تکفیریها در جهان اسلام فتنه ایجاد کردند
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۶۱۷۲
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: دشمنان ولایت و نظام را باید بشناسیم و در مقابل تکفیریهایی که در جهان اسلام فتنه ایجاد کردند و مسلمان کشی به راه انداختند هوشیار باشیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرمآباد حجت الاسلام سید رضا تقوی امشب در مراسم شب احیا که در مصلی الغدیر خرمآباد برگزار شد با بیان اینکه امشب یکی از شبهای استثنایی سال است اظهار داشت: باید از این فرصت استثنایی استفاده کرد چرا که در طول سال اینچنین فرصتهایی برای انسان پیدا نمیشود و یا کم پیدا میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: شب قدراز هزار ماه برتر و ثواب کارها بیشتر است و شهادت مولای متقیان علی(ع) بر فضائل این شب افزوده است؛ شب قدر در میان شب های سال مجهول است و علم آن در نزد خداوند است.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور عنوان کرد: زمان ظهور عالم بشریت معلوم نیست و در روایات آمده است کسانی که وقت ظهور را مشخص می کنند دروغگو هستند.
وی بیان کرد: شب قدر یکی از شبهای ماه رمضان است و قرآن در شب قدر نازل شده است؛ شب قدر یکی از شبهای ویژه و فرصت های طلایی برای یک انسان است، برخی از عرفا و علما یک سال را شب زنده داری میکردند تا شب قدر را درک کنند چرا که شب قدر خارج از شبهای سال نیست.
تقوی تصریح کرد: شب قدر، شب تقدیر است و پرونده انسان تا سال دیگر بسته می شود و همه اتفاقاتی که در زندگی ما اتفاق خواهد افتاد در این پرونده ثبت میشود و نزد ولی عصر می رود تا این پرونده را امضا کند.
وی خاطرنشان کرد: اینگونه مراسمات فرصت و غنمیتی است که باید از آن استفاده کنیم، شب زنده داری و قرآن به سر گرفتن در این شبها برای درک بیشتر شبهای قدر است.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: باید در خود قابلیت به وجود بیاوریم و ظرفیت ما به گونهای باشد تا بتوانیم رحمات و فیض الهی را درک کنیم و اگر قابلیت نداشته باشیم نمی توانیم از شب قدر استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: باران رحمت الهی می بارد اما آیا دل ما قابلیت این را دارد که باران رحمت را جذب کند؟ در شب بزرگ و عظیم قدر باران رحمت الهی می بارد اما آیا دل ما آماده است، اگر ارادت نباشد سعادت نیست بنابراین باید آماده شویم تااز شب قدر استفاده کنیم.
تقوی افزود: پیامبر(ص) قرآن را تلاوت می کرد و مردم را دعوت به خدای یگانه میکرد و همه آیات قرآن را میشنیدند اما با سخن پیغمبر یکنواخت برخورد نمیکردند یک عده جذب و یک عده بر دشمنی افزوده میشد بنابراین ایراد در نداشتن قابلیت افراد است و کسی که وجود خود را آماده کرده میتواند بهره ببرد.
وی عنوان کرد: شب قدر باید با دل وارد شد، باید با چشم دل ببینم و با گوش جان بشنویم وآینه دل را غبار روبی کرد تا زیباییها را در آن ببنیم.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: شب قدر با دل باید، اگر انسان اسیر هوای نفس و منیت باشد چگونه میتواند از شب قدر بهره بگیرد؟ در شب قدر باید اول نفس را قربانی کرد تا جان آزاد شود اگر گرفتار نفس و نفسانیات باشیم فرشتگان الهی که وارد میشوند نمی توانیم بهرهای ببریم بنابراین باید موانع را از سر راه برداریم و بر نفس خود مسلط باشیم.
وی با بیان اینکه هر چه شعار آزادی و استقلال دهیم اگر بنده نفس باشیم آزاد نیستیم تصریح کرد: دعای جوشن کبیر زمینه را برای ترک گناه آماده می کند، نسخه شفا بخش دردهای زندگی ما قرآن است، قرآن کتاب هدایت است که محکمترین هدایت ها را دارد و پیامبر فرمودند تمسک به قرآن داشته باشید.
تقوی خاطرنشان کرد: قرآن و ولایت عدل هم هستند و در زمان غیبت ولی فقیه نائب امامی است که در پس پرده غیبت است، مبادا با یکی دیگری را کنار بزنیم، در جنگ صفوین قرآن بر سر نیزه کردند که قرآن ناطق را کنار بگذارند بنابراین باید مراقب ولایت باشیم.
رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور گفت: شب قدر، شب ولایت است عمل بدون ولایت عمل نیست بنابراین اگر میخواهید معنا پیدا کنید باید خود را به امام زمان متصل کنید.
وی اظهار داشت: شب قدر، شب حجت خدا است که باید پیوندمان را با نائبش محکم کنیم؛ باید دشمنان ولایت و نظام را بشناسیم و در مقابل تکفیریهایی که در جهان اسلام فتنه ایجاد کردند و مسلمان کشی به راه انداختند هوشیار باشیم.
انتهای پیام/
R41450/P1336/S6,72/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۶۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال حشاشین را ساخت؟
پژوهشگر جریانهای اسلامی میگوید مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریان های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریان های فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان ها صحنه آینده جهان اسلام را می سنجد.
اصطلاح "حشاشین" مربوط به ترور فرماندهان صلیبی استوی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد
بطحایی گفت: باید به نکته ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند. بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی بر خورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است
وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از 226 سال قبل در 1213 قمری یا 1798 میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً 6 موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه 300 صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از 226 سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه می شوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می خورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهد
وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد،افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می کند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت: اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
انتهایپیام/