Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری بندرلنگه با اشاره به تهدید روستای کندران بندرلنگه به واسطه پیشرفت فروچاله‌ها گفت: در صورتی که برای مقابله با این موضوع تامین اعتبار نشود باید روستا را جابه‌جا کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرلنگه، روح‌اللهوفاکیش بعد از ظهر امروز در حاشیه بازدید از بیابان‌های غرب استان هرمزگان با بیان اینکه شهرستان بندرلنگه با 824 هزار هکتار وسعتسومین شهرستان از نظر وسعت استاظهار داشت: بیش از 150 هزار هکتار معادل 18 درصد اراضی شهرستان بیابانی است که بیشترین میزان در بخش های مرکزی و شیبکوه قراردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان‌ کرد: شوره‌زار مهرگان به شکل ریزگرد خود را نشان داده است و روستاهای حسینه، کندران، لاوران، باوردان، چاه درویش، ارمک، چاه مسلم، چمپه، گارستانه، مهرگان و باورد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری بندرلنگهتصریح کرد: با توجه به شوربودن این مناطقبرای تنفس انسان خطرناک است و باعث بروز بیماری‌های تنفسی و ریوی می‌شود.

وفاکیش ادامه داد: اداره منابع طبیعی بندرلنگه از سال 86 اجرای طرح مطالعاتی اراضی بیابانی چاه مسلم ـ ارمک راشروع و در سال 87 در کمیته تصویب طرح‌ها مصوب شد و پس از آن از محل اعتبارات ملی از سال94 عملیات اجرایی به‌صورت بیومکانیک شامل احداث هلالی آبگیر و بندهای خاکی و عملیات بیولوژیک شامل کاشت نهال اجرا شد.

وینهال‌های کاشته شده را شامل تج، مغیر، چوچ، گز، کنار، درمان قرب و کهور ایرانی به مساحت 120 هکتار شامل عملیات بیومکانیک 27 بند خاکی و بیولوژیک 12 هزار اصله نهال عنوان کرد.

وفاکیش گفت: در سال 84 عملیات بیومکانیک اراضی بیابانی شیبکوه در روستای رستاق و مرباغ از محل اعتبارات ملی اجرا شد.

وی افزود: امسال برای نخستین بار کمیته برنامه‌ریزی شهرستان صد میلیون تومان را جهت بیابازدایی در شهرستان تخصیص داد.

مدیرمنابع طبیعی و آبخیزداری بندرلنگههدف از اجرای این طرح ها را مقابله و جلوگیری از ریزگردها و فرسایش خاک، تثبیت خاک، ایجاد پوشش گیاهی و تامین خوراک دام وتولید علوفه خواند.

وفاکیش گفت: طرح تفضیلی ـ اجرایی حوزه آبخیز کندران ارمک به مساحت 26 هزار هکتار درسال های 94 و 95 مطالعات آن انجام و مورد تصویب کمیته تایید طرح قرار گرفت که بخشی از این طرح با طرح بیابان‌زدایی ارمک چاه مسلم مشترک است. هدف از اجری آن هم کنترل سیلاب، احداث سامانه‌های آبگیر، جلوگیری از ریزگردها، جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل گالی است.

ویگالی در کندران را یکی از چالش‌های اساسی این شهرستان عنوان کرد و گفت: گالی‌ها 200 متر با تاسیسات برق فاصله دارد که اگر اعتبارات لازم برای این بخش تخصیص نیابد، بایدروستا جابه‌جا شود.

انتهای پیام/

R7872/P1357/S6,58/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۱۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس

به گزارش آخرین‌نیوز به نقل از فارس؛ کپر جودکی روستایی که لک‌لک‌های عاشق آن را به منطقه ویژه گردشگری تبدیل کردند، لک‌لک‌ها در همه فصول سال در روستا حضور دارند و هیچگاه روستا را ترک نمی‌کنند.

کپرجودکی، روستایی در شهرستان بروجرد و در استان لرستان است، این روستا در دهستان همت‌آباد در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد، روستای کپر جودکی با تالاب بیشه دالان بروجرد همسایه است و این همسایگی باعث شده لک‌لک‌ها عاشق روستا و مردم خوب آن شوند.

مردم روستای کپر‌جودکی و ریش‌سفیدان، حضور لک‌لک‌ها را بیش از ۶۰ سال در روستا تایید می‌کنند، آنان لک‌لک‌ها را مایه برکت و آرامش و رونق برای روستا می‌دانند و مزاحمتی برای آنان ایجاد نمی‌کنند.

مردم روستا به خلق و خوی زندگی لک‌لک‌ها آشنا هستند و بسیاری از رفتارهای آنان را متوجه می‌شوند، مثلا پیرمرد روستایی می‌گفت: هنگامی که منقارشان را به هم زده و صدایی از آن درمی‌آورند، در حال ارتباط و صدا کردن جفت‌شان هستند.

اداره برق شهرستان بروجرد نیز سالهای گذشته در اقدامی جالب خطر برق گرفتگی را از لک‌لک‌ها دور کرد و با ایمن سازی تیرهای برق امنیت جانی لک‌لک‌ها را تضمین نمود.

شورای روستا نیز با همکاری خیرین و طبیعت‌دوستان در بالای تیرهای چراغ برق روستا صفحه‌های فلزی نصب کرد تا لک‌لک‌ها به راحتی بتوانند بر روی آن لانه سازی کنند.

در بهار که فصل تخم‌گذاری پرندگان است، لک‌لک‌های عاشق روستای کپرجودکی نیز در آشیانه‌های خود تخمگذاری کرده و جوجه لک‌لک‌های عاشق بسیاری را به دنیا می‌آورند.

خلاصه اینکه در این روزهای بهاری که سرسبزی و طراوت از دشت و کوه و جنگل می‌طراوت، روستای کپر‌جودکی منطقه گردشگری زیبایی است که لک‌لک‌ها میزبان گردشگران هستند، مردم روستا نیز با چهره‌ای گشاده و صمیمیتی وصف ناپذیر از گردشگران و طبیعت دوستان استقبال می‌کنند.

خلاصه اینکه لک‌لک‌ها با حضورشان در روستای کپر‌جودکی گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری از سراسر ایران را عاشق روستا کردند و باعث شناخته شدن آن در پهنه گردشکری ایران شدند.

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۹۵ درصدی طرح‌های تامین آب شرب ۷ روستای شهرستان چایپاره
  • روستای فهرج در مسیر جهانی شدن قرار گرفت
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • آب با صرف بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به روستای توانه در نهاوند رسید
  • آبرسانی به دهدشت غربی نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان
  • غرق شدن ۲ کودک در رودخانه مهران بندرلنگه
  • عشق معلمی دَربیابان
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • آبرسانی به ۸۲۰ روستای استان کرمانشاه در قالب پروژه‌های ملی، استانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی