Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@05:54:19 GMT

علی(ع)؛ حق محض/امامی‎که میزان و شاخص است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۷۴۴۷۷

آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با گرامی‌داشت لیالی قدر، گفت: از شب نوزدهم ماه مبارک رمضان شب ضربت خوردن حضرت امام علی(ع)، 21 رمضان شب شهادت امام مظلومان و شب 23 رمضان به‌‌عنوان شب‌های قدر یاد می‌شود که لازم است قدر این شب‌ها را بدانیم و نهایت بهره‌گیری از فیوضات این شب‌ها را به‌کار بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: وقتی نام امیرالمومنین را می‌بریم صفات جوانمردی، عبادت، اخلاص، زهد، تقوا، شجاعت، شهامت و شهادت و در یک کلام تمام صفات الهی و انسانی حضرت علی(ع) در ذهن تجسم پیدا می‌کند.
نماینده ولی‌‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که حضرت علی(ع) تجسم تقوا است، گفت: در میان صفات امیرالمومنین علی(ع) دو صفت عبادت و عدالت برجسته است بنابراین ما باید از عبادت حضرت علی(ع) در زندگی فردی و از عدالت امام در زندگی اجتماعی درس بگیریم.
وی افزود: حضرت علی(ع) نخستین فردی است که به اسلام ایمان آوردند بنابراین به‌طور یقین اخلاص امیرالمومنین بیش از همه و بی‌نظیر بود و بیش از همه مسلمانان برای اسلام رنج و سختی کشید.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که از صدر اسلام تاکنون مردم دو دسته بودند، عنوان کرد: یک عده از مردم به‌دنبال راحتی خود به چیزی کار نداشتند اما عده‌ای دیگر راه جهاد، مبارزه، ایستادگی و مقاومت را پیش گرفتند که امام علی(ع) ازجمله این افراد بود و با شهادتش به امام مجاهدین لقب گرفت.
وی با اشاره به ولادت امام علی(ع) در کعبه و شهادتش در 21 رمضان و در مسجد، بیان کرد: گویا شب قدر، شب نزول قرآن و صعود قرآن ناطق است و حضرت علی(ع) به آسمان رفت.
نماینده ولی‌‌فقیه در استان لرستان تصریح کرد: شب قدر شب نزول قرآن است و خداوند متعال از آن به بزرگی یاد کرده بنابراین این شب قدر فرصتی برای عبادت، استغفار و طلب آمرزش از خدای متعال است.
وی بیان کرد: امام صادق(ع) در رابطه با اهمیت شب قدر فرموده است «ماه‌های سال نزد خدای متعال 12 ماه و ماه مبارک رمضان سرآمد ماه‌ها و لیلةالقدر قلب ماه رمضان است و هرکس در شب‌های قدر شب‌زنده‌داری کند خداوند متعال عذاب روز قیامت را از او برطرف هرکس استغفار کند دعای او به اجابت می‌رسد».
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که در آیات قرآن به شب قدر بسیار اهمیت داده شده است و در روایات نیز به بزرگی این شب، اشارات بسیاری شده است، اظهارکرد: در قرآن‌کریم سوره قدر تماماً درباره این شب بزرگ است؛ هرچه عظمت قرآن‌کریم را بیشتر بشناسیم، به اهمیت شب قدر نیز بیشتر پی می‌بریم چراکه نزول قرآن‌کریم در شب قدر بوده است.
تقوا؛ اولین و آخرین سفارش امام علی(ع)
نماینده ولی‏‌فقیه در لرستان در ادامه با تسلیت ایام شهادت مولی‌الموحدین امام علی(ع) با بیان این‌که تقوا اولین و آخرین سفارش امام علی(ع) بوده است، اظهارکرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: «هیچ شرافتی بالاتر از اسلام، هیچ عزتی بالاتر از تقوا، هیچ شفاعت کننده‌ای بالاتر از توبه و هیچ گنجی بی‌نیاز کننده‌تر از قناعت نیست»، لذا این موارد دستورالعمل زندگی انسان هستند.
وی ادامه داد: شب ضربت خوردن امام علی(ع) مصادف با اولین شب از شب‌های قدر و این شب‌ها بسیار فضیلت دارند، به‌طوری‌که شب نزول قرآن صامت و عروج قرآن ناطق بوده و در این شب‌ها قرآن از آسمان نازل شد اما قرآن ناطق یعنی امام علی(ع) از زمین به آسمان صعود کرد.
شب قدر؛ پیمان بستن به قرآن و عترت
امام جمعه خرم‌آباد با تاکید بر این که شب قدر پیمان بستن به قرآن و عترت بوده و کسی نمی‌تواند به عظمت این شب پی ببرد، تصریح کرد: قرآن کتاب هدایت و علی(ع) هادی امت است و قرآن نسخه شفابخش بوده و علی(ع) طبیب شفادهنده و شب قدر شب موعظه و ذکر بوده و علی(ع) بهترین موعظه‌گر است لذا باید به نصیحت‌های این امام بزرگ عمل کنیم.
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که قدر شب امامت و ولایت و پیمان بستن با قرآن و عترت است، شب قدر شب تعیین سرنوشت و تجدید عهد و پیمان با ولایت و رهبری است، بیان کرد: برای درک این شب، هزار شب باید زحمت کشید و رسول خدا(ص) در حدیث ثقلین سفارش‌های زیادی بر غنیمت شمردن شب قدر داشتند.
وی در رابطه با شخصیت امام علی(ع)، با اشاره به این‌که در قرآن‌کریم واژه «میزان» از واژه‌هایی است که فراوان به‌کار رفته است که منظور از این میزان امام علی(ع) است، اظهارکرد: مقصود از آسمان رسول خدا است که خدا به او رفعت داده و او را بالابرده و مقصود از میزان امام علی(ع) است که خداوند او را به‌عنوان امام منصوب کرده است.
امام جمعه خرم‌آباد عنوان کرد: در سوره «الرحمن» خدا در سه آیه هفت‌ تا 9 چهار کلمه میزان و وزن به‌کاربرده است که به فرموده امام رضا(ع) این میزان و وزن به امام علی(ع) تفسیر شده است.
وی با اذعان به این‌که شیخ مفید فرمود مقصود از موازین امیرالمومنین(ع) و فرزندان مطهرش هستند و در زیارت‌نامه امام علی(ع) نیز منظور از میزان اعمال، حضرت علی(ع) است، بیان کرد: ترازو چیزی است که با آن اشیاء را اندازه‌گیری می‌کنند و برای هر چیز میزان و ترازوی خاصی وجود دارد مثل گندم و جو را به کیلو می‌سنجند، طلا را با قیرت و پارچه را با متر می‌سنجند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که طبیعی است که در مسائل معنوی نیز باید میزانی داشته باشیم تا اعمال را بسنجیم، گفت: اعمال انسان جسم نیستند پس میزان آن جسمانی نیست چراکه سنجیدن اخلاق، عقاید، نماز و روزه و سنجش صحت آن است که بدون تردید مقصود از میزان اعمال، اثرگذاری عمل است و اثری که از خود به جایی می‌گذارد، حائز اهمیت است.
وی عنوان کرد: تأثیرگذاری اعمال را باید با کسی‌که تکلیف را بر ما مشخص کرده است بسنجیم با توجه به این‌که عقاید، اخلاق و اعمال ما توسط انبیاء و اوصیا آورده شده پس آن‌ها میزان سنجش اعمال هستند و بر همین اساس است که می‌گوییم اعمال ما باید به امضای امام زمان برسد.
آیت‌الله میرعمادی افزود: حضرت علی(ع) حق محض است و میزان چیزی است که حق را نشان می‌دهد، میزان باید عدل باشد پس حضرت علی(ع) عدالت است.
وی با بیان این‌که امام علی(ع) میران اعمال و شاخص سنجش اعمال انسان در روز قیامت است، بیان کرد: هر عملی که مشابهت با امام علی(ع) داشته باشد قبول است و اگر مشابهت نداشته باشد قبول نیست چراکه امام علی(ع) میزان و شاخص است.
وی با بیان این‌که یکی‌از آیاتی که در قرآن به حضرت علی(ع) تطبیق داده‌ شده آیه نبأ است، چنان‌که خداوند متعال در آیه 6 سوره حجرات فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَی مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ؛ ‌ای کسانی‌که ایمان آورده‌‏اید اگر فاسقی برایتان خبری آورد نیک وارسی کنید مبادا به نادانی گروهی را آسیب برسانید و (بعد) از آنچه کرده‌‏اید پشیمان شوید»، اظهارکرد: خداوند متعال در پنج آیه سوره نبأ می‌فرماید: «ای پیامبر آن‌ها از چه چیزی با یکدیگر سؤال می‌کند، از خبر بزرگ و با اهمیت، همان خبری که پیوسته در آن اختلاف دارند؛ چنین نیست که آن‌ها فکر می‌کنند به‌زودی می‌فهمند».
وی عنوان کرد: در این پنج آیه سوره نبأ خداوند متعال با یک استفهام تعجب‌برانگیز سؤال می‌کند از چه چیزی به یکدیگر سؤال می‌کند بنابراین در این‌جا مسئله مطرح است که خبر بزرگ چیست؟ و مردم از نبأ عظیمی که در آن اختلاف دارند و از آن سؤال می‌کنند مقصود چیست؟ کمااینکه مفسران در نتیجه این آیه شریفه احتمالاتی دادند که مقصود از نبأ عظیم قیامت و معاد است که مردم نسبت به قیامت اختلاف دارند.
نماینده ولی‏‌فقیه در لرستان بیان کرد: در احتمال دوم برخی گفتند که مقصود از نبأ عظیم قرآن است و عده‌ای دیگر گفتند معارف قرآن، اصول و عقاید است اما در این میان بعضی از قرائن و روایات اهل شیعه و سنی نقل‌شده که مقصود از نبأ عظیم حضرت علی ابن ابی‌طالب است.
آیت‌الله میرعمادی تصریح کرد: در خبر عظیمی که مردم نسبت به آن اختلاف‌نظر دارند و سؤال می‌کنند اگر قیامت گفته شود پیام جدیدی ندارد برای اینکه کفار و مشرکان از روز نخست راجع به قیامت اختلاف‌نظر داشتند بنابراین اگر بخواهد پیام جدیدی به مردم بدهد نبأ عظیم امیرالمومنین حضرت علی(ع) است تا آیه پیام جدیدی را ارائه دهد.
وی خاطرنشان کرد: نبأ عظیم خبر پُرفایده‌ای همانند ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) است و هیچ چیزی به‌اندازه ولایت‌پذیری حضرت علی(ع) پرفایده نیست چراکه اعتقادات، اخلاق و عبادات ما به‌وسیله ولایت جهت‌گیری وخودش را نشان می‌دهد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۴۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)

در مراسم وداع با پیکر ۲ شهید گمنام که امشب با حضور خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران و قشر‌های مختلف مردم در شبستان امام خمینی حرم مطهر کریمه اهل بیت برگزار شد، شرکت کنندگان ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا، بر ادامه راه این اسوه‌های ایثار و شجاعت تأکید کردند.

پیکر این دو شهید گمنام عصر فردا چهاردهم اردیبهشت، در آستانه شب شهادت امام جعفر صادق علیه السلام از میدان آل یاسین قم تا مسجد مقدس جمکران تشییع و در این مکان مقدس به خاک سپرده خواهد شد.

این شهدای والامقام در عملیات‌های کربلای ۵ و عاشورا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • چهارمحال و بختیاری سوگوار شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • امام جمعه مهاباد: لازمه پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش است
  • حب به اهل بیت(ع) موجب تقریب مذاهب است
  • لازمه پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش است
  • سقوط ۲۶ پله ای افغانستان در میزان آزادی مطبوعات
  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • وداع با پیکر ۲ شهید گمنام در حرم حضرت معصومه(س)
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است