Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام و جمعی از مدیران کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی، سخنانی را بیان کرد که اقتصاد فرهنگی یکی از محورهای مورد تاکید او بود.
روحانی در این دیدار که سه شنبه برگزار شد مهمترین مطالبات مردم را رفع مشکلات اقتصادی بویژه اشتغال و بهبود معیشت برشمرد و اظهارداشت: بی‌تردید اگر همه در کنار هم پشت سر رهبر معظم انقلاب قرار گیریم می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به حضور مردم در انقلاب، جنگ تحمیلی و چهاردهه شرکت در انتخابات به عنوان استیفای حق حاکمیت بر سرنوشت خود یاد کرد و آنها را ملتی دانست که بزنگاه‌های مهم به کارگزاران نظام مسیر درست اصلاح امور را نشان دادند.
رییس جمهوری به عملکرد دولت یازدهم که روزهای پایانی خود را می گذراند در بخش زیرساخت های صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌ها از قبیل ساخت هتل‌های 4 و 5 ستاره از سال 92 تا پایان 96 افزایش 50 درصدی داشت، همین از عواملی است که سبب شد گردشگری در ایران رشد 12 درصدی را تجربه کند که 3 برابر بیشتر از رشد متوسط جهانی است.
روحانی از گردشگری به عنوان حوزه ای اشتغال زا نام برد که نیازمند نیروی کار تحصیل‌کرده بوده و درآمد آن مستقیم به خود مردم می‌رسد.

** گردشگری امنیت کشور را ارتقا می بخشد

رییس جمهوری با نگاه از زاویه ای دیگر به صنعت گردشگری گفت: در عین حال گردشگری از جمله حوزه‌هایی است که می‌تواند تبلیغات منفی علیه کشورمان را با حضور بی‌واسطه و مستقیم گردشگران خارجی و آشنایی با فرهنگ غنی کشور و مردمان مهما‌ن‌نواز خنثی کند و ضمن این‌که به این طریق فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در بیرون از مرزها منتشر می‌شود، گردشگران خارجی با تأثیر پذیرفتن از این فرهنگ، خود به عاملان اصلی انتقال این فرهنگ تبدیل می‌شوند و از این طریق امنیت کشور نیز ارتقاء پیدا می‌کند.
روحانی افزود: ما طی سال‌های آتی به‌دنبال آن هستیم که تعامل سازنده و مثبت خود با دنیا را نه تنها از طریق گردشگری بلکه از طریق صادرات و جذب سرمایه‌گذاری خارجی دنبال کنیم و از طریق تعیین جغرافیای تعامل، از منافع اقتصادی مشارکت در اقتصاد جهانی بهره‌مند شویم و بتوانیم اشتغالی با کیفیت‌تر و بهتر برای مردمان کشورمان فراهم کنیم.
رییس دولت دوازدهم اظهار داشت: ایجاد اشتغال است که درآمد ایجاد می‌کند، جوان ما می‌تواند با آسودگی بیشتر ازدواج کند و ازدواجش تداوم داشته باشد،اشتغال است که باعث می‌شود آسیب‌های اجتماعی کمتر شود و اشتغال است که نشاط اجتماعی و سرزندگی به همراه می‌آورد.

** پس از برجام به دنبال افزایش 20 درصدی صادرات هستیم
روحانی گفت: از سوی دیگر، در تداوم سیاست‌های اتخاذ شده پس از اجرایی شدن برجام، ما به‌دنبال آن هستیم تا با افزایش سرمایه‌گذاری خارجی امکان دسترسی بیشتر به بازارهای صادراتی را فراهم کنیم و بتوانیم میزان صادرات کشور را سالانه 15 تا 20 درصد افزایش دهیم.
وی در تشریح اصول برنامه های خود در زمینه گردشگری گفت: علاوه بر توسعه همکاری‌های مشترک با دهها کشور هدف و حفظ و مرمت آثار و ابنیه تاریخی و توسعه اقتصاد صنایع دستی به‌دنبال آن هستیم تا با تدوین سیاست‌های کلان صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران با مشارکت همه ذی‌نفعان در سطوح حاکمیت، دولت، بخش خصوصی، نهادهای مدنی، صنفی و علمی استراتژی واحد توسعه صنعت گردشگری را تدوین کنیم.
وی سپس به زیر ساخت های حمل و نقل در صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: در حوزه توسعه ریلی، به‌دنبال آن هستیم تا با افزایش ناوگان ریلی به 2 هزار و 800 واگن باری و هزار و 80 لکوموتیو، سهم خطوط ریلی از حمل بار به سهم 30 درصد افزایش یابد، هم‌چنین با اقدامات صورت گرفته در طی دولت یازدهم، به‌دنبال آن هستیم تا ایران را به یکی از مراکز فرودگاهی در غرب آسیا تبدیل کنیم و بتوانیم تا سال 1399، با افزایش حدود دو برابری 36 میلیون مسافر را از طریق حمل‌ونقل هوایی جا‌به‌جا کنیم.
رییس جمهوری منتخب اظهار داشت: سخن آخر آن‌که براساس برنامه ششم، با درک نیازهای کشور در سال‌های آینده، رشد اقتصادی ٨ درصد و ایجاد حدود 900 هزار شغل در سال، هدف‌گذاری شده است،دولت دوازدهم دستیابی به این اهداف را سرلوحه کار خود قرار داده و برای رسیدن به این اهداف، اصلاحات بزرگی را در نحوه مدیریت اقتصاد کشور طراحی کرده است.
روحانی گفت: همان‌گونه که انتخابات ریاست جمهوری نیز نشان داد، مشکلات اقتصادی که به‌طور ویژه خود را در دو مشکل اشتغال و معیشت مردم نشان می‌دهد، تبدیل به مهم‌ترین مسائل شده‌اند و طبیعتاً دستور کار اصلی دولت دوازدهم در ٤ سال آینده سر و سامان دادن به مشکلات اقتصادی خواهد بود.
روحانی از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در سال 92 به عنوان چارچوب کلی اقدامات دولت خود نام برد.
او همچنین به امکان دسترسی به اینترنت به عنوان یکی دیگر از عوامل توسعه اقتصادی که در دولت یازدهم به آن پرداخته شد یاد کرد و گفت: در بخش توسعه مناطق محروم به دسترسی روستاها، مناطق کمتر توسعه یافته و محروم به اینترنت پر سرعت از صفر به بیش از 27 هزار روستا افزایش یافته است.
روحانی اضافه کرد: با توسعه زیرساخت‌های مربوط به فناوری اطلاعات، زمینه برای به راه افتادن کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت مهیا شده است و تاکنون تعداد 2هزار شرکت دانش ‌بنیان، تأسیس و مشغول به‌کار شده‌اند.فعالیت‌های دانش‌ بنیان، ضمن برخورداری از ارزش افزوده بالا، تناسب زیادی با ساختار عرضه نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده در کشور ما دارد، امیدواریم که در دولت دوازدهم جهش بزرگی در زمینه اشتغال جوانان‌مان در این حوزه‌ها فراهم کنیم.
فراهنگ** 9022**1823
دریافت: رقیه نوری ** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۳۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟

محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی در خصوص اقداماتی که دولت سیزدهم و وزارت نفت در خصوص افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی به اجرا گذاشته اند، به خبرنگار قدس تصریح کرد: دیپلماسی انرژی یکی از نقاط قوت کشور ما محسوب می شود. وابسته کردن کشورهای همسایه به لحاظ انرژی به خودمان، از ابعاد مختلفی برایمان نفع دارد.

وی ادامه داد: افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه باعث بالا رفتن سطح درآمدهای ارزی کشورها، وابستگی دیگران به ما و تقویت جایگاه مان در منطقه می شود. از آنجائیکه گاز خاصیت تحریم پذیری کمتری دارد، گسترش روابط گازی کشور با همسایگان می تواند بسیار موثر باشد.

استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور  برایمان مزیت بالایی دارد

این کارشناس انرژی توضیح داد: افزایش تعاملات در منطقه در حوزه گازی به درستی در دستور کار قرار گرفته است. از آنجائیکه ما خودمان با موضوع ناترازی گاز روبرو هستیم، دولت باید به فکر واردات گاز نیز باشد. گفته می شود که خط لوله گازی ایران و ترکمنستان از ظرفیت 40 میلیون متر مکعبی در روز برخوردار است. باید گزینه های جذابی پیش روی عشق آباد قرار دهیم که به جای صادرات گاز به چین، بخشی از آن را در حد ظرفیت خط لوله موجود در اختیار ما قرار دهد.

قدیری گفت: استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور و همچنین ارائه این گاز به نیروگاه ها و جلوگیری از سوزاندن گازوئیل برایمان مزیت بالایی دارد.

دریافت نفت کوره به جای وجوهات صادرات گاز به عراق روشی است که باید ادامه پیدا کند

وی ادامه داد: در ارتباط با عراق نیز سیاست های خوبی در زمینه انرژی به اجرا گذاشته شد. به ویژه دریافت نفت کوره به جای وجوهات مربوط به صادرات گاز به این کشور روش مناسبی است که باید ادامه پیدا کند. این ماده کاملاً نقد شونده است و قابل تحریم نیست. به طور کلی، تهاتر چاره اندیشی مناسبی است که در دستور کار قرار دادیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: دیپلماسی انرژی دولت فعلی نسبت به دولت قبل بهبود یافته است. به ویژه اقداماتی که در ارتباط با ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان به منظور گسترش روابط در حوزه انرژی انجام داده ایم، قابل قبول است. اما این حد از اقدامات هنوز کافی نیست و نیاز است بر فعالیت های خودمان در این حوزه ها اضافه کنیم.

گفتنی است، وزارت نفت طی سال های اخیر و به ویژه بعد از اعمال تحریم های همه جانبه علیه صنایع نفت و گاز کشور، نقش مهم و موثری در حوزه خنثی سازی تحریم ها برعهده داشته است. افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و رایزنی برای برقراری روابط گسترده تر در حوزه انرژی نیز از جمله راهکارهای پیش رو برای بی اثر کردن تحریم هاست.

دولت فعلی به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات و امید داشتن به رفع تحریم ها، درصدد خنثی سازی تحریم ها برآمد. در این راستا، سیاست هایی به اجرا گذاشته شد. استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور، توسعه زنجیره ارزش محصولات، عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله این سیاست ها هستند.

در ادامه سیاست های اعمالی به منظور خنثی سازی تحریم ها، وزارت نفت دیپلماسی فعال انرژی را در پیش گرفته است. در این چارچوب، افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در دستور کار قرار دارد.به زعم کارشناسان، افزایش روابط با کشورهای همسایه نه تنها به لحاظ اقتصادی برای طرف های درگیر رابطه سودمند است، بلکه به لحاظ تأمین امنیت منطقه نیز به نفع تمامی کشورهای منطقه است. از سوی دیگر، وابسته کردن کشورهای دیگر به خودمان، در راستای تأمین منافع ملی ماست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • رئیس جمهور بیستم اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • حمایت از تولید از اولویت دولت سیزدهم است