حد و مرزهای قرآنی دعا را پاس بداریم
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۷۶۸۴
گروه دین و اندیشه: محمدعلی بزرگان نیا در یاددشت پیش رو که پیرامون ماه مبارک رمضان و حد و مرزهای قرآنی دعا نگاشته معتقد است: دعا نباید با لحن آمرانه و با صدای بلند فریاد مانند خوانده شود زیرا چنین لحن و صدایی در قرآن تجاوز و موجب ناخشنودی خداوند توصیف شده است.
به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته شده است به شرح زیر می باشد:
ماه مبارک رمضان بهار قرآن و بهار دعا است و بنا بر همین ویژگی شاید توضیحات روشن گر زیر شایان توجه باشند:
در ضرورت باور به امر ونهیها و باید و نبایدها و هشدارهای قرآنی که سخن خداوند اند و در الزامی بودن تقید و پایبندی به حد و مرزهای احکام الهی که برخاسته از علم و حکمت مطلق بی حد و مرز ازلی و ابدی خداوند هستند تردیدی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خروج یا عدول مشروط از حد و مرزهای احکام آشکار الهی که طبیعتا قابل درک و سرشت نشین هستند تنها در صورت وجود استثنای روشن از جانب خداوند امکان پذیر است .
با توجه به تفاوت میان علم و حکمت بی کران ازلی و ابدی الهی و علم و دانش ناچیز ذهن جایز الخطای بشر و با وجود روشن گریهای آشکار قرآن کریم هیچ بشری اعم از مقرب یا غیر مقرب بدون وجود وحی صریح غیر قابل انکار از جانب خداوند نمی تواند از خود برای احکام مطلق خداوند قید یا استثنا قایل شود ( آیه 36 سوره احزاب ).
بنا بر توضیح فوق شکستن این حد و مرزها نافرمانی آشکار از حکم خداوند و گناه کبیره به شمار می آید واین نافرمانی در قرآن کریم با صراحت غیر قابل انکار به کفر و ظلم و فسق توصیف شده است ( آیات 44 و 45 و 47 سوره ی مائده ).
بنا بر همین ممنوعیت قرآنی و عقلی که علیه عدول از احکام خداوند ثابت گردیده ، اجتهاد برای خروج یا عدول از حکم مطلق و بی استثنای خداوند حرام و گناه کبیره ی نا فرمانی از حکم خداوند محسوب می شود و خشم خداوند را بر می انگیزد ومجازات اخروی تحمل ناپذیر دارد( آیات و سوره های: 15 نساء و 36 أحزاب و 23 جن ) .
خداوند دانای مطلق در قرآن کریم آشکار و روشن و رسا و گویا امر فرموده بشر در حین دعا کردن او را با اسماء حسنای خداوندی بخواند ( آیه 180 سوره ی أعراف ) ؛ چون فعلیت و بازده اسماء حسنای خداوند ازلی و ابدی و پیوسته اند در حالی که فعلیت و بازده فعل محسوس بشر در تعامل بادیگران منحصر به زمان و مکان وجود مادی و مجازی انسان در این دنیا است.
این فرمان مطلق الهی هیچ استنایی را در مقابل این اسماء برای بشر مجاز نکرده و تتمه این آیه همین اطلاق را می رساند.
بنا بر علل آشکار چهار گانه ی منطقی این فرمان الهی و با توجه به فعل و بازده ازلی و ابدی این اسماء که هیچ تشابه زمانی و مکانی و کمیتی و کیفیتی با فعل و بازده فعل هیچ یک از آفریدگان ندارد خواندن خداوند با غیر از اسماء حسنای او اجتهاد در مقابل نص و نافرمانی از دستور و حکم خداوند و بنا به روشنگری قرآن بعلت دخالت خود بزرگ بینانه ی بشر در کار منحصر به خداوند ، کفر و فسق و ظلم به شمار آمده است.
چنین نا فرمانی و اصرار بر آن ، گناه کبیره ی آشکار به شمار می آید و بنا به صریح مفصل قرآن ( آیات و سوره های: 15 نساء و 36 أحزاب و 23 جن ) خشم خداوند را بر می انگیزد و آثار مثبت و سازنده ی هر دعا را خنثی و نابود می سازد.
دعا نیز نباید با لحن آمرانه و با صدای بلند فریاد مانند خوانده شود زیرا چنین لحن و صدایی در قرآن تجاوز و موجب ناخشنودی خداوند توصیف شده است( آیات 55 و 205 سوره ی أعراف ).
انسان دین دار مؤمن در بر گزیدن شکل و روش انجام و اجرای مراسم و مناسک و شعایر دین برای جلب رضایت خداوند باید در این زمینه و در همه ی زمینه ها به پیروی از دستورات صریح و مفصل قرآنی خداوند و از سنت معتبر و بی خدشه ی معصومان که می باید با دستورات قرآنی خداوند هم گن و هم آهنگ باشند مقید باشد.تخلف از ضرورتهای چگونگی اجرای مراسم و مناسک و شعایر دینی و سهیم ساختن من در آوردیهای ذهن ناچیز بشر در آنها ، آثار سازنده و مثبت این مراسم و مناسک و شعایر را بی تردید از بین می برد.
دخیل ساختن من درآوردیهای بشر در کارهای وابسته به دین خداوند بمعنای سهیم ساختن بشر در امور منحصر به خداوند است ( که تعیین احکام و اعتقادات دینی منحصر به او است ) و خداوند حتی به پیامبران خود نسبت به گرفتار شدن به چنین گناه دین زدایی هشدار داده است ( آیه 65 سوره ی زمر ).
آیا این حقیت رسا و سرشت نشین قرآنی آشکار برای بشر متدین مؤمن خوشایند است که در قیامت به او بگویند عبادتها و کارهای نیک تو مشمول آیات 103 تا 106 سوره ی کهف شده اند.
این انسان متدین ، بعلت بی توجهی به خواسته های خداوند در قرآن که حتما نسخه یا نسخه هایی از آن در خانه او یا در دست رس او وجود داشته ، تخلف بی شماری از دستورات آشکار خداوند که در قرآن آشکار بیان گردیدده اند مرتکب می شود و به همین دلیل آثار نیک همه ی عبادتهای خود را در قیامت می بازد و بعلت این تخلفها و بی توجهی به قرآن و نادیده گرفتن احکام الهی در چگونگی دین داری خدا پسندانه مجازات نیز می شود.
آیا نگون بختی جبران ناپذیر نیست که یک عمر از تدین انسان ، بعلت بی توجهی به احکام و بایدها و نبایدها و هشدارهای نجات بخش و سعادت آفرین خداوند و تخلف از تکلیف دانستن آشنایی با مسائل دینی حیاتی که در قرآن حی و حاضر موجود نزد او آمده اند ، از دست برود و این انسان دچار خسران و عذاب الهی نیز بشود.
شیطان پلید انسانهای متدین با سواد را ، که قرآن را در خانه های خود ایزوله کرده و به سراغ شناختهای آن نمی روند و از هشدارهای آن خبر دار نمی شوند ، از راه دین نماهای من در آوردی ساخت بشر با وسوسه های فریبنده ی خود از راه به در می کند و منحرف می سازد.
شیطان پلید با ایجاد این گمراهی و انحراف نزد متدینان به سوگند خائنانه خود که در تلافی طرد خود از بهشت در محضر خداوند یاد کرد جامه عمل می پوشاند و با قهقه های ناجوانمرادنه خود این متدینان نا آکاه غافل و حقیقت گریز را که بر جهل خود به آیات بینات قرآن اصرار می ورزند مسخره می کند و با تلاش مذبوحانه ی پیوسته و کینه توزانه خود این متدینان غافل و ناآگاه و قرآن گریز را دسته دسته به سوی جهنم می فرستد.
اصرار عامدانه سواد داران بر ایزوله کردن قرآن و نرفتن به سراغ هشدارهای نجات بخش آن و سکوت دین شناسان بر این خطای نابخشودنی با وجود قرآن کریم در خانه های همه ما مسلمانان با هر توجیهی که باشد نزد خداوند که بشر را به تدبر در قرآن نهیب داده (آِیات و سوره های: 82 نساء و 24 محمد) هرگز پذیرفته نخواهد شد.
اصرار عامدانه ی سواد داران بر بی توجهی به هشدارهای رسا و گویا و قابل درک و سرشت نشین قرآن کریم و نرفتن به سوی تدبر در قرآن ، بی توجهی به آیات روشن و هدایت گر خداوندی به شمار می آید و کفر نابخشودنی است که در سر تا سر قرآن از گرفتار شدن متدینان و سایر بشر به آن آشکارا سخن فراوان یاد شده است.
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۷۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده میکند
به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و این مهم دههها طول میکشد اما در کشورمان ایران، هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد. امروزه آیات قرآن کریم به عنوان یکی از محورهای اصلی در خوشنویسی به کار میرود و در میان خوشنویسان کمتر کسی را میتوان یافت که بخشی از قرآن کریم یا تمام آن را در قالبهای گوناگون ترسیم نکرده باشد. خط خوش و خوشنویسی هنری است که همیشه توأمان با قرآن بوده است و یکی از والاترین هنرهای قرآنی به حساب میآید، همچنان که از پیامبر رحمت نقل شده است: «هر کس آیه بسم الله الرحمن الرحیم را برای بزرگداشت خداوند به خطی خوش بنویسد، بخشیده خواهد شد.» (منیه المرید، ص ۳۵۱)
در ابتدای جریان نگارش قرآن، تنها خط مورد استفاده «خط کوفی» بود اما به تدریج و با ورود اقوام مختلف با فرهنگها و خطهای متفاوت، تنوعی در تعداد و انواع خط قرآنی به وجود آمد و امروزه قرآن کریم با خطوط «نسخ»، «نستعلیق»، «ثلث»، «ریحان»، «معلی» و … به نگارش در میآید. علاوه بر نگارش مرسوم قرآن بر روی کاغذ که به صورت کتاب و جزوه عرضه میشود، نگارش قرآن روی سنگ، چوب، شیشه و اشیای دیگر و نیز ساخت تابلوهای قرآنی با آمیزهایی از هنرهای گوناگون چون «تذهیب»، «نگارگری»، «معرق کاری»، «منبت کاری» و … هم در جامعه هنری ما مرسوم شده است.
تاثیرات یک نمایشگاه تخصصی بر رشد هنرهای قرآنی
در میان برگزاری نمایشگاههای مختلف هنری که برگزار میشوند، کمتر پیش آمده توجهی ویژه به خوشنویسی و به ویژه خوشنویسی قرآنی شود. البته برگزاری نمایشگاههای سالانه قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان برگزار میشوند، محملی برای گردهمایی هنرمندان قرآنی در کنار ناشران و نمایش برخی آثار آن هنرمندان است اما آن نمایشگاهها به صورت ویژه نتوانسته اند از ظرفیت هنرهای قرآنی استفاده کنند.
یدالله کابلی هنرمند و استاد پیشکسوت خوشنویسی با اشاره به برگزاری نخستین دورههای نمایشگاههای قرآن، گفت: در آن سالها در اولین و دومین دوره برگزاری نمایشگاه قرآن شاهد آن بودیم که این نمایشگاه با محوریت خط و خوشنویسی برگزار میشد اما کم کم در دورههای بعد صور قرآنی و فروشگاههای نشر قرآن افزوده شدند و در نهایت کار به جایی رسید که خط و خوشنویسی کنار گذاشته شد.
جسته و گریخته نمایشگاههایی با عناوین «تذهیب و هنرهای قرآنی» نیز در مراکز دانشگاهی همچون بنیاد ایرانشناسی برگزار میشود اما همگی اصل مطلب را در نمایشی کامل و جذاب ادا نمیکنند. شاید بتوان گفت نمایشگاه «روایت باران» که ۳۱ فروردین ماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد، یکی از منحصربه فردترین نمایشگاههای مبتنی بر هنر قرآنی؛ خوشنویسی سنتی باشد و میتوان نمونهای جذاب از جلوههای هنرهای قرآنی را در این نمایشگاه مشاهده کرد؛ نمایشگاهی که متشکل از آثار قدیمی و جدید از هنرمندان بهنام و بزرگ خوشنویس و خطاط در کنار هنرمندان جوان و کاربلد این حوزه است.
غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، یدالله کابلی، علیاشرف صندوقآبادی، محمدعلی گرجستانی، علیرضا کدخدایی، عبدالصمد صمدی، محمد علی قربانی، رضا مافی، علیرضا اسکندری، مجتبی سبزه، احمد پیلهچی، فتحعلی واشقانی فراهانی، احمد شفیعیها، رسول مرادی، غلامرضا راهپیما، ذبیحالله لولوئیمهر، عارف براتی، علی تَن، عبدالحسین قزوینی، علیاکبر پگاه، سیدرسول آقامیری، سمیه ولیان، مهرک عبدالصالحی، زهرا عینکزاده، هادی هنردوست، فرشته احمدی، فاطمه نظری، مریم فیضپور، طاهره الله دادیان، محمد ارزگانی، محمدجواد شکوهیفر، پیمان پیروی، برنا فرخنسب، مرضیه منیری، حسین بدیعی نامقی، الهام دهقان، مریم مرتضایی، هومان بابا اولادی، سمیه جوادیان، جواد لنگری، مجتبی ابراهیمی، سید مرتضی جعفری، اسماعیل نبهانی، خسرو شیرچی، افسانه زهری، کوروش مظفربیگی، ابوالفضل خزاعی، محمد خزاعی، خدیجه فلاحی، پیمان سادات نژاد، محمد مدعالی، علیرضا زندی، رقیه ترکمنها، پیمان پیروی، مجید رجایی، محمدصادق احدپور، سیفالله مجیدی، مصطفی، عزیزاللهی، سحر فرید، گوهر همایی، زهرا میرزایی، علی مهری، اعظم علیزاده نیک، شهربانو نجفی، مینا موسوی، فرامرز تیمور نژاد، معصومه بختیاری، نیما حسن پور، زهرا باقرنژاد، زهرا عظیمی، علی گنجی، وحید احمدزاده، صفر نورزاده، علی قربانی حکیم، علیرضا قندالی، پوریا منصورزاده، نرگس بیگمرادی، غلامرضا سپهری، ازهار شرکا، عبدالله کلهری، رضا ظریفیان، مصطفی تاجیان، نفیسه تقوی، مسعود سعادت، کمال سلیمانیان، سمیرا بصیریکیا، رضا زدوار، نسیبه هادیپور، زهرا حاج ابراهیمی، نوشین شمعریز، انسیه ادیب، ساناز راجی، حکیمه یزدانپرست، احمد ابوطالبیان، غفار قنبرپور، غلامرضا یادگار، سیدعلی فخاری، محسن میرحسینی، مهرناز قربانپور، مهرناز قربانپور، فاطمه کاظمی، بهادر پگاه، میرحیدر موسوی، حمید احمدی، علی آقا حسینی، رضا مقدم، اعظم ابهرچایی، طیبه ارزندریانی، افسانه شهبازی، محمود رحیمی عهد، حسین غلامی و سهیلا لشگری، هنرمندانی هستند که آثارشان توسط شورای هنری نگارخانه ترانه باران که به صورت تخصصی به هنرهای قرآنی به ویژه خوشنویسی میپردازد، انتخاب شده است.
فراخوان دریافت آثار این نمایشگاه، دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شد. بعد از آن، ۲ نشست شورای هنری و انتخاب آثار نمایشگاه «روایت باران» برگزار و در نهایت نیز ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ نمایشگاه، افتتاح شد.
در این نمایشگاه، آثار قرآنی در بخشهای کتابت، قطعه، سطر، حجم، چلیپا، خط نقاشی، حجم و … در ۲ بخش هنرمندان معاصر و بخش قدما به نمایش درآمده است. در نیم طبقه فوقانی گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران، مجموعهای از آثار تاریخی نمایش داده شده که از آن جمله میتوان به خط کوفی دوران اولیه اسلامی و خطوطی با قدمت قرن دوم و سوم هجری اشاره کرد. همچنین از دوره قاجار نیز چندین اثر در معرض دید عموم گذاشته شده است. در میان آثار، برخی آثار خط نقاشی و سیاه مشق رضا مافی نیز دیده میشوند که خوشنویسی سنتی را با شیوههای نقاشی مدرن تلفیق کرده بود.
لزوم حمایت عملیتر دولت از هنرهای قرآنی
نمایشگاه هنرهای قرآنی «روایت باران» اولین قدم از جریانی است که در بخش خصوصی انجام میشود و ارزشمند است که قطعاً باید تقویت شود. بر اساس گفته صاحبنظران دینی و هنری، اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی در جامعه همهگیر شود باید با زبان هنر آن را نشر داد، چون بسیار نافذتر است و جلوههای بهتر و تأثیرگذارتر دارد. در واقع اگر قرآن و مفاهیم قرآنی با زبان و شیوه هنرمندانه ارایه شود، قطعاً تاثیر بهسزایی دارد که باید از سوی مراکز فرهنگی و هنری ذیربط مورد حمایت قرار گیرد. اختصاص بخش کوچکی از بودجه سازمانها و نهادها به خرید آثار هنری و آثار قرآنی، یکی از راههای حمایتی در این عرصه خواهد بود اما این طرح برای اجرایی شدن فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.
همچنان که علی اشرف صندوق آبادی هنرمند باسابقه خوشنویس در این مورد گفت: وقتی قانون شود که درصدی از بودجه یک سازمان به خرید آثار هنری اختصاص پیدا کند اما خریدی نبینیم، مشکل از مدیریت آن است؛ یعنی وقتی هیچ خریدی جدی انجام نشده به نظرم مشکل مدیریتی است و بهتر است دولت، دست کارآفرینان را باز بگذارد.
به گفته صندوق آبادی که عضو شورای نمایشگاه «روایت باران» است، نگاه در این نمایشگاه این است که دولت، حمایتی عملیتر را ایفا کند تا بتوانیم از هنرمندانی که فعال هستند، حمایت بیشتری کنیم.
چطور به حضور هنرمندان قرآنی امید داشته باشیم؟
نکته مهم بعدی، توجه تخصصی به آثار هنری قرآنی چه در بعد فرهنگی و چه در بعد اقتصادی است که بیش از گذشته جلوهگر شده است و در این عرصه باید هنرمندانی که در عرصه هنرهای قرآنی فعالیت میکنند، دیده و به جامعه ملی و بین المللی معرفی شوند که این روند، مسؤولیت متولیان امر همچون وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و دیگر مدیران مسؤول ذیربط را بیشتر میکند. اگر اکنون به هنرمندان فعال در عرصه کتابت و هنرهای قرآنی توجه نداشته باشیم، با توجه به شرایط جامعه و وضعیت اقتصاد هنر چگونه میتوانیم چند سال دیگر به حضور و فعالیت این هنرمندان در زمینه قرآن امید داشته باشیم؟ شاید کم کم هنرهای قرآنی که حتماً مهمترین منبع اقتصاد فرهنگی کشورمان محسوب میشود، با کم توجهی به سمت کمرنگ شدن پیش رود. توجه به اقتصاد و سرمایه گذاری در این حوزه در توسعه و ترویج هنرهای قرآنی تاثیر مستقیم و بهسزایی دارد؛ همچنان که نمیتوان از این مهم چشم پوشی کرد که نسخ خطی قرآن این قابلیت را دارند که رکورد فروش آثار را در اکسپوها و حراجیها جابهجا کنند.
کد خبر 6099777