Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حمد بن جاسم» نخست وزیر سابق قطر در گفت وگو با شبکه آمریکایی «پی بی اس» با اشاره به تنش ایجاد شده میان برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با دوحه این سئوال را مطرح کرد: اگر قطر از ایران و ترکیه بخواهد که از دوحه دفاع کند، آیا باید این گونه گفت که این قطر است که ایران و ترکیه را وارد منطقه حوزه خلیج فارس کرده است؟ آیا این مسئله ای است که می‌ خواهند قطر را به سوی آن سوق دهند؟
وی ادامه داد: مهمترین چیز برای ما حاکمیت است؛ موضوعی که تا آخرین لحظه از آن دفاع خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا با منزوی کردن قطر، از نقش ایران در خاورمیانه کاسته خواهد شد؟
حمد بن جاسم افزود: پس از اینکه تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در نشست اخیر سران عرب در ریاض با حضور دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا حضور یافت،‌ صحبت به منزوی کردن ایران از طریق انزوای قطر شد و گفتند که روابط قطر با ایران ویژه است و دوحه حامی تروریسم بوده و از آن حمایت مالی کرده است. این صحبت‌ها قطری‌ ها را شوکه کرد.
نخست وزیر سابق قطر همچنین درباره مسائل تجاری نیز گفت: تعامل قطر با ایران در مقایسه با روابط سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران، به میزان یک هزارم این روابط هم نیست.
وی با بیان اینکه موضع قطر با موضع ایران درباره سوریه متفاوت است، افزود: بله، ما تلاش‌هایمان را برای داشتن روابط خوب با ایران ادامه دادیم؛ چراکه ایران کشور همسایه بوده و ما میدان گازی مشترکی داریم. اما آیا رابطه ما با ایران علیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بوده است؟ بدون تردید این امر درست نیست.
بن جاسم با طرح این سئوال که چه کسی در حاشیه خلیج فارس می کوشد تا ایران را منزوی کند؟ گفت: آیا روابط دیپلماتیک را با این کشور قطع کرده‌اند یا این مسئله را در شورای همکاری خلیج فارس پیشنهاد داده‌اند و ما با آن مخالفت کرده ایم، آنها ( کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس) نخست چنین پیشنهادی را به شورای همکاری خلیج فارس ارائه دهند تا ما نیز بخشی از آن باشیم. اما این امر در حال حاضر رخ نداده بلکه آنها این کار را با قطر کرده‌اند.
نخست وزیر سابق قطر درباره حمایت قطر از ایران نیز گفت: این کلام که قطر از ایران حمایت می‌ کند، شوخی بزرگی است. هیچ رخدادی وجود ندارد که ما در آن از ایران حمایت کرده باشیم. ما روابط عادی با این کشور داریم اما در راس فهرست کشورهایی قرار نداریم که روابط خوب با ایران دارد. اگر این گونه بود ما با ایرانی ‌ها در سوریه مبارزه نمی کردیم. مشکل این نیست، مشکل این است که برخی از کشورها می ‌خواهند سیاست‌های خود را بر کشورهای دیگر دیکته کنند. ما یک کشور با حاکمیت مستقل هستیم و این حق را داریم که سیاست خاص خود را در صورت عدم مغایرت با قانون بین‌المللی پیش ببریم.
وی درخصوص رابطه میان قطر و حماس نیز گفت: ما به حماس در غزه در خصوص مساله برق کمک کردیم و این موضوع کاملا روشن و علنی است و همه از جمله اسرائیلی ‌ها آن را می‌ دانند. ما به ساخت برخی از خانه‌ هایی که در سال 2005 منهدم شدند و ساخت بیمارستان ‌ها کمک کردیم. در آن مقطع برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی نیز پول هایی را به غزه اختصاص دادند.
حمد بن جاسم تصریح کرد: قبل از برگزاری اولین انتخابات در فلسطین، آمریکایی‌ ها از ما خواستند تا با حماس صحبت کنیم و این جنبش را به سمت مشارکت در انتخابات سوق دهیم.
وی درباره حضور برخی از اعضای طالبان در دوحه نیز گفت: ایالات متحده از قطر خواست تا میزبان پنج تن از اعضای طالبان باشد تا آنها مذاکراتی را انجام دهند و در صورتی که آمریکا بخواهد آنها را برگرداند مردم ما خشنود خواهند شد.
وی درباره اتهامات وارد شده علیه قطر در خصوص حمایت دوحه از تروریسم نیز گفت: قطر از بعد از 11 سپتامبر 2001 شریک آمریکایی‌ ها بوده تا جایی که ارتش آمریکا به قطر آمد و از تمامی تسهیلات ویژه قطری‌ ها بهره برد.
نخست وزیر سابق قطر با بیان اینکه کشورش از آن زمان با آمریکا در افغانستان، عراق و یمن همکاری کرده، افزود: سند و مدرک محکمی برای وارد کردن این اتهام‌ها علیه قطر وجود ندارد. ما می خواهیم موارد مشخصی را در این باره معرفی کنند و ارائه بدهند، نه اینکه کسی بگوید که فلانی از فلانی حمایت مالی کرده است.
جاسم بن حمد به لیست تروریسم اخیری که کشورهای تحریم کننده قطر ارسال کردند، اشاره کرد و این سئوال را مطرح کرد که، آیا این فهرست را برای ما فرستاده ‌اند که ما با تعامل با آن مخالفت کرده باشیم. ما در گذشته چنین فهرستی را ندیدم. شاید برخی از کسانی که نام شان ذکر شده است عملا باید تحت تعقیب قرار بگیرند اما آیا این روش برخورد با این موضوع درست است؟ پس قانون بین‌المللی کجاست؟ آنها غذا، دیدار خانواده‌ها در دو کشور، سفرهای هوایی و حرکت کشتی‌ها را برای ما ممنوع کردند. این محاصره بر غزه نیز تحمیل شده است؛ پس چرا شما و دیگران در آن زمان می‌گفتید که این محاصره خوب نیست!
وی درباره سوریه نیز تاکید کرد: پس از آغاز «انقلاب سوریه» همه از جمله خود آمریکایی ‌ها مرتکب اشتباهاتی شدند. ما در دو اتاق عملیات که یکی در اردن و دیگری در ترکیه بود کار کردیم. بسیاری از طرف‌ها مانند عربستان، ‌امارات، ایالات متحده و هم‌ پیمانان دیگر در این دو اتاق مشارکت داشتند. در ترکیه نیز همین حالت حاکم بود.
بن جاسم در ادامه با بیان اینکه با گذر زمان پی بردیم که برخی از گروه‌ها دستورکارهای متفاوتی دارند و ما آنها را یکی پس از دیگری کنار گذاشتیم، خطاب به مجری آمریکایی گفت: شما گاهاً از گروه‌هایی به اشتباه حمایت کردید اما آیا این کار را عمدا انجام دادید؟
بن جاسم با بیان اینکه اگر تروریست‌ها در سوریه پیروز می‌ شدند به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می‌ آمدند، تاکید کرد: این کشورها به هیچ وجه از خطر تروریست ‌ها دور نیستند.
نخست وزیر سابق قطر در مورد اخوان المسلمین نیز گفت: اخوان المسلمین نامی بزرگ است که شامل گروه‌های مختلف می شود. برخی از آنها بخشی از جامعه کشوری هستند که در آن زندگی می‌کنند و برخی از آنها در پارلمان نمایندگانی دارند. برخی از آنها متوسل به خشونت شده‌اند که ما با آنها موافق نیستیم. هر چند برخی از آنها مسالمت جو هستند.
بن جاسم افزود: شما می‌ دانید که من به شخصه علیه تمامی این گروه‌ها هستم اما در مورد قطر، ما چگونه از آن حمایت می‌کنیم؟ مردم مصر در کشورشان آنها را انتخاب کردند اما عبدالفتاح السیسی و ارتش مصر آنها را طرد کردند. آیا امیر قطر اولین کسی نبود که از السیسی حمایت کرد؟ به نظر می رسد آنها نیاز دارند که به دلیل کثرت مشکلات داخلی ‌شان کسی را سرزنش کنند. آیا فکر می‌کنید که قطر می‌تواند با وجود میلیاردها دلاری که به مصر داده این کشور را به وضعیت اقتصادی سوق دهد که در حال حاضر مصر از آن رنج می‌ برد؟
نخست وزیر سابق قطر ادامه داد: مردم قطر در حال حاضر به طور کامل از امیر کشورشان حمایت می‌کنند؛ چرا که مردم می ‌دانند که وی صادق بوده و کوشیده که روابط خوبی را با همسایگان قطر از زمان روی کارآمدنش به قدرت، برقرار کند. کشورهای تهدید کننده با اقداماتشان مردم قطر و بیشتر ملت ‌ها در حاشیه خلیج فارس را ناامید کردند و ملت‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس با اقداماتی که در حق قطر اتخاذ شده است، موافق نیستند.
بن جاسم در ادامه این سئوال را مطرح کرد که، شورای همکاری خلیج فارس منشوری دارد آیا این شورا نشستی را برگزار کرده و قطر را متهم به چیزی کرده است؟ چنین چیزی رخ نداده است.
وی گفت: اگر یکی از بزرگترین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد بدون آنکه نظر این شورا را بخواهد، روی آینده شورای همکاری خلیج فارس دیگر نمی شود حساب باز شود.
بن جاسم افزود: این رفتار بسیاری از اوضاع را در داخل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تغییر خواهد داد، زیرا آنچه که علیه قطر در حال حاضر رخ می‌ دهد، ممکن است که برای سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز اتفاق بیفتد. به این معنا که هر یک از رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ممکن است صبح از خواب بیدار شوند و تصمیم بگیرند که مرزها را به روی طرف دیگر با دلیل یا بی‌دلیل ببندند. این بدین معناست که انسجام و هماهنگی میان این شش کشور وجود ندارد.
نخست وزیر سابق قطر همچنین گفت: مهمترین مشکل در حال حاضر این است که آمریکا همپیمان دو طرف به شمار می‌آید و معلوم نیست که چگونه این بحران را حل می ‌کند. آنها باید در نگاهشان به بحران عادلانه ‌تر برخورد کنند.
بن جاسم با انتقاد از دونالد ترامپ، گفت که ترامپ حکم‌هایی را علیه قطر بدون داشتن شواهد درست، صادر می‌کند. اما ما از همپیمانانمان انتظار داریم که عادلانه رفتار کنند نه آنکه طرف ما را بگیرند.
وی گفت: ممکن است آمریکا در پایان تصمیم درست را بگیرد.
نخست وزیر سابق قطر در پایان گفت: میانجی‌گری کویت و آمریکا نشان داد که اتهامات علیه قطر بی ‌پایه و اساس هستند.
عربستان، امارات، بحرین و مصر پس از متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم و افراط گرایی روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و مرزهای خود را با این کشور بستند.
خاورم**9329**1144 مترجم: ندا بهبودی** انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۱۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس

 به گزارش تابناک به نقل از کانال اخبار رهبر انقلاب، تصاویری از بازدید رهبر انقلاب از مانور شهادت درسال ۱۳۶۶ را مشاهده می کنید.

  مرداد ماه سال ۱۳۶۶، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مانور شهادت که در پاسخ به حضور ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس برگزار شد، بازدید کردند.

 
همزمان با حضورنظامی پرهیاهو اما ناموفق آمریکا در خلیج‌فارس برای اسکورت نفتکش‌های کویتی، مانور عظیم شهادت با رمز لبیک یا امام در پهنای خلیج‌فارس و دریای عمان – از دهانه فاو تا بندرگواتر- برگزار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۶ مرداد ضمن حضور در بندرعباس از یگانهای عمل‌کننده در این مانور بازدید نمودند.‌

 

 
 

 
 

به گزارش کانال اخبار رهبر انقلاب، مرداد ماه سال ۱۳۶۶، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مانور شهادت که در پاسخ به حضور ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس برگزار شد، بازدید کردند.

 
همزمان با حضورنظامی پرهیاهو اما ناموفق آمریکا در خلیج‌فارس برای اسکورت نفتکش‌های کویتی، مانور عظیم شهادت با رمز لبیک یا امام در پهنای خلیج‌فارس و دریای عمان – از دهانه فاو تا بندرگواتر- برگزار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ۱۶ مرداد ضمن حضور در بندرعباس از یگانهای عمل‌کننده در این مانور بازدید نمودند.‌

 

 

 
 

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • حمایت دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکایی
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند