محل دفن امیرالمومنین (ع) کجاست؟ و چگونه پیدا شد؟
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۵۱۷۵
به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترتگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اميرمؤمنان على (عليه السلام) پيشواى بزرگ اسلام و امام اول شيعيان جهان در سال چهلم هجرى يعنى سى سال بعد از رحلت پيامبر خاتم (صلى الله عليه و آله و سلم) چشم از اين دنياى مادى فروبست و روح بلندپروازش از تنگناى اين جهان به ملكوت اعلى بال و پر گشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به دستور حضرت علی (ع)، فرزندانش امام حسن (ع) و امام حسين (ع)، بدن مطهر او را در زمين مرتفعى كه عرب به آن «نجف» مىگويد، مدفون ساختند. بدون اينكه مردم بدانند محل دفن حضرت علی (ع) كجاست.
آرى على (عليهالسلام) شخصيت عالي قدرى كه با زور بازوى وى كمر كفر و سطوت شرك و بت پرستى در هم شكست و با جانبازيهاى مردانهاش، تعاليم اسلام در سراسر عربستان گسترش يافت و مردم به دين خدا گرويدند، بواسطه كينه ديرينهاى كه دشمنان از وى بدل گرفته و در سينه پنهان داشته بودند، چنان از خلافت و روى كار آمدن وى نگران و ناراضى بودند كه اگر دستى به قبر او پيدا مى كردند، از تعرض به ساحت مقدس و مدفن مقدس آن حضرت خوددارى نمىنمودند.از اين رو مدفن اميرالمؤمنان در حدود 150 سال همچنان از انظار عموم پنهان بود و فقط ائمه طاهرين و عده اى از شاگردان مخصوص آن بزرگواران از محل دفن آن حضرت آگاه بودند، و در فرصتهايى كه دست مى داد، دور از چشم دشمنان، تربت پاك شاه مردان را زيارت میكردند.
با اين وصف روزى هارون الرشيد در بيرون كوفه كه دشت وسيعى بود، به صيد آهو رفت. به فرمان او اطراف بيابان را قرق كردند و از هر طرف آهوان را رم مىدادند تا به تيررس خليفه قرار گيرند. ناگهان چشم هارونالرشيد به يك گله آهو افتاد و آنها را دنبال كرد، شكارچيان وى نيز تازىها و بازهاى شكارى را رها كردند كه نگذارند آهوان فرار كنند.
آهوان به سرعت از تلى بالا رفتند و در آنجا خوابيده و آرام گرفتند. شكارچيان و هارونالرشيد ديدند همين كه سگها و بازهاى شكارى نزديك بلندى مىرسند هر كدام به سويى پرت مى شوند. آهوان بدون هيچ واهمهاى از بلندى به زير مى آمدند و همين كه سگها و بازهاى شكارى را بطرف آنها رها مىكردند به نقطه مرتفع تل بالا رفته و آسوده مى خوابيدند ولى هر بار كه سگها و بازها براى صيد آنها مىخواستند از بلندى بالا روند به طرز اسرارآميزى سقوط مىكردند.
هارون و همراهان تا سه بار شاهد اين وضع بودند، شكارچيان تعجب كردند و هارون حيران ماند. هارون دستور داد براى وى خيمه زدند و سفارش كرد بروند كوفه و مردى سالخورده كه از اوضاع آن محل اطلاع داشته باشد پيدا نموده بياورند پيرمردى فرتوت از قبيله بنى اسد را پيدا كردند و نزد هارون آوردند. هارون از پيرمرد پرسيد: آيا راجع به اين نقطه اطلاعى دارد و از گذشتگان خبرى شنيده است؟
پيرمرد گفت: اگر خليفه به من تامين بدهد كه خودم و اين محل در امان باشد اطلاعى كه دارم در اختيار مىگذارم.
هارون گفت: خدا را گواه مى گيرم كه از جانب من هيچگونه صدمه اى به تو و اين محل نخواهد رسيد.
پير مرد گفت: پدرم براى من نقل كرده كه در زمان پدرش شيعيان عقيده داشتند كه اين بلندى محل حضرت اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليهالسلام است. خدا اينجا را حريم امن خود قرار داده است و هر كس بدان پناه برد در امان خواهد بود.
هارون تا اين را شنيد از اسب پياده شد و آب خواست و وضو گرفت و در همان نقطه به نماز ايستاد سپس خود را به زمين افكند و تا سه روز گريه و زارى كرد...
هارون دستور داد گنبدى بر آن تربت پاك بنا كردند و هر بار كه به كوفه مىآمد به زيارت آن حضرت مى رفت. بدين گونه مدفن اميرالمؤمنين به دست يكى از دشمنان آن حضرت كشف شد و زيارتگاه خاص و عام گرديد.ساخت و بنای حرمعمارت نخست آستانه حیدریههارون به دنبال این رویداد در حدود سال(۱۷۱ قمری) (۱۷۱ خورشیدی) اولین بارگاه و ساختمان مرقد علوی را بنا نهاد. تا چند دهه پیش در زیر طاق نزدیک قبر، نقشی بدیع و زیبا جلبتوجه میکرد که نقش روی درش مردی بود که تیر و کمان در دست داشت و آهویی در پیش روی او قرار داشت. در سال ۱۳۲۳/۲۴ خورشیدی نگاره یادشده از جای خود برداشته شد و آن را به گنجینه حرم بردند.حرم چهار در داشت و ضریح از سنگ سفید بوده و گنبد از گل سرخ که بالایش علامت سبزی نصب بود.عمارت دومعمر بن یحیی از اصحاب امام کاظم این عمارت را بنا کرد.عمارت سومپس از به قدرت رسیدن داعی صغیر از نوادگان زید پسر امام زینالعابدین در طبرستان، ساخت سوم این آستانه در نهایت شکوه عظمت آغاز شد. عمارت هفتاد طاق داشت.
بازسازی ساختمان حرم
هیچ یک از پژوهشگران و مورخان بهسازی و نوسازی آستانه را -که پس از آتشسوزی انجام گرفت- به شخص معینی نسبت نمیدهند و این میرساند که اصل عمارت عضدالدوله سالم بوده و بخشی از تزیینات طعمهٔ آتش شده، سپس زیورآرایی حرم مطهر را جمع فراوانی از شیعیان و شاهان کامل کردهاند.
امروزه حرم از آثار آل بویه و صحن از آثار صفویه و مجموعه این دو از شاهکارهای معماری اسلامی در جهان به شمار میرود.صفویانپس از به قدرت رسیدن دودمان صفویه در ایران و بر اساس باور شاهان این دودمان به علی بن ابیطالب، تعمیرات آستانهٔ علوی را شاه اسماعیل صفوی در سال(۹۱۴ قمری) (۸۸۷/۸۸ خورشیدی) آغاز کرد. در عصر شاه عباس و با طرح و نقشه و مهندسی شیخ بهایی، صحن تکمیل شد و آراستنها و نوسازی و هدیهها در دوران صفویه بیگسستگی ادامه یافت. شاه اسماعیل در روز ۲۵ جمادیالثانی ۹۱۴ (۹ آبان ۸۸۷) به بغداد رفت و در باغ پیر بوداق منزل کرد و شیعیان ازش استقبال کردند.. سپس رهسپار کربلا شد و بعد برای زیارت علی به نجف اشرف شتافت و چیزهایی گرانمایه به خزانهٔ آستانهٔ علوی اهدا کرد و همهٔ حرم و رواقها را با فرشهای ابریشمین فرش نمود و چراغوارههای زرین برای روشنایی روشنایی به حرم داد، و نیز شش صندوق خاتم در حرم نهاد.نادرشاه افشاردر سال(۱۱۵۶ قمری) (۱۱۲۱/۲۲ خورشیدی) هنگامی که نادرشاه به زیارت نجف رفت، دستور داد که به جای کاشیهای سبزرنگ -که زمان صفویان به طرح شیخ بهایی گنبد و دو گلدسته را تزیین کرده بود- همه را طلا کنند. وی هزینهای سترگ صرف تعمیر آستانه نمود و هدیههایی بیشمار به خزانهٔ علوی پیشکش کرد که بیشترشان تا کنون در خزانه بازماندهاست.
گنبد آستانه که در عصر عضدالدوله سپید بود و در زمان صفویان سبز شدهبود، زمان نادر زرین شد و تاریخش را در کتیبه ایوان طلای آستانه با طلا سال ۱۱۵۶ قمری نگاشتهاند. این کار نادرشاه تاثیر ژرفی در دلهای شیعیان نهاد و جمع فراوانی از بزرگان شاعران شیعه به فارسی و عربی و ترکی و هندی اشعاری به این مناسبت سرودند.همچنین در آراستن حرم و کاشیکاری صحن کوشش بسیار کرد، از جمله آثار وی که تاکنون باقی است کاشیکاری ایوانالعلمای کنار رواق به سمت شمال است که به «مقامالعلماء» هم شناخته شده، در آنجا بسیاری از عالمان شیعه و برخی از بزرگان صفوی خاکاند.همسر نادرشاه رضیه بیگم دختر شاه سلطان حسین صفوی نیز هزینه بسیاری خرج تعمیرات و بازسازی اماکن متبرکه وقف کرد که اکثر کاشیکاری آستانه علوی از آنجا انجام گرفت.قاجاریانهریک از شاهان قاجار آثاری در این آستانه از خود بازگذاشتند، از آن جمله آغامحمدخان قاجار در سال(۱۲۱۱ قمری) (۱۱۷۵/۷۶ خورشیدی) ضریح نقره به آستانه علوی تقدیم کرد. زمان فتحعلیشاه در سال(۱۲۳۵ قمری) (۱۱۹۹/۱۲۰۰ خورشیدی) تعمیراتی در آستانه انجام شد، مانند بازطلاکاری دو گلدسته. در سال (۱۲۶۲ قمری) (۱۲۲۴/۲۵ خورشیدی) به فرمان عباسقلیخان وزیر محمدشاه ضریحی دیگر از نقره به آستانه هدیه دادند.حرم علوی در عصر حاضردر عصر حاضر آخرین تعمیرات و تزیینات حرم در صورت گرفتهاست.آخرین تعمیرات آستانه و آیینهکاری حرم و رواقها تا سال ۱۳۷۰ قمری۱۳۳۲ خورشیدی انجام پذیرفت. در حال حاضر حرم صحنی بزرگ دارد و در میانش، مزار امام علی (ع) و نوح و آدم پیغمبر قرار دارد.توسعه حرم نیز اکنون جریان دارد و تا حدود سال ۱۳۹۷ طول میکشد.قصیده فارسی عرفی شیرازی در مدح علی ابن ابیطالب و وصف حرم:این بارگاه کیست که گویند بیهراس کای اوج عرش سطح حضیض تو را مماس
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۵۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مرکز عمده فروشی جوراب در بازار تهران کجاست؟
چرا خرید و فروش عمده جوراب؟ مگر جوراب چه نقش برجسته ای در سلامت جسمی انسان دارد؟ کمی ریزتر شویم؛ جوراب باعث میشود پا در تماس مستقیم با کف کفش نباشد و از تعریق و رطوبت محفظه داخلی کفش جلوگیری شود. این امر به خصوص برای افرادی که پاهایشان تعریق زیادی دارد، بسیار مفید است.
انواع جورابهای موجود در آذرمددر بازار پوشاک و لباس، جوراب یکی از اقلام ضروری بوده که هیچوقت حذف نشده است. با توجه به استفاده همگانی و سلایق مختلفی که در سطح جهان وجود دارد، جورابها نیز از لحاظ زیبایی و کیفیت بسیار متنوع تولید میشوند. به طبع با توجه به تنوع بالا، مراکز فروش جوراب عمده نیز اهمیت ویژه ای پیدا میکنند. یکی از این مراکز عمده فروشی جوراب، فروشگاه آنلاین آذرمد است که با تنوع بالای محصولات و خدمات با کیفیت خود، توانسته است جای خود را در بازار پوشاک و البسه باز کرده و اعتماد مشتریان را جلب کند.
1. جورابهای زنانهجورابهای زنانه در بازار نسبت به جورابهای مردانه تنوع زیادتری دارند. این جورابها از جنسها و طرحهای مختلفی تولید میشوند که شامل جورابهای نخی، پنبهای، نخی-پنبهای و حتی جورابهای زیر زانو میشوند. همچنین، طرح و رنگ بندیهای مختلفی نیز برای جورابهای زنانه وجود دارد که به زیبایی لباس زنانه میافزاید.
2. جورابهای مردانهجورابهای مردانه نیز همانند جورابهای زنانه دارای تنوع بسیار زیادی هستند؛ جوراب ساق دار، مچی، پاپوش، جوراب تا زانو، حوله ای و جوراب ورزشی مردانه از جنس نخ و پنبه در رنگ های سفید، مشکی و سرمه ای و... این جورابها علاوه بر جنس و طرح، در اندازه و طول مختلف عرضه میشوند تا به اندازه پا و قد هر فرد مناسب باشند.
3. جورابهای بچگانهتنوع رنگ در این نوع جورابها، متناسب با تمایلات کودکانه است. حتی طرحهایی که برای جورابهای بچه گانه در نظر گرفته شده از شخصیتهای کارتونی گرفته تا استیکرهای جذاب و اشکال هندسی متنوع، با ذوق کودکان به شکلی متفاوت ارتباط برقرار می کند. تنوع در جورابهای بچه گانه برای سرما و یا گرما بسیار زیاد است. این جورابها بیشتر از از جنس پشم یا الیاف نخی تولید میشوند و به دلیل وجود لایه داخلی نرم، با پوست لطیف کودکان تناسب بیشتری دارند.
4. جورابهای نخیجورابهای نخی یکی از راحت ترین و خنک ترین انواع جورابها هستند. این جورابها از جنس نخ تولید میشوند که باعث عدم تعریق پا و حفظ خشکی پوست میشود. به همین دلیل، جورابهای نخی برای استفاده در فصل گرما بسیار مناسب هستند. تقاضای جورابهای نخی هم بین بانوان و هم بین آقایان بسیار بالاست.
5. جورابهای اسپورتجورابهای اسپورت به عنوان قسمتی اساسی از لباس ورزشی در بین ورزشکاران مورد استفاده قرار میگیرند. این جورابها علاوه بر دارا بودن ویژگیهای تکنولوژیک، برای حفظ خشکی پوست و عدم تعریق، طرح و رنگ بندی خاص خود را دارند که به شکل و ظاهر لباس ورزشی، زیبایی ببخشند.
تنوع بسیار زیاد در انواع جورابها، این محصولات را چشمگیرتر و جذاب تر کرده است. همچنین، توجه به جزئیات در طرح، جنس و کاربردهای مختلف، آنها را به گزینه مناسب برای هر فصل و هر فعالیت تبدیل کرده است. در آذرنیا این تنوع و توجه به جزئیات، به مشتریان امکان میدهد که با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. به همین دلیل فروشگاه آنلاین آذرمد، با قدرت ارائه خدمات به مشتریان و ارسال سریع به سراسر کشور، توانسته است اعتماد بسیاری از مشتریان خود را جلب کند و به یکی از معتبرترین مراکز فروش جوراب در بازار تبدیل شود.
امتیاز خرید عمده جوراب (بهصورت آنلاین)امتیاز خرید آنلاین برای مغازه داران، یکی از عوامل مهم درآمدزایی و جذب مشتریان بیشتر است. این نوع خرید برای مشتریان نیز به عنوان یک ابزار مفید برای انتخاب بهترین فروشنده و خرید با کمترین زحمت و هزینه است.
مشتریان با چرخیدن در اینترنت و وبگردی و با مشاهده دیگر مشتریان و نظرات آنها، راحت تر میتوانند تصمیم به خرید از یک برند خاص یا محصول خاص بگیرند. این امر به ویژه برای محصولاتی که مشتریان قبلاً تجربه خرید آنها را داشتهاند، بسیار اهمیت پیدا میکند. علت هم این است که با مقایسه کیفیت و قیمت در کنار هم، سریعتر نتیجه گیری می کنند و خرید موفق تری دارند.
اما این بار از جانب مغازه دار نگاه کنیم. بودن در فضای مجازی و خرید و فروش در اینترنت و مشاهده مهیا می کند و برای مغازه داران یک روش موثر برای جذب و حفظ مشتریان بیشتر است. به طور کلی، امتیاز خرید آنلاین برای هر دو طرف، یعنی مشتری و فروشنده، اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مشتریان، انتخاب خریدهای متنوع را با قیمتهای مناسب ممکن میسازد و برای فروشندگان، نقش تضمین کننده کیفیت خدمات، تنوع محصولات، سوددهی بیشتر و جذب مشتریان جدید را فراهم میکند. پس هر دو طرف در این خرید سود میبرند.
خرید عمده جوراباگر به دنبال خرید عمده جوراب هستید، فروشگاه آذرمد گزینهای مناسب برای شماست. امتیاز سفارشی سازی فروشگاه آنلاین آذرمد، این مجموعه را از دیگر همکاران متمایز ساخته است. چرا که سازگاری با نیازهای کسب و کار شما، قطعا جزئی از برنامه های ماست. این فروشگاه آنلاین تامین کننده انواع جورابهای به روز است که با تمرکز بر کیفیت و خدمات، توانسته به یک برند قوی در زمینه فروش عمده جوراب تبدیل شود.
آذرنیا جوراب های ساده و طرح دار زنانه و مردانه از کلاسیک تا مدرن، همه را پوشش میدهد. این سایت برای خرید عمده و ارزان جوراب یکی از مناسبترین سایتهای موجود در بازار تهران است. طوری که با داشتن قیمتهای رقابتی، مشتریان خود را راضی نگه داشته است.
راحتی و سرعت در تحویل سفارشات باعث شده کاربران به این مجموعه وفادار بمانند. از طرفی تضمین بازگشت وجه باعث اطمینان کامل در خرید شما شده است.
برای سفارش و خرید عمده جوراب با شماره تلفن زیر تماس بگیرید:
02155169647
ساعت پاسخگویی: 24_7
کد خبر 847515