Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-08@22:44:29 GMT

نهاد‌های رسمی را فراموش کنید

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۷۶۹۰۳

نهاد‌های رسمی را فراموش کنید

تجربه نشان داده است دیدار دانشجویان با رهبری یکی از مهم‌ترین محمل‌ها برای طرح دغدغه‌ها و انتقادات جدی نسبت به مسؤولان کشور است.

به گزارش گروه رسانه های بی‌باک، یکی از فعالان دانشجویی و اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت و از نمایندگان مجلس ششم می‌گوید در جلسات آغازین تشکیل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان با حضور برخی بزرگان بحث می‌کردیم، سوال اصلی در آن جلسات در باب چیستی خط امام بود و مساله اصلی دقیقا این بود: آیا از مجموعه دیدگاه‌های امام خمینی(ره) می‌توان به یک منظومه فکری رسید؟ ابوالحسن بنی‌صدر در این جلسات صریحا می‌گفت منطق روشن و دقیقی به نام خط امام وجود ندارد و معتقد بود اگر هر کدام از دیدگاه‌های برجسته امام را به صورت نقطه‌ای در نظر بگیریم هیچ خط مستقیمی وجود ندارد که آنها را به هم وصل کند، افراد دیگری هم بودند که کمابیش چنین نظری داشتند اما آیت‌الله خامنه‌ای که آن روزها به واسطه شناخت قبلی و ارتباط موسعش با دانشجویان با موسسان دفتر تحکیم هم ارتباط نزدیکی داشت معتقد بود مجموعه نظرات و دیدگاه‌های پرتکرار امام خط روشنی است و اگر منظومه‌ای به آن نگاه شود یک مجموعه منسجم در اختیار ما قرار می‌دهد که مولفه‌های آن هیچ تناقضی هم با هم ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با اندکی دقت در باب دیدگاه‌های معرفتی سیاسی- اجتماعی خود رهبر انقلاب هم به راحتی می‌توان گفت چنین نگاه منظومه‌ای متشکل و یکپارچه در دیدگاه‌های ایشان هم وجود دارد که اتفاقا موارد و مصادیق کاربردی و پراهمیت آن معمولا در دیدار پر ثمر دانشجویان در ماه مبارک رمضان ظهور و بروز داشته است، تجربه نشان داده است دیدار دانشجویان با رهبری یکی از مهم‌ترین محمل‌ها برای طرح دغدغه‌ها و انتقادات جدی نسبت به مسؤولان کشور است. جدی‌ترین نقدها و مهم‌ترین سوالات درباره عملکرد دستگاه‌های مختلف از قوای سه‌گانه گرفته تا مجموعه‌های منتسب به رهبری تا نهادهای نظامی و اقتصادی در همین دیدار مطرح می‌شود اما نکته‌ مهم‌تر آن است که پاسخ‌های رهبری به این سوالات صریح دانشجویان توانسته در سال‌های اخیر بسیاری از بن‌بست‌های سیاسی و فکری کشور را بشکند؛ تعیین مرز آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی، تبیین تفاوت‌های ظریف ضد ولایت فقیه و پرسشگری از ارکان حکومت، لزوم دقت در شناخت مسائل اصلی و فرعی در چارچوب منافع انقلاب اسلامی و... نکات مهمی است که فقط در 3-2 سال اخیر در این دیدار مطرح شده است. در دیدار امسال دانشجویان با رهبر انقلاب در پاسخ به سوالات دانشجویان دغدغه‌مند و انقلابی پاسخی از سوی رهبر انقلاب مطرح شد که از این جنس است، پاسخی که می‌تواند چشم‌اندازی نو برای جبهه مومن انقلابی در فضای
سیاسی- اجتماعی کشور باز کند.
نقد دانشجویان نسبت به کندی و رخوت بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی کشور سبب شد رهبر انقلاب مفهومی را که چندین سال است جسته و گریخته مطرح می‌کنند این‌بار در شکلی نو و با ادبیاتی جدید بیان کنند، واقعیتی که در لابه‌لای سخنان دانشجویان هم مطرح شده این است که هر کس، به دلایلی سر و کارش به نهادهای رسمی حوزه فرهنگ از شورایعالی انقلاب فرهنگی تا صداوسیما تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا سازمان تبلیغات اسلامی تا مجموعه‌های فرهنگی در حوزه آموزش‌عالی که باید در فرهنگ‌سازی در دانشگاه‌ها موثر باشند، افتاده باشد برایش مثل روز روشن است که اساسا نباید به این مجموعه‌ها متکی بود. فهم این مساله خیلی مشکل نیست و عموما جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و نیروهای آن با درک این موضوع حداکثر تلاش خود را کرده‌اند تا با نقد این مجموعه‌ها تلاش کنند بر کارآمدی آنها افزوده شود اما راهبردی که به عنوان «آتش به اختیار» توسط رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی امسال مطرح شد بی‌شک چیزی ورای این تلاش‌هاست.
به نظر می‌رسد تعبیر «آتش به اختیار» دارای 2 وجه سلبی و ایجابی است؛ وجه سلبی به معنای عدم اتکا به نهاد‌های رسمی فرهنگی توسط جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و وجه ایجابی آن تکیه بر ظرفیت‌های غیررسمی و خودجوش برای جلو بردن گفتمان انقلاب اسلامی و مولفه‌های آن است، تعبیری که قبل‌تر نیز با ادبیات مردمی کردن فرهنگ از سوی رهبر انقلاب مطرح شده بود.
در واقع «آتش به اختیار» در اصل و مبنا همان مردمی کردن فرهنگ دهه 60 است که البته حتما باید ضمن حفظ اصول و ریشه‌ها با اقتضائات دوره جدید و شرایطی که در ساحت اجتماعی و البته رسانه‌ای پدید آمده و مولفه اصلی آن تکثر در فضای اجتماعی است روزآمد شود.
حال اینکه عده‌ای تبیین این راهبرد را اعطای فرمان هرج و مرج‌طلبی تحلیل کرده‌اند از 2 حال خارج نیستند؛ یا نگاه منظومه‌ای رهبر انقلاب را فهم نکرده‌اند و تذکرات صریح رهبر انقلاب در باب مسائلی چون سفارت انگلیس، عربستان و... را فراموش کرده‌اند یا به تجربیات سابق خود رجوع کرده‌اند و با سابقه هرج و مرج‌طلبی خود در فعالیت‌های خیابانی سال 88 و آتش زدن بانک‌ها و مغازه‌ها قیاس می‌کنند.
و نکته آخر اینکه مطرح کردن راهبرد «آتش به اختیار» در جمع دانشجویان با مختصاتی که ذکر شد به معنای مفروض بودن نقش فعال جنبش دانشجویی از یک‌سو و به رسمیت شناختن فهم و درک آنان از اقتضائات کشور از سوی دیگر است، راهبردی که دقیقا در نقطه مقابل تئوری «جنبش دانشجویی حرف مفت است» قرار می‌گیرد.

منبع:وطن امروز

سایر رسانه‌ها


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار تیم ملی فوتسال با رهبر معظم انقلاب

به گزارش قدس آنلاین، اعضای تیم ملی فوتسال ایران که در روزهای گذشته برای سیزدهمین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شدند، ظهر امروز (چهارشنبه) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

دیگر خبرها

  • دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب
  • امروز با درایت رهبر،آموزش و پرورش به مساله اول کشور تبدیل شده است
  • تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب دیدار و گفت‌وگو کردند
  • دیدار تیم ملی فوتسال با رهبر معظم انقلاب
  • عرضه کتاب حاشیه‌نگاری‌ از دیدارهای رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • فیلم/ وظیفه حجاج در بیان رهبر انقلاب
  • تصاویر دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • فیلم/ جزئیات دیدار کرگزاران حج با رهبر انقلاب
  • کاهش اتکا به تسهیلات بانکی با اجرای قانون تامین مالی تولید
  • اتفاقات دانشگاه‌های امریکا نتیجه فعالیت‌های گسترده ایران و نهاد «جامعة‌المصطفی» است | اذغان به تأثیرپذیری دانشگاهیان امریکا از ایران