Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، رکود بازار مسکن طی سالیان اخیر،تبعات مخرب بسیاری را برای اقتصاد کشور در پی داشته است و به اعتقاد برخی کارشناسان در یکسال آینده متاثر از همین رکود فعلی خواهد بود.

برخی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، اصلی ترین و موثرترین راهکار برون رفت از وضعیت موجود اقتصادی را در احیای رونق بازار مسکن جستجو می کنند،ادعایی که چندان بیراه به نظر نمی رسد؛ با در نظر گرفتن وابستگی بسیاری از صنوف و واحدهای تولیدی و صنعتی به مسکن و تاثیر ساخت و سازها در رونق و شکوفایی اصناف و مراکز تولیدی مرتبط،بیش از پیش به عمق صحت و واقع بینی موجود در این تحلیل پی خواهیم برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همه این اوصاف سالهای اخیر،برای حوزه مسکن و بخصوص گروه های فعال در امر ساخت و ساز خوش یٌمن و مبارک نبوده است.

اگرچه برخی معتقدند توفیقی است که نمی توان به سادگی از آن چشم پوشید،اما در مقابل،آسیب ها و خسارات رکود جاری و ساری در عرصه مسکن نیز آنچنان جدی و عمیق به نظر می رسد که باز گرداندن رونق به این بازار از سوی بسیاری از کارشناسان امری ضروری و اجتناب ناپذیر تلقی می شود.

مریم تیموری،کارشناس اقتصاد با اشاره به ضرورت بازگرداندن رونق به بازار مسکن عنوان کرد:مشاغل و صنوف بسیاری همچون شیشه بری،گچ کاری، لوله کشی،برق ساختمان،کاشی کاری،آرماتور بندی،سنگ کاری،حفاری چاه و نقاشی ساختمان مرتبط با بخش ساخت و ساز هستند و این نکته موید نقش نافذ و تعیین کننده رونق بخش مسکن در شکوفایی و بهبود فضای کسب و کار است.

وی افزود:به اعتقاد بنده باید در اتخاذ تصمیمات و تدابیر به نحوی اقدام شود که شاهد افراط و تفریط در رکود یا رونق افسارگسیخته در حوزه اشاره شده نباشیم.

کارشناس اقتصاد گفت:با عنایت به تجارب اتخاذ شده و فراز و نشیب هایی که در سالیان پیش در حوزه مسکن پشت سر گذاشته ایم،بعید به نظر می رسد به یکباره بازار مسکن با شوک و تنش قیمتی مواجه شود زیرا اساسا بروز هرگونه شوک و تنش در اقتصاد مخرب است و عقلانی و منطقی به نظر نمی رسد.

تیموری عنوان کرد:اگرچه در این میان،برخی از سودجویان از بروز تنش های قیمتی مُتِنَفِع می شوند،اما منافع عمومی جامعه ایجاب می کند که دولت و دستگاه های ذیربط با تعریف و طراحی برنامه های مدون و هدفمند، ثبات بازار مسکن را با رونق گام به گام و تدریجی عَجین نمایند.

وی افزود:بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که نهایت رشد قیمتی در بازار مسکن در دوران رونق 10 تا 12 درصد خواهد بود و اعلام غیر رسمی برخی از اعداد و ارقام و گمانه زنی ها، بازارگرمی کاذب و غیر واقعی است که از سوی عده ای خاص با اهداف مشخص و سودجویانه مطرح می شود.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد:آنچنان که از گزارشات واصله برآوُرد می شود،بازار مسکن شاهد تحرک آرام و منطقی است که استمرار آن در صورت اتخاذ تصمیمات سازنده در نظام پولی و بانکی،نوید بخش و امیدوار کننده خواهد بود.

تیموری گفت:با همه این اوصاف،می طلبد مستاجران و خریداران،هر دو از هیجانات کاذب پرهیز کنند و همگام با واقعیت های بازار حرکت کنند و در صورت حرکت در مسیر عقلانی و منطقی،قطعا طرح برخی مباحث کاذب و بازار گرمی های سودجویانه در بازار مسکن،راه به جایی نخواهد برد.

نیمه دوم سال جاری،بازار مسکن از تحرک سازنده ای برخوردار می شود

سعید ناظری،محقق و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به ارزیابی های انجام شده در خصوص حُصولِ رونق در بازار مسکن گفت:گمانه زنی ها و برخی از تحلیل ها و بررسی های کارشناسی،حاکی از این واقعیت است که در نیمه دوم سال جاری ،رونق در بازار مسکن احساس خواهد شد.

وی افزود:به هر ترتیب،کسب موفقیت در عرصه های اقتصادی،مستلزم اتخاذ تدابیر سازنده،موثر و مقتضیِ خاص به خود است و این قاعده در خصوص بازار مسکن نیز مصداق دارد.

ناظری گفت:یکی از دستورکارهای سازنده که اجرای آن می تواند به حصول نتایجی مثبت منتهی شود، پیگیری و عملیاتی شدن احداث واحدهای مسکونی استیجاری برای گروه های متقاضی و نیازمند جامعه است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد:ساخت و احداث مسکن استیجاری می تواند تا حدودی در رونق بازار مسکن موثر واقع شود و از سوی دیگر با تحقق چنین امری قطعا ثبات هر چه بیشتری در نرخ اجاره بها شاهد خواهیم بود زیرا نرخ اجاره چنین مساکنی از سوی جامعه مستاجران که تعداد آنها کم نیز نیست،به عنوان قیمت پایه،مد نظر قرار می گیرد و همین امر مانع از بروز برخی سوء استفاده ها از سوی عده ای سودجو خواهد شد.

وی افزود:استمرار طرح مسکن مهر نیز از ضروریاتی است که بازبینی و تجدید نظر در لغو آن، منتج به نتایج خوبی خواهد شد زیرا اصل و کلیت این طرح منطقی به نظر می رسد منوط بر اینکه در اجرا از تکرار اشتباهات پیشین پرهیز شود و عقلانیت و رویکرد کارشناسی در محور اجرایی طرح مذکور قرار گیرد.

ناظری عنوان کرد:لغو کلی طرح مسکن و مصوبه ملغی شدن آن(در ارتباط با تعریف و کلنگ زنی مساکن جدید مهر)اقدام مناسبی نبود و نباید به دلیل اجرای غلط در گذشته از اساس مهر ابطال به این طرح زده می شد.

محقق و پژوهشگر اقتصادی در خصوص آینده بازار مسکن ،یادآور شد:در صورت اصلاح سیاست های بانکی و اجرایی شدن طرح هایی همچون ساخت مسکن استیجاری و بازبینی در مصوبه ملغی شدن طرح مسکن مهر،قطعا رونق مثبت و سازنده ای در بازار مسکن به عنوان یکی از صنایع مادر در اقتصاد کشور را شاهد خواهیم بود .

وی افزود: طرح برخی از مباحث در ارتباط با بروز سونامی قیمتی در بازار مسکن نیز نزدیک به واقعیت به نظر نمی رسد و به اعتقاد بنده طرح این مطالب در قالب تبلیغات کاذب،قابل بررسی و ارزیابی است.

باشگاه خبرنگاران

110

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۵۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی دارایی نژاد، رییس پیشین اتحادیه بار فروشان درباره گرانی صیفی‌جات به مهر گفت: اسفند ماه سال گذشته هشدار دادم و اعلام کردم برای چند ماه آینده نسبت به قیمت پیاز و گوجه فرنگی نگران هستم. پاکستان و هند کشورهایی هستند که خود تولیدکننده پیاز هستند اما به دلیل کمبود، صادرات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس ممنوع کردند در حالی که ما به راحتی اجازه صادرات دادیم و هنوز هم ادامه دارد. این شد که در اواخر فروردین شاهد افزایش برخی محصولات از جمله پیاز و گوجه فرنگی بودیم.

وی افزود: در برخی مناطق نرخ هر کیلو گرم پیاز به حدود ۴۰ هزار تومان هم رسید که در این راستا باید وزارت جهاد کشاورزی مدیریت لازم را از ماه‌های قبل انجام می‌داد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات تا دی ماه ۱۴۰۲ بعد از اعمال عوارض، ۹ هزار تن بود و این عدد برای سال ۱۴۰۱، ۸ هزار تن به ثبت رسیده بود.

پیش بود بازار مرکبات

بازار میوه نسبتاً بازار آرامی است و قیمت‌ها در این بازار تثبیت شده است. دارایی نژاد در این خصوص گفت: فقط استان مازندران ۳.۸ میلیون تن تولید مرکبات داشت که اگر این آمار با یک میلیون تن مرکبات تولیدی کرمان جمع شود حاکی از بیش بود تولید در حوزه مرکبات است. سیب درختی هم بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن در شهرهای ارومیه، نقده، دماوند، سلماس و… تولید شد در نتیجه ذخیره این اقلام بیش از نیاز بازار انجام شده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به صادرات حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تن، گفت: صادرات باید ادامه پیدا کند زیرا محصولات زیادی باقی مانده اگر چه گذشت زمان از کیفیت آنها کاسته و اگر پیش تر می‌توانستیم به امارات، افغانستان، کویت، هندوستان و… صادرات داشته باشیم امروز به دلیل افت کیفیت با گذشت زمان، تمایلی به خرید مرکبات ایرانی در این بازارها وجود ندارد.

دارایی نژاد با بیان اینکه همچنان حدود ۱.۵ میلیون تن سیب و پرتقال در انبارها دپو شده است، گفت: هنگامی که در بازار داخل کمبود وجود دارد باید صادرات ممنوع شود و در زمان فراوانی صادرات باید با قوت انجام شود در حالی که این مدیریت از سوی نهاد متولی دیده نمی‌شود.

الگوی کشت در حرف مانده است

نهم اسفند ۱۴۰۱ در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی نابیناست، چون آمار دقیقی از تولید محصولات و سایر فعالیت‌های کشاورزی ندارد. با نبود اطلاعات درست، چگونه می‌توان برنامه‌ریزی مناسب داشت.

وی اعلام کرد: با ورود پیازهای نو دزفول به بازار از ماه بعد قیمت‌ها شکسته می‌شود. در حال حاضر توزیع قطره چکانی پیازهای انبار شده توسط سوداگران منجر به افزایش قیمت‌ها شده اما از ماه آینده حداقل ۱۰ هزار تومان قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی گفت: پیش از این ورودی بار پیاز به میدان بارفروشان بین ۱.۵ تا ۲ هزار تن بود که در حال حاضر به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن رسیده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به وضعیت بازار گوجه فرنگی هم اظهار کرد: توزیع مناسب گوجه فرنگی حتی قیمت آن را در میادین عمده فروشی به ۸ هزار تومان هم رساند. در ادامه کاهش عرضه قیمت‌ها را صعودی کرد؛ البته نرخ گوجه فرنگی هم از هفته آینده کاهش خواهد یافت.

دارایی نژاد با بیان اینکه تا هنگامی که الگوی کشت در کشور اجرا نشود شاهد این نوسان قیمتی در بازار خواهیم بود، گفت: پیش تر اعلام کردیم با توجه به اینکه ایران جز نادر کشورهایی با اقلیم متفاوت است، می‌توانیم برخی میوه‌های وارداتی را در داخل کشت کرد. در حال حاضر سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای واردات موز هزینه می‌شود در حالی که می‌توان در داخل کشت کرد. میوه‌هایی مانند آواکادو و آناناس از جمله میوه‌هایی است که امکان کشت در داخل وجود دارد؛ اما نیاز به مدیریت دارد.

کد خبر 6092077 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول