Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@13:44:54 GMT

سبک شناسي معماري: معرفي سبک آرت نوو

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۹۴۱۸۳

خبرگزاري آريا - وب‌سايت ترنجي - فرانک تابش: جنبش آرت – نوو (هنر نو) به عنوان يکي از جنبش‌هاي پيشرو اواخر قرن نوزدهم در هنر و معماري اروپا نقش قطعي بر شکل‌گيري معماري قرن بيستم و معماري دوران مدرن گذاشت. نهضت هنر نو ماحصل يک دگرگوني در ساختار اجتماعي، رويکردهاي زيباشناسي، تاثيرپذيري از هنرهاي غيراروپايي و پاسخي مناسب به زمانه خود بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اين هنر در نقطه‌ي حساسي از چرخش به سوي مدرنيسم به عنوان نقطه اتصالي ميان سبک‌هاي قديمي و هنر مدرن قرن بيستم يک لحظه گذار به شمار مي‌رود. تاثير‌پذيري معماري از طبيعت و حضور سطوح مواج و خطوط نرم و فضاهاي سيال و تو در تو در بعضي آثار معماران بارز اين دوره مشهود است.








نهضت هنر نو نام سبکي در اروپاست که ابتدا در هنرهاي تزييني مانند طراحي پارچه، توليد کتاب و مبلمان از دهه 1880 آغاز گرديد و سپس در زمينه‌هاي ديگر همچون گرافيک، نقاشي، طراحي داخلي، پيکرتراشي و حتي عکاسي ظهور نمود.

در معماري اين سبک از اوايل دهه ي 1890 آغاز و تا سال 1910 ادامه داشت، نام اين سبک برگرفته از مغازه‌اي به نام هنر نو که طراحي داخلي آن توسط معمار بلژيکي، وان دو ولد انجام شده بود شکل گرفت. درنتيجه نام اين مغازه به سبکي تعلق گرفت که در پي ابداع احجام و فرم‌هاي جديد بود در حالي که سبک‌هاي مختلقي از قبيل نئوکلاسيک و رومانتيک در قرن 19، تقليد از گذشته را سرلوحه خود قرار دادند.






سبک آرت – نوو براي اولين بار بينش جديدي را در معماري اروپا پايه‌ريزي کرد که به جاي الهام از گذشته، توجه به آينده و تکنولوژي داشت به همين دليل اين نهضت جزو يکي از زير مجموعه‌هاي معماري مدرن محسوب مي‌شود اگر چه در سبک هنر نو از تزيينات به افراط استفاده مي‌شد. مصالح مورد استفاده، از مصالحي مدرن مانند چدن، آهن، فولاد و بتن بوده است ولي ظاهر کلي و جزييات ساختمان را با تزيينات فرم‌هاي طبيعي و گياهي شکل مي‌دادند. در واقع ويژگي بارز اين سبک، کاربرد خطوط سينوسي و پر انحناي نامتقارن به تقليد از نقوش پر پيچ و تاب گياهي و پيچک وار بوده.







اصول فکري پيرامون اين نهضت در موارد زير خلاصه ميشود :

1- انتقاد شديد از اشياء و مکتب‌هاي‌ تقليد 2- جدايي از گذشته 3- ابداع فرم‌هاي جديد 4- هنر مناسب زمان 5- استفاده از توليدات مدرن(فلز) براي اسکلت ساختمان و تزيينات 6- استفاده از تزيينات و فرم‌هاي طبيعي و رمانتيک

همچنين از ويژگي‌هاي اين سبک مي‌توان موارد زير را نام برد: 1- استفاده از خطوط خميده 2- فرم‌هاي گياهي 3- ايجاد حس حرکت در آرايه‌ها 4- عدم تقارن در طرح 5- استفاده تزيينات در حد افراط 6- استفاده تزيينات در تمام اجزاي ساختمان کف، ديواره‌ها، نرده پله، ستون و سرستون‌ها، دستگيره، لوسترها و غيره.




با اين حال هنر نو نامي فراگير در تمامي کشورها نبود و در کشورهاي گوناگون به آن نام‌هاي مختلفي اطلاق مي‌گرديد نظير آرت – نوو (فرانسه)، سبک جوان (آلمان)، سبک آزاد (ايتاليا)، مدرنيسم (اسپانيا) و سبک جدايي (اتريش). در اواخر عمر هنر نو، اين نهضت به سرعت حيطه‌ي نفوذ خود را گسترس داد و همه جا تلاش بر اين بود تا با بهره‌گيري از اين حرکت، يک هنر واقعا ملي در مقابله با فرمول‌هاي قديمي هنرهاي پيشين پديد آورند. نهضت زودگذر هنر نو علي رغم تمامي تاثيراتي که در گذار به مدرنيسم و تغيير ذائقه‌ي زيبايي‌شناسي داشت؛ به دليل عدم تطبيق با معيارهاي صنعتي حاکم بر عصر خود و دگرگوني آرمان‌هاي هنري در اوايل قرن بيستم، پس از معدود سال‌هاي حياتش پژمرده شد. اين هنر در طول عمر کوتاه خود داراي نقاط مثبت و منفي بي‌شماري بوده و توانست نوعي نگاه تاريخي و واپس‌گرايانه در عناصر تزييني را به عقب براند و با مراجعي تازه يک زبان تزييني را بيافريند که اين را مي‌توان يک انقلاب زيباشناختي در هنر تزييني به حساب آورد.








منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۹۴۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره ایران‌شناسی بین‌المللی می‌شود

محمدعلی عزت زاده دبیر اجرایی نخستین کنگره ملی ایران شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا به برگزاری این رویداد توسط انجمن ایران شناسی اشاره کرد و گفت: این انجمن نخستین انجمن علمی در این حوزه است که در سال ۱۳۲۴ توسط دکتر پورداود تأسیس شد. بعد از یک وقفه دوباره این انجمن از از سال ۱۳۹۶ و با همت دکتر محمود جعفری دهقی فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

وی ادامه داد: برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های علمی مهم‌ترین کاری است که انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌کنند و در این خصوص انجمن علمی ایران شناسی هم بر آن شد تا با توجه به شعبه‌هایی که در سراسر ایران دارد این رویداد را به صورت متمرکز در تهران آغاز کند.

به گفته دبیر اجرایی کنگره ملی ایران شناسی؛ ارزیابی مکاتب ایران‌شناسی، زبان‌ها و گویش‌های ایرانی، متون ادب فارسی، جغرافیا و تاریخ ایران، فرهنگ و هویت ایرانی، مطالعات اجتماعی، محیط زیست، باستان‌شناسی، هنر و معماری و ادبیات تطبیقی، محور‌های این کنگره خواهد بود که در این خصوص سخنرانان به ایراد سخن می‌پردازند.
عزت زاده در خصوص روند برگزاری کنگره افزود: در روز برگزاری که در تاریخ پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود در مجموع ۴۱ سخنرانی تعریف شده است که ۳۳ سخنرانی آن در ۷ نشست تخصصی تعریف شده است و ۴ سخنرانی درمراسم افتتاح و ۴ سخنرانی هم در مراسم پایانی آن برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۱۲ چکیده به دبیرخانه ارسال شده است، گفت: از مجموع این تعداد آثار رسیده، ۸۱ چکیده توسط داوران پذیرفته شد که تعدادی از آن‌ها برای سخنرانی، تعدادی برای چاپ و تعدادی هم جهت انتشار در پوستر انتخاب شدند.

وی در خصوص برگزاری این رویداد در سال‌های آتی افزود: از آن جایی که ایران شناسی، مهمترین علمی است که ایران امروز به آن نیاز دارد و باید برای احیای هویت ملی گمشده خود نهایت تلاش را کنیم. در این مسیر آموزش و پژوهش حرف اول را می‌زند و انجمن ایران شناسی در نظر دارد تا در سال اینده این کنگره را به صورت بین المللی برگزار کند و حتی فرصتی را فراهم کنیم تا در شهر‌های مختلف آن را برگزار کنیم.

گفتنی است؛ نخستین کنگره ملی ایران شناسی ایران پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت توسط انجمن ایران شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسجد یوردشاهی ارومیه مرمت و ساماندهی می شود
  • هفدهمین دوره میرمیران و روز معمار
  • چه عواملی در محیط کار استرس‌زا است؟
  • چالش‌های معماری و شهرسازی ایران
  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • کنگره ایران‌شناسی بین‌المللی می‌شود
  • نکته جالب در معماری کنگره آمریکا (فیلم)
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در تپه پیرزال سیستان
  • ۱۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • (تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری