Web Analytics Made Easy - Statcounter

«امیر شجاعان»عضو و رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور ضمن بازدید از خبرگزاری برنا پیرامون نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک سخن گفت.

چرا پس از ساعت 24 از افراد حاضر در وزارت کشور ثبت نام انجام نشد؟

در این دوره وزارت کشور ملزم بود طبق قانون عمل کند و راس ساعت 12 ثبت نام انتخابات متوقف شد به همین دلیل از افراد داخل ثبت نام به عمل نیامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

300 نفر تا میدان فاطمی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در صف بودند. باید برای تغییر در شرایط افراد برای انتخابات ریاست جمهوری تجدیدنظر جدی کنیم زیرا در شأن کشور نیست که برخی افراد با این چهره ها خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی کنند.

متاسفانه مدرک تحصیلی برای انتخابات ریاست جمهوری نداریم و این یک نقص قانونی است. به همین منظور وزارت کشور به دنبال اصلاح این قانون است.

چرا برنامه ریزی درستی برای حضور مردم در صف های طولانی نشد؟

ما بین ساعت 10 تا 11 یک پیک مراجعه در کل کشور داریم و سپس این حضور کمتر شده و مجددا بعدازظهر آغاز می شود. پیک دوم از ساعت 7 یا 8 شب آغاز می شود که زمان رای گیری را تمدید کردیم. در این زمان بیشترین مراجعه کننده را داریم بنابراین این موضوع وزارت کشور را دچار مشکل می کند. از سوی دیگر ما در روستاها مشکل رای گیری نداریم یعنی ساعت 4 فرآیند رای گیری به اتمام می رسد اما در شهرهای گرمسیر به دلیل گرمی هوا، مردم دیروقت مراجعه می کنند.

در دوره های آتی سعی خواهیم کرد تعداد شعب را افزایش دهیم البته نوع اطلاع رسانی ها هم باید تغییر کند. ما یکصد شعبه کم ترافیک را روی سایت گذاشتیم تا مردم مراجعه کنند ولی دیده نشده شد.

برخی نقاط مثل حسینیه ارشاد خیلی شلوغ هستند و ما امکان اضافه کردن صندوق رای نداشتیم زیرا هیات های اجرایی تعداد شعب، محل های شعب و اعضای را تعیین می کند. حتی شعبه های سیار ما هم مسیرهای مشخص دارند و اجازه نداریم بدون هماهنگی شعبه سیار را در یک منطقه مستقر کنیم. سعی شد در برخی نقاط از شعب سیار استفاده کنیم اما کار روتین و ساده ای نیست. البته همه این کارها برای حفظ و صیانت از آرا است. ماکسیم کار ما این بود که پیگیری و درخواست کنیم مشخصات را در ته برگ ننویسند که این پیگیری در مورد شورا شهر و روستا بعدازظهر به ثمر رسید اما در انتخابات ریاست جمهوری پس از هماهنگی با شورای نگهبان به دلیل زمان کم امکان اعلام به تمام شعب نداشتیم و در برخی شعب در فرصت های باقیمانده نتوانستیم، اطلاع رسانی کنیم.

چه میزان برگزاری انتخابات الکترونیک به نفع وزارت کشور است؟

ما در فرآیند انتخابات الکترونیک به دنبال دقت و شفافیت هستیم و سرعت و کاهش هزینه در اولویت های بعدی ما هستند. فرآیند انتخابات با دستور وزیر از سه ماه قبل صادر می شود و تا 3 ماه بعد از آن ادامه دارد. فرایند برگزاری الکترونیکی انتخابات 25 مورد است. 15 فرایند قبل از اخذ رای و 4 فرایند در زمان رای گیری و اعلام نتایج است و 3 فرایند بعد از اخذ رای و 4 فرآیند به عنوان پشتیبان مطرح می شود که از این 25 فرآیند 24 مورد آن الکترونیکی است.

فرآیند احزار هویت کاندیداها به چه صورت است؟

از همان ابتدا در سامانه جامع دستور وزیر کشور صادر می شود و پاسخ فرماندار و استاندار در سامانه جامع ثبت می شود. فرایند ثبت نام، احراز هویت، شعب اخذ رای، اعضای شعب، محل اخذ رای و همه این ها کاملا به صورت الکترونیکی بوده و از طریق سامانه جامع انجام می شود.

در ادامه پرونده الکترونیکی برای همه افراد تشکیل می شود و دست به دست برای احراز هویت می چرخد. حتی کدهای داوطلبان در سامانه جامع الکترونیکی تعیین شده و نامگذاری در سامانه و ارائه کارت اعضای شعب نیز الکترونیکی است.

در زمان ثبت نام از کاندیداها در همه شعب ها کامپیوتر و یا دستگاه های خاصی برای احراز هویت داریم. در فرآیند احراز هویت اگر شبکه ها قطع باشد 4 مورد را به صورت آفلاین انجام می دهیم. اول سند جعلی نباشد، دوم در محدوده رای گیری باشد. سوم احراز هویت فرد در ثبت احوال بررسی شده و در نهایت کنترل می شود که از صبح به این شعبه مراجعه کرده یا نه که همه 4 فرآیند در عرض 2 ثانیه انجام می شود. سپس شماره ملی فرد از همان جا برای ما ارسال می شود که این اولین فرآیند احراز هویت است.

فرآیند بعدی شمارش آرا و اخذ رای است. پس از پایان رای گیری، حافظه دستگاه تخلیه می شود و در صورتجلسه دستی نوشته شده و سپس وارد سیستم شده و به وزارت کشور ارسال می شود. بنابراین عملیات تجمیع با روش صحیح انجام می شود که مثلا تعداد آرا از تعداد برگه های مصرفی کمتر نباشد. ما منتظر تاییدها می مانیم و برخی می گویند چرا آرا با تاخیر اعلام می شود چون ما باید قانون را رعایت کنیم. ما منتظریم می شویم، 43 صورتجلسه با امضا ناظر برای ما ارسال شود تا نتایج انتخابات را اعلام کنیم.

سپس فرآیند شکایات بوده که آن هم به صورت الکترونیکی انجام می شود. در این فرایند سوابق افراد از ابتدای کار تا امحاء آرا در سامانه جامع قابل ردیابی بوده اما تصور مردم تنها تجهیزات رای گیری است. مدل های اینترنتی انتخابات به دلیل امنیت پایین شکست خوردند اما بسیاری از کشورهای دنیا مثل برزیل کاملا انتخابات به صورت الکترونیکی در آنجا برگزار می شود و پس از اتمام انتخابات، نتیجه مشخص است. الگو ما هم مثل برزیل است. دستگاه های رای گیری داخلی است و در هیچ جای دنیا مشابه آن را نمی بینید و صندوق اخذ رای به هیچ شبکه متصل نبوده و آفلاین است. کسی نمی تواند از نتیجه آرا اطلاع داشته باشد و یک کابل برق دارد که اگر برق برود تا 2 ساعت شارژ دارد. وقتی که زمانی رای گیری تمام شود پلمپ دستگاه شکسته و حافظه دستگاه خوانده می شود و اتوماتیک صورتجلسه تنظیم و برای ما ارسال می شود. محفوظ بودن رای به صورت الکترونیکی از سه آزمایشگاه تایید شده است. بعد از اتمام رای گیری صورتجلسه تنظیم و تجمیع آرا انجام می شود.

ما در 139 شهر و 28 استان انتخابات شوراها را با روش الکترونیکی برگزار کردیم. در این دوره در شهر اردکان یزد 20 دقیقه ای صورتجلسه تنظیم و برای وزارت کشور ارسال شد.

43 شهر دیگر نیز در 30 دقیقه نتیجه آرا خود را اعلام کردند و در دو ساعت اول به 104 شهر رسید یعنی در دو ساعت نتیجه مشخص شد و این آمار بسیار خوبی است. 5 و 6 ساعت پس از اخذ رای 96 درصد آرا مشخص بود و بقیه آرا هم اگر به سمت کس دیگری می رفت هم فرقی نداشت. ما در این دوره نتیجه آرا در 104 شهر را دوساعته تمام کردیم.

آیا در زمان رای گیری به ویژه در انتخابات الکترونیکی شهر و روستا با مشکل فنی مواجه شدید؟

یکی از دستاوردهای ما این است که در این دوره هیچ یک از شعب ها به دلیل مشکل فنی متوقف نشدند.

مشکلات فنی زیر1 درصد بود که آن هم توسط افراد مشخص رفع شد. همچنین 99.5 درصد از شعب بدون مشکل، آرا خود را از دستگاه ها تخلیه کردند.

زمان بر بودن احراز هویت از سوی شورای نگهبان مورد ایراد بوده که این هم قابل اثبات است که در زمان کمتر، امکان پذیر نیست. می توان در یک شعبه دو دستگاه تشخیص احراز هویت گذاشت تا سرعت بالاتر رود اما فرآیند احراز به صفر نخواهد رسید.

آیا اشکالی به لحاظ اجرایی الکترونیک به وزارت کشور وارد شد؟

برخی می گویند خرید و فروش رای در دوره انتخابات شده که این هم ربطی به برگزاری انتخابات الکترونیک ندارد. ما آمار خوبی از رای دهندگان داریم. مشارکت بانوان در این دوره از آقایان نیم درصد بیشتر بود و حتی می دانیم چه محدوده سنی بیشتر مراجعه کردند. زمان ارسال صورتجلسه که به صورت دستی انجام می شود، برخی نگران تغییر و اعمال برخی اعداد هستند اما اعضای شورا بالاسر ورود اطلاعات هستند و از آنجا برای ما ارسال و عملیات تجمیع می شود.

در شعب تمام مکانیزه زمان شمارش آرا خطا نداریم و برگزاری الکترونیک سرعت را نیز افزایش می دهد. همچنین برگزاری الکترونیک به کاهش هزینه ها نیز کمک خواهد کرد زیرا هزینه افراد مستقر در شعبه باید پرداخت شود.

علت اشکالات به خصوص در زمان وارد کردن کد ملی افراد چه بود؟

هیچ اشکالی در زمان رای گیری و در حین وارد کردن کد ملی وجود نداشت. اگر در مواردی کد ملی تایید نشده قطعا فرد در محل دیگری ثبت نام کرده است.

سخن پایانی

در این دوره مشارکت خوبی در انتخابات داشتیم و در برخی از استان ها مردم در حدود 90 درصد در انتخابات شرکت کردند. شما فقط در برخی از کشورها که انتخابات الزامی است، این میزان مشارکت را می بینید. ما به عنوان مجریان انتخابات سعی می کنیم کم و کاستی را تعریف کنیم و در حال بررسی آسیب های انتخاباتی هستیم تا دیگر شاهد صف های طولانی در زمان رای گیری نباشیم.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۴۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند

طبق آمار ثبت احوال کشور از تعداد فوتی‌های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، مردان بیشتر از زنان فوت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا؛ در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵.۶ درصد و زنان ۴۴.۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل (۱۴۰۱) برابر ۵۶.۶ درصد برای مردان و ۴۳.۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمار‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد  ۴۱۸هزار و ۷۴۱  رویداد فوت ثبت شده، ۵.۶درصد افزایش داشته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی تا 25 اردیبهشت ماه تمدید شد
  • توضیحات معتمدی درباره جلسه با ورزشکاران شانس المپیکی