Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@17:34:54 GMT

راهکارهای لازم برای رسیدن به اشتغال مناسب در کشور

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۰۷۰۱

راهکارهای لازم برای رسیدن به اشتغال مناسب در کشور

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «یکی از مشکلات ما در بحث اشتغال عدم توجه به نقاط استراتژیک کشور است»، گفت: در تمام دنیا تمرکز سرمایه‌گذاری خود را در مناطق مرزی انجام می‌دهند؛ تا زمانی‌که این رویکرد در کشور اصلاح نشود، بخش عمده‌ای از مشکلات کشور حل نمی‌شود.

به گزارش ایسنا همایون یوسفی در جلسه شورای اداری استان اهواز، با اشاره به نامگذاری سال 96 به نام سال "اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال" اظهار داشت: لازم است اکنون که ابتدای سال هستیم، نسبت به واکاوی وقایع و موضوعات مربوط به اشتغال، یک بررسی علمی و دقیق داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اشتغال مهم‌ترین دغدغه مسئولان است و اگر برای آن فکر اساسی نشود، ممکن است منشآ بحران‌های زیادی در کشور باشد. اگر بخواهیم به اشتغال به عنوان یک دغدغه نگاه کنیم، حل آن از سوی یک قوه ممکن نیست و همه دستگاه‌ها، قوا و ظرفیت‌های کشور باید پای کار بیایند تا این مشکل برطرف شود.

وی گفت: در جمعیت 80 میلیونی کشور حدود 20 تا 30 میلیون جمعیت شاغل داریم. اگر بخواهیم به یک رقم بیکاری مناسب برسیم و سطح اشتغال در کشور سطح مناسبی باشد، باید عدد اشتغال در کشور به 30 تا 33 میلیون برسد و اگر بخواهیم در بحث اشتغال ورود جدی داشته باشیم، باید ابتدا اهرم‌هایی که می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کند، بررسی کنیم و سپس به فکر ایجاد آن باشیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: برای حل مشکل اقتصاد دو رویکرد اساسی وجود دارد؛ یکی افزایش مشارکت‌های مردمی است و دیگری ایجاد ارتباط مناسب با بازارهای جهانی تا بازاری برای صادرات کالای خود داشته باشیم. افزایش مشارکت مردم در بحث اشتغال، شاید کمی مشکل باشد. به نظر می‌رسد با توجه به اهدافی که برای کشور متصور هستیم، چون مردم مشارکت مناسبی در فضای کسب و کار ندارند، شاید ایجاد این فضا کمی مشکل باشد و به‌زودی به نتایج مناسبی برای بهبود فضای کسب و کار نرسیم.

وی ادامه داد: باید ارتباط سازمان‌یافته‌ای با جهان داشته باشیم. با ملاحظاتی که ما در منافع ملی داریم، همچنین اهمیت تحریم‌ها در کشور، ما ارتباط سازمان‌یافته‌ای با بازارهای جهان نداریم که این موضوع ایجاد اشتغال را در کشور دچار مشکل می‌کند.

وی درباره راهکارهای لازم برای رسیدن به اشتغال مناسب در کشور، گفت: برای این‌که به عدد خوبی در اشتغال برسیم باید 950 هزار شغل در سالدرکشور ایجاد شود که این مساله نیازمند رشد اقتصادی 7 تا 8 درصد است. کشورهای کمی در دنیا هستند که چنین رشدی دارند و به‌جز چین و هند، کشورهایی که بتوانند بیش از 600 هزار شغل در سال ایجاد کنند، بسیار محدودند.

یوسفی ادامه داد: یکی از موارد دیگری که می‌تواند اشتغال را بهبود دهد و آن را به سمت اشتغال پایدار پیش ببرد، این است که از فضای رکود خارج شویم. رکود، موجب افزایش مشاغل غیررسمی در کشور می‌شود. در خصوص تعداد شغل‌های ایجادشده، گفته می‌شود که حدود 600 هزار شغل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: باید دید این شغل‌ها، شغل پایدار هستند، یا خیر. وقتی رکود وجود داشته باشد، ما شاهد بحران‌های کف خیابانی هستیم. امروز هم می‌بینیم که مقابل مراکز تصمیم‌گیری دولتی هر روز تجمعات مردمی وجود دارد. اگر امروزه بحران‌های کف خیابانی و بحران‌های اجتماعی را در خصوص اشتغال نمی‌بینیم، علت آن عملکرد مناسب ما نیست بلکه به علت ظرفیت بزرگ اقتصادی کشور است.

وی گفت: اگر بخواهیم در زمینه بهبود فضای کسب و کار و اشتغال، کار مناسبی انجام دهیم، باید ابتدا به قوانین توجه ویژه‌ای داشته باشیم و آن‌ها را اصلاح کنیم. قوانین ما به گونه‌ای است که رابطه بخش خصوصی و دولتی را بهبود ببخشد، اما زمانی یک اقتصاد مولد خواهد بود و ایجاد اشتغال می‌کند که ارتباط بخش‌های خصوصی با یکدیگر بهبود یابد. پس ما با نظام فعلی که در صدد ارتباط دولت با بخش‌های خصوصی است، نمی‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان این‌که «در بحث اشتغال باید به ظرفیت‌های ذاتی هر منطقه نگاه کرد»، افزود: نمی‌توان به تمام نقاط کشور به یک چشم نگاه کرد. امروز بیشترین میزان اشتغال در کشور، در نقاط مرکزی و بیشترین رقم‌های بیکاری در نقاط مرزی است؛ در حالی‌که در دنیا کاملاً برعکس است.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته می‌دانند بازتولید ثروت در نقاط مرزی، بیشتر است و تمرکز و سرمایه‌گذاری خود را آن‌جا انجام می‌دهند. شاید یکی از مسائلی که اشتغال را در کشور ما به‌عنوان یک دغدغه مطرح کرده، این است که ما به مناطق استراتژیک کشور کمتر توجه می‌کنیم و به همین علت بازتولید ثروت ما کمتر است. تا وقتی این رویکرد تغییر نکند، در خصوص اشتغال، مشکل عمده‌ای از مشکلات کشور حل نمی‌شود. زمانی که خوزستان رونق داشت به تنهایی بار عمده‌ای از اشتغال کشور را بر عهده داشت.

وی تأکید کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند در اشتغال به ما کمک کند، این است که ایجاد اشتغال را به مردم بسپاریم. برای تولید کار هم باید تولید فکر کنیم. یکی از راهکارهای مهم برای ایجاد اشتغال، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است. اگر بر تولید فکر در این شرکت‌ها تمرکز کنیم، این کار در بازتولید فکر و ثروت بسیار موثر است.

یوسفی گفت: با بررسی‌هایی که انجام شده، می‌توان با افزایش سرمایه‌گذاری در برخی حوزه‌ها بحث اشتغال را حل کرد. یکی از راه‌هایی که بار عمده اشتغال را به دوش می‌کشد، بخش خدمات است. اگر در برخی استان‌های دیگر می‌بینیم که بحث اشتغال حل شده، شاید چون 70 تا 75 درصد آن بر عهده بخش خدمات است. در خوزستان چون از گذشته یک سیستم صنعتی داشته‌ایم، بار اشتغال در بخش خدمات تنها 25 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: در استان در حوزه صنایع پایین‌دستی ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد. در کشور هم‌اکنون با بحران حفظ مشاغل مواجه هستیم. یکی از مشکلات ما در خوزستان نیز همین است. در دهه 40 تا 50، کارخانجات زنجیره‌ای ساخته شدند،اما امروز شاهد هستیم که این کارخانه‌ها یکی پس از دیگری دچار مشکل می‌شوند. بخشی از این مشکلات به‌خاطر مشکلات اقتصادی است و بخش دیگر نیز به‌دلیل وجود گروه‌هایی است که با قصد و نیت ورشکستگی این کارخانه‌ها فعالیت می‌کنند تا آن‌ها را در مزایده با قیمت پایین‌تر بخرند و سپس از مستغلات و مایملک این کارخانه‌ها استفاده کنند.

وی تأکید کرد: اگر امسال تمام وقت خود را بر مساله اشتغال بگذاریم، شاید کار به‌جایی کرده باشیم. در خصوص ماده 112 قانون برنامه توسعه ششم کشور باید گفت که قرار است به استان‌های محدوده جنگی توجه ویژه‌ای شود. محدوده عملیات جنگی مشخص شده، میزان عقب‌ماندگی مناطق در سال اول مشخص می‌شود و توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از سال دوم طرح به بعد، بودجه‌ای جداگانه برای جبران عقب‌ماندگی این مناطق تعیین شده تا سالانه 10 درصد عقب‌ماندگی این استان‌ها کاسته شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: در بند دیگری از این طرح، لایروبی اروند در نظر گرفته شده است؛ با توجه به نقشی که بنادر در سال‌های قبل از جنگ در توسعه استان داشته‌اند، این نکته می‌تواند بسیار با اهمیت باشد. در بندهای بعدی نیز دیده شده که میزان دریافت حقوق پرسنلی هم در ادارات دولتی و هم غیردولتی به صورت قابل توجهی افزایش یابد. مجلس وظیفه داشت این طرح را به تصویب برساند، اما از استانداری برای اجرای آن کمک می‌خواهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۰۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هدایت نقدینگی به‌سمت تولید صنایع پایین‌دست نفت افزون بر بی‌نیازکردن کشور، اشتغال ایجاد می‌کند و برای مردم نیز سودآوری به‌ همراه خواهد داشت.

پرویز محمدنژاد با بیان اینکه تعامل بانک‌ها با صنعت نفت، همکاری برد - برد تلقی می‌شود، به خبرنگار شانا گفت: ایجاد و تقویت سازوکارهای حضور نظام بانکی در صنعت نفت، افزون بر پرکردن خلأ کمبود منابع مالی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت، موجب کارآمدی و سودآوری پایدار و اقتصادی نظام بانکی کشور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید سرمایه‌های سرگردان در حوزه‌های مسکن، خودرو و... را به سوی صنعت به‌ویژه صنعت نفت سوق داد، افزود: هدایت منابع بانک‌ها به سمت پیشران و لوکوموتیو اقتصاد ایران بدون تردید به سامان‌دهی و نقش‌آفرینی مثبت بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور منجر می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: حضور سودآور و منطقی بانک‌ها در صنعت نفت و گاز، زمینه‌ساز تقویت توانمندی بانک‌ها برای حضور پایدار در این صنعت و سودآوری پایدار برای بانک‌ها می‌شود. این شرایط نه‌تنها به تقویت نظام بانکی و رضایت سهام‌داران آن‌ها منجر می‌شود، بلکه اقتصاد ملی به‌ویژه بازار سرمایه را در مسیر رشد و رونق قرار می‌دهد.

محمدنژاد اظهار کرد: هدایت نقدینگی به‌سمت تولید صنایع پایین‌دستی نفت افزون بر بی‌نیازکردن کشور، اشتغال ایجاد می‌کند و برای مردم نیز سودآوری به‌ همراه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم
  • کارگران؛ صف اولی‌های جبهه تولید
  • تاکید بر رونق تولید برای ایجاد اشتغال و سرمایه در کشور
  • کمیته امداد، نهاد پیشران در حوزه اشتغال کشور است
  • بازگشت ۲۳۲ واحد راکد استان به چرخه تولید
  • بازگشت ۲۳۲ واحد راکد به چرخه تولید