Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@22:09:33 GMT

خرداد ، ماه طلایی در بام‌ ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۷۸۴۲۵

خرداد ، ماه طلایی در بام‌ ایران

اگر در روزهای پایانی فصل بهار قصد سفر دارید، بام ایران می‌تواند رویایی‌ترین خاطره شما را در خرداد رقم بزند. کافی است تنها یک بار به شهرکرد یا همان بام ایران سفر کنید، آن زمان است که این شهر رویایی، یکی از مقاصد همیشگی سفرهای‌تان خواهد شد. شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

نام چهارمحال و بختیاری اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقه بختیاری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهارمحال، بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقه بختیاری بوده است. محال جمع مکسر کلمه محل به معنی ناحیه و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان. منطقه بختیاری نیز که از دیر باز کوچ‌گاه ایل بزرگ بختیاری بوده و است، هم‌اکنون شامل شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان می‌شود. در این گزارش به‌بخش کوچکی از هزاران پتانسیل گردشگری این استان اشاره می‌شود.

نگینی به‌نام تالاب چغاخور

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، تـالاب چـغاخـور در دامنه ارتفاعات بر آفتاب و کلار همچون نگینی می‌درخشد و هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی، حواصیل ، لک لک سفید ، خروس کولی و آبزیانی چون ماهی کپور و نوعی از ماهیان گورخری است. هوای مطبوع و چشم اندازهای زیبایی که در این مکان قرار دارد آن را در ردیف یکی از مهم‌ترین کانون‌های سیاحتی استان قرار داده است. این تالاب در مسیر شهرکرد – ایذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهرکرد 60 کیلومتر فاصله دارد.

گردش در تالاب گندمان

تالاب گندمان به‌عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آق بلاغ با فاصله‌ای نه‌چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که بخشی از خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می‌شود. پوشش دایمی آب این تالاب، در حدود 700 هکتار است. اطراف آن نیز همچون تالاب چغاخور، پوشیده از مرغزاری زیباست که معمولا به‌عنوان مرتع غنی برای چرای احشام استفاده می‌شود. چشمه‌های اطراف تالاب علاوه‌بر آنکه مکان مناسبی برای گذران اوغات فراغت به شمار می‌آیند، آب تالاب را نیز تامین می‌کنند. از انواع پرندگان دایمی و مهاجری که در تالاب شناسایی شده‌اند، می‌توان به انواع مرغابی‌ها، کوکر و آنقوت اشاره کرد.

از امکانات ویژه تفریحی و ورزشی اطراف تالاب، پرورش و نگهداری اسب و همچنین سوارکاری در مرغزار پیرامون تالاب است.سنت پرورش اسب از زمان‌های بسیار دور در این منطقه، به‌خصوص در بین قبایل بختیاری معمول بوده و نژاد ویژه‌ای به وجود آورده است که آمیزه‌ای از نژاد بومی و عربی است.

چشمه کوهرنگ، سرچشمه زاینده رود

چشمه کوهرنگ با جریان آب بسیار زیاد از دامنه‌های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ و خم‌های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ می‌ریزد و از تونل اول کوهرنگ، وارد زاینده رود می‌شود. مناظر بسیار زیبای طبیعی اطراف چشمه و حضور عشایر در منطقه، زیبایی آن‌را دوچندان کرده است.

این تونل در سال 1322 جهت انتقال قسمتی از آب چشمه کوهرنگ و چشمه‌های مجاور به زاینده‌رود در چلگرد ساخته شد.تلاش برای انتقال آب به ارمنه بسیار دور بر می گردد . در دوران صفویان تلاش برای ایجاد شکاف در کوه کارکنان و انتقال آب ، راه به جایی نبرد . آثار این تلاش و شکاف هنوز بر پیکره کوه کارکنان پیداست.

شالیزارهای شگفت‌انگیز در آبشار دره عشق

آبشار دره عشق در منطقه مشایخ شهرستان اردل، مجاور روستای دره عشق و در 130کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می‌جهد و ‌صد متر ارتفاع دارد و در کنار این آبشار، رود کارون به آرامی جاری است و در ترکیب با انارستان و شالیزارهای روستای دره عشق و دورک اناری، فضای شگفت انگیزی را به‌وجود آورده است.

آبشار چشم‌نواز آتشگاه

این آبشار در 190 کیلومتری شهرکرد و 40‌کیلومتری شهر لردگان بعد از روستای میلاس و سردشت در دره‌ای روح‌افزا و دلگشا به طول دو کیلومتر در بالا دست روستای کوچک آتشگاه قرار گرفته است. روستای آتشگاه که خاطرات سرداران ایلامی را به یاد می آورد، دره ای تنگ و زیبا با خصوصیات بکر و طبیعی است. در میان دره، نهرخروشانی جاری است و سنگ‌های آهکی و گچی و درختان کهنسال گرد و چنار و بلوط و زبان گنجشک پیرامون آن‌را فرا گرفته و مسیر این آبشار از سرچشمه تا اتصال به رودخانه خرسان است. شیب زیاد و پستی و بلندی های دره به‌طول سه کیلومتر، آبشار‌های متعدد کوچک و بزرگی را ایجاد کرده است که در فاصله 200 متری، دو آبشار بزرگ خود‌نمایی می‌کنند. پیوند عناصر زیبای طبیعی چون دره ، سبزه‌زار و اقلیم مناسب ، فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج و گشت و گذار در این مکان فراهم می آورد. سراسر بهار و تابستان این آبشار قابل مشاهده است.

پیرغار و کتیبه های تاریخی

در 32 کیلومتری شهرکرد، به شهرستانی به نام فارسان می‌رسیدو پنج کیلومتر مانده به فارسان، روستایی به‌نام ده چشمه وجود دارد. در این روستا مجموعه طبیعی- تاریخی پیرغار با چشمه‌های پرآبی که دو کتیبه تاریخی را فرا گرفته، جلوه‌گری می‌کند. آب همچون دانه‌های مروارید از این چشمه سرازیر و آبشاری بلند از آن ساخته است.در این مکان طبیعی، دو کتیبه تاریخی که قسمتی از حوادث دوران مشروطیت را نقل می‌کند، بر صخره سنگ‌ها حک شده است. قبل از رسیدن به فارسان در یک سه راهی، تنها 15کیلومتر راه را به سوی شهر جونقان طی کنید تا به این مکان برسید.

پارک ملی تنگه صیاد

با طی مسافت ۱۵ کیلومتر از شهرکرد، حیات‌وحش باور نکردنی این منطقه قابل مشاهده است و مسافرانی که مسیر شهرکرد -اصفهان را طی می‌کنند، در کنار جاده مناظر بی‌بدیلی از این پارک‌وحش دیدنی را مشاهده خواهند کرد. علاوه‌بر حیات وحش و آب و هوای معتدل، دره‌های زیبا همچون «پاچفت» و «بستان شیر» مامنی خواهند بود برای مسافرانی که می‌خواهند به دور از هیاهوی شهر، ساعتی در آرامش بیاسایند. براساس بررسی‌های انجام شده، پوشش گیاهی منطقه شامل ۲۰ تیپ گیاهی‌ است که تقریبا در تمام آن‌ها گونه‌های مختلف گون و برخی از گندمیان دیده می‌شود. در این بررسی‌ها ۲۵۲ گونه متعلق به ۵۲‌تیره شناسایی شده که تعداد کمی از آن‌ها یکساله و اغلب چند ساله علفی هستند. مجموعه پارک ملی تنگ صیاد با مساحت ۲۷ هزار هکتار در ۱۵ کیلومتری شهرکرد واقع شده است.

پارک جنگلی پروز

در 50 کیلومتری لردگان، گردشگاه زیبای پروز با طبیعت بهشتی خود در امتداد دره ای سرسبز قرار گرفته است. فضای دنج و خلوت، سایه‌سار درختان بلند و قد کشیده این پارک، چشمه‌های زلال متعدد، به‌علاوه شالیزارهای پراکنده و درختان جنگلی اطراف، تصویری زیبا از طبیعت خداوندی را جلو چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد. به‌گونه‌ای که کمتر گردشگر و بازدیدکننده‌ای است که با یک بار دیدن، میل بازدید مجدد در دلش موج نزند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۷۸۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد

به گزارش هشمهری آنلاین به نقل از ایرنا، رقابت‌های کسب سهمیه المپیک همچنان ادامه دارد و کاروان ایران برای رقابت‌های ۲۰۲۴ پاریس تاکنون موفق به کسب ۱+۳۱ سهمیه شده است.

کشتی ۱۱ سهمیه (آزاد ۵ و فرنگی ۶)، تیراندازی ۴ سهمیه (هانیه رستمیان، شرمینه چهل‌امیرانی، فاطمه امینی، محمد بیرانوند)، تکواندو ۴ سهمیه (مهران برخورداری، ناهید کیانی، مبینا نعمت‌زاده، آرین سلیمی)، دوچرخه‌سواری جاده (رنکینگ اتحادیه جهانی)، شمشیربازی ۱+۳ سهمیه (پاکدامن، رهبری، فتوحی، باهر که سه شمشیرباز در بخش تیمی هم شرکت خواهند کرد و به محض رقابت نفر چهارم شمشیربازی ایران در پاریس، نام او در لیست سهمیه‌ها خواهند نشست)، وزنه‌برداری ۲ سهمیه (مصطفی جوادی در دسته ۸۹ و علی داودی در دسته ۱۰۲+ کیلوگرم)، قایقرانی ۵ سهمیه (۲ سهمیه در روئینگ و ۲ سهمیه در آب‌های آزاد و حضور ۵ ورزشکار) و سهمیه تاریخی ژیمناستیک (مهدی الفتی) ۸ رشته‌ای هستند که فعلا برای کاروان ایران موفق به کسب سهمیه شده‌اند و البته این تعداد بیشتر نیز خواهد شد.

از طرفی پیش‌بینی برخی مسئولان این است که کاروان المپیک کشورمان با ۳۵ سهمیه در ۱۶ رشته در بازی‌های المپیک شرکت خواهد کرد.

در این بین اما گفته می‌شود طبق پیش‌بینی‌ها با توجه به شرایط کنونی، کاروان ایران تنها ۲ طلا و یک برنز در پاریس خواهد گرفت؛ پیش‌بینی که سخت‌گیرانه به نظر می‌رسد. با این حال آن‌چه از زبان مسئولان در برخی جلسات مطرح شده، قطعی بودن کسب یک طلا برای کاروان کشورمان در پاریس است که این پیش‌بینی نیز بیش از حد محافظه‌کارانه است.

این درحالی است که پیش‌بینی هوش مصنوعی از مدال‌های احتمالی ایران در المپیک پاریس نقطه مقابل این پیش‌بینی‌ها است.

وقتی از هوش مصنوعی می‌خواهیم عملکرد کاروان ایران در پاریس ۲۰۲۴ را با توجه به شرایط کنونی از جمله مصدومیت حسن یزدانی نابغه جویباری کشتی آزاد، ناکامی فروغی در کسب سهمیه المپیک تیراندازی و تلاش تیم ملی والیبال برای اوکی کردن بلیت پاریس از مسیر لیگ ملت‌های والیبال پیش‌بینی کند، نتیجه جالب توجه و غافلگیرانه‌ای پیش‌روی‌مان قرار می‌دهد.

هوش مصنوعی معتقد است مسیر والیبال برای کسب سهمیه المپیک از طریق لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ سخت است. با این حال این ابراز دیجیتال که غیبت فروغی در المپیک پیش‌رو را متاثرکننده می‌داند، پیش‌بینی می‌کند که کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و حتی تیراندازی و دوچرخه‌سواری ایران هم شانس کسب مدال در پاریس هستند.

هوش مصنوعی در پاسخ به این سوال که شانس‌های طلایی کاروان ایران در المپیک کدام رشته و ورزشکاران هستند، پاسخ می‌دهد: کشتی و وزنه‌برداری.

وزنه‌برداری درحالی از سوی هوش مصنوعی در زمره رشته‌های شانس طلا محسوب می‌شود که مسئولان ورزش کشور امید چندانی به مدالیست شدن این رشته در پاریس ندارند؛ چه رسد به کسب مدال طلا!

اما پیش‌بینی هوش مصنوعی درخصوص نتایج احتمالی کشتی آزاد در المپیک پاریس کاملا غافلگیرانه است.

این ابزار دیجیتال با ابراز تاسف از مصدومیت حسن یزدانی، کامران قاسمپور را یکی از شانس‌های کسب مدال در پاریس می‌داند و با قاطعیت معتقد است که امیرحسین زارع پادشاه سنگین وزن کشتی جهان نخستین مدال طلای ایران در المپیک پاریس را به نام خود ثبت خواهد کرد. در کشتی فرنگی هم پیش‌بینی کسب مدال از سوی ساروی و میرزازاده را دارد.

ضمن این که پیش‌بینی هوش مصنوعی این است که کاروان ایران بین ۳۰ تا ۳۵ سهمیه خواهد گرفت و بین ۵ تا ۹ مدال در این دوره از بازی‌های المپیک کسب خواهد کرد.

حال باید تا اواخر مرداد منتظر ماند و دید در نهایت پیش‌بینی هوش مصنوعی از عملکرد کاروان ایران درست از آب درمی‌آید یا خیر.

کد خبر 848109 برچسب‌ها ویژه ورزشی المپیک کشتی

دیگر خبرها

  • دو برابر شدن بودجه شهرداری شهرکرد
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • پیشرفت ۸۵ درصدی عملیات احداث پل عابر پیاده خیابان آبشار + فیلم
  • سلطان آسمان ایران در خطر انقراض/ عکس
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • خروش آبشار فصلی بر اثر بارش‌های اخیر در منطقه کیش انجیرو روستای گوجر + فیلم
  • نجات مصدوم حادثه سقوط از آبشار ورخامن
  • والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود ؟