Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-01@23:36:22 GMT

عوامل موثر در پایین بودن ساعات کار مفید در کشور

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۶۱۸۱

یک مقام مسئول کارگری معتقد است اگر دستمزد نیروی کار پایین نباشد به فکر خروج از کارگاه و انتخاب کار پاره وقت و مسافرکشی نمی افتد.

به گزارش ایسنا، علی اصلانی بر لزوم حفظ امنیت شغلی نیروی کار تاکید و اظهار کرد: یکی از علل پایین بودن بهره‌وری بنگاه‌ها و سرانه کار مفید در ایران، نبود امنیت شغلی است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای دنیا با نگاه به اهمیت بهره‌وری در محیط کار، تامین رفاه و معیشت نیروی انسانی شاغل در بنگاه را مدنظر قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها از کارگر انتظار کار مطلوب و با کیفیت دارند در مقابل خود را نسبت به تامین هزینه‌های زندگی نیروی کار متعهد می‌دانند.

این مقام مسئول کارگری افزود: در کشورهای اروپایی بهره‌کشی از کارگر معنا ندارد و کارگر با دغدغه امنیت شغلی مواجه نیست به همین دلیل با فراغ بال به تولید مشغول است و از کار نمی‌زند اما در ایران سبد هزینه‌های زندگی کارگر با خط فقر و دستمزد نمی‌خواند و همین امر در کاهش انگیزه کار تاثیرگذار است.

او عدم اجرای طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌ها را دلیل دیگر پایین بودن ساعات کار مفید دانست و تاکید کرد: متاسفانه با وجود چنین قانونی بسیاری از کارفرمایان از اجرای آن خودداری می‌کنند و بعضا می‌بینیم که در چنین کارگاه‌هایی نیروهای کار بر اساس شایستگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و اصطلاحا دچار هدر رفت منابع انسانی هستیم، در چنین شرایطی کیفیت کار به دلیل وجود تبعیض‌های مختلف به شدت کاهش می‌یابد.

رییس کانون شورای اسلامی کار البرز از دستمزد به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر نام برد و ادامه داد: در بنگاه‌های اقتصادی که از واقعی شدن دستمزد تبعیت می‌کنند، نیروی کار به فکر خروج از بنگاه، انجام کار پاره وقت دیگر یا مسافرکشی نخواهد بود و تلاش می‌کند تا از وقت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

به گفته اصلانی هم اکنون در ۷۰ درصد کارگاه‌ها قانون افزایش تولید و بهره‌وری لغو شده و کارگران همان حداقل حقوق تعیین شده را دریافت می‌کنند، بنابراین در شرایطی که قوانین حمایتی از نیروی کار اجرا نمی‌شود انتظار بهره‌وری و تولید بیشتر از کارگر محقق نمی‌شود.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید.

به گزارش تسنیم، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.

کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۳۸ درصدی به ۲۲۹۴ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.

اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.

بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.

نرخ بالای بهره به ضرر طلاست، چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد.

ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی ۶ ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۲۶ دلار و ۶۵ سنت رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۲۶ درصدی ۹۳۵ دلار و ۴۳ سنت معامله می‌شود.

دیگر خبرها

  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • گزارش کارگر و کارگاه نمونه استان همدان
  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بهره‌برداری خط دوم کارخانه سیمان رزن در سال آینده
  • دو هزار کارگر ساختمانی در میاندوآب بیمه ندارند
  • عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت ۱۴۰۳
  • لزوم توسعه مراکز جوار کارگاهی برای تربیت نیروی متخصص
  • کارگر؛ رضایت شغلی و توسعه اقتصادی
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد