Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج- طرح تکثیر و پرورش اسب اصیل کرد با حضور استاندار کردستان در پنجمین روز از هفته جهادکشاورزی در روستای سراب قامیش سنندج به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگارمهر، رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان در مراسم افتتاح این پروژه که با حضور استاندارکردستان و فرماندارسنندج انجام شد، گفت: اسب کرد و بزمرغز دو نژاد حیوانی هستند که زیر پوشش سازمان جهادکشاورزی در راستای حفظ و نجات از انقراض قراردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم ذوالفقاری عنوان کرد: در بحث اسب کردی علی رغم اینکه ردیف اعتباری ویژه ای برای آن نداریم ولی تاکنون اقدامات مطلوبی در راستای حفظ این نژاد اصیل انجام داده ایم.

وی به اقدامات انجام شده در راستای پرورش و حفظ و حراست اسب اصیل کرد در استان اشاره کرد و گفت: آمارگیری سالیانه از اسب های موجود در استان، تهیه طرح تحقیقاتی تعیین ژنوتیپ اسب اصیل کرد و خون گیری از تعداد ۶۰۵ سر از اسب های استان و استان های همجوار طی سه مرحله از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای حفظ این نژاد بوده است.

وی اظهارداشت: بر اساس آمارگیری سال ۹۵ ،هزار و ۱۸۹ سر اسب در استان کردستان وجود دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی کردستان بیان کرد: میکروچیپ گذاری تعداد ۸۸۲ سر از اسب های اصیل استان و صدور پروانه تاسیس ۶ واحد صنعتی تکثیر و پرورش اسب اصیل مرد در شهرستان های سنندج، قروه،سقز و بیجار از دیگر اقدامات این سازمان در خصوص حفظ و پرورش اسب اصیل کرد است.

مجری طرح تکثیر و پرورش اسب اصیل کرد با بیان اینکه این واحد،ظرفیت نگهداری ۲۰ سر اسب را دارد، گفت: در حال حاضر ۱۰ سر اسب در این واحد موجود است.

بختیار صادق وزیری اضافه کرد: برای ایجاد این واحد ۸ میلیارد ریال هزینه شده و از تسهیلات بانکی هم استفاده نکرده ام.

وی عنوان کرد: با احداث و راه اندازی این واحد برای چهار نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

گفتنی است، علاوه بر پروژه مذکور امروز توسط استاندار کردستان واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت ۱۳۰ تن گوشت سفید درسال و با اشتغالزایی برای پنج نفر در سنندج افتتاح شد.

دیواره صخره نوردی واقع در مجتمع ورزشی جهادکشاورزی استان در سنندج که با هزینه ۶۸ میلیون تومانی احداث شده از دیگر پروژه هایی بود که امروز توسط استاندار به بهره برداری رسید.