Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همه ما مي دانيم که شايد کره مريخ به عنوان کره دوم حيات بشريت بعد از کره زمين باشد. در همين رابطه الون ماسک سوپر ميليادر معروف و نابغه قرن قصد دارد در آينده نزديک ميليون ها نفر را تنها با پرداخت ٢٠٠ هزار دلار يا کمتر از اين مبلغ به سياره سرخ رنگ مريخ ببرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، سپتامبر سال گذشته الون ماسک در مورد هدف هايش که يکي از آنها سفر به مريخ و استعماره اين کره به عنوان کره دوم حيات بشريت بود، توضيحاتي را ارائه داد و اعلام کرد که به زودي برنامه هاي بلند مدت اش را در اين زمينه منتشر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا بعد از مدت ها الون به وعده خود عمل کرده و اولين جزييات از فرايند کاري اش را به همگان منتشر کرده است. در اين مطلب به بررسي نقشه راه (RoadMap) الون ماسک در زمينه سفر انسان ها به مريخ پرداخته ايم.

امروزه در جهان بشريت برخي راهکارها براي بعضي مسائل و مشکلات ارائه داده شده است که بسيار هم کارساز بودند. به عنوان مثال براي حل مشکل تراکم ترافيک مهندسين اقدام به حفر تونل هاي زيرزميني در شهرها کردند. همچنين از فناوري هاي رابط کاربري بين انسان و کامپيوتر و هوش مصنوعي استفاده هاي زيادي شده است. همچنين براي حل مشکلات برق و قدرت و محيط زيست ملل اقدامات ويژه اي انجام شده است و حالا الون ماسک مي خواهد شرايط را براي تسخير کره مريخ به عنوان سياره بعدي بشر براي ادامه زندگي فراهم کند. بياييد کمي بيشتر در مورد الون ماسک بدانيم؛ او بنيانگذار شرکت‌هايي همچون تسلا موتورز، پي‌پال و اسپيس‌اکس (به انگليسي: SpaceX) است.او هم اکنون مديرعامل و مديرفني در اسپيس اکس و مديرعامل و طراح محصول در تسلا موتورز است. ماسک همچنين در حال توسعهٔ يک سيستم حمل و نقل با سرعت بالاست که تحت عنوان هايپرلوپ (Hyperloop) شناخته شده است. الون ماسک روي پروژه‌هايي سرمايه‌گذاري مي‌کند که پتانسيل تغيير دنياي اطرافمان را دارند. او نه تنها يک کارآفرين، بلکه يک مخترع، نوآور و مهندس است: ماسک شخصاً در طراحي خودروهاي برقي و سفينه‌هاي فضايي شرکت مي‌کند. الون ماسک به عنوان 38امين فرد قدرتمند جهان، 15امين ثروتمند در حوزهٔ تکنولوژي و 100 امين ميلياردر جهان در سال 2015 شناخته شده است. دارايي خالص او در سال 2015، 13٫9 ميليارد دلار و در حال حاضر 10٫7 ميليارد دلار برآورد شده است.الون ماسک به عنوان يکي از ده شخصيت تأثيرگذار جهان انتخاب شده است. او شرکت اسپيس ايکس را 14 سال پيش و با رؤياي بزرگ ايجاد اجتماعات انساني در مريخ راه اندازي کرد، حالا به نظر مي رسد همه چيز براي تحقق اين رؤيا محقق شده باشد

اکتبر سال گذشته، پرسش و پاسخ هايي در Reddit الون ماسک صورت گرفت که از طريق اين پرسش و پاسخ ها به اين نتيجه رسيديم که الون مي خواهد ميليون ها نفر از مردم جهان را به سياره مريخ هدايت کند. اين هدف با داشتن 4 برنامه ويژه تا قرن بعدي محقق خواهد شد اين چهار برنامه عبارتند از: ديده باني از زمين کره مريخ، ساخت و ايجاد کارخانه توليد سوخت، ارسال چند پيشگام و در نهايت ارسال گروهي از مردم براي ادامه حيات خود در کره مريخ!
در گفتار ساده به نظر مي آيد اما الون ماسک تصميم دارد گفته هاي خودش را عملي کند. جزيياتي که الون به آنها اشاره کرده است اين موضوع را نشان مي دهد که اين مخترع نابغه فعاليت هاي مستمري بر روي اين قضيه دارد بنابراين تحقق اهداف گفته شده خودش دور از انتظار نيست.
اسکات هوبارد سردبير ارشد New Space در اين باره مي گويد:
به نظر من انتشار اين مقاله و جزييات از سوي ماسک نه تنها فرصتي است براي جامعه هوا و فضا که از چشم انداز SpaceX براي اجرا کردن هدف مورد نظر مطلع شوند بلکه اين مقاله مي تواند به عنوان يک مرجع آرشيوي ارزشمند براي مطالعات و برنامه ريزي هاي آينده مورد استفاده قرار گيرد.
ماسک در صفحه پانزدهم مقاله خود به صورت کامل توضيح داده است که چرا سياره مريخ را به عنوان اولين انتخاب براي مقصد فضايي در نظر گرفته است. او همچنين در مورد هزينه هاي سفر به مريخ توضيحاتي را ارائه داده است. در اين توضيحات آمده که الون ماسک با در نظر گرفتن هزينه هاي حمل و نقل و هزينه هاي بررسي کره مريخ و استقرار در اين سياره، مبلغ ٢٠٠ هزار دلار را براي هر فرد به عنوان هزينه پايه در نظر گرفته است. او با اشاره به در آمدهاي درصدي از مردم آمريکا، اين قيمت را مقرون به صرفه دانسته و خاطر نشان کرده که به احتمال بسيار زياد اين هزينه کاهش پيدا کند.
در حالي که ماسک براي تنظيم تاريخ اولين پرواز به مريخ بسيار محتاطانه عمل کرده است اما با اشاره به شروع برنامه هاي آزمايشي در اين زمينه، اعلام کرده است که به احتمال زياد اولين پرواز به کره مريخ در سال ٢٠٢٣ رخ بدهد. پس از 5 الي ١٠ دهه ما شاهد انتقال و حمل و نقل آيتم هاي مورد نياز به سياره مريخ براي ادامه زندگي خواهيم بود ضمن اينکه در اين زمان بشر با سيستم هاي حمل و نقل ويژه اي به کره مريخ خواهند رفت و دنياي جديد خود را شروع خواهند کرد. الون ماسک اين گفته ها را در مقاله پانزده صفحه اي خود با ضريب خطاي بسيار ناچيزي بيان کرده است بنابراين انتظار مي رود اين گفته ها در بازه هاي زماني اعلام شده به صورت کامل عملي شوند.

الون در ادامه صحبت هايش مي گويد:
در سال ٢٠٠٢ شرکت SpaceX نظريه ها و تئوري هاي مربوط به اين موضوع را بدون مطالعه جزييات تئوريه ها رد مي کرد حتي نظريه مربوط به پرتاپ موشک تحقيقاتي به دور سياره مريخ را اساسا غير عملي مي دانست حال امروز نه تنها موشک هاي تحقيقاتي يکي پس از ديگري به فضا پرتاب مي شوند بلکه به صورت جدي درصدد هستيم که کره مريخ را تسخير کرده و براي حيات بعدي بشريت آماده کنيم.
البته بايد اين موضوع را در نظر داشت که عمليات مربوط به پرتاب موشک هاي تحقيقاتي به دور سياره مريخ و عمليات استقرار بشريت بر روي اين کره سرخ رنگ، دو دنياي متفاوتي دارند و به هيچ وجه با يکديگر قابل قياس نيستند. با اين وجود صحبت هاي ماسک اين واقعه را شدني دانسته و بدون شک در تحقق اهدافش فعاليت هاي مستمري خواهد داشت. جزييات ارائه شده توسط الون ماسک تا حدودي مي تواند خلاء هاي موجود در اين تئوري را پر کند اما با اين وجود شمار زيادي سوال بي پاسخ وجود دارد که بايد در گذر زمان به آن ها پاسخ داده شود.
ماسک مي‌گويد: قصد داريم  تا از لحظه شروع آزمايشات خود به بعد هر بار که مريخ و زمين در يک راستا قرار گرفتند چيزي به مريخ بفرستيم. طي دوسال آينده دراگون 2 را که وسيله اي داراي نيروي پيش‌ران است ارسال خواهيم کرد و ممکن است مأموريت دراگون ديگري را هم در سال 2020 به انجام برسانيم. اگر ماسک بلندپرواز نباشد که ديگر ماسک نيست. مقاله او حتي پا را فراتر از مريخ گذاشته و امکان سفر به سياره‌هاي آن‌سوي مريخ را هم بررسي کرده است. او در خيال‌پردازي‌هايش مخازن پرتابه‌هايي را در کمربند سيارک‌هاي براي سفر به اروپا قمر مشتري و تايتان قمر کيوان در نظر گرفته که دسترسي انسال به بخش بزرگتري از منظومه شمسي را ميسر مي‌کند.

بدون شک ارائه بيانيه ١5 صفحه اي از سوي الون ماسک، بسياري از سهامداران و سرمايه گذاران شرکت هاي بزرگ را تحريک خواهد کرد که در اين پروژه بزرگ سهيم باشند از طرفي گذر زمان و بازه هاي زماني بلند مدت مي تواند سستي سرمايه داران و سهامداران را براي ادامه کار به دنبال داشته باشد. ماسک در اين باره مي گويد هدف شرکت SpaceX تحقق آرمان هاي اين شرکت در زمينه سفر بشريت به کره مريخ است. درهاي پروژه ي تحقيقاتي بر روي همه باز است و همه مي توانند در اين پروژه بزرگ حياتي نقش موثري داشته باشند. با اين وجود اگر گروهي يا سهامداراني از ميانه راه برگردند هيچ مشکلي براي شرکت SpaceX و هدف هاي آرماني اش بوجود نخواهد آمد و اين شرکت به روند فعاليت هايش ادامه خواهد داد.
سال گذشته جان لاگسدون يکي از متخصصان و محققان هوا و فضا با تاييد عملي شدن تئوريه هاي الون ماسک به نشريه خبري Business Insider گفت: امکان انتقال مسافران انساني به کره مريخ تا چند سال ديگر ميسر خواهد شد البته اين سفر خطرهايي را به همراه خواهد شد اما تيم تحقيقاتي تا آنجايي که امکان دارد ميزان خطر را به صفر نزديک خواهد کرد. اين محقق در ادامه صحبت هايش به اجراي فاز اول عمليات انتقال اشاره کرد و گفت: اميدوار هستيم در فاز اول عمليات انتقال انسان، ١٠٠ داوطلب را به کره مريخ ارسال کنيم.

ماسک در بيانيه خود به اهميت فاصله بين زمين و مريخ اشاره مي کند. و به همين دليل آماده شدن براي چنين سفري را يک ضرورت مهم عنوان کرد. وي در ادامه گفت: مأموريت فضاپيماهاي بدون سرنشين اين است که محموله هاي آزمايشگاهي و مريخ نوردهاي متعلق به SpaceX يا ساير شرکتها و آژانس‌هاي فضايي را به اين سياره منتقل کنند. آنها وظيفه دارند شرايط حاکم بر مريخ را دقيقا ارزيابي کنند. مدير عامل شرکت SpaceX به صحبت هاي خود اضافه کرد که مسير زمين تا مريخ در واقع مانند خياباني است که هر 26 ماه يک بار باز مي شود. از اين خيابان ارزشمند بايد به نحو احسن استفاده نمود چرا که اين مسير هميشه در دسترس نيست.
در نهايت بايد منتظر بمانيم تا ببينيم ماسک در چه حد وعده هاي خود را عملي خواهد کرد. آيا اين هدف بلند پروازانه الون ماسک تحقق خواهد يافت؟ گذر زمان همه چيز را مشخص خواهد کرد.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۹۳۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا مهربان در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به اقدامات لازم در مواجهه با آلودگی هوا اظهار کرد: زمانی که غلظت گازها و ریزگردها در هوا افزایش می‌یابد هوا آلوده می‌شود؛ برخی از علت‌های مهم آلودگی هوا سوخت‌های فسیلی، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و پودرهای شیمایی هستند. آلودگی هوای داخل منزل نیز می‌تواند به دلیل بسیاری از فعالیت‌های داخل منزل مانند پخت و پز، عطر و ادکلن و گرد و خاک ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: شنبه جایگزین پنجشنبه به عنوان روز تعطیل شود

وی افزود: اجزای اصلی آلودگی هوا یک سری ریزگردها و گازها شامل دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، اوزون، اسید سولفوریک هستند که خطرناک‌ترین نوع ذرات معلق اندازه ۲.۵ تا ۱۰ میکرون دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: برخی از این ریزگردها بر اساس حلالیت و سایزشان می‌توانند در سیستم تنفسی فوقانی رسوب کنند و یک سری علائم برای فرد ایجاد کنند. گروهی نیز خود را به سیستم تنفسی تحتانی می‌رسانند و رسوب می‌کنند و گاهی وارد خون می‌شوند.

وی با اشاره به علائم تنفسی آلودگی هوا افزود: خارش بدن، چشم، بینی و گلو، سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و گاهی تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی و نیاز به بستری عده‌ای از این افراد در بیمارستان‌ها، در پی آلودگی هوا رخ می‌دهند.

مهربان گفت: در شرایط آلودگی هوا باید افراد به ویژه بیماران مزمن تنفسی و قلبی، سالمندان و کودکان و مادران باردار تا حد امکان از منزل خارج نشوند. همچنین باید از ورزش و پیاده‌روی تند خودداری و از ماسک‌های مناسب برای مقابله با آلودگی هوا استفاده شود و بهترین ماسک‌ها N۹۵، KN۹۵، FFP۲ هستند.

وی افزود: این ماسک‌ها تا ۹۵ درصد مانع ورود ذرات آلوده و ریزگردها به دستگاه تنفسی می‌شوند اما ماسک‌های نخی، پارچه‌ای و جراحی زیاد برای محافظت از ورود ریزگردها مفید نیستند. ماسک‌های معمولی تنها برای مقابله با ذرات بزرگ‌تر مناسب هستند و نمی‌توانند محافظت خوب و کاملی از ورود ریزگرد به بدن داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: توصیه می‌شود بعد از رسیدن به منزل حتما دست‌ها و صورت خوب شسته و بینی و گلو با سرم نمکی شست‌وشو شود. تغذیه مناسب برای افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن مانند استفاده از لبنیات تازه و کم چرب، سبزیجات و میوه‌های تازه و مایعات فراوان توصیه می‌شود و از مصرف غذاهای سرخ‌شده و فست فود نیز پرهیز شود یا کم استفاده شود.

وی ادامه داد: خواب کافی و دور از استرس، دوری از سیگار و دخانیات، استفاده از گیاهان خانگی برای تصفیه هوا توصیه می‌شود. دستگاه‌های خانگی تصفیه هوا درصدی از آلاینده‌ها را فیلتر می‌کنند اما نمی‌توانند بیشتر ذرات را فیلتر کنند بنابراین خرید این دستگاه‌ها توصیه نمی‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228889 برچسب‌ها آلودگی هوا

دیگر خبرها

  • درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا درمحکومیت اسرائیل
  • معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • پزشک بیرانوند مصاحبه‌اش را تکذیب کرد؛ زمان بازی با تست عملکردی در زمین مشخص می شود!
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد