Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز در دیدار با مدیرکل، معاونین و روسای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با وی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش در رابطه با فرهنگ و تهدیدات این حوزه با عناوین مختلفی چون، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم هشدار می دهند و این نشان دهنده ی اهمیت موضوع فرهنگ از دیدگاه ایشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، تصریح کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی از طرق مختلف سعی در مقابله با این نظام دارند برهمین اساس جنگ نرم و رخنه فرهنگی را انتخاب کرده‌اند چراکه ویژگی جنگ نرم و نفوذ نرم، آرام بودن و بی سر و صدا بودن آن است.

حجت‌الاسلام آل هاشم، خاطرنشان کرد: دشمنان برخورد سخت و سخت افزاری را با نظام اسلامی پرهزینه ارزیابی کردند، اگر چه دشمن از تهدیدات نظامی دست برنداشته است اما برخورد نظامی را پرهزینه می دانند و در این رابطه ٨ سال دفاع مقدس را تجربه کرده اند.

امام جمعه تبریز، با بیان اینکه جنگ نرم دشوراتر و خطرناک‌تر از جنگ سخت و نظامی است، ادامه داد: در جنگ نظامی دشمن و مواضع آن مشخص است، اما در جنگ نرم شناخت حق و باطل سخت و دشورا است و همین امر است که سبب دشواری جنگ فرهنگی شده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های دشمن از طریق جنگ نرم، تهاجم فرهنگی و نفوذ برای ضربه به ایران اسلامی، گفت: دشمن به دنبال ترویج مدگرایی، ناامید کردن جوانان به آینده کشور، ترویج مواد مخدر در جامعه، تضعیف مسؤولان نظام و ولایت فقیه است که باید در برابر این هجمه ها برنامه ریزی قدرتمندی انجام گیرد.

حجت‌الاسلام آل هاشم، موازی کاری در فعایت‌های فرهنگی را از آفت‌های این حوزه برشمره و تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی به عنوان یک نهاد مرجع می‌تواند در انسجام بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی در سطح استان عمل نماید.

وی در ادامه با اشاره به تنوع فعالیت‌های فرهنگی و هنری زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: سلایق و علایق مختلف و متنوعی در این حوزه وجود دارد و می بایست زمینه تعالی و گسترش تمامی رشته های فرهنگی و هنری را ایجاد نماییم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، شعر و ادب را یکی از ارکان فرهنگ برشمرد و گفت: از طریق این هنر ارزشمند می توان پیام اسلام و انقلاب را در جامعه منتشر کرد و برهمین اساس باید از شعرای جوان و حماسی سرا حمایت شود.

وی افزود: آذربایجان و تبریز در زمینه هنر فاخر خوشنویسی همواره افتخارآفرین بوده و بزرگان بسیاری را در دامان خود پرورش داده است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، تاکید کرد: باید در زمینه هنرهای تجسمی، تئاتر، سینما و موسیقی مانع ترویج هنر مبتذل شده و جوانان را به سمت فرهنگ صحیح اسلامی هدایت کرد .

وی تصریح کرد: تبریز در حوزه مطبوعات و چاپ و دیگر عرصه‌های فرهنگی جزو اولین هاست و باید جایگاه اصلی خود را در این حوزه ها بازیابد.

امام جمعه تبریز، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن در کشور، تاکید کرد: باید با همفکری نهادهای فرهنگی و قرآنی سهم استان در تربیت حافظان قرآن مشخص شود.

محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار ضمن گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل ، اظهار کرد: حضور حجت‌الاسلام آل هاشم به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در استان، بدون شک نقطه عطف تاریخی در حیات فرهنگی این استان بوده و امیدواریم در این دوره، فرهنگ و هنر استان شاهد رشد و توسعه و رونق و ترقی قابل توجهی باشد.

وی تاکید کرد: آذربایجان و تبریز دارای پیشینه تاریخی درخشان و گهرباری است و اصحاب فرهنگ و هنر، اهتمام جدی برای بازآفرینی افتخارات گذشته و احیای مکاتب تبریز را دارند.

وی با اشاره به سیاست‌های فرهنگی کشور و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط با حوزه فرهنگ و هدف‌های کلان فرهنگی دولت تدبیر و امید و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این اهداف شامل صیانت از فرهنگ و هویت دینی و ملی، تقویت توان و اقتدار فرهنگی، کمک به ارتقای سطح فرهنگ عمومی، تقویت نهادهای صنفی و تشکل های مدنی فرهنگی و هنری، تضمین آزادی های قانونی و ارتقای منزلت اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر، گسترش ارتباطات و مبادلات جهانی فرهنگی و هنر و بهره گیری از ظرفیت های فناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای تحقق اهداف نظام است.

محمدپور، تعمیق و گسترش فرهنگ عمومی، تمرکز زدایی، واگذاری و واسپاری امور به کنش گران فرهنگ و هنر، تکریم هنر و هنرمند، کاهش تصدی گری و گسترش دایره ی نظارتی و ارتقای شاخص های فرهنگی و هنری را از دیگر اهداف این اداره کل برشمرد.

وی با بیان اینکه این اداره کل نیز با تبعیت از این اهداف برنامه‌های خود را تهیه کرده و پیگیری می‌کند، گفت: در دولت یازدهم در استان با هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی و هنری، سطح تمامی شاخص های فرهنگی و هنری، رشد داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: در حال حاضر ٣٥٠٠ واحد و صنف فرهنگی و هنری تحت نظارت این اداره کل فعالیت می کنند.

وی افزود: ١٢٦٩ کانون فرهنگی هنری مسجد با ١٥٠ هزار نفر عضو، ٨٠ انجمن فرهنگی و هنری، ٦٣ موسسه عال قرآن و عترت، ٣٥٢ چاپخانه، ٢٠٦ ناشر مکتوب و ١٢ ناشر صوتی، ١٩٤ آموزشگاه آزاد هنری، ١٩٨ فروشگاه عرضه محصولات فرهنگ، ١٥ سینما و ٦٨٧ کانون تبلیغاتی بخشی از صنوف تحت نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

محمدپور افزود: در عرصه نشریات استان در سال ٩١ حدود ١٥٧ نشریه فعالیت می کرد که در سال ٩٥ این تعداد به ٣١٠ نشریه مکتوب، الکترونیک و پایگاه های خبری دارای مجوز رسیده است.

وی همچنین به فعالیت سه هنرستان و دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر در سطح استان اشاره و خاطرنشان کرد؛ هنرستان میرک با ١٠٠ سال سابقه فعالیت و هنرستان های اقبال آذر و کوثر با حدود ٣٠٠ هنرجو ، پرورش هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری را در برنامه کاری خود دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، همچنین به تاسیس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان اشاره کرد و گفت: این بنیاد به دنبال وعده رییس جمهور در تبریز فعالیت خود را آغاز کرد و تدوین فرهنگ یکسان سازی کلمات ترکی آذربایجانی و نگارش دایرالمعارف آذربایجان با برخورداری از اساتید برجسته و توانمند از اهم فعالیت های این بنیاد است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۲۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید مهدی حسینی رییس حوزه هنری قم در دیدار علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم به تشریح فعالیت‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: از جمله مأموریت‌های حوزه هنری، جذب و پرورش هنرمندان انقلابی است و خوشبختانه حوزه هنری قم در طول سالیان فعالیت خود، خاستگاه اساتید و هنرمندان مطرح شهر بوده است.

وی با تأکید بر این نکته که متأسفانه فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است گفت: کمبود امکانات و نزدیکی به پایتخت باعث شده تا هنرمندان خوب شهر به تهران مهاجرت کنند و ثمره هنر قم در جای دیگری چیده شود.

حسینی با اشاره به تهیه و تنظیم سند زیست بوم استان در حوزه هنری قم گفت: این سند فرهنگی علاوه بر فرهنگ و هنر به حوزه‌های مختلفی از جمله میراث و گردشگری می‌پردازد و می‌تواند زمینه مناسبی برای همکاری دو دستگاه باشد.

رییس حوزه هنری قم درباره حضور و بهره‌برداری هنرمندان در فضاهای تاریخی گفت: اغلب به تزئینات ابنیه تاریخی به چشم زینت نگاه کردیم در صورتی که این آثار باید منبع الهام قرار گیرد. حضور هنرمند در فضای روح‌بخش ابنیه تاریخی می‌تواند زمینه‌ساز این اتفاق باشد.

وی همچنین در ادامه سخنانش به شکل‌گیری مرکز رشد حوزه هنری با هدف توانمندسازی هنرمندان شهر قم در عرصه‌های مختلفی از جمله اقتصادی اشاره کرد.

فعالیت‌های فرهنگی در شهر قم ضریب پیدا می‌کند

همچنین علیرضا ارجمندی با اشاره به ظرفیت‌های میراث فرهنگی در شهر قم گفت: در بعد فرهنگی میراث انتظار ما بیشتر از این است که در حال حاضر وجود دارد و در این عرصه باید فعالیت بیشتری اتفاق بیفتد که این امر می‌تواند در همکاری با حوزه هنری قم تحقق یابد. با تبیین داشته‌های ارزشمند میراثی و فرهنگی شهر می‌توانیم بسیاری از مشکلات شهر را از پیش رو برداریم و در این عرصه هنرمندان و نگاه هنرمندانه آنها می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به بناهای تاریخی منحصربفرد استان از جمله دیرگچین، مجموعه ابنیه سلجوقی و ایلخانی و مسجد جامع شهر قم گفت: گردشگران ایرانی و غیر ایرانی آثار تاریخی ما را می‌پسندند و فضاهای مدرن شهری برایشان جذابیت ندارد لذا ما باید در تبلیغ و شناساندن این فضاها بکوشیم. معرفی این فضاها برای ما هم برد فرهنگی دارد و هم برد اقتصادی. با فعال شدن ابنیه تاریخی روح هنر اسلامی و اشتغال‌زایی تقویت خواهد شد.

مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همچنین خاطر نشان کرد: هنرمندان عرصه میراث فرهنگی انسجام ندارند و امید است که با همکار دو دستگاه و برگزاری نشست‌های مشارکتی این انسجام حاصل شود و اتفاقات خوبی رقم بخورد چرا که نگاه دنیا به شهر قم است و هر فعالیتی در عرصه فرهنگی در این شهر برد و ضریب خواهد یافت.

وی همچنین به فقر سوغات و عدم تنوع در این عرصه اشاره کرد و گفت: مرکز رشد حوزه هنری قم می‌تواند مرکزی برای بازدید گردشگران و عرضه محصولات هنری بر اساس بوم شهر قم باشد.

کد خبر 6078538

دیگر خبرها

  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی
  • کانون‌های فرهنگی‌ مساجد در غنی‌سازی فرهنگ‌ اسلامی اثرگذار هستند
  • روایتی هنری از تنوع قومیتی
  • معرفی چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی قم در سال ۱۴۰۲
  • توجه به زیرساخته‌های فرهنگی اولویت برنامه‌های استانداری آذربایجان غربی است
  • رژیم غاصب صهیونیستی در بین جهانیان تحقیر شد
  • فرهنگ و هنر استان قم از نظر زیرساخت دچار ضعف است
  • هنر انقلاب اسلامی تاثیرگذار و ماندگار است
  • فرهنگ و هنر در استان بوشهر حمایت می‌شوند/ رفع مشکلات هنرمندان
  • پرداخت ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان بوشهری+عکس