Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پرویز عبدی‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بیابان به محلی گفته می‌شود که شرایط آب و هوایی و زمینی برای رشد و زندگی گیاهان و حیوانات سخت است.

وی با اشاره به اینکه بیابان به دو دسته تقسیم می‌شود، تصریح کرد: بیابان اولیه و بیابان ثانویه انواع بیابان در سطح زمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان بیابان اولیه را بیابانی اعلام کرد در ایجاد آن انسان دخالتی ندارد و خاک این مناطق دارایمارن، گچ و نمک باشند که موجب جلوگیری از حاصلخیزی می‌شود.

عبدی‌نژاد با اشاره به اینکه پراکنشبیابان‌های اولیه در زنجان بسیار بالا است، ادامه داد: از نظر زمین‌شناسی 22 درصد اراضی استان زنجان دارای شرایط بیابان اولیه است.

وی با اشاره به اینکه 500 هزار هکتار از مساحت اراضی استان زنجان بیابان اولیه هستند، اظهار کرد: این میزان بسیار بالا است.

عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه مناطق بیابانی ثانویه نتیجه مدیریت استفاده و فعالیت از زمین توسط انسان‌ها بوده است، گفت: شخم زدن غیر اصولی، کاربری غیر اصولی از اراضی و برداشت‌های بی‌رویه موجب کاهش کیفیت خاک در اراضی می‌شود.

عبدی‌نژاد با اشاره به ظرفیت بیابانی شدن اراضی در استان زنجان عنوان کرد: 290 هزار هکتار از اراضی استان در حدود 13 درصد بیابان ثانویه هستند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 36 درصد از ارضی استان زنجان بیابانی بوده و یا در آستانه بیابانی شدن هستند، عنوان کرد: این موضوع موجب تحت تاثیر قرار دادن توسعه انسانی و ایجاد بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی می‌شود.

عبدی‌‌نژاد با اشاره به اینکه افزایش برهنه شدن خاک و از بین رفتن منابع خاک از جمله عوارض بیابانی شدناست، گفت: کاهش حاصلخیزی خاک و افت ساختار آن از دیگر مشکلات این اتفاق است.

وی با اشاره به اینکه تخریب زمین کشاورزی از طریق آلوده کردن آن به عناصری مانند گچ و نمک عنوان کرد: افزایش شوری خاک دیگر پیامد بیابانی شدن زمین است.

عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه تغییر پوشش گیاهی خاک و از بین رفتن مراتع از جمله پیامدهای بیابان‌زایی است، خاطر نشان کرد: نابودی پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی و افزایش شدید فرسایش آبی، بادی و افزایش سیل‌ها از جمله پیامدهای بیابان‌زایی است.

عبدی‌نژاد با اشاره به اینکه می‌توان از ظرفیت‌های بیابان‌ها استفاده کرد، عنوان کرد: ایجاد صنعت در مناطق بیابانی به دلیل عدم نفوذ و نبود آب‌های زیرزمینی می‌تواند مفید باشد.

وی با اشاره به وجود مواد معدنی از جمله نمک در مناطق بیابانی استان زنجان، اظهار کرد: با استفاده از این مواد و استخراج آن می‌توان در بحث اشتغال ورود پیدا کرد.

عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه 6 تا هفت کانون ایجاد گرد و غبار در استان زنجان شناسایی شده است، خاطر نشان کرد: این کانون‌ها خود علتی بر آلودگی و تکثیر گرد و خاک در هوا خواهد شد.

انتهایپیام/ن

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۷۰۰۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه محصولات زراعی در لرستان ۲۲ درصد افزایش پیدا کرد

‌به گزارش خبرنگار مهر، سید عماد شاهرخی امروز چهارشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: قریب به ۲۱۹ هزار و ۵۳۴ هکتار از محصولات زراعی استان لرستان تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته است که نسبت به سال زراعی گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در زیر بخش طیور نیز نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد افزایش پوشش بیمه داشته‌ایم و همچنین در زیر بخش آبزیان ۲.۷ درصد و در زیر حوزه باغات نیز ۲.۲ درصد رشد داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: این افزایش پوشش بیمه نتیجه حمایت دولت از کشت‌های قراردادی و طرح جهش تولید در دیم‌زارها و فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به بهره‌برداران است.

کد خبر 6100960

دیگر خبرها

  • اجرای کشاورزی حفاظتی در بیش از ۷ هزار هکتار از اراضی زراعی ارومیه
  • بیمه محصولات زراعی در لرستان ۲۲ درصد افزایش پیدا کرد
  • ۹۹.۵ درصد اراضی ملی کشور دارای سند است
  • ۵۴ درصد اراضی کشاورزی کشور حدنگاری شد
  • ۷۰ درصد مردم تلویزیون می‌بینند | نظرسنجی جدید تماشای برنامه‌ها اعلام شد
  • راه اندازی ۳۵ مرکز خرید گندم و کلزا در لرستان
  • فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی اعلام کرد: افزایش تعرض به جنگلبانان در سال جاری
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران