انسان جدا شده اند، وارد اين کانال ها مي شوند.
دانشمندان پس از گذشت هفت روز اعلام کردند که سلول هاي توليد کننده عاج دندان که يکي از چهار ماده تشکيل دهنده دندان انسان است، در نزديکي ديواره هاي دندان در حال تشکيل شدن هستند و فرايند تشکيل رگ هاي خوني در داخل دندان نيز آغاز شده است.
نتايج اين تحقيق نشان داد که رگ هاي مصنوعي مي توانند در ايجاد مجدد مکانيزم دفاعي و واکنش هاي زيستي دندان هاي عصب کشي شده، نقش بسيار موثري داشته باشند و ممکن است استفاده از اين رگ ها در آينده، روش عصب کشي دندان ها را تغيير دهد.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۱۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:هدف از برگزاری این پویش ارائهٔ آموزش‌های عمومی به مردم است تا سطح سلامت دهان و دندان در کشور ارتقا یابد.

دکتر محمدقربانی افزود: رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر سلامت مغز، قلب، سیستم ایمنی و سیستم تنفسی داشته باشد و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش‌آفرین بوده و می‌تواند روابط اجتماعی افراد را تقویت و یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی گفت: جلسه با دندان‌پزشکان جهت بررسی مشکلات و ارتقای شاخص‌های سلامت دهان و دندان، جلسات مشترک با آموزش و پرورش و هماهنگی برای حضور مسئولان در مدارس و ارائهٔ توصیه به همکاری دانش آموزان در طرح وارنیش فلوراید تراپی، پخش کلیپ‌های آموزشی در مدارس، برگزاری جلسات آموزشی در خصوص نحوهٔ صحیح مسواک زدن و استفادهٔ صحیح از نخ دندان، تبیین اهمیت وارنیش فلورایدتراپی، برگزاری جلسات آموزشی نقش تغذیهٔ سالم و تاثیر آن بر سلامتی دندان و برگزاری جلسات انجمن اولیا با محوریت پویش سلامت دهان و دندان توسط آموزش و پرورش از جمله اقداماتی است که در مجموعهٔ زیر پوشش دانشگاه برنامه‌ریزی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:اجرای ده‌گردشی دندان‌پزشک، پایش و حضور در مهدکودک‌ها و مدارس جهت ارائهٔ خدمات معاینه و وارنیش‌تراپی، برگزاری مسابقهٔ نقاشی و کاردستی با موضوع سلامت دهان و دندان، استقرار یونیت سیار دندانپزشکی در مدارس مناطق محروم و ارائۀ خدمات دندان‌پزشکی به دانش آموزان، برگزاری جلسات آموزشی جهت گروه هدف مادران باردار و شیرده توسط ماما‌های مراکز خدمات جامع سلامت، توزیع مسواک در مدارس مناطق محروم هم‌زمان با برنامهٔ آموزشی و معاینهٔ دانش‌آموزان و حضور در مراکز بهزیستی برای معاینه از جمله برنامه‌هایی است که در مراکز خدمات جامع سلامت درقالب این طرح اجرا خواهد شد.

پویش ملی سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • میزان ذخیره خون استان اصفهان چند روز است؟
  • مشارکت دانش آموز آباده‌ای در طرح وارنیش فلوراید تراپی
  • سازمان «سیا» با دندان‌های کشیده شاهد حادثه ۱۱ سپتامبر بود
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی