Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:49:20 GMT

جهاد کشاورزی نهادی پیشتاز در عرصه اقتصاد مقاومتی

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۹۷۱۲۶

جهاد کشاورزی نهادی پیشتاز در عرصه اقتصاد مقاومتی

جهاد سازندگی در 27 خرداد 1358 خورشیدی به فرمان امام خمینی(ره) به منظور توجه و رسیدگی به منطقه های محروم و دورافتاده ایران تشکیل شد و در سال های بعد سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای رفع نابسامانی ها و نارسایی ها در بخش کشاورزی، لایحه ادغام جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی را تهیه کرد و این مهم با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این لایجه در 6 دی 1379 خورشیدی به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و سرانجام با تایید شورای نگهبان، وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفت.

بخش کشاورزی، برخلاف بخش های دیگر برای بقا، ماندگاری، رشد و توسعه نیاز به حمایت های مستقیم دارد و این پشتیبانی ها بایستی واقعی باشد. بنابراین باید در برنامه های توسعه و تصمیم گیری های سیستمی و برنامه ای، این بخش در صدر تمامی برنامه ها قرار بگیرد تا بتوان با خودکفایی و رسیدن به صادرات در این بخش، کشور را از شرایط اتکا به صادرات تک محصولی نجات داد و بدین شکل امنیت اقتصادی و به دنبال آن امنیت سیاسی و اجتماعی را بیش از پیش تامین کرد که این امر هم در سایه همدلی، دلسوزی و روحیه جهادی مسوولان و مردم به دست خواهد آمد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز تشکیل جهاد سازندگی و روز جهاد کشاورزی با «امیرحسن رکنی» معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی و رییس اسبق جهاد سازندگی تهران به گفت وگو پرداخت.

**عشق و ایمان خدمت به مردم در جهاد سازندگی
رکنی با اشاره به تاریخچه تاسیس جهاد سازندگی گفت: امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای خدمت رسانی به منطقه های محروم خلا یک نهاد و گروه را احساس می کردند تا با نگاهی گسترده و انقلابی تمام نیازهای این نواحی به ویژه در مکان های دور افتاده و روستاها را پوشش بدهد. از این رو در همان سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی گروه هایی به صورت داوطلب و خودجوش که بیشتر آنها از دانشجویان بودند برای کمک به مردم بسیج شدند و در جمع آوری محصول های کشاورزی به روستایی ها کمک کردند. امام(ره) به منظور اینکه این کارها انسجام پیدا کند در 27 خرداد 1358 خورشیدی فرمان تاسیس جهاد سازندگی را صادر کردند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی اظهار داشت: از همان بدو تاسیس نوعی عشق و خدمت رسانی به مردم در افرادی که در جهاد سازندگی حضور داشتند، موجود بود. به این ترتیب جهاد سازندگی در سراسر کشور با کمترین توقع بیشترین کار و خدمات را برای مردم انجام می داد. جهاد سازندگی همزمان با گسترش شعبه هایش در زمینه های گوناگونی نیز به فعالیت می پرداخت. برای نمونه اگر نخست در زمینه برداشت محصول های کشاورزی همت می گماشت، پس از مدتی کار و فعالیت به زمینه های بهداشت و درمان، راه سازی، آب آشامیدنی و ... نیز گسترش پیدا کرد. همچنین باید گفت که افرادی که از طرف این نهاد به منطقه های محروم می رفتند در بدترین شرایط زندگی می کردند و شب ها در چادر و شرایط بسیار ابتدایی زندگی خود را می گذراندند و این خود نشانه عشق و ایمان خدمت به مردم و انقلاب بود که آنها را در چنین شرایطی امیدوار می ساخت.

**جهادگران جهاد سازندگی؛ سنگر سازان بی سنگر
رییس اسبق جهاد سازندگی استان تهران به نقش جهاد سازندگی در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و یادآور شد: با شروع جنگ تحمیلی در شهریور 1359 خورشیدی نیاز بود تا با حضور همه جانبه در برابر تجاوز دشمن بعثی ایستادگی شود به همین دلیل نیروهای جهاد سازندگی هم مانند دیگر نیروها در جنگ شرکت کردند. در مرحله نخست قرار بر این بود که جهاد به عنوان نیروی پشتیبان، تدارکات جنگ را بر عهده بگیرد اما پس از مدتی این نیروها تنها این موضوع اکتفا نکردند بلکه در متن و خط اصلی جنگ قرار گرفتند؛ یعنی علاوه بر اینکه پشتیبانی را به بهترین شکل انجام می دادند در کنار دیگر رزمنده ها قرار گرفتند. به همین دلیل مهندسی جنگ را تقبل کردند و کارهای مختلف از جمله سنگرسازی، پل سازی و ... را انجام دادند که در این کارها در لبه تیغ دشمن قرار می گرفتند و تمام خطرهای این مهم را به جان می خریدند و چه رشادت ها و حماسه هایی را متوجه نیروهای جهاد سازندگی در جنگ تحمیلی به انجام رساندند. به دلیل از خودگذشتی و ایثار نیروهای این نهاد بود که امام خمینی(ره) نیز لقب سنگرسازان بی سنگر را به آنها داد.

**ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی
وی با اشاره به خسارت های به جا مانده از جنگ تحمیلی بیان کرد: با پایان جنگ ایران و عراق به دلیل بمب باران ها و موشک باران ها، منطقه های مختلف به ویژه استان های غربی با ویرانی و خرابی هایی فراوانی روبرو شده بودند به همین علت جهاد سازندگی با توجه به وظیفه اصلی و ایمان انقلابی خود برای سازندگی این نواحی شروع به عملیات های ساخت و ساز و بازسازی کرد و با تمام امکانات خود و در کنار دولت های مستقر در مسیر رفع این مشکل ها گام برداشت و کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشت. در این دوره جهاد در حوادثی مانند سیل، زلزله و ... نیز نقش مهم و تاثیرگذاری بر عهده داشت و همواره نیروهای جهاد سازندگی پیشتاز امر کمک رسانی می شدند و آن چیزی که در ذهن مردم از جهاد سازندگی به عنوان یک واژه ارزشی شکل گرفت مجموعه ای از این اقدام های نیروهای این نهاد بود.

رکنی در ادامه افزود: با توجه به پیشینه جهاد سازندگی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار بر این شد که برای ایجاد تحول و خود اتکایی در محصول های کشاورزی، جهاد سازندگی نیز در این کار مشارکت داشته باشد و برای این منظور این نهاد با وزارت کشاورزی ادغام شد تا اینگونه بتوانند حرکتی تازه و نو در حوزه خدمات کشاورزی به منصه ظهور برسانند.

**وزارت جهاد کشاورزی؛ پیشتاز در اقتصاد مقاومتی
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر نقش مهم و تاثیرگذار وزارت جهاد کشاورزی در بی اثر کردن تحریم های ناعادلانه علیه کشور و به نتیجه رساندن اقتصاد مقاومتی، گفت: اقدام هایی که در زمینه اقتصادی به ویژه بخش کشاورزی انجام می شود خود می تواند امنیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کشور ایجاد کند. از این رو وزارت جهاد کشاورزی کوشیده است تا تحول های راهبردی در این حوزه ایجاد کند. به همین دلیل با توجه به ارزیابی سال گذشته دولت درباره اقتصاد مقاومتی، وزارت جهاد کشاورزی توانست در این حوزه خود را به عنوان پیشتاز معرفی کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان با تاکید بر خودکفایی در تولید گندم اظهار داشت: اکنون با تلاش نیروهای جهاد کشاورزی در عرصه اقتصاد مقاومتی، کشورمان در بعضی از محصول های راهبردی و تعیین کننده مانند گندم نسبت به چهار سال پیش به خودکفایی رسیده و بخشی از مازاد نیاز هم به حوزه صادرات وارد شده است. ایران در سال های پیش یک کشور بزرگ وارد کننده گندم بود اما اکنون از تولید گندم حدود هشت میلیون و 930 هزار تن در 1392 خورشیدی به 13 میلیون و 400 تن در 1395 خورشیدی رسیده است. همچنین کشور در زمینه تولید محصول های لبنیاتی در سال های گذشته با واردات انبوه روبرو بود اما با تلاش فراوان توانست با 850 هزار تن مواد لبنی مازاد تولید خود را به 30 کشور دنیا صادر کند. پیش بینی می شود در زمینه محصول های دیگری نیز کشور بتواند به عنوان صادر کننده عمل کند زیرا زمینه های این مهم وجود دارد و این امر را می توان به عنوان افتخاری برای کشور و وزارت جهاد کشاورزی دانست و امید است با روحیه انقلابی و جهادی بتوان خدمت های ارزشمندی برای کشور به ارمغان آورد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2002**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۹۷۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور

مدیر کل بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کشور ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام وجود دارد که مجموعه نیشابور تنها کارخانه شرق کشور است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور، سیداحمدرضا سید علیان در حاشیه بازدید از شرکت دامداران نیشابور در جمع خبرنگاران اظهارداشت: به جای کلمه ضایعات بخش کشاورزی بهتر است از کلمه بقایا و پسماندهای این بخش استفاده کنیم و این بقایای بخش کشاورزی وحتی خانگی می‌تواند در کارخانجاتی تبدیل به خوراک دام شوند.

وی ادامه داد: پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است و اکنون جنگ علوفه بصورت نرم در کنار جنگ آب شروع شده و کشت گیاهان کم آب طلب مانند سورگوم بجای ذرت علوفه ای اهمیتی بالاتر از بقایا و بازماندهای این بخش دارد.

سید علیان بیان کرد: در کشور 8 سایت تبدیل بقایا به خوراک دام وجود دارد که مجموعه نیشابور تنها کارخانه شرق کشور است.

علی مبارکی، معاون سازمان ومدیر جهاد کشاورزی نیشابور نیز در این بازدید اظهارداشت: شهرستان نیشابور از شهرستان های پیشرو در زمینه دام در استان است.

وی ضمن تقدیر از خدمات ارزنده تشکل های بخش دامی شهرستان ادامه داد : این شهرستان با بیش از 61 هزار راس دام سنگین و تولید شیری حدود 26 هزار تن در سال در استان در رتبه اول و در تولید گوشت با 7 هزار و500 تن در سال، رتبه دوم استانی را دارد.

مبارکی با تاکید این نکته که یکی از عوامل محدود کننده توسعه بخش کشاورزی تولید نهاده است؛ بیان کرد: در بخش کشاورزی بیش از 30 درصد بقایا داریم و قسمت عمده آن یا سوزانده و یا به دور ریخته می شود که باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی نیز می شود و از طرفی نیاز شدید به واردات نهاده های خام دامی از خارج کشور داریم، لذا لازم است در خصوص صدور مجوزها وتسهیلات لازم جهت بازگرداندن این پسماندها به چرخه خوراک دام که منجر به کاهش قیمت آن وتامین امنیت غذایی می شود اقدام عاجل صورت پذیرد.

احمد داوطلب زرقی، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز ضمن تاکید برایجاد زنجیره تولید شیر توسط دامداری های صنعتی گفت: با توجه به ظرفیت های تعاونی دامداران نیشابور در بخش تولید شیر به منظور خدمات دهی بهتر به گاوداران، تکمیل زنجیره شیر این تعاونی با سرمایه گذاری در حوزه لبنیات می تواند قدم موثری برای اعضای تعاونی و دامداران شهرستان باشد.

وی افزود: برخی مشکلات پیش روی گاوداران صنعتی و سنتی استان در خصوص سامانه بازارگاه نیز امروز در حضور مدیرکل تغذیه وزارت جهاد کشاورزی بیان شد.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • رفع موانع در مسیر تحقق شعار سال در دستور کار دادگستری اصفهان
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • وزیر کار: برای تحقق شعار امسال، باید در مسیر جهش تولید قدم برداریم
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر