Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@11:55:48 GMT

۵۷هزارچاه غیرمجاز حوضه آبریز دریاچه ارومیه شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۸۸۲۹۷

۵۷هزارچاه غیرمجاز حوضه آبریز دریاچه ارومیه شناسایی شد

ارومیه- معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: ۵۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

یاسر رهبردین امروز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بیش از ۶۰هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده است افزود: از این تعداد ۵۷ هزار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه چهار مصوبه از ۲۷ مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه مربوط به شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی و شامل ۱۷ طرح و پروژه است افزود: جلوگیری از برداشت آبهای سطحی و زیرزمینی یکی از چهار مصوبه است که در این راستا ۸۰ اکیپ گشت و بازرسی توانستند ۶۴۶ موتور پمپ برداشت غیرمجاز از آب های سطحی و زیرزمینی جمع آوری‌ کنند.

رهبردین عنوان کرد: در قالب راهکارهای ۲۷گانه کار احداث کانال انتقال آب جلدیان به طور کامل به انجام رسیده و افتتاح شده است که می‌تواند ۹۵ میلیون مترمکعب آب را به دریاچه انتقال دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در سال ۹۴ حدود ۵۸۴ چاه و در سال گذشته نیز یک هزار ۵۴۰ چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بسته شد.

رهبردین اضافه کرد: در شش رودخانه اصلی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۶۵ کیلومتر لایروبی صورت گرفته و با احداث معبری به طول ۲۵ کیلومتر طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود در میاندوآب انجام شده است.

وی گفت: در سال ۹۳ و ۹۴ افزون بر ۷۰۱ میلیون متر مکعب و در سال آبی ۹۴ و ۹۵ نیز افزون بر ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه انتقال داده شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: با وجود کاهش بارندگی‌ها امسال ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه وارد شده است.

رهبردین افزود: از برنامه مقرر که رهاسازی آب به مقدار ۱۷۶ میلیون متر مکعب در سال ۹۳ بود ۱۴۴ میلیون متر مکعب در همان سال رهاسازی شد و این رقم در سال ۹۴ از ۴۲۷ میلیون متر مکعب هدف‌گذاری شده به یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت.

وی گفت: در سال آبی جاری نیز از ۳۵۵ میلیون متر مکعب مشخص شده ۶۷۴ میلیون مترمکعب رهاسازی شده که این رقم نشان از اهتمام شرکت آب منطقه‌ای در روند احیا دریاچه ارومیه دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اظهارداشت: در این راستا ۴۳۴ میلیارد تومان از سوی دولت برای اجرای برنامه های شرکت آب منطقه ای هزینه شده است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۸۸۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن ۲۰۵ چاه غیرمجاز در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران از تعیین تکلیف یک هزار و ۵۴۴ چاه بدون پروانه پیش از سال ۱۳۸۵ و قریب به ۵۲۲۷ حلقه چاه حریمی کم عمق در استان خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۷۶۷ چاه کشاورزی پارسال در استان برق‌دار و ۲۰۵ چاه غیرمجاز نیز مسدود شد.

سید محمد موسوی با بیان این‌که کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی و ساماندهی بهره‌برداری از چاه‌ها یکی از اولویت‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای مازندران است، افزود: به منظور بهره‌برداری مناسب و ضابطه‌مند از چاه‌های کشاورزی در استان ۱۶۲ کنتور حجمی در چاه‌ها نصب شد.   او ادامه داد: یک‌هزار و ۲۳۷ مورد اصلاح پروانه چاه‌ها و همچنین ۱۱ هزار و ۶۴۹ مورد صدور مجوز سامانه «ساماب» به منظور انجام اقداماتی مانند تغییر نام، حفر، لایروبی، تغییر مکان و کف‌شکنی پارسال توسط شرکت آب منطقه‌ای مازندران انجام شد.    معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر لزوم رعایت الزامات بهره‌برداری ضابطه‌مند و بهینه کشاورزان از چاه‌ها، گفت: صدور مجوز برای چاه‌ها به منزله برداشت آب به هر میزان دلخواه نیست به همین منظور نیز پارسال به استناد آمار‌های ثبت شده با ۹۴ مشترک چاه مجاز برقدار بدمصرف و پرمصرف برخورد قانونی انجام شد.   موسوی افزود: جلوگیری از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی پارسال در ۲۳۹ چاه انجام شد که به برداشت ۷۰۰ هزار متر مکعب آب پایان داد   او گفت: با توجه به اهمیت دشت هراز در تولید برنج کشور یکی از اولویت‌های ما تعیین تکلیف پرونده‌های مربوط به متقاضیان برق‌دار کردن چاه‌های کشاورزی واقع در حوضه آبریز هراز بود که بیش از یک‌هزار پرونده طی کمتر از ۲ هفته با لحاظ ضوابط قانونی تعیین تکلیف شد.

دیگر خبرها

  • مسدود شدن ۲۰۵ چاه غیرمجاز در مازندران
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه
  • تصاویر زیبا و چشم‌نواز از حال خوب دریاچه ارومیه + عکس
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • اضافه شدن ۲۷ میلیمتر بارش به میانگین فارس در سال آبی جاری
  • اضافه شدن ۲۷ میلیمتر بارش به میانگین استان در سامانه بارشی اخیر در سال آبی جاری
  • کاری از سوی دولت برای دریاچه ارومیه صورت نگرفته/ با دو میلیارد متر مکعب آب هم می‌شود در دریاچه قایق‌سواری کرد/ پایان تابستان معلوم می‌شود
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو
  • بیش از هزار و ۲۰۰ حلقه چاه‌غیرمجاز در آذربایجان‌غربی مسدود شد
  • (تصاویر) آخرین وضعیت دریاچه ارومیه