Web Analytics Made Easy - Statcounter

مساله ما در قضیه مک‌فارلین به هیچ وجه خرید اسلحه در قبال مساله گروگانگیری نبوده است، بلکه خرید اسلحه در مقابل پول بوده است.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، بسیاری از افرادی که این مصاحبه را می‌خوانند سال 1366 را درک نکرده‌اند و بهتر است کمی درباره این سال توضیح دهیم. سال‌های 1364 و 1365 با پیروزی ایران در عملیات‌های والفجر 8 و کربلای 5 سپری شد و مناطقی از کشور عراق به تصرف ایرانی‌ها درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیروزی‌ها، سازمان ملل را مجبور کرد که قطعنامه‌ای صادر کند که شرایط بهتری نسبت به قطعنامه‌های قبلی داشته باشد. این قطعنامه در 29 تیر 1366، برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق صادر شد و از نظر کمی و تعداد واژه‌های به کار گرفته شده مفصل‌ترین و از نظر محتوا اساسی‌ترین و از نظر ضمانت اجرایی قوی‌ترین قطعنامه شورای امنیت در مورد این جنگ بوده است. این قطعنامه بلافاصله از سوی عراق پذیرفته شد، ولی بعد از گذشت یک‌سال و هفت روز از تاریخ صدور آن (و به فاصله پانزده روز بعد از سقوط هواپیمای مسافری ایران به دست آمریکایی‌ها) در 27 تیر 1367 از سوی ایران پذیرفته شد.

اتفاق دیگری که قبل از این مصاحبه رخ داده است، حضور مک‌فارلین، مشاور امنیت ملی ریگان، در ایران بود. طی سال‌های 1364-1365 برخی از دلالان اسلحه با ایران رابطه برقرار کردند و پیشنهادهایی برای خرید اسلحه به ایران مطرح کردند و ایران نیز که در زمان جنگ نیاز شدیدی به اسلحه داشت وارد این معاملات شد. این امر در صورتی بود که دولت آمریکا پشت این معامله قرار داشت و قصد داشت از این طریق و با استفاده از قدرت و نفوذ ایران در لبنان، گروگان‌های خود را آزاد کند. هنگامی که حضرت امام متوجه شدند که مک‌فارلین با پاسورت جعلی و برای مذاکره با مقامات ایرانی وارد تهران شده است، دستور دادند که هیچ‌گونه مذاکره‌ای با وی انجام نشود و اقدامات آمریکایی‌ها در این قضایا به مردم اطلاع داده شود که در روز 13 آبان 1365 این اتفاقات به وسیله آقای هاشمی رفسنجانی به صورت عمومی بیان شد و رسوایی شدیدی برای مقامات آمریکایی در پی داشت.

این مصاحبه در تاریخ اول مهرماه 1366 و در هنگامی انجام شده است که آیت الله خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور در سازمان ملل حضور و سخنرانی داشته است. مصاحبه توسط خبرنگار آمریکایی به نام تد کاپل در نیویورک انجام شده است.

****

سؤال: جناب رئیس جمهور! آن طور که من متوجه شدم، شما هر مصاحبه‌ای را با دعا شروع می‌کنید. خواهش می‌کنم بفرمایید.

جواب: من با نام خدا شروع می‌کنم و از خدا کمک می‌خواهم. و امیدوارم این دیدار امروز با آقای تدکاپل، کمک کند به این که حقایقی گفته شود و موضوعاتی برای شنوندگان این برنامه انشاء الله روشن گردد.

سؤال: همیشه وقتی با لگد یک سنگی را از بلندی پرتاب کنی، آن گاه که در مسیر پایین افتادن و در غلطیدن قرار گرفت، سرعت می‌گیرد و بعد دیگر جلوگیری از آن بسیار مشکل خواهد بود. به نظر می‌رسد روابط دو کشور ایران و امریکا همین حالت را دارد. آیا شما سعی دارید لگدی به آن بزنید که این کار انجام بشود، یا این که سعی در توقف آن دارید؟

جواب: متأسفانه قبلاً این لگد زده شده و همان طور که من در نطق دیروز گفتم، این لگد را دولت آمریکا زده است. از شما خواهش می‌کنم یک بار دیگر آن مواردی را که من دیروز به عنوان ادعا نامه‌ی ملت خودمان علیه دولت آمریکا آوردم، که البته فقط بخشی از واقعیت بود، مرور کنید، تا ببینید این لگد چقدر سخت زده شده است!

سؤال: من سخنرانی جناب عالی را با دقت خواندم، نه فقط در خبر و بخش خبر، بلکه کاملاً مطالعه کردم. این آسان است که هر کدام از ما اینجا بنشینیم و یک لیستی ادعانامه علیه کشور دیگر تهیه بکنیم. سؤال من این است که آیا سفر شما می‌تواند امکانی برای جلوگیری یا کاهش وخیم شدن روابط باشد، آیا فقط اینجا آمده‌اید این وضعیت وخیم را توجیه کنید؟

جواب: بگذارید من به جمله‌ی شما یک حاشیه بزنم. بله تنظیم کردن لیستی از ادعاها آسان است، اما ثابت کردن آنها چندان آسان نیست. لکن ما آنچه را گفته‌ایم و می گوییم، با شواهد و دلایل روشن ثابت می‌کنیم.

این سفر من چگونه می‌تواند یک وسیله‌ای برای ایجاد ارتباطات بین دو کشور باشد؟! در حالی که، درست همان وقتی که من در نیویورک هستم، دولت آمریکا با حمله به یک کشتی ایرانی، حادثه به وجود می‌آورد و در آن کشتی کسانی را به قتل می‌رساند. لکن علی رغم این که آمریکا دو روز است تبلیغات می‌کند، هنوز نتوانسته است یک دلیل قانع کننده‌ای ارائه بدهد که چرا به یک کشتی حمله کرده و کسانی را در آن کشتی به قتل رسانده است. اگر این حرف راست باشد که در آن کشتی مین وجود داشته، آیا ناوگان یا هلیکوپترهای آمریکایی نمی‌توانستند آن را محاصره کنند و مانع از کار کشتی بشوند و کسی را به قتل نرسانند؟! فکر می‌کنم آمریکا هیچ دفاعی در مقابل این کار ندارد. و چگونه ممکن است با یک چنین وضعیتی فرض کرد این سفر من بتواند کمکی به تسهیل یا تصحیح روابط بین ما و آمریکایی‌ها بکند، در حالی که از این قبیل فعالیت و اقدام از سوی دولت آمریکا، متأسفانه بارها و بارها اتفاق افتاده است.

سؤال: الان که ما داریم صحبت می‌کنیم و چیزی به پخش این گزارش در شب نمانده، تماشاگران ما می‌توانند نه تنها شاهد مین‌هایی باشند که در کشتی هست، بلکه شاهد مین گذاری ملوانان شما نیز خواهند بود. و این سؤالی را که شما کردید، من به خودتان بر می‌گردانم، چرا دقیقاً زمانی که رئیس جمهور ایران در حال بازدید از سازمان ملل می‌باشد، افرادی در دولت ایران به چنین کار تحریک آمیزی دست زده‌اند؟

جواب: شما که ادعاهای مربوط به مین‌ها را مسلم گرفتید. من مطلب را در این رابطه به سه قسمت تقسیم می‌کنم، قسمت اول: آنچه مسلم است. قسمت دوم: آنچه مورد تردید است. و قسمت آخر: آنچه یقیناً دروغ است.

اما آنچه مسلم است که این است که به یک کشتی ایرانی از سوی هلیکوپترهای آمریکایی حمله شده و در آن کشتی چند نفر کشته و چند نفر هم مجروح شده‌اند که گویا دو سه نفر از مجروحین حالشان وخیم است. و بقیه را هم به صورت گروگان و اسارت گرفته‌اند و این همان چیزی ست که مسلم است.

تلویزیون امریکا روز اول حادثه (پریروز) اعلام کرد این مین‌ها در یک قایق تندرو جنگی بوده است و روز بعد اعلام کرد در یک کشتی بوده، نه در یک قایق تندرو. و لذا یکی از این دو حرف دروغ است.

اما آنچه محل تردید است، این است که این مین‌ها واقعاً متعلق به این کشتی بوده باشد. روی هیچ یک از مین‌ها نوشته نشده که از کجا آمده. مین یک چیز قابل حمل و نقل است و خیلی راحت می‌شود با صحنه سازی این را از جایی به جای دیگر منتقل نمود. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که این مین‌ها مربوط به همان کشتی باشد که آمریکایی‌ها به آن حمله کرده و چند نفر را در آن کشته‌اند. این هم قسمت مشکوک و محل تردید قضیه.

و آن قسمتی که یقیناً دروغ است، این است که آمریکایی‌ها گفته‌اند ما دیدیم اینها در دریا مین گذاری می‌کنند و به آنها اخطار کردیم. نیم ساعت بعد که مجدداً دیدیم دارند مین گذاری می‌کنند، به آنها حمله کردیم. سؤال من این است که اگر حقیقتاً آن کشتی در حال مین گذاری بود، چرا باید وقتی هلیکوپتر آمریکایی به او اخطار می‌کند و او می‌بیند کارش لو رفته، مجدداً به کار خودش ادامه بدهد؟ یقیناً کسی که می‌خواهد مین بگذارد، وقتی دید او را می‌بینند کارش را ترک می‌کند و در وقت دیگری جای دیگر را انتخاب می‌کند. پس خود این که اینها می گویند ما دیدیم مین گذاری می‌کردند، این همان قسمت خلاف واقع است و درست نیست. اما سؤال دیگری در حرف قبلی من بود که شما به آن جواب ندارید و نمی‌توانید هم جواب بدهید، حتی دولت آمریکا هم نمی‌تواند جواب بدهد و آن سؤال این است که اگر یک کشتی را به فرض در حال مین گذاری دیدند، آیا تنها راه مقابله با او این است که به او حمله کنند و کسانی را در آن به قتل برسانند؟ با این که آن کشتی را محاصره کنند و از مین گذاری او مانع شوند، مین‌هایش را بگیرند و به او بگویند چرا این کار را کردی، و نگذارند این کار ادامه پیدا کند.

دولت آمریکا از این که به کشتی ما حمله کرده و افرادی را به قتل رسانده، چه پاسخی دارد؟ مطمئناً این بخش از قضیه نشان می‌دهد که این کار را دولت آمریکا با پیش بینی قبلی انجام داده و به قصد ایجاد این حادثه وارد آن شده است. بنابراین سؤال من که چرا درست در همان حالی که من در نیویورک هستم و در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده‌ام، دولت آمریکا این کار را انجام داده، به وقت خودش باقی است.

سؤال: این برنامه‌ها همان طور که قبلاً هم گفتم به روشنی نشان می‌دهد این دولت آمریکا نیست که دروغ می‌گوید، بلکه این دولت شماست که دروغ می‌گوید. و شما چه پاسخی دارید به این که آنها را در حال مین گذاری دیده‌اند؟

جواب: من از آنچه که اطلاع دارم خبر می‌دهم. آمریکایی‌ها همان طور که می‌توانند مین را از کشتی خودشان بگذارند در کشتی دیگر و فیلم برداری کنند، هر کار دیگری را هم می‌توانند انجام بدهند. این هیچ چیزی را ثابت نخواهد کرد.

سؤال: دیروز وزیر امور خارجه آمریکا (شولتز) گفتند یا جناب عالی اطلاع دقیق از مساله ندارید، یا این که دروغ می گویید.

جواب: این احتمال در مورد گویندگان آمریکایی هم صادق است! یعنی مادامی که نتوانند ثابت کنند حقیقت چیست، این احتمال وجود دارد که آیا آنها اطلاع ندارند و یا دروغ می گویند.

سؤال: در مورد تهدیداتی که روز گذشته در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل فرمودید، آیا چنین تهدیداتی در این برهه از سوی کشوری مثل ایران در مقابل کشور بزرگی مثل آمریکا لازم است؟

جواب: متأسفانه وقتی آمریکا حمله می‌کند، شما اعتراض نمی‌کنید. لکن ما که می گوییم به این حمله پاسخ خواهیم داد، شما اعتراض می‌کنید. و نکته‌ی قابل توجه این است که بزرگ بودن دولت آمریکا به معنای این نیست که آسیب پذیر نباشد، دولت آمریکا بدون تردید آسیب پذیر است، مخصوصاً در خلیج فارس.

سؤال: شما وقتی اینجا صحبت می‌فرمایید، دو نوع مخاطب دارید، یکی مردم ایران که این مصاحبه را خواهند شنید و یکی هم مردمی که در اینجا هم تصویر شما را می‌بینند و هم صحبت‌هایتان را می‌شنوند، این در حالی است که حمله به کشتی (ایران اجر) در آمریکا قابل دفاع است.

جواب: عقیده‌ی من این است که حمله به کشتی ایرانی از نظر مردم آمریکا هم، اگر واقعیت امر را بدانند، هیچ قابل اعتبار نیست. زیرا دولت آمریکا با این کار، خودش را وارد یک مرحله‌ی جدید و بسیار خطرناکی از جنگ خلیج فارس می‌کند و چشم انداز این حرکت برای مردم آمریکا یک چشم انداز خوش آیندی نیست. شما فکر می‌کنید خاطرات تلخ جنگ ویتنام از خاطر مردم آمریکا محو شده است؟!

سؤال: چند لحظه‌ی پیش به دو مطلب اشاره فرمودید، یکی این که آمریکا بسیار آسیب پذیر است و دوم به مسائل ویتنام اشاره شد. اکنون به نظر شما در خلیج فارس از سوی شما و از سوی ما چه اتفاقی خواهد افتاد؟

جواب: خیلی مشکل است پیش بینی این که به طور دقیق چه اتفاقی خواهد افتاد. لکن چندان مشکل نیست که انسان بفهمد آسیب رساندن و اذیت کردن یک ملت انقلابی شجاع و کاملاً معتقد به هدف‌های خودش که حاضر نیست زیر بار زور برود، چندان ارزان تمام نخواهد شد و حمله کردن به این ملت چندان آسان نخواهد بود. دانستن این مطلب هم فکر نمی‌کنم خیلی مشکل باشد.

سؤال: من فکر نمی‌کنم و به نظر نمی‌رسد دولت آمریکا تصمیم حمله و تهاجم به ایران را داشته باشد. این نظر من است و نظر تحلیل گران دیگر هم، همین است که آمریکا حمله‌ی نظامی به ایران نمی‌کند.

جواب: برداشت‌های ما هم تاکنون همین طور بوده است و فکر می‌کردیم هیچ چیزی نباید بتواند آمریکا را تشویق به یک برخورد نظامی با ما بکند. اما همان طور که می دانید، همیشه کارهای بزرگ از جاهای کوچک شروع می‌شود. یعنی کاملاً این خطر وجود دارد که چنین شوخی‌های تلخی با ملت ایران که به قیمت جان عده‌ای تمام می‌شود، پیامدهایی هم داشته باشد.

سؤال: اصطلاح شوخی‌های تلخ را که شما به آن اشاره کردید، من با آن آشنایی ندارم، ولی منظور شما را در این رابطه فهمیدم که از آن جمله گروگان گیری در خاورمیانه است و یک موردش گروگان گیری ([تری ویت](است که ایشان یقیناً برای کمک کردن، به لبنان رفته ولی چند ماه است که از او خبری نیست.

جواب: من هم شنیدم از ایشان خبری نیست و ما هم مثل شما از آنچه در لبنان می‌گذرد، بی اطلاع هستیم. حتی بعضی از دوستانمان مایل بودند تلاش کنند تا شاید بشود این شخص را که گفتید، آزاد بشود. چون به لحاظ انسانی ما خواهان این هستیم که هیچ کس در لبنان و گروگان نباشد. لکن کار به دست ما نیست و همان طور که می دانید خود ما هم در لبنان چند سال است گروگان داریم. به همین دلیل نمی‌شود کسی از مساله ی تلخ گروگان گیری دفاع بکند.

سؤال: در رابطه با گروگان‌های امریکایی، من با آقای لاریجانی که یکی از مقامات عالی رتبه‌ی شماست، چند هفته‌ی پیش صحبت می‌کردم. ایشان گفتند: بدون شک دولت ما تلاش خواهد کرد تا به این قضیه کمک شود. بنابراین آیا در این راستا تلاشی انجام شده؟ و اگر شده، نتیجه‌ی این تلاش چگونه بوده است؟

جواب: ما از لحاظ انسانی همیشه مایل بوده‌ایم به آزادی گروگان‌ها کمک کنیم و تا کنون هم در چند مورد این کمک و تلاش ما به نتیجه رسیده است، اما شما باید توجه داشته باشید که در لبنان گروه‌های مختلف عقیدتی و سیاسی با انگیزه‌های مختلف هستند که البته مسلمان‌ها در آنجا غالباً علاقه مند و طرفدار جمهوری اسلامی‌اند، لکن این کلیت ندارد و علاوه بر این، کسانی که اقدام به گروگانگیری می‌کنند، انگیزه‌های گوناگونی دارند و لذا گاهی خواست و تلاش ما اثر می‌بخشد و گاهی هم بی اثر است. یک چیز دیگر هم باید در مورد گروگان‌های امریکایی اضافه کنم که شاید بشود گفت اگر چه ما از لحاظ انسانی مایل به کمک هستیم، لکن وضع برخورد دولت امریکا با جمهوری اسلامی باعث شد که ما برای گروگان‌های امریکایی در لبنان تلاش زیادی نکنیم. و اگر برخورد دولت آمریکا با ما خصمانه نبود، به طور طبیعی تلاش جدیتری انجام می‌گرفت.

سؤال: وقتی مردم آمریکا دریافتند معامله‌ی اسلحه‌ی آمریکایی در قبال آزادی گروگان‌ها انجام شده است، ناراحت شدند. لطفاً بفرمایید این معامله که البته پولش هم از طرف ایران تأدیه شد، چه مقدار موجب ناراحتی مردم ایران را فراهم کرده است؟

جواب: ما به هیچ وجه در ماجرای معامله‌ی اسلحه، خودمان را با دولت آمریکا طرف نمی‌دانستیم و طرف ما فروشندگان سلاح که عمدتاً دلال و از همه‌ی ملیت‌ها می‌تواند باشد، بودند و در میان دلال‌ها، ایرانی، اروپایی و شاید آمریکایی هم بودند که ما بعداً فهمیدیم این دولت آمریکا بوده است که ماسک دلال به خودش زده و وارد ماجرا شده است. و بعد به این حقیقت هم دست یافتیم که در کنار آمریکا اسرائیلی‌ها هم زیر ماسک دلال وارد ماجرا شده بودند. و لذا از وقتی ما با دولت آمریکا طرف شدیم، مساله تقریباً رو به پایان رفت. لکن بعد که من گزارش تاور را خواندم، دیدم در میان آمریکایی‌ها، قضیه با آنچه در میان ایرانی‌ها بود، به کلی تفاوت داشته است. مساله ی ما به هیچ وجه خرید اسلحه در قبال مساله ی گروگانگیری نبوده است. بلکه مساله ی ما خرید اسلحه در مقابل پول بوده است. منتها در خواست آن کسی که اسلحه می فروخت، از ما این بود که اگر ممکن باشد ما از نفوذ خودمان در لبنان استفاده کنیم تا گروگان آمریکایی را آزاد کنند. ما هم حرفی نداشتیم با استفاده از نفوذمان موجبات آزادی گروگان آمریکایی را فراهم کنیم و از دوستانمان بخواهیم این کار را بکنند. لکن مساله ی معامله‌ی سلاح به هیچ وجه در مقابل گروگان گیری نبود. بلکه در مقابل پول، آن هم با طرف دلال بود، نه دولت آمریکا.

سؤال: این حرف‌هایی که شما می‌فرمایید، موجب تعجب است و ما می‌توانیم بگوییم ریکورد که یک شهروند آمریکایی ست، دلال بود، ممکن است سرهنگ نورس که زیاد شناخته نمی‌شد را دلال فرض کنیم، لکن آیا مک فارلین مشاور امنیتی رئیس جمهور که کاملاً شناخته شده بود را هم می‌خواهید بگویید یک دلال بود؟

جواب: بله مک فارلین و نورس دلال و طرف معامله نبودند. دلال‌ها کسانی بودند که با طرف ایرانی خودشان صحبت می‌کردند. آقای مک فارلین اگر قبلاً در ماجرا بوده، که البته از گزارش تاور هم بر می‌آید، این‌ها از پیش ترتیب مقدمات را می‌دادند. از اول آنها طرف ایران نبودند. و لذا آنها در اثنای ماجرا به فکر افتادند از مساله ی خرید سلاح برای ایجاد رابطه با دولت ایران استفاده کنند. مک فارلین با گذرنامه‌ی جعلی وارد ایران شد و از آن وقت مساله دولتی شد، که با آمدن مک فارلین تقریباً مساله رو به افول رفت و به پایان خودش نزدیک شد و مذاکراتی که قبلاً ایرانی‌ها، یعنی افراد ما داشتند، به هیچ وجه نه با مک فارلین و نه با نورس بود، بلکه با این دو نفر، دلال‌ها طرف بودند که آن دلال‌ها را من می‌شناسم و اسم‌هایشان را هم می دانم. شما هم قاعدتاً اسم‌های آنها را در گزارش‌های تاور خوانده‌اید که آنها به صورت دلال وارد ماجرا شدند نه به صورت یک عنصر دولتی.

سؤال: در مورد معامله‌ی اسلحه، قبل از این که ما برنامه را برای نشر آگهی طرح کنیم، شما فرمودید در نظر ایران بسیار جالب بود. نظر دولت آمریکا این است که این برنامه برای دو هدف صورت گرفت. هدف اول این بود که بتواند روابط بهتری با دولت ایران داشته باشد، و هدف دوم مبادله‌ی اسلحه با گروگان‌ها بود که به نظر می‌رسد جنابعالی هر دو مسأله را رد کردید.

جواب: من در این رابطه نظر دولت آمریکا را رد نمی‌کنم و گزارش تاور نشان می‌دهد که یقیناً نظر دولت آمریکا همین بوده است، لکن آن نکات و حقیقتی را که برای ما وجود دارد، می‌خواهم اضافه کنم به آنچه شما می دانید.

یکی این که ما در این کار به هیچ وجه هدف‌های دولت آمریکا را تعقیب نمی‌کردیم. ما چون در حال جنگ هستیم، طبیعی ست که به سلاح احتیاج داریم و سلاح هم که عمدتاً به وسیله‌ی فروشندگان و دلال‌های سلاح در دنیا به دست می‌آید. دلال‌هایش پیدا شدند به ما گفتند ما این اقلام را به شما خواهیم داد. البته برای ما مشخص بود که این سلاح‌ها را از آمریکا تهیه خواهد کرد، لکن در این معامله برای ما به هیچ وجه نه رابطه با دولت آمریکا مطرح بود و نه مبادله‌ی سلاح و گروگان. بنابراین می‌شود این طور نتیجه گیری کرد که در این حادثه دولت آمریکا مقاصد خودش را دنبال می‌کرده است، در حالی که ما، هم از آن مقاصد بی اطلاع و هم به آنها بی علاقه بودیم. لهذا ما به مقاصد خودمان علاقه داشتیم که عبارت از تهیه‌ی سلاح با پول بوده است. البته این مطلب را هم باید بدانید پولی که آنها در مقابل آن سلاح‌ها از ما گرفتند، در مواردی دو و در مواردی سه برابر قیمت حقیقی این سلاح‌ها بوده است.

یک نکته‌ی دیگر این است که دولت آمریکا به خیال خودش گشته بود در میان عناصر ایران میانه رو پیدا کند و این یک اشتباه بود. زیرا ما در نظام جمهوری اسلامی تندرو و میانه رو و کندرو نداریم، در دولت جمهوری اسلامی همه‌ی ما چند نفر که مسؤولین درجه یک کشور هستیم، مثل هم فکر می‌کنیم، مثل هم عمل می‌کنیم و غالباً با مشورت اقدام می‌کنیم. پس این هم یک اشتباه دیگر از اشتباهات دولت آمریکا بود که فکر می‌کرد در ایران میانه رو و تندرو و کند رو وجود دارد و به خیال خودش میانه روها را پیدا کرده بود. بنابراین: وقتی امروز به پرونده‌ی این مسأله نگاه می‌کنیم، دولت آمریکا در همه‌ی قسمت‌های این ماجرا دچار اشتباهات بزرگی شده که برای خودش مضر بوده است.

سؤال: در مورد مسأله ی ایران کنترا و اعزام مک فارلین به ایران، از آن موقع که کار شروع شد به خراب شدن، به نظر می‌رسد بعد از آن، دوباره معاملات بعدی بین نمایندگان وزارت امور خارجه‌ی آمریکا و دولت شما صورت گرفت و مشکل به نظر می‌رسد که در

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۹۵۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.   به گزارش خبرآنلاین سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.   کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.   سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.   سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!   سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!   کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.   کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.   سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.   کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!   سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند