دو قطبی سازی جامعه تکرار فتنه بنی صدر در سال ۵۹ است
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۹۱۰۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجتالاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی در خطبههای امروز نماز جمعه ایلام اظهار داشت: هدف مثلث شوم آمریکایی، صهیونیستی و سعودی تلاش برای نابودی آرمان آزادی قدس شریف است.
وی گفت: یکی از مهمترین اقدام این مثلث شوم شکلگیری تروریسم تکفیری با مدیریت سرویسهای جاسوسی رژیمهای آل سعود و اسرائیل و ارتکاب جنایات هولناک و مکرر گروه های تکفیری در سراسر جهان اسلام این بود که قضیه فلسطین از اولویت خارج شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده ولی فقیه در استان ایلام تصریح کرد: جنگ افروزی مکرر تکفیری ها با حمایت مالی عربستان سعودی و ترکیه انجام میگیرد تا حاشیه امنی برای رژیم جعلی اسرائیل فراهم کند.
امام جمعه ایلام بیان کرد: بزرگترین سود و بهره برداری را اسرائیل از این اقدامات داشته تا ضمن خارج شدن از افکار عمومی جهان اسلام با فراغ بال به شهرکسازیهای غیرقانونی خود و سرکوب قیام مردمی فلسطین در اراضی اشغالی بپردازد.
وی با بیان اینکه شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس در شرایط حساس امروز از اهمیت بالایی برخوردار است ادامه داد: روز جهانی قدس میراث گرانبهای امام راحل برای رهائی قدس شریف و نابودی اسرائیل است.
لطفی افزود: با گذشت بیش از 38 سال از اعلام برپایی روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و استقبال بینظیر امت اسلامی از اقدام انقلابی امام ارکان رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن آمریکا را بهشدت میلرزاند.
لطفی در ادامه سخنان خود به مساله واگذاری جایگاه سوخت در مرکز شهرستان ایلام پرداخت و گفت: واگذاری جایگاه سوخت مرکز شهرستان ایلام با پایین ترین قیمت پایمال کردن بیت المال است.
وی افزود: طبق اصل 44 قانون اساسی و دستور رهبر معظم انقلاب به واگذاری بخشی از اموال دولتی به بخش خصوصی برای مشارکت دادن مردم در شکوفائی اقتصادی و ایجاد اشتغال است.
وی عنوان کرد: به همین خاطر سازمان خصوصیسازی مسؤولیت این کار را به عهده دارد اما ضوابط خاص خود دارد که متاسفانه در واگذاری جایگاه سوخت و پمپ بنزین دولتی ایلام رعایت نشده است و با اینکه قیمت پایه آن قریب به شش میلیارد تومان است با یک سوم این قیمت واگذار شده است و این کار موجب ناراحتی دلسوزان به بیت المال گردیده است.
نماینده ولی فقیه در ایلام با اشاره به دو قطبی کردن و تقسیم مردم به دو دسته موافق و مخالف اظهار داشت: این تقسیم بندی تکرار فتنه بنی صدر در سال 59 است که برخی از جریانهای سیاسی با ایجاد دو قطبی کردن جامعه درصدد راهاندازی فتنه جدید در کشور هستند.
وی افزود: پس از برگزاری انتخابات شکوهمند و حماسی ملت بزرگ ایران متاسفانه جناح های سیاسی درصدد مصادره این پیروزی بزرگ و حماسی به نفع خود هستند و با تشکیل محافل درون گروهی با سهم خواهی و تعیین مدیران جدید ادارات و نهاد های دولتی هستند گرچه این جریانها در خلق حماسه انتخابات 29 اردیبهشت کمترین نقش را ایفاد کردند.
خطیب جمعه ایلام ابراز کرد: حماسه بزرگ 29 اردیبهشت را ملت ایران و رهبری معظم انقلاب خلق کردند اما اینها با دو قطبی کردن جامعه به مخالف و موافق دنبال تقسیم غنائم جنگی که در آن نقش نداشتند هستند.
وی گفت: این تقسیم بندی اتحاد و همبستگی مردم که عامل اصلی نجات کشور و مانع ضربه بیگانگان به انقلاب و نظام اسلامی است را تهدید می کند و دشمنان را برای نفوذ در عرصه های مختلف امیدوار می کند که در این زمینه همه باید با تبعیت از رهبری توطئه جدید دشمن های خارجی و فتنه گران داخلی را خنثی کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان ایلام تصریح کرد: متأسفانه مسئول ارشد تیم مذاکره کننده توافق هستهای بارها به عدم پایبندی و نقض آشکار برجام از سوی آمریکا اشاره میکند اما نسبت به موضعگیری و اقدام متقابل ایران هیچ اظهارنظری نمیکند.
لطفی با بیان اینکه بیانات رهبری در جمع مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی راجع به تلاش برخی جریانهای سیاسی مبنی بر دوقطبی شدن کشور هشداری جدی به مسئولان کشور و جلوگیری از ایجاد فتنه جدیدی در کشور است گفت: برخی افراطیون سیاسی با سهم خواهی از دولت جدید تلاش میکنند فضای کشور را ملتهب کنند و غالباً این افراطیون در فتنه 88 آتش بیار معرکه بودند و ماه ها کشور را دچار آشوب و اغتشاش کردند و درنهایت امنیت کشور را در معرض نابودی قراردادند.
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۹۱۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدنسازی
شکلگیری تمدن اسلامی در پرتو سیره علمی و عملی اهلبیت(ع) امری قابل توجه است و در این میان امام صادق(ع) در تمدنسازی اسلامی نقش اساسی داشتهاند که لازم است مورد توجه قرار بگیرد و سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع زمینهای شد تا موضوع نقش ایشان در تمدنسازی اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، حضرت جعفربن محمد (ع) ملقب به امام صادق (ع) ششمین امام شیعیان دوازده امامی پس از پدر بزرگوارشان امام باقر (ع) است؛ ایشان به مدت ۳۴ سال عهدهدار امام شیعیان با خلافت پنج خلیفه و آخر اموی و دو خلیفهی اول عباسی معاصر بودند؛ امام صادق (ع) نه تنها در میان شیعیان بلکه در سطح جهانی بهعنوان یک شخصیت برجسته علمی به شمار میروند تا جایی که ابوحنیفه فقیه به نام اهل سنت ایشان را عالمترین فرد در میان مسلمانان دانسته است.
امام صادق (ع) با تلاشهای علمی گسترده خویش و تربیت اصحاب و شاگردان دانشمند، نقش بسیار چشمگیری در شکلگیری تمدن اسلامی داشتند و بر این اساس وجود انبوه روایات امام صادق (ع) در منابع شیعه و اهل سنت بیانگر نقش علمی حضرت در زمان خویش است؛ از امام صادق (ع) با وجود چهار راوی و بیش از ۳۵ هزار حدیث، روایات و آموزههای بسیاری در دست است که میتوان با الهام گرفتن از زندگی پربار این امام معصوم در مسیر ساخت تمدن نوین اسلامی گام برداشت؛ در همین راستا با حجتالاسلام محسن الویری عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و پژوهشگر سیره اهلبیت (ع) گفتوگو کردیم:
ایمنا: یکی از مهمترین اهداف رهبران یک جامعه دینی و مذهبی، تشکیل تمدن اسلامی است؛ بر این اساس و در مقدمه توضیحی در خصوص جایگاه تمدن اسلامی در اندیشه اسلامی بفرمائید.
حجتالاسلام الویری: اگر هدف دین را تأثیر گذاری در دو عرصه مختلف فردی و اجتماعی در نظر بگیریم و بگوییم یکی از کارکردهای اصلی دین تربیت انسان و نشان دادن مسیر کمالیافتگی و فرهیختگی به اوست، در عرصه اجتماعی هم وظیفه تربیت جامعه و سوق آن به سمت کمال و فرهیختگیاست، پس دین میخواهد هم انسان و هم جامعه را به بالاترین مرتبهی امکان خود برساند، همانگونه که انسانها در مسیر کمالیافتگی حائز مراتب و درجاتی هستند که مصداق بالاترین این درجه برای یک انسان حضرات معصومیت (ع) هستند، جوامع هم از این حیث در درجات مختلفی قرار میگیرند؛ گاهی جامعهای در عرصهای پیشرفت کرده و در عرصه دیگر خیر یا در جامعهای این پیشرفت و رشدیافتگی استمرار دارد و در دیگری نه، در اینجا هم جامعهای که نمره کامل را در کمالیافتگی و فرهیختگی کسب میکند جامعه موعود مهدوی است و سایر جوامع با سلسله مراتبی در مرتبه پایینتری نسبت به آن قرار میگیرند.
منظور از تمدن در اندیشه اسلامی بالاترین و گستردهترین سطح تحقق اجتماعی اسلام است و تمدن یافتگی یکی از مهمترین اهداف اسلام است؛ بنا بر این وقتی در عرصههای مختلف جامعهی اسلامی، نه تنها در علم به تنهایی یا اخلاق به تنهایی یا به طور اخص ساخت اجتماعی شاهد پیشرفت دین محور و مستمر به مدت بیش از یک سده باشیم به این حالت میگوئیم جامعهی اسلامی، که اگر شرایط ارتقا همچنان مساعد بود جامعهی اسلامی پیدایش تمدن اسلامی را سبب میشود؛ در همین راستا جایگاه تمدن در اندیشه اسلامی رساندن جوامع به بالاترین مرتبه کمال است.
ایمنا: نقش امام صادق (ع) در این مسیر و شکوفایی تمدن اسلامی چه بوده است؟
حجتالاسلام الویری: نحوه تمدن سازی اهل بیت باهم تفاوتی ندارد و از لحاظ اصول و مبانی از یک مبنا تبعیت میکند و تنها در عرصه بروز و ظهور بسته به شرایط و اقتضائات هر زمان تفاوت میکند؛ به همین دلیل هم امام صادق (ع) انند سایر ائمه معصومین سه نقش عمده در شکوفایی تمدن اسلامی داشتند:
نقش اول ایشان کوشش برای حفظ میراث موجود بود، میراث وحیانی که همان قرآن کریم و کلام وحی بود، میراث نبوی که سیره نبی اکرم (ص) به حساب میآمد و میراث علوی که ما پیروان مکتب اهل بیت به آن قائلیم؛ میراثهای گرانبهای قرآن و سنت عترت پیامبر (ص) به منزله چراغ پر نور هدایت و راهنشان مسیر دست یافتن به جامعه مطلوب و تحقق عملی آموزههای اسلام بودند که در شرایط جامعه آن روز و حضور امویان و عباسیان در رأس امور حکومت تلاشهای بسیاری برای خاموش کردن این نور هدایت انجام میشد که از نقشهای مهم ائمه از جمله امام صادق (ع) زنده نگه داشتن این راهنشان و میراثهای گرانمایه بود و این نقش تمدنی بسیار بزرگی است؛ از این جهت که حتی اگر در آن زمان جامعه در مسیر تحقق تمدن اسلامی حرکت نمیکرد آن اهداف و آن راهنمای طی طریق زنده نگه داشته شد که تا امروز معیاری برای تشخیص راه درست از گمراهیها و ضلالتهاست.
نقش دوم امام کوشش برای زدودن کژکاریها و ناراستیهایی بود که در جامعه آن زمان وجود داشت؛ مقابله با برخی از آنها در توان امام بود و در برخی دیگر شرایط این مقابله و تغییر فراهم نبود، برای مثال اعمال تغییر در عرصه حکومت امری نبود که امام بتوانند با آن اقتضائات یا تذکر به آن دست پیدا کنند؛ اما با این وجود در زمینههایی که امکان اصلاح بود اصلاح میکردند و در سایر زمینهها در پاسخ به سوالات پیروانشان و به بهانههای مختلف روشنگری میکردند و راه درست را نشان میدادند.
سومین نقش امام صادق (ع) در شکوفایی تمدن اسلامی مسئله یاری رساندن به جامعه اسلامی بود؛ امام در عرصههایی که این امکان وجود داشت به جامعه اسلامی کمک میکردند و این هرگز به معنای تأیید حاکمیت نبود به این دلیل که تمدن مساوی با حکومت نیست، اگرچه حاکمیت یکی از ارکان مهم تمدن است اما تمدن ابعاد و جوانب گوناگونی دارد که میتوان بدون تأیید و هم راستایی با حاکمیت در شکوفایی و توسعه آنها نقش داشتند و امام بدون تأیید حکومت بنیامیه و بنیعباس در عرصههای مختلف علمی، اجتماعی و حتی سیاسی در جامعه حضور داشتند و جامعه اسلامی را یاری میکردند.
ایمنا: گامهای محقق کردن تمدن اسلامی در سیره امام صادق (ع) چیست؟
حجتالاسلام الویری: به اعتقاد ما از سیره ائمه معصومین و بهصورت مشخص امام صادق (ع) میتوان یک الگوی تمدنی همه جانبه برای حرکت امروز جامعه به سوی تمدن اسلامی برداشت کرد؛ منظور از الگوی همه جانبه الگویی است که نه تنها از لحاظ مباحث نظری و معرفتی دارای اهمیت است بلکه در بعد عملی هم امتداد آن معارف را در جامعه قابل رؤیت کرده، در همین راستا بر پایه سیره امام صادق (ع) سه گام برای الگو برداری امروز ما در مسیر تمدنی وجود دارد:
گام اول تقویت امّت گرایی است، برخی بر این عقیدهاند که تمدن نوین اسلامی منحصراً به دست ایرانیان محقق میشود و تنها ایرانیها هستند که به آن دست پیدا میکنند، حال آنکه گستره یک تمدن یک ملت و یک ملیت نیست، گستره تمدن اسلامی یک مذهب نیست، بلکه گستره تمدن اسلامی عینیت یافتن امت اسلامی در همه عرصههاست؛ یکی از بایستههای حرکت ما به سمت ساخت تمدن اسلامی همین امت گراییاست که متأسفانه بر خلاف رهبر انقلاب که این دید در رفتار و گفتار ایشان به خوبی مشهود است در برخی افراد شکل نگرفته و تنها به صورت شعاری خواستار شکلگیری تمدن نوین اسلامی هستند.
گام دوم تقویت مثبتنگری تمدنی است، به این معنا که ما پیروان امام صادق (ع) باید بکوشیم همانگونه که ایشان به کاستیهای جامعه زمان خودشان محدود نشدند و میراث بینشهای فرا زمانی و فرا ساختاری خود را برای ما به یادگار گذاشتند ما نیز در برکه مشکلات و نقصهای زمان خودمان گیر نکنیم و از جایی بالاتر به مسائل نگاه کنیم و رویارویی با این مشکلات خرد مسیر تمدن سازی دید و نگرشمان محدود نشود و آنقدر خود را به آنها مشغول نسازیم که نتوانیم تمدنساز شویم.
سومین الگوی امروز تمدن ساز در سیرهی امام صادق (ع) ضرورت امتدادیافتگی آموزههای دینی در عرصهی اجتماعیاست، ما بسیاری از آموزههای دینی را از طریق مطالعهی آیات قرآن یا احادیث و روایات معصومین علیهم السلام در مییابیم و با استناد بر آنها از قانونهای تمدنی یا اصول دینی سخن میگوئیم اما دین ما چطور میتواند امتداد اجتماعی داشته باشد؟ چطور میتواند در جامعه بروز و ظهور پیدا کند؟ چطور میتواند در رفتارهای سازمانی ما جاری شود؟ در پاسخ به این سوالات ما اغلب پاسخی نداریم و این در حالیست که امام صادق علیه السلام تمامی این معارف را در کنشهای فردی و اجتماعی خود به طور کامل اعمال میکردند و ما نیز باید با تاسی به ایشان پا را از حیطه سخن و مطالعات نظری فراتر بگذاریم تا معارف اسلامی در جامعه امتداد اجتماعی بیابند.