Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@13:04:19 GMT

ساخت 16 مدرسه در قرقیزستان با پول آل‌سعود

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۷۷۲۷۳

ساخت 16 مدرسه در قرقیزستان با پول آل‌سعود

وزیر آموزش و پرورش قرقیزستان از مشارکت عربستان برای ساخت 16 مدرسه در این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از «کا-پورتال.رو»، «گولمیرا کودای‌بردیف» وزیر آموزش و پرورش قرقیزستان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: مقامات عربستان سعودی هزینه ساخت 16 مدرسه را در قرقیزستان بر عهده گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کودای‌بردیف افزود: سازمان آموزش و پرورش قرقیزستان پیش‌نویس این توافقنامه را برای بررسی به دولت و مجلس تحویل داده است.

وی تصریح کرد: با مشارکت ازبکستان یک مدرسه در شهرستان «اوش» در جنوب قرقیزستان ساخته می‌شود و با کمک‌های مالی روسیه و چین، 2 مدرسه در پایتخت این کشور تأسیس خواهد شد.

کودای‌بردیف تأکید کرد: 15 مدرسه در قرقیزستان در خطر خرابی است و به همین دلیل دانش‌آموزان آن به ناچار در چادرهای مخصوص تحصیل می‌کنند.

وی همچنین گفت: طبق بررسی وضعیت مؤسسات آموزشی توسط وزارت آموزش و پرورش قرقیزستان 193 مدرسه نیاز به بازسازی یا تعمیرات اساسی دارند.

طبق آمار رسمی در حال حاضر در قرقیزستان 2218 مدرسه با ظرفیت 600 هزار محصل وجود دارد اما در این مدارس حدود یک میلیون دانش آموز درس می‌خوانند.

سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در بخش‌های دینی و آموزشی در قرقیزستان در حالی است که به باور کارشناسان، این اقدامات در راستای تقویت نفوذ «ریاض» در لایه‌های مختلف اجتماع کشور و در نهایت تبلیغ ایدئولوژی خود که همان سلفیت و وهابیت است، صورت می‌گیرد.

حضور عربستان در بخش آموزشی قرقیزستان در حالی است که چندی قبل نیز سفارت سعودی در بیشکک، مرکز فرهنگی عربستان را در کتابخانه ملی قرقیزستان افتتاح کرد.

این در حالی است که پروسه حضور عربستان در بخش‌های مختلف در قرقیزستان از زمان افتتاح سفارت این کشور در بیشکک روندی صعودی به خود گرفته است و ریاض با اختصاص بودجه‌های کلان به این جمهوری آسیای مرکزی، سعی در تحکیم نفوذ ایدئولوژیک خود دارد.

در این راستا علیرغم آنکه جامعه مسلمانان قرقیزستان که اکثریت اهل سنت و حنفی مذهب هستند (قبلا رویکرد معتدلی در مناسبات با اهل تشیع و دیگر مذاهب داشتند)، در این اواخر از سوی برخی از روحانیون قرقیزستانی تحصیل کرده در عربستان، پاکستان و دیگر مراکز آموزشی دینی نزدیک به سعودی‌ها، پیوسته جامعه مسلمانان این کشور علیه شیعه و همچنین علیه روسیه به دلیل پشتیبانی از نظام سوریه، تحریک می‌گردند که اینگونه اقدامات، نگرانی‌هایی جدی را در بین کارشناسان و تحلیلگران و برخی شخصیت‌ها و مقامات کشور ایجاد کرده است

منبع: فارس

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۷۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۳۴۴ مدرسه در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: تعهد خیران نیک اندیش در سال گذشته ۱۴ هزار و ۴۵۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد سه برابری داشته است.
میثم لک زایی افزود:  بیش از ۲۱۰ هزار مترمربع از پشت بام مدارس سیستان و بلوچستان ایزوگام شد که در سیل اخیر جنوب استان یکی از مواردی که سبب شده آسیب کمتری به مدارس وارد شود، اقدامات پیشگیرانه نوسازی مدارس بوده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: امسال ۲۶۰ هزار مترمربع آسفالت محوطه مدارس در سطح استان انجام شده است.
وی یکی دیگر از اقدامات مهم دولت سیزدهم را آغاز طرح های محرومیت زدائی دانست و گفت: از این محل ۵۹ طرح با تعداد ۴۳۸ کلاس درس در حال ساخت است که در ماه‌های پایانی سال گذشته تعدادی از آنها به بهره برداری رسید.
لکزایی در خصوص هنرستان‌ها و شبانه روزی‌ها نیز افزود: ۳۰۷ کلاس درس همسو با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و فراگیری حرفه و گسترش عدالت آموزشی در سطح استان در حال ساخت است.

وی ادامه داد: هم اینک ۳۵ سالن‌های ورزشی و استخر‌های در دست ساخت داریم که بهره برداری از آنها کمک قابل توجهی به توسعه ورزش در بین دانش آموزان استان می‌کند.

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت یک مدرسه و افتتاح ۴ چمن مصنوعی در بهمئی
  • رویکرد نوسازی مدارس تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است
  • حق نداریم مدارس خیرساز را تغییر نام دهیم
  • کسری ۳۳۱ هزار متر مربعی فضای آموزشی در کردستان
  • ساخت ۳۴۴ مدرسه در سیستان و بلوچستان
  • ۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز
  • مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی دانشجو می پذیرد ؛ جزئیات و مهلت ثبت نام
  • بهره برداری و آغاز ساخت ۴ مدرسه در میناب
  • تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود
  • جبران کمبود ۵هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده