تقلید از مرجع، حکمی عقلایی است/ عدالت علی(ع)؛ الگوی قضاوت اسلامی
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۳۲۷۶
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله مهدی هادوی تهرانی، امروز 25 خردادماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه اسراء به آیه 35 این سوره اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند فرموده است زمانی که پیمانه میکنید و جنسی میفروشید آن را کم نفروشید و پیمانه را درست پر کنید و با ترازوی درست و دقیق وزن کنید که این مسئله برای شما بهتر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: کم فروشی نوعی دزدی پنهان و حقالناسی بر گردن انسان است که اگر کسی بخواهد جبران کند راهی برای آن وجود ندارد که متاسفانه ما کمتر به این مسایل توجه داریم.
هادوی تهرانی بیان کرد: اینکه خداوند فرموده است اگر انسان کوچکترین مقدار کار خیر و شر به اندازه مثقال ذرهای داشته باشد نتیجه آن را میبیند تعابیر اغراقآمیز نیست زیرا انسان در آخرت خود عمل را میبیند بنابر این در معاملات نباید کم گذاشته شود.
وی با اشاره به آیه 36 افزود: در این آیه بر لزوم تبعیت از علم تاکید شده است؛ علم یعنی یقین و اینکه انسان شک و تردیدی در کار نداشته باشد؛ در اینجا فخر رازی اشکالی به آیه کرده و گفته خیلی از کارهایی که ما می کنیم به آن یقین نداریم از جمله در حوزه شریعت که ما مقلد هستیم و علم به اینکه فتوا مطابق با واقع است نداریم که جواب این مسئله در فقه شیعه داده شده است زیرا تصور او مبتنی بر فقه اهل سنت است.
این استاد حوزه عنوان کرد: در فقه و اصول شیعه جواب داده شده که ما باید از چیزی تبعیت کنیم که بتوانیم برای آن حجت داشته باشیم و بر آن استدلال کنیم یا کسی که در زمینهای متخصص نیست براساس حجت رجوع غیرمتخصص به متخصص به عنوان سنت عقلایی تقلید میکنیم.
وی با اشاره به آیه 37 این سوره افزود: همه اعضاء و جوارح انسان مورد سؤال از این تبعیت هستند یعنی در روز قیامت از انسان نمیپرسند که چرا به کار غیریقینی عمل کردید بلکه از گوش و چشم و دل و همه اعضاء میپرسند و اعضاء با اذن خدا به حرف در میآیند.
هادوی تهرانی با اشاره به آیه 38 بیان کرد: در این آیه اشاره شده که ای انسان مبادا بر روی زمین و از روی غفلت با مرح و شادی راه بروی و تصور کنی کسی و چیزی شدهای، بدان که تو نمیتوانی زمین را بشکافی و قد و قواره کوه ها را بیابی.
وی افزود: امام علی(ع) در زمان زمامداری و خلافت خود که در واقع خلافت بر یک امپراتوری در آن دوره بوده است در کوچه به یک یهودی که در ذمه حکومت اسلامی بوده است برخورد و بر سر یک ذره با وی اختلاف پیدا کرد و قضیه به دادگاه کشیده شده یعنی حاکم حکومت اسلامی با یک غیرمسلمان در یک دادگاه حاضر می شود یعنی سیستم قضایی آن قدر عادل است که یهودی هم از حضور در این دادگاه احساس ناامنی نمیکند.
وی تاکید کرد: سیستم قضایی نه فقط واقعا باید به عدالت رفتار کند و مجرم را مجازات و حق را به حق دار برساند بلکه باید رد ظاهر و عمل خارجی نیز به گونه ای باشد که ناظر بیرونی وقتی به این سیستم مینگرد احساس کند عدالت در آن رعایت میشود و رشوه و ارتباطات و حزب و فامیلی در آن راه ندارد یعنی نه فقط عدالت ثبوتی بلکه باید عدالت اثباتی داشته باشد.
هادوی تهرانی تاکید کرد: وقتی مواجهه میان حاکم قدرتمنداسلامی با یک فرد غیرمسلمان از پایینترین طبقات اجتماعی اختلاف قضایی مییابند او بدون واهمه از حق خود دفاع میکند.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۳۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت مقام و هفته معلم با حضور سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت رئیسه دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان با تجلیل از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با محور «زندگی پاک بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا» در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
سعید رازقی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار کرد: حوزه کار با استادان و معلمان، بهترین حوزه فعالیتی و ارتباطی در جامعه است.
وی با بیان اینکه دوران دانشجویی، بهویژه دوره کارشناسی، دورانی ویژه، خاطرهانگیز و متفاوت از همه سالهای تحصیل است به دانشجویان توصیه کرد: این دوران فرصتی طلایی برای دانشجویان بوده و باید از تجربه و علم استادان نهایت بهره را ببرند. استادان برای دانشجویان، الگو و نماد هستند. بیشک تأثیر کلام، لحن گفتار، پوشش، رفتار و اعمال استادان تا سالیان سال بر روح و روان دانشجویان اثرگذار باقی خواهد ماند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سلسله نیازهای انسان ازنظر آبراهام مازلو (نظریه انگیزشی در علم روانشناسی) اضافه کرد: باید تلاش کرد تا دانشگاه در کنار تدریس علوم و دانش، به معنای واقعی محل تربیت و فرهنگسازی در جامعه باشد تا بتوان خودباوری و خودشکوفایی که مبحث رأس این هرم است را به منصه ظهور رساند.
استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد
یکی از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نیز درباره زندگی پاک با استفاده از غزلی از حافظ بر بنیاد روانشناسی مثبتگرا با بیان اینکه استاد بدون حضور دانشجو معنایی ندارد، گفت: نزدیک به سه دهه است که بیش از گذشته زندگی انسان با مقوله زندگی پاک آمیخته و در شرایط کنونی جهان و وجود هجمههای مختلف و ناپاکیهای بسیار، برگزیدن راه و رسم پاکی در زندگی و ادامه دادن به آن بسیار سخت شده و باید به فردی که در این سلوک زندگی میکند، هزاران آفرین گفت.
عباس عاشورینژاد با بیان اینکه ناپاکیهای بسیار دور تا دور زندگیها را فراگرفته و هیچ جا از گزند آثار مخرب آن در امان نمانده، عنوان کرد: این نفوذ در امور، حتی به نهادهای مقدسی همانند مدرسه و دانشگاه نیز رسوخ پیدا کرده و افرادی را که مسیر صحیح زندگی را برای خود برگزیدهاند را تحتفشار قرار داده است. این عیب روزگار کنونی، یک حسن نیز محسوب میشود در این فشارها، زمانی که انسان مرحلهای از زندگی خود را با همه فشارها با پاکی به پایان میرساند، قطعاً حلاوت و رضایت بیشتری در خود احساس خواهد کرد.
وی با قرائت غزلی از حافظ شیرازی عنوان کرد: «لسانالغیب» میفرماید:«کمتر از ذره نهای پست مشو مهر بورز / تا به خلوتگه خورشید رسی چرخزنان / بر جهان تکیه مکن ور قدحی میداری / شادی زهرهجبینان خور و نازکبدنان / پیر پیمانهکش من که روانش خوش باد / گفت پرهیز کن از صحبت پیمانشکنان / دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل / مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان» حافظ در این چهار بیت تأکید میکند که انسان میتواند زندگی زیبا و پاکی داشته باشد به شرط اینکه از نکاتی که از این غزل برداشت میشود، بهرهمند شود.
چهره ماندگار فرهنگی استان بوشهر اضافه کرد: این ابیات بدین معناست که نخست انسان بزرگ است و حق ندارد کوچک فکر کند و شایسته بوده اهداف بلند و ارزشمند انتخاب کند. همچنان که حرکت ذره به سوی خلوتگه خورشید است، مسیر حرکت انسان باید به سوی نور باشد. چنانکه در نظریه امید «اشنایدر» اصالت هدف به خوبی دیده میشود.
عاشورینژاد ادامه داد: دوم اینکه یکی از پیشفرضهای روانشناسی مثبتگرا این بوده که انسان باید بپذیرد که هیچ چیزی پایدار نیست. حافظ هم میگوید: انسان نباید بر جهان گذرا تکیه کند، همه چیز فانی است به جز ذات پروردگار، بنابراین انسان نباید عزتنفس و آبروی خود را فدای آرزوهای خام و ناپخته کند و شایسته بوده تا اگر چیزی دارد آن را با دیگران شریک شود تا زندگیاش به شادمانی بگذرد. سوم اینکه حافظ میگوید: از همنشینی با بدعهدان و پیمانشکنان بپرهیزد، چون اینان امنیت انسان را بر هم میزنند و آبروی آدمی را تهدید میکنند.
وی افزود: چهارم اینکه روانشانسی مثبتگرا بر اهمیت دوستی در تحقق «شادمانی درونی» و «شادکامی پایدار» تأکید دارد، حافظ هم میگوید: دوستان واقعی را بیابد و دایره دوستیهای اصیل را گسترش دهد و در حفظ رابطه دوستیها بکوشد و دشمنان و انسانهای شیطانصفت دوری کند.
به گزارش آنا، در این مراسم با قدردانی از استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال گذشته از استادانی که به مرتبه استادیاری و دانشیاری ارتقا یافته بودند، تجلیل شد.
انتهای پیام/