Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس محیط‌زیست شهرستان دامغان از احداث یک تلمبادی و آبشخور حیات‌وحش در منطقه شکار ممنوع سفیدکوه آرسک این شهرستان خبر داد و گفت: این پروژه در تعامل بین محیط‌زیست و شکارچیان قانونی و دوستدار طبیعت این شهرستان احداث شده است.

فرامرز اسفندریاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنابا بیان اینکه برای اولین بار است که توسط شکارچیان طرحی با هدف حفاظت بهتر از حیات‌وحش و تامین نیاز آبی حیات‌وحش در کشور ایجاد می‌شود اظهار کرد: این پروژه بعد از ماه مبارک رمضان به صورت رسمی با حضور مسئولان و طبیعت دوستان افتتاح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه احداث این آبشخور نتیجه کار فرهنگی در یک شهرستان متمدن و فرهنگی است تصریح کرد: برای حفر چاه و ساخت این آبشخور اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال که از سوی طبیعت‌دوستان تامین شده هزینه شده است.

رئیس محیط‌زیست شهرستان دامغان از شناسایی شکارچیان قانونی در این شهرستان از سوی محیط‌زیست خبر داد و گفت: بیش از 30 نفر از شکارچیان قانونی و دوستداران حیات‌وحش و فعالان زیست‌محیطی شهرستان دامغان در اجرای این پروژه مشارکت داشتند.

وی با بیان اینکه این افراد عمدتا از افراد تحصیل‌کرده و اهل فرهنگ هستند افزود: این دوستداران طبیعت وسائل و امکانات مورد نیاز برای احداث این پروژه را در یک جاده 3.5 کیلومتری صعب‌العبور به دوش کشیده و در نصب آن مشارکت فعال داشتند.

اسفندیاری از اجرای این پروژه و تعامل و همدلی بین محیط‌زیست و شکارچیان قانونی به‌عنوان یک الگو برای کشور نام برد و گفت: باید با تقویت این ارتباط و کار فرهنگی و آموزشی از ظرفیت این دوستداران طبیعت در راستای حفاظت بهتر از حیات‌وحش استفاده کنیم.

این دوستدار حیات‌وحش با اشاره به اقدامات فرهنگی محیط‌زیست شهرستان دامغان در سال‌های اخیر از کاهش محسوس شکار در زیست‌گاه‌های دامغان خبر داد و اضافه کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون تنها یک مورد شکار غیرمجاز در سطح زیست‌گاه‌های این شهرستان گزارش و کشف شده است.

وی با بیان اینکه شکارچیان غیرمجاز به هیچ‌عنوان با شکارچی قانونی قال مقایسه نیستند بیان کرد: شکارچیان غیرقانونی، نه شکارچی که شکارکش هستند و هیچگونه دلبستگی به طبیعت ندارند اما شکارچی قانونی می‌تواند به عنوان یک دوستدار محیط‌زیست و محیط‌بان نیز با ما همکاری کند.

رئیس محیط‌زیست شهرستان بر لزوم جذب شکارچیان قانونی تاکید کرد و گفت: شکار در چارچوب مقررات و قانونی به محیط‌زیست و حیات‌وحش آسیب جدی وارد نمی‌کند بلکه این شکار غیرمجاز است که به حیات‌وحش آسیب‌های جدی و گاه جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

وی از منطقه شکار ممنوع سفیدکوه آرسک به عنوان یک زیستگاه مهم نام برد و خاطرنشان کرد: این منطقه یکی از مهمترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی است.

اسفندیاری با بیان اینکه این منطقه شکار ممنوع از نظر پوشش گیاهی و همچنین تنوع جانوری وضعیت نسبتاً خوبی دارد، اظهار کرد: آهو، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، گربه وحشی، خرس، گرگ و شغال، روباه ، خرگوش، کرکس، جوجه تیغی، هوبره،انواع بازهای شکاری، کبک، تیهو، کبوتر وحشی وباقرقره از جمله حیات‌وحش این منطقه شکارممنوع هستند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۹۸۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، گزارش‌های این نهاد نظارتی نشان می‌دهد که سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ صرفاً نسبت به ارزش گذاری ۲۰ منطقه از ۳۰۹ منطقه تحت مدیریت خود و از سال ۱۴۰۰ به بعد نسبت به ارزش گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم ۵ استان کشور (کردستان، قزوین، خراسان جنوبی، لرستان و کرمان) اقدام نموده است.

این در حالی است که این سازمان مکلف بوده ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوطه را محاسبه و در حساب‌های ملی لحاظ نماید.

در ماده ۱۹۲ قانون برنامه پنجم، دولت (سازمان حفاظت محیط زیست) مکلف شده بود ارزش اقتصادی منابع زیست محیطی و جداول و حساب‌های مربوط را در حساب‌های ملی محاسبه و لحاظ کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیگر خبرها

  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • ثبت زندگی سلاطین کوهستان در ارتفاعات برفی سوادکوه + فیلم
  • دستگیری متخلفان شکار غیر مجاز در منطقه حفاظت شده هلن